Чому не можна хвалити за оцінки: помилка, яка руйнує мотивацію дитини

Здається логічним: дитина принесла п'ятірку — треба порадіти і сказати «Молодець!»

Але саме ці слова можуть стати початком кінця його внутрішньої мотивації.

Виявляється, похвала за оцінки фокусує увагу не так на процесі навчання, а на результаті.

школьники
Фото: © Білновини

Дитина починає вчитися не заради знань, а задля схвалення.

Страх розчарувати батьків або втратити статус розумника перетворює навчання на гонку за балами.

Згодом це призводить до емоційного вигоряння, списування та уникнення складних завдань — адже простіше вибрати легкий шлях, ніж ризикнути та отримати «неідеальну» оцінку.

Як підтримувати інтерес до знань? Замість «Ти найрозумніший!» використовуйте фрази, які підкреслюють зусилля: «Бачу, ти багато часу присвятив цьому проекту» або «Як тобі вдалося вирішити таке складне завдання?».

Це зміщує акцент із зовнішньої оцінки на особистий прогрес.

Обговорюйте помилки як можливості для зростання: Ця двойка показує, над чим варто попрацювати. Давай розберемося разом».

Важливо, щоб дитина розуміла: її цінність не залежить від цифри в щоденнику. Якщо він звикне до похвали лише за п'ятірки, будь-яка невдача сприйматиметься як катастрофа.

Особливо небезпечна похвала-порівняння: «Ти найкраще в класі!». Це створює токсичну конкуренцію та страх втратити лідерство.

У підлітковому віці такий підхід може спровокувати ненависть до школи чи однокласників.

Альтернатива – навчити дитину змагатися із самим собою. Наприклад, вести графік особистих досягнень: «Минулого місяця ти робив 5 помилок у диктанті, а зараз — 2. Це прогрес!».

Поступово у нього сформується звичка аналізувати свої успіхи без огляду на інших.

Читайте також

  • Гаджети та діти: коли та скільки часу безпечно проводити з телефоном та планшетом
  • Дитина не вміє зав'язувати шнурки? Це легко виправити — тямущі поради для батьків
No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *