Чому молодому вчителю потрібен наставник: 5 причин з особистого досвіду

Навіщо молодому вчителю наставник? Які страхи мають молоді педагоги, коли вперше стоять перед класом? Та яких помилок вдасться уникнути, якщо мати підтримку досвідченого вчителя? Ілля Базар’я, учасник програми наставництва «Педагогічний навігатор» від Освіторії, з власного досвіду пише про 5 причин, чому кожному майбутньому вчителю потрібен той, хто проведе крізь усі виклики професії. 

Спікер:

Ілля Базар’я,
керівник гуртка в Новопечерській школі

Я стояв перед класом і намагався говорити впевнено. У мене був чіткий план уроку, добре підготовлені матеріали, навіть кілька цікавих вправ. Готувався 6 годин. Але через 10 хвилин учні вже переглядалися, перешіптувалися, а деякі просто займалися своїми справами. Я почав нервово щось пояснювати, але відчував, як втрачаю контроль над ситуацією. 

«Як так? Я ж готувався! Я ж хотів бути тим учителем, якого слухають!»

Це був мій перший тиждень у школі, я тільки-но закінчив університет з бажанням привносити в освіту нове і вірою, що зможу надихати учнів. Але після кількох перших уроків одразу зрозумів: захоплення перетворюється на випробування. Без наставника його важко було б пройти. І ось мої 5 причин, чому наставник вам допоможе.

ПРИЧИНА 1

Наставник допомагає відчути реальний стан справ в освітньому процесі

Я пробував готувати цікаві заняття. Використовував технології, додавав інтерактиви, придумував завдання, які, здавалося, точно мають зацікавити дітей. Але на уроці часто все йшло поза планом. Учні не слухали інструкції, губилися, переходили до хаосу. Дехто взагалі відмовлявся брати участь.

Тоді мені допомогла вчителька географії, підказавши: навчання працює не тільки через ефектні прийоми і структуру. Учень має розуміти, що від нього очікується, навіщо це йому і як усе пов’язано між собою. Навчання з позиції учня, а не форми навчання — який я «класний» учитель.

ПРИЧИНА 2

Наставник — експерт зі стосунків

Я брався за все: проводив майстер-класи, відкриті уроки з новими роботами і VR-окулярами, презентації перед учнями, вів гурток. Почав помічати, які методи працюють краще, що легше дається різним учням. Але дисципліна трималася на цікавості і кожен день фокус дітей був різним. Я пробував змінювати підходи: іноді вимагав, іноді намагався бути м’якшим, шукав баланс. Але клас усе одно інколи виходив з-під контролю.

І вже зараз завдяки наставнику я виділив для себе головний секрет дисципліни: спочатку довірливі стосунки, а потім навчання. Наставник сказав: «З точки зору учня стань чуваком, якому можна довіряти. Ти не ще один «викладач матеріалу», тобі не байдуже на цих дітей».

ПРИЧИНА 3

Наставник допомагає уникати типових помилок до того, як вони стануть звичкою

Я вчився на власних помилках. Після кожного уроку аналізував, що пішло не так. Запитував у колег, шукав рішення. Може здатися, що ти вже хороший учитель і все йде добре. Проте є помилки, які важко помітити самому.

Завдяки програмі «Педагогічний навігатор» я зустрів свого неперевершеного наставника. Часом я ділився з ним відеозаписами своїх уроків — і тут починалося відкриття. Були моменти, коли мені не вдавалося зловити увагу учнів або я довго пояснював тему. Я починав змінювати завдання, конспект, шукати нові матеріали. Але наставник побачив, що сама моя подача інформації і стиль можуть бути незрозумілі дітям. Учні про це не скажуть, а без довірливого погляду наставника складно помітити внутрішні виклики.

ПРИЧИНА 4

Невдачі — не привід зупинятися. Наставник підтримує, коли здається, що бути вчителем — не твоє

Бувають моменти, коли колеги чи батьки критикують або не розділяють твій підхід. Часом уроки взагалі не вдаються як хотілося: діти поводяться непередбачувано чи повітряна тривога зриває урок. Без наставника складно дати раду цим «знущанням», але з ним це вже зовсім не знущання, а лише теми для обговорення.

Вдячний людям, до яких можна звернутися в скрутну хвилину і отримати слова підтримки або іронічний жарт про «вчительське життя». Наставники — це спільнота, яка переживала складні часи і може допомогти. Тому молоді вчителі також стають наставниками, підтримуючи учнів та колег.

ПРИЧИНА 5

Зростання починається, коли ризикуєш. Наставник висвітлює твої здібності і вірить у тебе

Коли мені запропонували організувати і провести STEM-тиждень для всієї школи, я подумав, що мабуть просто переплутали. Я боявся, що мене оцінюватимуть. Звісно, це був стрес.

Проте тільки-но я зустрівся з наставником, поряд зі страхом з’явилася думка продовжувати робити свою роботу якісно і віра, що наші зусилля роблять освіту України кращою. Наставник вказав на мої сильні сторони і передав енергію для звершень.

Я ризикнув. Зібрав учителів школи, склали план, усе провели, я отримав зворотний зв’язок і побачив, що недооцінюю себе і здатен на більше. Без підтримки я б пригнічував свої ідеї без спроби почати і так само стримував би розвиток учнів.

Чи міг би я пройти цей шлях сам? Так, але це забрало би більше часу, сил і нервів. Я б довше повторював помилки, довше сумнівався в собі, довше відчував, що роблю щось не так. І мабуть урешті зневірився в бажанні бути вчителем.

Наставник — це людина, яка допомагає побачити свої слабкі і сильні сторони не через роки, а вже зараз. Якщо ви — молодий учитель і поки що самі розбираєтеся, що працює, а що ні, — знайдіть того, хто вже пройшов цей шлях. Це не зробить вас ідеальним одразу. Але це збереже вам час, упевненість у собі й віру в покликання.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *