Перше вересня: нині школа – це щоденний подвиг вчителів, дітей, батьків

Перше вересня: нині школа – це щоденний подвиг вчителів, дітей, батьків

Чарівність Першого вересня – не в урочистих зборах чи квітах, вона – у відчутті нового старту. Батьки, педагоги, фахівці обговорюють виклики, які війна створила для освіти в Україні

1 вересня 2025 року в Україні давно вже не нагадує колишнє «свято першого дзвоника», яке існувало у школах десятиліттями. Урочисті збори, квіти для педагогів, промови чиновників перед першокласниками – ці ритуали, що несли відтінок радянської спадщини, зникли. Сподіваємося – назавжди.

Однак війна не лише позбавила урочистих дат зовнішнього блиску. Вона корінним чином змінила сутність навчального процесу. Сьогодні освіта – не лише передача знань, а й створення безпечного середовища, де діти, педагоги та батьки вчаться по-новому взаємодіяти: підтримувати, піклуватися, адаптуватися до небезпек та існувати в умовах постійної загрози повітряних тривог.

Українська школа – одна з найконсервативніших державних структур, яка завжди опиралася змінам. Але війна порушила звичний уклад і змусила переосмислити головне: що значить бути учнем чи вчителем у країні, яка бореться? З якими емоціями починають навчальний рік батьки, педагоги та діти? Чи здатна освітня система ефективно відповідати на виклики воєнного часу – не на папері, а на практиці?

ШКОЛА В УМОВАХ ВІЙНИ: ПОГЛЯДИ БАТЬКІВ ТА ПЕДАГОГІВ

Щоб зрозуміти, як українська школа входить у черговий навчальний рік під час війни, Укрінформ провів опитування серед батьків, учителів та експертів. Їхні відгуки, хоч і фрагментарні, вказують: проблеми давно вийшли за межі відсутності урочистостей. Мова йде про перевантаження дітей, психологічний клімат, безпеку та підтримку в умовах стресу.

ТРИВОГИ БАТЬКІВ

Найчастіше батьки згадують про навантаження навчальною програмою та брак уваги до психічного стану дітей після нічних обстрілів. Інна Г. надіслала щоденник своєї дитини: «Як можна після семи уроків виконувати стільки ж завдань вдома? Де місце для роздумів? У восьмому класі це – параграфи, письмові роботи, читання… Коли відпочивати? Діти просто закидають предмети, втрачають мотивацію. Моя дитина фізично не витримує. Я з жахом думаю про новий навчальний рік».

Олеся Т. додає: «Індивідуальність дитини пригнічується. Молодших школярів рідко виводять на прогулянки, замість цього нав’язують додаткові заняття. Прогулянка – інколи лише о 16:00».

Надія З., мама учнів 4-го та 7-го класів, звертає увагу: «На уроках основ безпеки викладають застарілий матеріал. Замість правил поведінки під час обстрілів чи кібербезпеки – як увімкнути плиту. Діти самі пояснюють дорослим сучасні реалії».

ПОГЛЯД ПЕДАГОГІВ

Вчителі підкреслюють: вони працюють на межі можливостей. Постійні наради, нові вимоги, звітність та поєднання онлайн- та офлайн-форматів залишають мало часу для творчості.

Світлана С.: «Щодня – нові виклики. На нарадах постійно оновлюють інструкції. Один урок онлайн, наступний – в класі. Треба вигадувати, як провести заняття якісно. А тривоги, коли годинами сидиш в укритті, – це важко для всіх».

Наталя Ж.: «Зарплата мінімальна, вимоги – максимальні. Усі виснажені. Початок року дається з великими труднощами».

Одна із зруйнованих шкіл. Васильків
Одна із зруйнованих шкіл. Васильків. Фото: alamy.com

ЦИФРИ ОСВІТИ: ВІЙНА У СТАТИСТИЦІ

Незважаючи на складні умови, система освіти України продовжує функціонувати. Станом на 2024/25 навчальний рік діяло 12 248 закладів: 7,8 тис. – офлайн, 2 тис. – дистанційно, 2,4 тис. – у змішаному форматі. 90% шкіл мають укриття (11 029 споруд). Згідно з даними МОН, 1705 шкіл пошкоджено, 217 – зруйновано. Найменше постраждали професійно-технічні заклади.

Кількість учнів у 2024/25 навчальному році – 3 743 887, що на 4,3% менше, ніж минулого року. Це найнижчий показник за 30 років. Експерти прогнозують подальше зменшення кількості школярів.

За кордоном перебуває близько 2,2–2,3 млн українських дітей. Половина з них не відвідують місцеві школи. 392 776 дітей навчаються дистанційно в українських школах, лише 62% з них активні.

На тимчасово окупованих територіях проживає близько 600 тис. школярів. Лише 7-8% (40-44 тис.) мають доступ до української дистанційної освіти. Точні дані відсутні через обмежений доступ до інформації.

Одна із підземних шкіл сучасної України. Запоріжжя
Одна із підземних шкіл сучасної України. Запоріжжя

ІВАННА КОБЕРНИК ПРО ВИКЛИКИ ОСВІТИ У ВІЙНУ

Громадська діячка та співзасновниця «Смартосвіти» Іванна Коберник зазначає: стан шкіл залежить від місцевої влади та директорів. «Міжнародні партнери дивуються, що через чотири роки війни система освіти досі функціонує. Це результат неймовірних зусиль».

Війна впливає на якість навчання: «Хронічний стрес через тривоги знижує когнітивні здібності. Гарний результат – якщо освітні втрати не зростатимуть».

Програми не адаптовані до воєнних реалій: «Вимоги розраховані на мир. Деякі батьки зосереджуються на головному – зберегти мотивацію дітей. Але системного рішення немає».

НА ПРИФРОНТІ: БЕЗПЕКА ТА ПІДЗЕМНІ КЛАСИ

На прифронтових територіях навчання відбувається лише в укриттях. «Четвертий рік дистанційки – катастрофа. Лише 5% дітей ефективно навчаються онлайн», – каже Коберник.

Держава виділила 22 млрд грн на укриття з 2022 року. Але цих коштів недостатньо: «До кінця року планують 200 підземних шкіл. Але в Україні 12 тисяч навчальних закладів – це непропорційно мало».

1 вересня в одній із харківський підземних шкіл
1 вересня в одній із харківський підземних шкіл.

Ситуація різна навіть в межах однієї області: «Деякі школи знаходять можливості для змішаного навчання, інші – ні. Потрібен диференційований підхід залежно від рівня небезпеки».

ДІТИ ЗА КОРДОНОМ: ЗВ’ЯЗОК З БАТЬКІВЩИНОЮ

Для дітей-біженців важливо зберегти доступ до української освіти. «Старшокласники потребують цього для вступу до українських університетів. Але лише 5% дітей здатні поєднувати дві школи», – зазначає Коберник.

МОН створило платформу для дистанційного навчання, але системної підтримки немає: «У Берліні пропонували приміщення для освітнього хабу, але потрібні гарантії фінансування. Україна не змогла їх надати».

ДІТИ НА ТОТ: НЕБЕЗПЕКА ТА ГЕРОЇЗМ

Близько 40 тис. дітей з окупованих територій зареєстровані в українських школах. «Навчання для них – ризик життям. Все тримається на особистих зв’язках з педагогами. Такі школи – героїчні».

Позитивна тенденція: кількість вступників з ТОТ до українських університетів зросла з 4 до 12 тисяч за рік. «Молодь розуміє: на окупованих територіях немає майбутнього».

ГОЛОВНІ ВИКЛИКИ

Іванна Коберник виділяє три пріоритети: 1. Фізична безпека 2. Адаптація навчальних програм 3. Психологічна підтримка дітей та вчителів

Оксана Макаренко з «Смартосвіти» додає: «Вчителі хочуть впроваджувати інновації, але вичерпані стресом. Без підтримки педагогів система розіллється».

Перше вересня перетворилося на буденну, але тривожну подію. Як зазначила Коберник, сам факт функціонування освіти – «непомітний подвиг». Подвиг учителів, які працюють без відпочинку. Подвиг дітей, які намагаються вчитися після безсонних ночей. Подвиг батьків, які балансують між безпекою та навчанням.

Цей подвиг потребує підтримки: технічних рішень, адаптації програм, повернення дітей та усвідомлення глибинних змін, які війна внесла в освіту. Але навіть у найважчих умовах є надія: діти, особливо молодші, вчаться адаптуватися, радіти життю там, де дорослі бачать лише труднощі.

Чарівність першого вересня – не в квітах чи промовах. Вона – у спільних зусиллях і вірі, що кожен новий навчальний рік – крок до миру. І цю надію ніхто не зможе відняти.

Ярина Скуратівська, Київ

Перше фото і фото в публікації: Укрінформу.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *