Мотиваційний лист 2023: нові вимоги та скільки листів писати?

Чи досить одного мотиваційного листа на всі спеціальності? У яких випадках він матиме вирішальне значення? Як оцінюють цей текст? Чи можна буде подивитися бали? Зібрали для вас все, що стосується мотиваційного листа у 2023 році. Тут відповіді на найпоширеніші запитання та приклади вимог від університетів.

1. Коли подавати мотиваційний лист?

Відтепер мотиваційні листи абітурієнт має прикріпити просто до електронної заявки на вступ.

Але є варіанти, коли вступнику доводиться подавати заявку у паперовій формі. Зокрема:

  • Якщо є розбіжності у документі про раніше здобуту освіту в даних вступника в ЄДЕБО та в сертифікаті НМТ або ЗНО, або відповідній базі національного мультипредметного тесту;
  • Якщо людина подає іноземний документ про освіту;
  • Якщо з поважних причин вступник подає заяву вже після завершення строків роботи електронних кабінетів. Або якщо він з інших документально підтверджених поважних причин не має змоги створити електронний кабінет;
  • Вступає за спеціальними умовами (має певні пільги, про які можна дізнатися у Порядку прийому для здобуття вищої освіти 2023) і проходить співбесіду.

У цих випадках роздрукований мотиваційний лист додається до заяви. В ЄДЕБО в даних заяви вказується номер особової справи вступника у закладі освіти, де міститься мотиваційний лист.

2. Скільки мотиваційних листів потрібно?

Якщо торік експерти просто рекомендували подавати окремо написані мотиваційні листи на кожну заявку, то нині це обов’язково. У 2023-му абітурієнт може подати до 5 заявок на бюджет та ще до 15 на контракт (або й до 20, якщо на бюджет не претендує).

Якщо вступник обирає різні спеціальності в одному університеті, то приймальна комісія хоче знати його мотивацію на кожен вибір. Інакше здається, що майбутньому студенту все одно, яку вищу освіту отримувати. Так само й з різними вишами: приміром, як би обґрунтовано абітурієнт не подавав бажання стати юристом, комісії цікаво, а чому він хоче здобувати цю освіту саме в них. Цими пунктами листи й мають відрізнятися. Але не варто писати під копірку, що «багато чув про ваш видатний університет», змінюючи лише назву. Журі може подивитися, що те саме ви писали всюди — а це ознака низької вмотивованості.

Єдиний виняток, який допускає більшість університетів (але це варто перевірити у їхніх конкретних правилах вступу): однакові листи можуть бути на одну спеціальність до одного університету, але за різними формами (бюджет та контракт).

3. Що можна додати до листа?

До мотиваційного листа у електронній формі у 2023-му вперше можна додавати докази ваших освітніх успіхів: фотокопії дипломів, сертифікатів, свідоцтв про проходження підготовчих курсів.

4. У яких випадках мотиваційний лист має значення? 

  • Є варіант, коли важливий лише мотиваційний лист. Якщо абітурієнт хоче отримати одну зі спеціальностей, яким надається особлива державна підтримка. Перелік є у додатку 6 до Правил прийому (наприклад, учитель початкової школи, агроном, фахівець з держбезпеки або харчовий технолог). Але два важливі нюанси! Абітурієнт має планувати навчатися виключно за контрактом. Університет має обрати, що набирає абітурієнтів за розглядом мотиваційних листів (однак, виш  може  також обрати співбесіду як інструмент відбору). 
  • У інших випадках мотиваційний лист не розглядають, якщо не станеться так, що у двох абітурієнтів однакові конкурсні бали. Тоді саме за листами обиратимуть, кого зарахувати. 

5. А чи можна завантажити лист з інтернету або зміксувати з різних варіантів?

Це не лише неетично, але відтепер ще й неможливо. Комісія перевірятиме мотиваційні листи на унікальність через відповідні програми. Результат буде прозорою інформацією. Абітурієнти, яких визнали такими, що порушують академічну доброчесність, не допускатимуться до подальшого етапу вступної кампанії. 

6. Чи можна буде подивитися бали? 

Бали, як і раніше, не виставлятимуть. Але тепер претенденти заздалегідь знатимуть конкретні критерії оцінювання мотиваційних листів. 

7. Де знайти ці критерії? 

У кожного університету вони власні та визначені Правилами прийому кожного закладу освіти. Інформація про ці вимоги має бути оприлюднена на офіційному вебсайті університеті не пізніше 1 червня 2023 року.

Три приклади вимог 

Утім, усі великі виші вже мають такі дані на сайтах. Отже, що раніше абітурієнти ознайомляться з вимогами, то легше буде писати мотиваційні листи. Зверніть увагу: університети зазвичай обумовлюють навіть зовнішній вигляд: шрифт та його розмір, обсяг тексту. 

Наприклад, у Київському національному університеті ім. Т. Шевченка є такі правила: обсяг листа — не менше 200 і не більше 600 слів. Лист має бути сформований у форматі word та pdf або .jpeg (написаний у текстовому редакторі, кегль від 9 до 14, міжрядковий інтервал від 1 до 2). Кожен абзац присвячений одному факту чи події, містить одну тезу та аргументацію. Також є вимоги стосовно структури листа. 

У Львівському національному університеті ім. І. Франка обсяг листа очікується більший. Він має становити 350–500 слів (без реквізитів), зокрема: вступна частина — 50–100 слів, основна частина — 250–300 слів, заключна частина — 50–100 слів. Там вказано те, що часто непокоїть вступників: до кого звертатися у листі — керівника закладу освіти або голови приймальної комісії? Як їх звати? У цьому університеті адресувати текст слід ректору проф. Мельнику В. П., а розпочинати словами: Шановний Володимире Петровичу!

Якщо у правилах вишу цього пункту немає, варто уточнити у приймальній комісії. 

Також у документі не лише вказані вимоги до структури та кожної з частин, але й наведено перелік запитань, на які претендент має відповісти у мотиваційному листі. 

У Київській державній академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені М. Бойчука чекають 1-2 сторінки листа. Серед інших зауважень, тут розкривають, який мотиваційний лист приймальна комісія визнає високого, достатнього, середнього чи низького рівня. Наприклад, незадовільним текст визнають, якщо він містить 7-11 помилок, у ньому порушена логіка, структура, немає або нелогічні висновки. А ще якщо немає фактів, що підтверджують його бажання навчатися саме тут, наявне необґрунтоване бачення себе в обраній спеціальності. 

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Мотиваційний лист без помилок: структура, приклади, лайфхаки

Як обрати універ та чи всім він потрібен?

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *