
Експерти з Університету Іллінойсу, чиї погляди викладені у свіжому звіті ЮНЕСКО, стверджують, що звичайне використання штучного інтелекту на уроках — це небезпечний шлях. Педагогам необхідно взяти під особистий контроль цифрові інструменти, які використовуються в закладах освіти, щоб вони сприяли освітнім цілям. Професорка педагогіки Мері Калантзі та її співробітники Білл Коуп і Акаш Кумар запропонували концепцію «кіберсоціальної освіти», яка передбачає об’єднання переваг людського та машинного розуму.
Потрібна стратегія, а не перелік інструментів
Значна кількість шкіл тестують сучасні цифрові засоби, але не мають уявлення, як повноцінно їх використовувати. Замість переліку засобів їм потрібна стратегія. Тому фахівці вирішили розробити реалістичну дорожню карту, в якій педагогіка є головним пріоритетом, ШІ використовується вибірково там, де це приносить користь, передбачається обов’язкова грамотність у сфері штучного інтелекту та готуються учні до лідерства в цифровому світі.
Індивідуалізований підхід, персоналізована освіта, про яку так довго мріяли педагоги та батьки, реально втілити за допомогою ШІ, який нарешті робить це можливим для всіх учнів одночасно.
Переваги персонального навчання за допомогою ШІ:
- варіативність темпу та рівня завдань, які ШІ може адаптувати до потреб учня;
- оперативний та цілеспрямований зворотний зв’язок;
- врахування різних індивідуальних потреб, зокрема дітей з особливими освітніми потребами, а також мов;
- надання допомоги учням у подоланні освітніх прогалин.
Проте, це не означає заміну викладачів. Це означає надання можливості педагогам робити те, що не можуть машини: надихати, бути наставниками, налагоджувати відносини.

Розум, який не вчить думати
Штучний інтелект не є інтелектом у прямому розумінні, тому не може навчити учня мислити. А це одне з першочергових завдань викладачів. Всупереч загальноприйнятим уявленням про освіту, де учень є пасивним споживачем знань або порожньою посудиною, яка автоматично вбирає інформацію, освіта є інструментом для розвитку навичок, необхідних для самовираження, та лексичного запасу для критичного аналізу об’єкта пізнання та взаємодії з ним у реальному світі. Мета освіти — щоб учень «відчував себе господарем власної думки».
Останні дослідження, які вивчають використання ШІ в освіті, вказують на те, що він може навіть гальмувати розвиток самостійного мислення, винахідливості та сприяти залежності учнів від технологій. Звісно, йдеться про неконтрольоване, невірне застосування. ШІ схильний відтворювати та навіть посилювати суспільні стереотипи, расову неприязнь та інші дискримінаційні норми. Наприклад, якщо запитати інформацію про вчених, він наведе приклади чоловіків-науковців. Якщо запитати ШІ, що таке сім’я, він відповість, що це батьки та діти, а також можуть бути інші родичі (що виключає сім’ї без дітей з опису). На жаль, нові послуги ШІ демонструються без належної перевірки та ретельного аналізу їхнього впливу на когнітивний, емоційний та соціальний розвиток дітей.
Не кожен урок отримає вигоду від ШІ. Не потрібні алгоритми для оцінювання кожного есе, краще довірити це педагогам. Певні речі повинні залишатися людськими, неквапливими та аналоговими.

8 принципів майбутньої кіберсоціальної освіти
Заохочення учнів з початкових класів до етичного ставлення до ШІ, формування навичок активного користувача, а не пасивного споживача відповідей, допоможе зробити цифрові технології корисними для розвитку дітей. Для того, щоб школи застосовували ШІ на користь учням, грамотність у сфері штучного інтелекту необхідно включати в навчальну програму ще з початкової школи. Це так само важливо, як читання, письмо та математичні дії.
Діти повинні розрізняти позитивні та негативні сторони людського та машинного інтелекту, критично ставитися до інформації. Експерти радять школам не тільки допомагати учням пристосовуватися, а й готувати їх до активної позиції, лідерства у світі, де є ШІ. Учні повинні стати не просто дорослими, які вміють користуватися ШІ, а вимогливими споживачами його послуг.
Також з перших класів пріоритетом має бути розвиток соціально-емоційної сфери та творчих здібностей. Мистецтво, креативне мислення, основи психології повинні стати такими ж важливими предметами, як математика та рідна мова. Якщо акцент на цьому не буде зроблено, учні можуть звикнути звертатися по допомогу до ШІ замість людей, довіряти йому більше, ніж людям, менше піклуватися про налагодження відносин з однолітками (ШІ як заміна повноцінному спілкуванню). Навчання, зосереджене на ШІ, може не навчити дитину сприймати чужі погляди, різноманітність думок, розвинути бажання шукати в усьому лише одну правильну відповідь.
Це потрібно запрограмувати і для ШІ. Інструменти штучного інтелекту повинні обов’язково включати «вікна паузи», щоб викладачі могли розмірковувати, давати учням час для осмислення або коригувати уроки. «Вікна паузи» відновлюють емоційну безпеку та голос учителя. Наприклад, зараз це вже обов’язкова вимога у школах Іспанії, де емоційний аспект занять дуже цінується.
Школи повинні не тільки навчати вчителів користуватися ШІ, а й виділити чітко визначений час для експериментів і творчих пошуків. Наприклад, годину на тиждень педагог оновлює свої заняття з використанням ШІ або працює над контентом. Крім того, вчитель може в цей час консультуватися з колегами, переймати досвід щодо введення ШІ під час вивчення конкретної теми у вчителів з інших шкіл, шукати готові рішення. Але це має бути обдумане рішення професіонала, а не перше-ліпше завдання, яке вдалося знайти, без аналізу його користі для учнів.
ШІ може підвищити ефективність вчителів, рівень їхнього професіоналізму та поліпшити якість їхнього професійного життя, але це буде зовсім інша робота, для якої їм потрібно буде стати досвідченими у сфері штучного інтелекту.
Штучний інтелект, який використовується в школі, має бути розроблений за участі досвідчених викладачів. Саме вони виступають замовниками конкретних послуг. Школам варто заборонити брати комерційний продукт для використання без відповідного дозволу Міністерства освіти чи Асоціації вчителів.
Платформа MATHia від Carnegie Learning є прикладом такого підходу, оскільки сприяє розвитку колективного інтелекту між учнями, вчителями та ШІ. Це контент для вивчення математики, який подається ШІ. Платформа навчається на основі вхідних даних учнів з усієї бази користувачів, а також на основі взаємодії з ними. ШІ використовує цю інформацію, щоб надати вчителям аналітику для розробки відповідних педагогічних втручань, які допомагають удосконалити реакції системи. Використання цієї можливості призведе до нової форми колективного людино-машинного інтелекту.
У Бразилії минулого року понад 60 освітян спільно створили Guia IA para Educadores разом з Міністерством освіти. Вони встановили пріоритети щодо того, як ШІ повинен служити для навчання письма. Як результат, пілотні інструменти тепер безпосередньо відображають цілі вчителів. Цей процес впливає на Національну політику закупівель освітніх технологій Бразилії.
Досі йшлося переважно про генеративний ШІ. Але це не єдиний вид штучного інтелекту. Агентний ШІ є прикладом більш складного та динамічного підходу до ШІ. На відміну від генеративного ШІ, який зосереджується головним чином на створенні контенту, агентний штучний інтелект призначений для прийняття самостійних рішень, вживання активних, а не пасивних заходів для досягнення конкретних цілей. Він не виконує прямі інструкції, як традиційний вже для нас ШІ, а самостійно розв’язує складні завдання. Багатоетапне планування, самоаналіз, виправлення помилок, контекстна підтримка — все це робить його кращим помічником учителя, ніж було раніше. Це один з найсучасніших видів, який використовується нині переважно в бізнесі.
Якщо генеративний ШІ отримує питання від школяра, він може підібрати відповідь, яку можна вважати перевіреною, згідно зі статистичними даними. Якщо агентний ШІ, перед яким поставлена ціль навчити учнів конкретного предмета, отримує питання від школяра, він може навіть виправити саме питання як некоректне. Також відповідь базуватиметься на тому, що закладено як істина, що він запрограмований передати як знання та навички школяру.
На переконання науковців, ретельне поєднання агентного та генеративного ШІ може привести до якісного стрибка в педагогіці, адже дозволить перейти від поверхового вивчення змісту до глибокого навчання.
Кількість не переходить у якість, коли йдеться про величезний обсяг випадкових та неперевірених даних, які ШІ може пропонувати учням. Тепер учитель може створити базу знань значно більшу, ніж потрібно для повного засвоєння учнями — наприклад, десяток підручників, що охоплюють той самий предмет, статті, посилання, конспекти уроків, презентації. Все, що потрібно зробити, це завантажити або додати посилання на цей матеріал, і це стає власною педагогічною великою мовною моделлю. Звісно, робота з одним підручником, який набридає учням, яким би цікавим він не був, відійде в минуле.
Досі тести були основним способом, за допомогою якого системи освіти офіційно визначали, що учні засвоїли. Підсумкове оцінювання було головним критерієм підзвітності у формальних системах освіти. Учнів готували до складання випускних тестів. Іноді виникало питання: як правильне мислення могло привести до неправильних висновків, адже певні речі слід завчити (дати, назви, мовні винятки тощо). Ці пастки виявляли тих, у кого краща пам’ять, але суперечили меті навчити мислити. Тест вимірює довготривалу пам’ять, але не обов’язково розуміння предмета.
З появою ШІ оцінювання стане другорядним та постійним процесом, а напруга зникне з відносин між учителями та учнями. Педагога повністю буде відсторонено від підсумкового оцінювання. За ним залишиться формувальне оцінювання. Таким чином, учитель для учня стане фігурою, яка допомагає пройти завдання й тести ШІ, фігурою підтримки, а не контролю.
Більше учні не ділитимуться на тих, хто склав і хто не встиг скласти, адже йдеться лише про час, за який вони досягають компетентності. Кожна дитина здатна досягти певного рівня, якщо продовжуватиме займатися, але це потребує різного часу для досягнення мети. Якщо виправити оцінку можна буде завжди, звернувшись до ШІ, у людей відкриваються всі можливості досягати нових рівнів освіти протягом життя.
Тим часом вчителі присвятять час виконанню креативних завдань: есе, проєктів, розробці нових завдань, дослідженням, експериментам тощо. За допомогою таких активностей можна отримати точніше та детальніше уявлення про навчання.
Люди повинні бути лідерами в класі. Коли говоритиме ШІ, насправді говоритиме вчитель, бо це він надав контент. Крім того, вчитель має отримати функцію модерації. Він бачитиме діалоги учнів із ШІ, зберігатиме їх та може підказати, як краще формулювати питання, як це зробити цікавіше, у чому була помилка спілкування, де штучний інтелект «не так зрозумів» запит тощо.
Також не завжди механічне повторення матеріалу, навіть подане в ігровій формі, може допомогти дитині з освітніми прогалинами. Іноді саме усна консультація з невербальними знаками підтримки та заохочення допомагають учню просунутися вперед. Новітні моделі ШІ сповіщають вчителів, коли учні мають значні труднощі, спонукаючи школярів призупинити роботу та отримати пояснення вчителя. Утім, інколи ці функції можна передати й людині. У Руанді, де обирають максимально дешеві та прості варіанти, у провідних школах, де учні працюють із ШІ, черговий учень сповіщає, якщо хтось довго застряє на одному рівні.
Якщо дотримуватися обґрунтованого підходу та змінити роль учителя в навчальному процесі, можна створити дійсно справедливу модель освіти, де кожен учень матиме шанси на розвиток, незалежно від особливостей та походження.
Порівняння кіберсоціального навчання
з традиційною роботою в класі із ШІ
| Освітні аспекти | Освітянська кіберсоціальна платформа | Традиційний генералізований ШІ |
|---|---|---|
| Простір для навчальної активності | Мультимодальний робочий простір з повною підтримкою ШІ. Роздуми за допомогою ШІ | Запитання учнів та відповіді ШІ. Машина думає замість вас: «когнітивне розвантаження» |
| Пізнавальна залученість | Вбудовані метапідказки стимулюють до мислення, але не виконують роботу за вас: мозковий штурм, дослідження, планування тощо — генерація з покращеним кешем | Виконає вашу роботу замість вас, навіть якщо ви про це не просите |
| Учнівська діяльність | Агентний ШІ відстежує комбінацію та види підтримки ШІ та власного мислення учня: натискання клавіш, часові позначки, потоки кліків | Немає надійного способу визначити ступінь або характер використання ШІ учнями |
| Навчальні проєкти та дослідження | Агенти рубрик (інженерія підказок), що встановлюють параметри результатів навчання, створені вчителем або взяті з бібліотеки, створеної іншими педагогами | Учитель не контролює підказки, а також не має журналу аудиту діалогу із ШІ |
| Навчальний контент | База знань (генерація з розширеним пошуком), що надає перевірений предметний контент, створений учителем, розробником навчальних матеріалів або взятий з бібліотеки баз знань, схвалених викладачем. Зводить до мінімуму «галюцинації» шляхом надання пріоритету перевіреному контенту | Містить загальні, а не зосереджені знання з теми чи предмета. Фактично ненадійний |
| Відносини між людиною та ШІ | Штучний інтелект модерується людьми (однокласниками, вчителями та самостійно), які усвідомлюють відмінності та взаємодоповнюваність між людським та машинним інтелектом | Немає модерації |
| Індивідуальний підхід | Налаштований на зони найближчого розвитку учня, заохочує кожного поступово виходити за свої межі для досягнення результату | Результати не обов’язково відповідають навчальним цілям |
| Оцінювання | Формувальне оцінювання в процесі навчання, що підштовхує кожного учня до досягнення результату. Миттєво оновлюється, прозоре для учнів | Немає |
| Приватність | Безпечний, приватний, персональний ШІ, розроблений під потреби вчителя | Усе залежить від компанії, що займається розробкою ШІ. Ризик розголошення персональної інформації учнів |
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media



