8 травня Україна відзначає День пам’яті та примирення і вшановує пам’ять українців, що полягли у Другій світовій війні. Проте зараз боротьба за свободу і незалежність України триває: нащадки тих, хто воював у Другій світовій війні сьогодні також на фронті. Вчитель громадянської освіти Микола Попадюк разом із шеф-редакторкою Платформи пам’яті Меморіал Настею Абрамець розробили план уроку-реквієм. Проведіть його у ці травневі дні або наприкінці навчального року, щоб спонукати учнів замислитися над важливістю культури вшанування пам’яті загиблих.
Мета уроку: сформувати уявлення в учнів про те, яким чином ми можемо пам’ятати жертв війни росії проти України і як ми можемо формувати культуру співчуття до осіб, що втратили кого-небудь.
Завдання:
- спонукати учнів до осмислення важливості формування культури пам’яті та культури співчуття в умовах війни;
- формувати навички самостійного опрацювання матеріалів, командної роботи та презентації напрацювань;
- ознайомити учнів з світовим досвідом вшанування пам’яті;
- заохотити учнів до напрацювань варіантів меморіалізації в українських реаліях;
- змотивувати учнів до осмислення власного досвіду, широкого обміну думками, ідеями;
- спонукати учнів до ініціювання та свідомої участі у заходах пам’яті жертв війни росії проти України;
Після цього уроку учні зможуть:
- пояснити, кого можна вважати жертвами війни;
- навести конкретні приклади світового досвіду меморіалізації;
- пояснити як співпереживати та підтримувати інших;
- запропонувати конкретний перелік заходів, які може зробити кожен для збереження пам’яті загиблих;
- ділитись з іншими досвідом меморіалізації пам’яті через конкретні підходи «журавлики- пам’яті».
Самостійне опрацювання: вивчаємо досвід пам’яті інших країн
Щоб підготувати дітей до такої важливої теми, дайте їм за тиждень до уроку випереджальне домашнє завдання.
- Надайте учням можливість самостійно вивчити досвід інших країн, що має наштовхнути їх на власні роздуми про оптимальні варіанти формування «культури пам’яті» для України. Командна робота над презентацією допоможе посилити навички роботи в команді, публічних виступів.
- Об`єднайте учнів у три групи, кожна з груп має підготувати презентацію про світовий досвід вшанування пам’яті. Це може бути презентація оформлена на комп’ютері, колаж з інформацією на папері, усний виступ учнів з роздрукованими матеріалами (чи будь-яка інша форма донесення вивченого матеріалу до однокласників).
Важливо: щоб виступ однієї команди не перевищував 3 хвилин.
Кожна з груп досліджує та готується до представлення інформації про досвід національної пам’яті у таких країнах:
- Ізраїль (матеріал для підготовки — https://bit.ly/3GYAIh2)
- Сараєво (матеріал для підготовки –https://bit.ly/3H3BBoJ)
- Хорватія (матеріал для підготовки –https://bit.ly/3mPc8IJ)
Ці та інші опорні матеріали для підготовки презентацій представлені на «Платформі пам’яті Меморіал» — https://www.victims.memorial
Хід уроку: «олюднюємо» сумні цифри жертв
Зробіть короткий актуалізаційний вступ з акцентом на те, що агресія проти України та війна триває з 2014 року. Зверніть увагу учнів, на те, що за цей час наша країна втратила тисячі громадян, що матиме значний вплив на демографію, наші ментальні звички у майбутньому. Наголосіть, що точну кількість жертв наразі назвати не реально. Десятки організацій працюють над фіксуванням даних про жертв війни, адже це важливо для притягнення до відповідальності винних. Крім того, наше велике суспільне завдання — зберегти пам’ять про кожну людину, відійти від радянської практики пам’ятників невідомому солдату, а олюднити цифри статистики.
Проведіть фронтальне обговорення під час якого випишіть спільно з учнями (на дошці чи будь-яким іншим методом) категорії загиблих, які вважаються жертвами війни:
- Кого можна вважати жертвами війни?
- Чи є українські військові, які до війни здебільшого обіймали цивільні посади, а воювати пішли, щоб захистити країну, теж жертвами?
- Чи є жертвами війни люди, які загинули через неможливість отримати медичну допомогу, брак харчів? (Як приклад можна згадати трагічний кейс про збитий над Донеччиною Боїнг 777 у липні 2014 року).
Презентуйте учням дані про загиблих у вигляді інфографіки. Важливо наголошувати на даних не лише з 2022 року, але й з 2014 року.
Завантажити інфографіку
Під час презентації зверніть увагу на джерела отримання цих даних. Дані з 2014 року можна брати з досліджень Гельсінської групи. Також актуальну інформацію щодо загиблих цивільних надає періодично ООН. В самій організації наголошують, що ці дані суттєво менші аніж реальна ситуація. Запитайте учнів їх думку, чому невідомі точні цифри, а тоді поясніть основні причини, серед яких:
- частина тіл загиблих залишилися на окупованих територіях, туди не мають доступу для роботи ні українські, ні іноземні документалісти;
- росіяни навмисне знищували сліди масових вбивств (зокрема в Маріуполі);
- через бойові дії втрачено багато документації.
Основна частина уроку: обговорення світового досвіду вшанування пам’яті
- Запропонуйте учням презентувати завчасно підготовлені проєкти-презентації протягом 5 хв (3 хв презентація + 2 хв обговорення)
- Обговоріть спільні та відмінні риси досвіду інших країн, наштовхуйте учнів на власні роздуми про оптимальні варіанти формування «культури пам’яті» для України.
Варіант 1. Культура співчуття
Зробіть короткий вступ пояснюючи, що більшість українців за час війни втратили, якщо не близьких, то знайомих. Це означає, що кожен з нас має досвід втрати. Суспільство з такою кількістю людей, які переживають трагедію, має вчитися бути максимально емпатичним, виробляти культуру співчуття та взаємопідтримки. Нам важливо вчитися правильно висловлювати співчуття.
Підготуйте мішечок/коробку з роздрукованими папірцями — фразами, які говорять людям, які когось втратили (Додаток 1). Поділіть дошку на дві частини:
- що психологи радять говорити в таких випадках;
- яких фраз варто уникати;
Запропонуйте учням по черзі витягувати папірці, озвучувати свою думку на який бік дошки вішати папірець. У випадку «неправильного» вибору проведіть обговорення разом з учнями.
Завантажити картки з фразами
Проведіть коротке обговорення з учнями.
Очікувані висновки:
- співчувати потрібно ретельно добираючи слова;
- не можна розкидатися непроханими порадами;
- не можна ставити свій досвід вище трагедії конкретної людини;
- не можна «мірятися» втратами та знецінювати втрату іншої людини;
Варіант 2. Що можна зробити для вшанування жертв війни
Зробіть короткий вступ про те, що варіантів вшанування жертв є багато, вони можуть бути як традиційні (монументи, пам’ятні дошки), так і абсолютно інноваційні: спортивні турніри, алеї дерев.
Проведіть мозковий штурм. Поділіть дошку на 3 частини:
- Держава (або приватні великі ініціативи);
- Рівень громади (місто, село);
- Особисто кожен (маленькі об’єднання кількох людей);
Запропонуйте учням озвучити будь-які ідеї, як можна зберігати пам’ять про вбитих людей. Вчитель фіксує всі ідеї на дошці, не обмежуючи політ фантазій. У підсумку клас має побачити, що варіантів безліч, що долучитися може кожен. Запропонуйте учням обрати декілька ініціатив, які вони могли б втілити до кінця навчального року.
За бажанням розкажіть про ті нестандартні ініціативи, які вже запроваджувалися в Україні.
Варіант 3. Місце пам’яті у навчальному закладі
- Розгляньте з учнями можливість започаткування у школі місця (куточку) пам’яті.
- Поясніть, що варіантів збереження пам’яті є безліч, кожен з нас може долучитися і ми разом можемо створити такий куточок пам’яті.
- Запропонуйте ідею з журавликами пам’яті.
Поясність, що такі журавлики символізують душу. В українській етнології журавель може символізувати душу воїна. Такі ж оригами пам’яті висять у гарнізонному храмі у Львові, який опікується саме військовими.
- Запропонуйте ознайомитись з інструкцією та роздайте учням аркуші паперу для роботи.
- Разом з учнями складіть паперових журавликів у техніці оригамі. Запропонуйте написати на кожному з журавликів ім`я людини, чиє життя було втрачене в ході війни росії проти України. Якщо учні не можуть пригадати імен осіб з близького оточення запропонуйте ознайомитись з історіями на платформі https://www.victims.memorial/.
- Поміркуйте разом у чому полягає символізм журавликів та де можна в навчальному закладі виділити куточок, де розвішуватимуться ці журавлики. Поміркуйте, якими елементами і коли його можна доповнювати.
Загальний коментар: Ефективним форматом проведення уроку є комбінація всіх варіантів уроку 1+2+3 за умов наявності необхідного додаткового часу. Але можливим є проведення окремого варіанту пропонованого уроку.
Завантажити урок
Рефлексія та підсумки уроку
Обговоріть з учнями:
- Як ви себе зараз почуваєте? Як змінювались ваші емоції під час уроку?
- Що нового ви сьогодні дізнались?
- Як ви використовуватимете отримані знання у повсякденному житті? Яку з ініціатив можете реалізувати найближчим часом?
Запропонуйте учням вдома ознайомитись з інтерв’ю з правозахисницею Любов’ю Галан.
Матеріал створено в рамках проєкту «Програма сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media