27 жовтня – День української писемності: конструктор уроку

 27 жовтня — День української писемності та мови. Щоб відзначити його у школі пропонуємо звернутися до фундаменту нашої мови — української абетки. Лідія Поворознюк, учителька та методистка, фіналістка премії Global Teacher Prize Ukraine 2021 спільно з українським інститутом Projector створили Вчительський конструктор уроку про нашу абетку та ідентичність. Це нагода для дітей не лише дослідити витоки української мови та історії, а й попрацювати з інтерактивним проєктом «Шрифтова абетка української ідентичності» від Projector. На цьому уроці діти відкриють для себе таємниці українських літер та поміркують про те, що робить нас українцями.

Вступ до уроку: окреслюємо тему та завдання

У цьому Вчительському конструкторі ми підготували різні варіанти уроку, залежно від віку ваших учнів. Проте у якому б класі ви не працювали, на початку уроку варто доступно пояснити, що означає День української писемності та мови. Його традиційно відзначають у народження Нестора-літописця. Сам Нестор був послідовником творців нашої абетки Кирила та Мефодія. Абетка — це фундамент будь-якої мови, а мова — важлива складова ідентичності людини. Тож на цьому уроці діти працюватимуть із абеткою ідентичності. У результаті уроку діти:

  • сформулюють відповідь на запитання «Що таке національна ідентичність»? (Що робить нас українцями?
  • Попрацюють із інтерактивною платформою «Шрифтова абетка української ідентичності» від Projector;

Вправи, що розбурхають цікавість до теми

У цій частині варто підвести дітей до теми. Це означає, що й завдання «на розігрів» мають бути пов’язані з темою літер. Залежно від віку та рівня, можна обрати такі завдання:

  • Ланцюжком по черзі називати літери та слова, які з них починаються: а — аґрус, б — білка;
  • Назвати першу літеру свого імені та якусь характеристику: Марія — м — мрійлива, Данило — д — добрий;
  • По черзі назвати літери абетки та якісь вузькопрофільні поняття з історії, математики, географії;
  • Гра в парах: за хвилину одна людина називає якомога більше слів на певну літеру, інша рахує. Потім міняються.
  • Гра в парах: одна людина розповідає будь-яку історію (наприклад, про те, як сьогодні пила чай), інша «підкидає» партнеру слова на одну й ту саму літеру алфавіту. Напарник повинен якось увести ці слова в свою історію. Таймінг — 1 хвилина, потім напарники міняються ролями.
  • Вивести літери у вордвол, щоб дітям «випадали» рандомні літери, а вони по черзі називатимуть рідкісні українські слова на ці літери.

Основна частина уроку: досліджуємо абетку та поняття «ідентичність»

Для найменших учнів (до 5 класу):

  • Запропонуйте дітям намалювати на ватмані або аркушах слова, що асоціюються зі школою (домом, родиною). Велику літеру у цих словах попросіть виділити — зробити більшою або яскравішою. Зберіть усі малюнки в колаж та зверніть увагу дітей на те, як багато різних речей роблять нас нами.
  • Покажіть дітям колаж із кількох елементів: 33, ї, ь, ґ, щ. Запитайте, які асоціації виникають із цими елементами. Попросіть спрогнозувати, про що ми будемо говорити.

Для середньоїстаршої школи

  • Запитайте дітей: Що таке ідентичність? Нехай діти висловлять свої асоціації з цим словом.

Підсумуйте: ідентичність — це відповідь на питання «хто я?». Кожна людина, наче пазл, формується із різних елементів. Як ви думаєте, що впливає на те, хто ви? Дайте можливість дітям озвучити свої думки. Ви можете доповнити, що існують різні підходи, проте найчастіше виділяють такі ідентичності:

  • за статтю;
  • за конфесією;
  • за етнічним походженням;
  • за політичними переконаннями;
  • за професією;
  • за належністю до субкультур;
  • за місцем проживання;
  • за національністю;

Попросіть дітей поміркувати, які складові саме національної ідентичності? Що робить нас українцями? Що таке воля? Чи погоджуються діти з думкою, що воля — одна з найважливіших цінностей українців. Чому? Чи важлива воля вам? Що для вас означає «Бути вільним»?

Розгляньте слово «Воля», написане певним шрифтом. Це — сучасний український шрифт. Які елементи роблять його саме українським? Для довідки можна скористатися статтею на порталі «Етнохата».

Для порівняння покажіть дітям це саме слово, написане американським шрифтом і попросіть дітей порівняти. 

На цьому етапі уроку діти вже ознайомилися з поняттям «ідентичність». Тепер час перейти до практичної роботи з проєктом «Шрифтова абетка української ідентичності». Перш ніж ви оберете подальший напрямок роботи на уроці, коротко розкажіть про проєкт.

Команда українського інституту Projector створила проєкт «Шрифтова абетка української ідентичності». У ньому за допомогою справжньої шрифтової дизайнерки Катерини Королевцевої вони зібрали аж 33 шрифти українських дизайнерів — адже саме 33 літери містить наша українська абетка. Це сучасні, креативні, впізнавані шрифти.

Коли ми, люди, хочемо певним чином заявити про себе, то використовуємо одяг, косметику чи аксесуари. Мову оздоблюють у шрифти так, як людина прикрашає себе стильним капелюхом чи навпаки, обирає на щодень зручні кросівки замість вузьких чобіт. Ми звикли, що українське — це щось про вишивку чи розпис. І це справді так! Але шрифти, якими надрукований підручник чи набраний сайт теж можуть містити національний колорит. А для того, щоб нам було цікавіше, кожен шрифт чи літера у цій абетці ховає певну історію, без якої наша країна була б зовсім іншою. Ознайомтеся з абеткою за посиланням: https://abetkaua.com/

Практична робота: обираємо напрямок та працюємо у групах чи індивідуально

Текстуальний напрямок (молодші учні до 5 та 6 класу)

Учитель разом із дітьми опрацьовує статтю до однієї з літер. Візьмімо до прикладу літеру «І», постать — Іван Франко.

https://abetkaua.com/ivan-franko/

Запитайте дітей: що ви знаєте про Івана Франка? У 5–6 класах діти читають казку «Фарбований лис», яку Іван Якович написав під впливом «Фарбованого шакала». Тому знають, що це письменник, казкар, перекладач. Також можуть згадати місто Івано-Франківськ.

Наступним кроком варто більш докладно опрацювати матеріал статті: пояснити незрозумілі слова (їх можна виписувати у дошку Padlet — це загалом хороший спосіб роботи із незрозумілою лексикою), підсумувати кожні кілька абзаців.

Після опрацювання тексту разом із дітьми можна заповнити табличку «Відоме/нове»

Відоме Нове
Сюди варто записати матеріал зі статті, який діти знали Сюди варто записати інформацію, яка стала для учнів новою

Наступним етапом попросіть дітей підсумувати: яка тема статті? Як вони думають, чому Іван Франко став людиною, яка формує ідентичність українців?

Для закріплення можна запропонувати учням граматичні вправи з тексту статті: п’ятикласники можуть шукати різні типи лексики, знаходити синоніми до слів, визначати стиль мовлення та його ознаки, підкреслювати граматичну основу у вибраних реченнях. Шестикласники можуть виписати частини мови, знайти приклади іменників різних відмін, провідміняти окремі слова чи словосполучення.

Підсумовуючи роботу, можна запитати: Чим, на вашу думку, займався б Іван Франко, якби жив у наші часи?

Текстуальний напрямок для середньої-старшої школи

Індивідуальний формат роботи. Вчитель розподіляє між учнями тексти (літери), залежно від віку та рівня. Учень або учениця читає текст та аналізує його на робочому аркуші:

  • Тема;
  • Хто цільова аудиторія тексту: кому буде цікаво його читати?
  • Граматичне завдання (виписати приклади різних частин мови, виконати синтаксичний розбір речення, знайти речення різних типів);
  • Якою є лексика статті?
  • Особисте враження від матеріалу;
  • Поставити 3 відкриті запитання до матеріалу;

Хронологічний напрямок (середнястарша школа)

Можливий груповий або індивідуальний формат. Намалюйте на дошці, ватмані або на віртуальній дошці Padlet велику лінію часу, яку можна назвати Історія української ідентичності. Об’єднайте учнів у малі групи, розподіліть періоди між групами та попросіть учнів підготувати повідомлення, спираючись на інформацію з проєкту «Шрифтова абетка української ідентичності». Наприклад: період Київської Русі, Середньовіччя, XX ст., період незалежності.

Географічний напрямок (середнястарша школа)

Цей напрям схожий на попередній, проте тут знадобиться мапа України. Можна розподілити регіони між учнями або групами учнів та попросити підготувати повідомлення, спираючись на абетку. Ці виступи можна умовно назвати географія української ідентичності. Кожна група (або дитина індивідуально) готує короткий виступ-презентацію про постаті та події, представлені в «Абетці», співвідносно з певним регіоном.

Втілюємо проєкт

Після ознайомлення з матеріалом попросіть учнів створити схожий проєкт про ідентичність школи/вашого міста. Попросіть використати один зі шрифтів, наведений в абетці. Для цього учням потрібно:

  • зайти на сайт «Абетки» https://abetkaua.com/
  • прогортати сайт та вибрати літеру до вподоби;
  • перейти на сторінку літери: для цього прогортати статтю до напису зліва «Читати більше» та натиснути на неї — тут ви побачите інформацію про шрифт, за допомогою якого написана літера;
  • після цього вам відкриється вікно з написом «Напишіть свій текст» — поекспериментуйте, написавши у цьому вікні будь-яку фразу чи слово, щоб побачити, як шрифт зображує різні літери, та як це виглядає на письмі;

Нехай учні поміркують: які асоціації ви хочете викликати у читача? Який шрифт для цього підійде якнайкраще? Так само можна зробити «Абетку ідентичності» для будь-якого історичного чи літературного діяча, персонажа, твору.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *