Домой Користні поради «Учителі України, зараз ваш час!» — антикризові поради від Андреаса Шляйхера

«Учителі України, зараз ваш час!» — антикризові поради від Андреаса Шляйхера

77
0

Андреас Шляйхер, світовий освітній експерт та розробник міжнародного тестування PISA, звернувся до українських вчителів у перший день EdCamp 2020. Його головний меседж: «Учительство України, зараз ваш час». Ми зібрали найцікавіші тези із його звернення.

Підтримуйте найбільш вразливих учнів

Як вчителі, ви робите надзвичайно важливий внесок у ці критичні часи, особливо для найменш захищених дітей. Діти із привілейованих сімей завжди знайдуть можливості для навчання — через альтернативну освіту, через підтримку батьків, вони вмотивовані і бажають вчитися. Але діти із менш забезпечених родин залишаються покинутими, щойно школа зачиняється. Тож ця криза вказує нам на значну нерівність у наших освітніх системах: від доступу до сучасних технологій і безпечного середовища у школі і до нашої неспроможності залучити талановитих вчителів у найбільш проблемні класи.

Криза дає можливість до співпраці

Проте криза також дає можливості не повертатися до статусу-кво, коли все знову стане на свої місця. Це ваш момент, вчителі України. Коли виникає потреба закрити школи на певний час, саме ви можете полегшити негативні наслідки кризи для учнів, батьків та освітян. Особливо для тих, хто не має доступу до сучасних технологій онлайн освіти або кому бракує мотивації та стійкості для самоосвіти. Ваша національна система пропонує можливості співпрацювати, спільно ділитися ресурсами онлайн-освіти, а також заохочувати компанії не бути осторонь, а перетворити цю можливість на реальність.

Цифрові технології — основний канал освіти

Ця криза також відкриває можливість перетворити цифрове навчання із додаткового рідковживаного інструменту на основний канал освіти. Цифрові технології відкривають для нас нове бачення того, як, коли і де люди навчаються. Вони також дозволяють вчителям і учням вийти за вузькі рамки підручників у нові формати, що долають простір і час. Технології у руках талановитого вчителя дозволяють не просто вивчати науки, але й спостерігати за тим, як відбувається саме навчання: які завдання вам є найцікавішими, а що виявляється нудним або складним саме для вас. Далі система підлаштовується під ваш особистий навчальний досвід і потреби і робить ваше навчання значно точнішим і ефективнішим, ніж це можливо у класі. Або подумайте про віртуальні лабораторії: вони дають нам можливість вигадувати, проводити і вчитися на експериментах, а не з теорії, як це було раніше.

Усі світові освітні системи виявилися неготовими до кризи

Проте криза, спричинена Covid-19 застала усі освітні системи світу неготовими скористатися можливостями цифрового навчання. За даними PISA, лише дві третини 15-річних школярів у розвинених країнах ходять до шкіл із належними технологічними можливостями. І навіть у таких просунутих країнах, як Японія, лише 40 % 15-річних учнів та учениць навчаються у школах із достатнім програмним забезпеченням для такого навчання. Менше половини 15-річних підлітків ходять до шкіл, що мають платформи для онлайн навчання, і лише дві третини директорів шкіл вважають, що їхні педагоги володіють технічними навичками для інтеграції цифрових технологій у навчальний процес.

Зміни у суспільстві випереджають зміни у системі освіти

Стан технологічного забезпечення шкіл віддзеркалює менталітет наших систем освіти. Наші школи були вигадані у промислову еру, коли нормою вважалася стандартизація і відповідність. Тоді вважалося, що найефективніший спосіб навчати дітей — за лавами у класі, а вчительство — раз на все життя. Програми для шкіл писали люди «нагорі», потім спускали донизу вчителям у класні кімнати. Ця структура, успадкована із індустріального світогляду, надто повільно змінюється зараз, у вразливому світі криз та катаклізмів. Зміни у нашому суспільстві значно переганяють спроможність до змін наших систем освіти. Навіть найкращий міністр освіти не може відповідати на запити мільйонів учнів та учениць, сотень тисяч педагогів та десятків тисяч шкіл.

Виклик у тому, щоб використати експертизу і досвід вчителів та освітніх лідерів, як ви, і залучити вас до створення кращих політик і практик. Цього неможливо досягнути просто збільшенням фінансування. Це буде можливо лише, якщо будемо створювати ретельно продумані середовища, що будуть підтримувати вчительство і школи і вибудовуватимуть можливості для змін. Зараз потрібні інноватори, які будуть кидати виклик інституційним структурам, які не здатні до навчання. Нам потрібні творчі інноватори, які щиро вірять у соціальні зміни і здатні впливати на політики.

Виховуйте не роботів, а унікальних особистостей

Я зустрічаю багато людей, які кажуть: ми не дамо дати вчителям широку автономію, бо їм бракує спроможності і експертизи. Але просто продовжувати той самий підхід до освіти більше не працює у ці складні кризові часи. Ці часи вимагають від вчителів не просто повторити усе, що вони робили у класі, тепер у онлайн форматі. Педагогам зараз треба знайти абсолютно нові відповіді на потреби і запити людей у навчанні.

Ми зараз живемо у світі, де речі, які легко вивчити і перевірити, також легко автоматизувати. Промислові часи навчили нас виховувати роботів, що здатні добре запам’ятовувати і відтворювати. У часи прискорення, ми маємо думати про те, що робить нас унікальними людьми: як ми доповнюємо, а не замінюємо штучний інтелект, як ми заохочуємо культуру навчання і перенавчання упродовж життя.

Алгоритми соціальних мереж групують нас у спільноти легковажних осіб: вони створюють «мильні бульбашки», які покликані підсилювати наші переконання і віддаляти нас від різноманітності думок і підходів. Вони гомогенізують думки і поляризують суспільство.

Школа майбутнього повинна вчити учнів думати самостійно і приєднуватися до інших на засадах співпереживання і громадянської позиції, повинна розвивати сильне відчуття того, що є добре, а що — погане, і розуміти межі індивідуальних і колективних дій. На роботі, у навчанні, у спільноті люди повинні глибоко розуміти, як живуть люди у інших культурах і традиціях, і як інші мислять — чи то будуть науковці, чи художники. Які б завдання у майбутньому не перейняли на себе машини, завжди буде потреба у наших знаннях і навичках, які наповнені змістом нашого соціального і громадянського життя.

Почніть розробляти навчальну програму 21-го століття

Я сподіваюся, що під час цієї онлайн конференції ви присвятите час розробці навчальної програми 21-го століття. Технології будуть невід’ємною частиною цієї програми. Технології дозволяють об’єднувати спільноти, а це робить навчання більш соціальним і більш захопливим. Тільки уявіть величезну краудсорсингову платформу, де українські вчителі, освітні експерти, науковці та розробники політик спільно працюють над організацією найкращих педагогічних практик, а учні по всій країні мають доступ до найбільш новітніх ресурсів навчання. Ми можемо відкрити креативність у наших педагогах лише даючи їм можливість співпрацювати, долучатися і отримувати визнання за участь.

Знаєте, чим відрізняється система освіти, яка здатна протистояти викликам? Її ключова відмінність — здатність навчати від і разом зі світовими освітніми лідерами, бути відкритою до нових альтернативних шляхів навчання і свідомо впроваджувати їх.

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here