
В поточному році Україна вперше відзначає День захисту дітей 20 листопада — у день річниці ухвалення Конвенції ООН про дитячі права. Отже, це прекрасна нагода поговорити з учнями про їхні права. З цієї причини радниця-уповноважена Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації Дарія Герасимчук спільно з Міністерством освіти і науки України та ЮНІСЕФ пропонують проведення всеукраїнського заняття про права дітей.
Освіторія і ЮНІСЕФ створили структуру уроку з цікавими завданнями для початкової, середньої та старшої школи. На даному занятті діти будуть розглядати практичні випадки порушення прав дитини, разом створять «лінію часу» розвитку прав дитини і зроблять свій власний колаж «Права в моїх руках». Як організувати урок – описуємо детально у вчительському плані уроку.
АВТОРИ УРОКУ:

Микола Попадюк,
викладач, Google Certified Trainer,
Молодіжний делегат України до ГА ООН
та UNESCO 2023-2024, Top 50 Global Teacher Prize (2021, 2024, 2025)

Володимир Половський,
учитель історії Наукового ліцею імені Миколи Сабата в Івано-Франківську, тренер НУШ
ТЕМА УРОКУ:
“Права дитини — це про мене! Мій день, мої права, мій урок”
Місце уроку в навчальній системі
Урок має загальний та інтеграційний характер і може бути застосований у викладанні різноманітних предметів та в різних навчальних галузях, таких як: громадянська освіта, історія, право, література, мистецтво, класні години чи години спілкування.
Він націлений на ознайомлення учнів з Конвенцією ООН про права дитини.
Реалізація цього уроку рекомендована 19–20 листопада, у Всесвітній день дитини, а також на початку навчального року чи в періоди тематичних тижнів.
Мета урокуСформувати в учнів всіх вікових груп розуміння того, що права дитини відносяться до кожного з них особисто; показати, що ці права зафіксовані на міжнародному рівні та гарантуються в Україні; розвивати почуття власної гідності, відповідальності та поваги до прав інших. Що потрібно для уроку?
Для уроку автори підготували основну презентацію, однак ви можете змінити її під власні потреби.
- Роздрукуйте робочі листи для відповідної вікової групи.
- Підготуйте аркуші паперу формату А4, ватман та кольорові стікери для групової роботи.
- Підготуйте кольорові олівці та маркери, а також фарбу гуаш для творчих завдань.
Завантажити презентацію
I. Початок уроку
На старті уроку зверніть увагу дітей на тому, що 20 листопада святкується Всесвітній день дитини. Нагадайте, що ми з повагою ставимося до кожного, уважно слухаємо одне одного та не критикуємо ідей інших.
Вправа-енерджайзер, щоб залучити дітей до роботи
Молодша школа
Варіант А: зберіть пазл із фото (можна застосувати стокові зображення або фото з колекції класу, в якому проводите урок). Фото можна нарізати навмання на випадкову кількість пазлів або застосувати конструктор пазлів (доречно в разі використання інтерактивної дошки).
Варіант Б: вправа «Я дитина». Кожен по черзі вимовляє ці слова, додаючи відповідь на питання «Чому?». Наприклад, «Я Володя, я дитина, тому що мені тільки 7 років»; «Я Оля, і я дитина, тому що я маленька».
Середня та старша школа
Варіант А: вправа «Наша скульптура». Групам учнів слід встати і собою утворити скульптуру на задану тему: «Щасливе дитинство», «Складне дитинство», «Дитинство», «Дитинство 200 років тому», «Дитинство у ХХІ ст.».
Варіант Б: вправа «Успіх сусіда». Бажано вправу проводити в колі, але можливо працювати і сидячи за партами. Завдання — назвати ім’я людини, яка поруч, та навести приклад успіху чи позитивної дії, яку зробила ця людина.
Варіант В: пишемо на дошці або виводимо на екран такий текст: «20 листопада — Всесвітній день дитини». Підкресліть у назві головне, на вашу думку, слово й поясніть свій вибір. Вислухайте не менше п’яти відповідей. Цікавий факт: в Україні цей день ще називають «Днем захисту дітей». Про що це може говорити?
Після того, як учні трохи активізувались, запитайте їх:
- Згадайте, чи доводилося вам чути вираз «права людини»?
- А «права дитини»? У чому, на вашу думку, відмінність?
Виведіть на екран / напишіть на дошці такий текст:
«Чи траплялися з вами ситуації, коли ви відчували несправедливість? Наприклад, коли вашу думку не взяли до уваги, коли вас покарали без пояснень, коли вам не дозволили зробити те, що ви вважали важливим?»
Дайте можливість 1–2 учням поділитися своїми прикладами.
Наголосіть:
«Кожна дитина має права. Вони зафіксовані не тільки в українських законах, а й у міжнародних документах. Саме 20 листопада весь світ відзначає День дитини, щоб нагадати: діти мають право на захист, освіту, розвиток, сім’ю, безпеку та ще багато іншого. І сьогодні ми разом будемо з’ясовувати, які саме права має кожен з вас і що робити, якщо їх порушують».
Оголосіть тему: «Права дитини — це про мене!» і поясніть:
«Ми спробуємо зрозуміти, як ваші щоденні переживання, мрії та обов’язки пов’язані з правами дитини. На уроці ми попрацюємо в парах та групах, подискутуємо і навіть намалюємо чи створимо власні правила. Тому що говорити про права — це означає говорити про себе».
Вправа для актуалізації наявних знань (3 хв)
1. Проведіть обговорення, задавши такі питання:
- Що ви вже знаєте про права дитини? Де ви про них чули або бачили?
Вислухайте та запишіть відповіді учнів. Підтримуйте їхні відповіді, уникаючи оцінювання, оскільки важливо показати, що всі думки цінні.
2. Запропонуйте коротку активність «Право чи бажання?».
- Озвучуйте твердження, а учні повинні показати жестом (піднята рука — це право, схрещені руки — бажання).
Приклади тверджень:
- «Я маю право на освіту». +
- «Я маю право отримувати щороку новий телефон». –
- «Я маю право на відпочинок і дозвілля». +
- «Я маю право їсти тільки морозиво». –
- «Я маю право бути почутим». +
Наведіть визначення терміна «права дитини»:
«Права дитини — це ті можливості, які допомагають вам жити гідно, розвиватися, навчатися, бути захищеними та щасливими. Їх визначено в Конвенції ООН про права дитини, яку підписала й Україна».
Вправа для мотивації навчальної діяльності (5 хв)
Покажіть учням дитячу версію Конвенції або слайд із ключовими статтями: https://www.unicef.org/ukraine/media/38871/file/Child-friendly-convention-UA.pdf
На екрані / дошці мають бути написані / продемонстровані чотири базові принципи:
- Право на життя
- Право на захист
- Право на розвиток
- Право на участь
Прокоментуйте:
«Конвенція ООН про права дитини — це документ, який захищає вас. Його підписали майже всі країни світу, у тому числі Україна. В ньому записано, що кожна дитина важлива й цінна незалежно від того, де вона живе, який має вигляд, чи має сім’ю, чи ні, чи здорова, чи потребує допомоги. Ця Конвенція говорить світові: діти мають бути в безпеці, мати освіту, любов, дім і можливість висловлювати свою думку».
Поставте запитання класу:
Згадайте ваші відповіді на запитання про спільне та відмінності між правами людини та правами дитини. Як ви гадаєте, чому світові знадобилася окрема Конвенція саме про права дитини, якщо вже існували права людини?
Послухайте 2–3 відповіді. Можна підказати: діти потребують особливого захисту, бо ще ростуть і не завжди можуть захистити себе самі.
Проведіть мінівправу «Ситуація — право».
Озвучте декілька коротких прикладів:
- Дитину не пустили до школи, бо вона вдягнена в шорти.
- Учня змушують працювати замість відвідування уроків.
- Дівчинці не дозволяють грати у футбол, бо «це не для дівчат».
- Батьки не питають думку дитини, коли переїжджають в інше місто.
Попросіть учнів визначити, чи порушені в цих ситуаціях права дитини.
Узагальніть і запитайте учнів: «Чим сьогоднішній урок буде корисним вам у вашому подальшому житті?»
II. Основна частина уроку (25-30 хв)
Початкова школа (1–4 класи)
ПІДТЕМА
«Я — частина великого світу!
Учень — це унікальна особистість, яка має права»
Вправа «Наш спільний портрет » (5 хв).
(Адаптовано зі стор. 7 посібника Права дитини в мирний час і впродовж війни)
Завантажити посібник
- Намалюйте / покажіть на дошці / екрані схематичне зображення силуету людини.
- Видайте учням різнокольорові стікери.
- Запропонуйте учням по черзі відповідати на запитання, пишучи по одному слову й прикріплюючи їх до написів:
«Що я люблю робити?»
«Що я вмію робити?»
«Що робить мене мною?»
Підсумуйте цю вправу словами: «Разом у нас більше спільного: ми всі є людьми, і це дає нам право на певні права. Унікальність стосується того факту, що ми виражаємо свою людяність по-різному».
Вправа «Стіл прав людини (5 хв) (стор. 14 посібника)
- Скажіть: «Усі права дитини неподільні, взаємопов`язані та взаємозалежні. Уявіть для себе “Стіл прав людини”, де верхня частина столу (стільниця) — це основна мета діяльності із захисту прав дитини, а ніжки — це принципи».
- Намалюйте / покажіть на дошці / екрані схематичне зображення столу: стільницю та чотири ніжки.
- Поясніть: «Верхня частина столу (стільниця) — це основна мета захисту прав дитини, а ніжки — це принципи, на яких усе тримається».
- Запропонуйте учня переглянути чотири базові принципи:
- Поясніть дітям: «Стільниця — це наша мета, але стіл не встоїть, якщо однієї ніжки не буде».
- Запропонуйте учням уявити, що ми «прибираємо» одну ніжку, наприклад, «Право на участь». Запитайте: «Чи впаде стіл, якщо ми захочемо спертися на цей кут? Чи зможемо ми досягти гармонійного розвитку, якщо когось дискримінуємо?» (Ні).
- Підбийте підсумок: «Права дитини взаємозалежні. Якщо порушується один принцип (одна ніжка), ми не можемо досягти головної мети. Це підтверджує, що для захисту прав ми маємо завжди пам’ятати про їхні принципи».
Вправа «Намалюй свої права» (10 хв).
Роздайте учням роздруковані робочі листи та кольорові олівці / маркери (аркуш «Мої права»).
Завантажити аркуш «Мої права»
Запропонуйте учням домалювати на аркушах себе: додати обличчя, зачіску, одяг. Навколо себе намалювати / написати символи 5 прав (с. 9 посібника), які для них зараз є найважливішими. Проведіть презентацію малюнків: попросіть 3–4 учнів показати свої малюнки та пояснити, чому вони обрали саме ці права.
Підсумуйте: «Важливо пам’ятати, що ці права є вашими правами, тому що ви діти. Цей захисний щит створив увесь світ для вашого захисту. Ти важливий для світу, і світ про тебе піклується».
Середня школа (5–9 класи)
ПІДТЕМА
«Розуміння балансу прав, обов’язків та вміння
розрізняти їх на практичних кейсах».
Групова робота (5 хв).
- Запропонуйте учням об’єднатися в невеликі групи (по 3–4 особи).
- Озвучте кейс 1: «Чи можна позбавити дитину вечері (їжі), якщо вона не помила посуд?» (Дайте 1 хв на обговорення.)
- Запропонуйте групам коротко висловити свої думки.
- Озвучте кейс 2: «Однокласник вимагає у вас віддати йому обід, бо “він має право на їжу”. Ви повинні віддати?» (Дайте 1 хв на обговорення.)
- Запропонуйте групам коротко висловити свої думки.
- Озвучте кейс 3: Дитину не пустили до школи через те, що прийшла в шортах.
- Проведіть обговорення навколо такого питання: «Права дитини є базовими і не можуть бути скасовані як покарання. Але і права не дають нам можливості відбирати чуже.
Важливо: ми маємо не тільки права, але й обов’язки».
Вправа «Право VS Обов’язок» та практична ситуація (10 хв).
- Напишіть на дошці два стовпчики:
Права: Обов’язки:
- Поставте класу запитання:
«Коли ми кажемо “я маю право”, чи означає це, що я можу робити будь-що?”;
«Що станеться, якщо хтось захоче користуватися своїми правами, не звертаючи увагу на інших?»
- Роздайте одній частині учнів аркуші «Права», а іншій частині — аркуші «Обов’язки». Запропонуйте учням заповнити ці аркуші: вписати, які обов’язки передбачають певні права і які права стоять за певними обов’язками (аркуші «Права» та «Обов’язки»).
Завантажити аркуші «Права» та «Обов’язки»
- Запропонуйте учням за бажанням озвучити свої пари. Під час зачитування відповідей коротко занотовуйте приклади на дошці, щоб вийшла така таблиця:
| Права | Обов’язки |
|---|---|
| Право на приватність | Поважати приватність інших |
| Право на освіту | Навчатися і не заважати іншим |
| Право на безпеку | Не створювати небезпеки для інших |
| Право на думку | Слухати думку інших і не насміхатися |
| Право на відпочинок | Відпочивати так, щоб не заважати відпочивати іншим |
| Право на повагу | Поважати та не принижувати інших |
Покажіть або зачитайте уривок (адаптовано зі стор. 22 посібника) про дівчинку Марію (10 хв):
«Марія — 14-річна дівчинка, яка живе в маленькому селі. Вона дуже любить навчатися та мріє стати лікаркою. Дівчинка живе лише з мамою, яка сама забезпечує родину й тому багато працює. Марія щодня доглядає молодших братів і сестер, готує їжу та прибирає. Вона майже не має часу ходити до школи, а іноді мама взагалі не відпускає її на уроки, бо вдома багато роботи. Ця ситуація непокоїть учительку Марії, і вона вирішує втрутитися».
Організуйте коротке обговорення (5–7 хв), ставлячи такі запитання:
- Яке право дитини порушується в цій ситуації?
- Чи має мама Марії рацію? Чому?
- Що може зробити вчителька, щоб допомогти Марії?
- Як можна підтримати такі сімʼї, щоб діти могли здобувати освіту? Чи має держава втручатися?
- Що б ти сказав(-ла) Марії, щоб підтримати її?
Підбийте підсумок: «Права й обов’язки — це дві сторони однієї медалі. Якщо ми дотримуємося своїх обов’язків, ми допомагаємо іншим реалізовувати їхні права. І навпаки, коли нехтуємо обов’язками, ми стаємо причиною чиїхось порушених прав».
Старша школа (9–11 класи)
ПІДТЕМА
«Як людство та Україна дійшли до розуміння прав дитини».
Обговорення: «Звідки беруться права?» (5–10 хв).
Запропонуйте дітям поміркувати, звідки виникають права. Зверніть увагу учнів, що до 1989 року не було єдиних правил, як захищати права дітей. Обговорення можна розпочати зі слів:
«Як ви гадаєте, чому про права дитини як окрему категорію заговорили лише наприкінці ХХ століття?»
(Очікувані відповіді: раніше дитина вважалася власністю батьків; не мала права голосу; суспільство не визнавало її суб’єктність.)
Поставте проблемне питання:
«Якщо дорослі вважали, що діти повинні лише слухатися, то чи можна сказати, що дитина була суб’єктом права?»
Проведіть обговорення в парах / групах.
Сформулюйте гіпотезу разом із класом:
«Раніше дитину розглядали як об’єкт турботи, але не як людину з власним голосом.
Конвенція ООН про права дитини змінила це назавжди».
Вправа «Стрічка часу: Дитина як суб’єкт права» (15 хв)
Об`єднайте учнів в групи по 4–5 осіб.
Роздайте учням робочі листи та маркери (аркуш «Стрічка часу розвитку прав дитини»). Якщо це онлайн-урок, діти можуть працювати в Canva, Miro чи Padlet.
Завантажити аркуш «Стрічка часу розвитку прав дитини»
Дайте інструкцію:
«Створіть “Стрічку часу”, яка покаже, як змінювалося ставлення до дитини протягом усієї історії: від давніх часів до сьогодення. На ваших стрічках у робочих аркушах позначені ключові точки та дати. Біля кожної наведіть приклади з літератури та історичних джерел, яким було становище дитини у той час, які права мали діти або які важливі події відбулися тоді. Ви також можете додати свої точки на “Стрічці часу”, як наприклад, дату 20 листопада 2025 року».
Орієнтовні точки для відображення та приклади з літератури та історії:
- Дитина як власність батьків (античність, середньовіччя).
- Дитина в часи кріпацтва (використайте факти з біографії Тараса Шевченка для ілюстрації).
- Ви
Источник: www.osvitoria.media



