Як мотивувати дітей читати: 8 лайфхаків

Ми помічаємо, що дітям цікавіше тримати в руках ґаджети, ніж книгу. Зовсім маленькі ще не вміють читати слова. Для когось читання — це нудно і нецікаво. В інших діток немає мотивації читати: вони можуть не бачити такого прикладу від своїх батьків чи братів і сестер. Ми зібрали лайфхаки від педагогів, що допоможуть учителям початкової школи мотивувати своїх учнів до читання.

Як зацікавити дітей читанням без примусу

Мирослава Коба, вчителька початкових класів Новопечерської школи

Читання різними способами

Вчителі, які працюють за НУШ, знають методику «Щоденні 5». За нею передбачене читання для себе, і ми з дітьми робимо це трьома способами: читання за малюнками, читання словами, переказ прочитаної історії.

Коли ми показуємо першокласникам можливість читати картинками, то позбавляємо їх страху та почуття сорому перед однокласниками. Адже особливо в учнів початкових класів є хвилювання, що через те, що вони чогось не вміють, над ними будуть насміхатися інші.

Але важливо пам’ятати і про дітей, які приходять до школи та вже вміють читати. Тому формуючи бібліотеку свого класу, подбайте про те, щоб там були книжки для учнів із різним рівнем читання. Наприклад, для тих, хто тільки навчається читати, це мають бути книги з великою кількістю малюнків, не надто об’ємним сюжетом і невеликою кількістю слів на одній сторінці.

При читанні для себе важливо, щоб учні самостійно вибирали книжку, яка їм буде цікава тут і зараз. Коли діти на уроці вибирають те, що вони хочуть, то потім вони обмінюються досвідом, у них відбувається живе спілкування. І на такому етапі з’являється інтерес до книги.

Середовище, що надихає

Звісно, прикладом для учнів є вчитель. Але яким чином він може надихнути? Діти іноді люблять зазирати на вчительський стіл та дивитись, що на ньому лежить. Тож цікавим трюком буде час від часу залишати на своєму столі книгу. Одного разу це може бути книга, яку ви читаєте, тобто більш дорослого змісту. Іншого разу — дитяча книжка, історія, що буде цікавою дітям вашого класу.

Якщо діти будуть постійно бачити на вашому столі книгу, ви вже будете для них прикладом, і в них буде виникати цікавість та запитання. До цього можна додати ще й інтригу: наприклад, почати розповідати сюжет книги, а потім запропонувати дитині дочитати самостійно, щоб дізнатися, що було далі.

Місце для читання

Діти у моєму класі дуже рідко вибирають читати за партою, зазвичай вони роблять це саме на килимку. Але не у всіх школах є можливість розмістити килимок у класі, особливо якщо учнів багато. У такому разі ви можете запропонувати дітям самостійно вибрати комфортне і затишне для них місце, де вони будуть читати. Або ж у теплий день є варіант вийти на вулицю.

Також я спостерігаю за соцмережами колег і бачу, що деякі з них облаштовують у класі затишний куточок для читання. Таке місце може зацікавити дітей читати навіть під час перерви. До облаштування цього куточка можна залучити і дітей. Їм самим буде цікаво його оформити, щось розфарбувати, розставити.

Завдання, що мотивує

Щоб зацікавити дітей читанням, можна використовувати вправу «Покажи і розкажи». Наприклад, перший тиждень навчального року в кожному класі молодшої школи ми починаємо з теми «Все про мене». Тобто разом із дітьми вивчаємо себе, розповідаємо про свої інтереси й захоплення.

І до цього тижня знайомства діти можуть долучити свою улюблену книгу. Розпочати цю вправу варто вчителю і розповісти про свою улюблену книгу. Так можна дати дітям приклад того, як має відбуватися презентація. А далі ви встановлюєте, протягом якого терміну ці презентації повинні відбутися та почерговість дітей.

Діти можуть розповідати про свої книги під час ранкового кола або на уроках української мови. Залежно від кількості учнів у класі, за день може презентувати один або двоє.

Цю вправу варто використовувати не лише для книги. Вона корисна тим, що за допомогою неї діти вчаться презентувати та говорити назагал. А також ця вправа добре розвиває мовлення.

Вправи для учнівського зацікавлення

А ось кілька порад від закордонних експертів: Донна Вілсон та Маркус Конерс — експерти в галузі навчання, заснованого на дослідженнях мозку.

Зіграйте улюбленого персонажа

Запропонуйте дітям вибрати улюбленого персонажа з книги, яку вони читають та перевтілитися в нього. Учні можуть створити простий костюм та реквізит, а потім підготувати коротеньку презентацію, щоб розповісти про свого персонажа однокласникам.

Залежно від віку, діти можуть або просто представити персонажа, або ж розкрити його проблематику та виклики, з якими він стикається у творі.

Інтерв’ю з ведучим ток-шоу

Об’єднайте учнів у пари та попросіть їх обрати одного партнера, який зіграє персонажа книги, й іншого — який виступить в ролі ведучого ток-шоу. Ця стратегія заохочує учнів зрозуміти точку зору персонажів, яких вони зустрічають у книзі. Коли діти цікавляться героями та починають досліджувати їх, то вчаться взаємодіяти з художнім твором.

Деякі учні можуть захотіти стати відомими ведучими ток-шоу, такими як Опра Вінфрі, а інші можуть зіграти місцевого ведучого.

Вчителю варто заздалегідь підготувати місце для розмови, де з одного боку сидітиме ведучий, а з іншого — герой. Такі інтерв’ю найкраще проводити коротко, для молодших школярів вистачить по дві хвилини на кожне.

Рух під час читання

Учням важко довго сидіти мовчки за партою, крім того, вимушена бездіяльність навпаки робить для них навчання складнішим. Проте процес читання може передбачати і рухливість.

Наприклад, діти можуть розіграти за ролями короткий уривок із твору. Запропонуйте учням об’єднатися у групи, самостійно визначити, яка частина історії була вирішальною, та розподілити між собою ролі персонажів, що залучені в цій частині твору. Також діти можуть визначити ключові слова з книги та пояснювати їх одне одному за допомогою рухів.

Читання вголос

Тут йдеться саме про читання твору вчителем. Педагог може вибрати книгу, що, на його думку, сподобається дітям, та прочитати її у класі. Читання із захопленням та цікавістю може викликати в учнів інтерес до твору. А вчитель під час читання може робити інтонаційні акценти там, де учням варто замислитись чи щось запам’ятати. Це сприяє кращому розумінню твору.

ТАКОЖ ЦІКАВО

Нейрореволюція у читанні: чому читання і література — окремі уроки?

Читаємо зимовими вечорами: як розвинути у дітей любов до книг

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *