Голова Верховної Ради Руслан Стефанчук серед головних викликів, які нині стоять перед освітянами, назвав необхідність повернення навчального процесу в офлайн-режим, налагодження зв’язку вишів із ринком, боротьбу з плагіатом і впровадження в освітній процес штучного інтелекту.
Про це спікер сказав під час виступу на Українському форумі якості освіти (Ukrainian Quality Assurance Forum, UQAF-2024), передає кореспондент Укрінформу.
«Перед освітянами стоїть багато проблем, починаючи від якості тієї продукції, яку продукуємо ми, як освітяни, науковці, продовжуючи поверненням українських студентів, науковців у максимальний офлайн-період», – зазначив Стефанчук.
За його словами, повернення навчального процесу до класів та аудиторій залежить від безпекових заходів. «Уряд та Верховна Рада зроблять все для того, щоб передача знань була і безпосередньою, і безпечною», – запевнив спікер.
У виступі він також нагадав про справедливість оплати праці науково-педагогічних працівників.
«Ми разом з комітетом (з питань освіти, науки та інновацій – ред.) будемо шукати такі можливості, аби питання гідної оплати праці було актуальним», – пообіцяв Стефанчук.
Ще одне питання, на яке він звернув особливу увагу, – зв’язок освіти, науки і бізнесу.
«Ми повинні продукувати не те, що хочеться, а чого потребує сьогодні Україна. Ви розумієте, що впровадження нових технологій, воєнна ситуація, запровадження штучного інтелекту ставить цілу низку вимог до тих випускників, які виходять з наших вищих навчальних закладів. Гадаю, настав час переосмислення співпраці з ринком, який має диктувати умови, якого студента по завершенню вишу потребує Україна, а ми маємо забезпечувати наявність такого випускника», – сказав Голова Верховної Ради.
Також він закликав ректорів скористатися шансом — міжнародною увагою до України. «Робіть усе, що можете для того, щоб про вас говорили наші партнери, щоб українські виші ставали в один ряд з найкращими університетами світу», – зауважив спікер.
У цьому контексті Стефанчук згадав про ухвалення закону «Про правовий статус англійської мови»: «Це дуже важливо, це must have для кожного з нас. Англійська мова для кожного українця повинна ставати другою мовою, що відкриває увесь світ».
Крім того, Голова Верховної Ради закликав активніше використовувати штучний інтелект в освітньому процесі: «Я не говорю про написання курсових чи дипломних за допомогою ChatGPT, Gemeni, Vapi чи іншим штучним інтелектом. Я говорю про те, як зробити все можливе для того, аби штучний інтелект послуговував нашій освіті, та оптимізувати ті ризики, які існують для людства в цілому».
Згадав у своєму виступі він і про академічну доброчесність. «Такі злочини, як плагіат та інші академічні злочини, повинні піти у небуття», – сказав Стефанчук.
Також голова Верховної Ради закликав змінити підходи у питанні акредитаційної експертизи у сфері освіти.
«Питання акредитаційної експертизи. Ми маємо бути максимально відверті одне з одним: тут маємо великі проблеми. Треба переходити на питання акредитації по змісту, а не по кількості кілометрів переведеного паперу. Це, мені здається, дуже важливо. Треба перестати мірятися кубометрами того паперу, який ми списали, щоб закрити ту чи іншу акредитаційну справу, ті чи інші питання акредитації», – сказав Стефанчук.
У виступі перед учасниками форуму він також нагадав про необхідність запроваджувати європейські стандарти в освіті.
«Перед нами є великі виклики на шляху до Європейського Союзу. Завдяки підтримці кожного з вас Україна за дуже невеликий період пройшла мабуть найважливіший етап свого європейського прагнення — ми отримали статус кандидата, відкрили перемовини з Європейським Союзом і зараз рухаємося шляхом виконання вимог ЄС. Серед них буде велика кількість завдань, які стоятимуть перед освітянами», – зауважив спікер.
Як повідомлялося, сьогодні, 25 вересня, у Києві відбувається загальнодержавний захід у сфері вищої освіти, який організувало Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. У програмі форуму – обговорення нового дизайну системи зовнішнього забезпечення якості вищої освіти в Україні, трендів європейської інтеграції вищої освіти, адаптації ролі університетів до потреб воєнного часу й післявоєнної відбудови економіки України, актуальних питань взаємодії ринку праці та системи вищої освіти.