У 2023 році держава оголосила про запуск освітньої екосистеми Мрія, а минулого року Мрія запрацювала в пілотному режимі. Під час бета-тестування застосунку освітяни із 40 шкіл України перевіряли, як він може змінити їхню роботу. Наводимо висновки тестування бета-версії Мрії, а також розповідаємо, що спрощує державна екосистема і де вона потребує покращень.
Мрія покликана допомогти школярам реалізувати свої таланти, батькам — краще розуміти успіхи та сильні сторони своїх дітей, а вчителям — позбутися бюрократії: спростити ведення документації, організацію уроків і комунікацію з учнями й ученицями та їхніми батьками.
За підсумками першого семестру з Мрією вчителі в пілотних школах уже виставили понад пів мільйона оцінок, і 3000 з них — олівчиком. Це одна з багатьох унікальних функцій, яку передбачили розробники Мрії для зручності роботи вчителів. Окрім цього, освітяни майже 250 тисяч разів скористалися календарним планом і задали майже 90 тисяч домашніх завдань своїм учням та ученицям.
Однією з перших, хто протягом цього семестру тестував державну освітню екосистему, стала вчителька інформатики Нікопольського ліцею Єлизавета Євгенівна. У матеріалі для Освіторії вона поділилася тим, що змінила екосистема в її роботі та конкретних рутинних завданнях, а також тим, чого їй не вистачило.
Функції Мрії, які тестували вчителі пілотного запуску:
✦ персональний розклад уроків;
✦ журнали з оцінками та статистикою відвідування;
✦ календарно-тематичний план;
✦ домашні завдання;
✦ безпечні чати з дітьми та їхніми батьками;
✦ бібліотека контенту для професійного розвитку.
«Я працюю на двох роботах, тому маю ретельно планувати день»
Пані Єлизавета поєднує викладання в ліцеї з паралельною роботою в комп’ютерній академії. «На головному екрані Мрії я завжди можу побачити розклад уроків на робочий день та подивитися плани на найближчий час. Мені важливо, що це є в мене під рукою в телефоні та я можу будь-коли звірити робочі графіки. Так само мій графік та календарно-тематичний план завжди бачить адміністрація», — ділиться вона.
Розклад
Вчителі бачать на головній сторінці вебпорталу та застосунку Мрія розклад дня. Якщо вчитель або вчителька працює в кількох школах одночасно, тоді в застосунку відображатиметься весь робочий день по всіх школах, якщо вони підключені до Мрії.
У цьому розділі можна задати домашнє завдання та подивитися деталі уроку: тему, кабінет, що діти мали підготувати вдома. Розклад для всієї школи на вебпорталі Мрія генерують директори або заступники директорів за допомогою автоматичного конструктора. Вчителям не потрібно самостійно створювати уроки в журналі.
Ведення журналу в Мрії економить час
«Раніше я вже користувалася електронним журналом, і хоча це було зручно для виставлення оцінок, він не закривав усіх моїх потреб. Зокрема, не давав можливості бачити динаміку учнів, пояснювати, чому я поставила саме такий бал, а також не позбавляв від необхідності паралельно робити паперові записи з помітками щодо прогресу. Я могла відкладати заповнення журналів, бо після уроків складно налаштуватися на довгу та монотонну роботу. Здавалося, що краще було б цей час витратити на щось корисніше», — розповідає Єлизавета.
Мрія рекомендує вчителям тематичну або іншу підсумкову оцінку з огляду на розрахунки на основі результатів. Також учитель або вчителька може виставити її самостійно. А до кожної оцінки можна додати коментар, який побачать батьки і дитина. Також у Мрії є можливість поставити «крапочку», щоб відзначити активність дитини на уроці, та оцінку «олівчиком» — якщо потрібно зафіксувати проміжний результат учня або учениці, але так, щоб цей бал не впливав на загальну картину.
Журнали
Вчителі-предметники мають доступ до журналів класів, у яких викладають, можуть ставити там оцінки та позначати відвідуваність. Класні керівники бачать оцінки свого класу з усіх предметів і також можуть доповнювати відвідуваність дітей. Уся ця інформація доступна для адміністрації школи, а батьки та діти бачать оцінки та «Н-ки» в застосунку.
Календарно-тематичний план
Календарно-тематичні плани деякі школи досі готували в паперовому форматі та вносили зміни, стираючи або переклеюючи певні блоки. Електронні плани мали надсилати адміністрації на погодження.
В екосистемі Мрії є вбудований модуль, де кожен учитель і кожна вчителька може сформувати календарно-тематичний план, який одразу відобразиться в адміністраторів системи — заступника чи заступниці директора або самого директора чи директорки. «У ньому зручно вносити точкові корективи залежно від динаміки навчання учнів, зміни дат канікул», — пояснює Єлизавета Євгенівна.
Календарно-тематичний план
У Мрії можна запланувати теми уроків, завантаживши в систему зі свого компʼютера файл-шаблон календарно-тематичного плану, скопіювавши його з інших предметів і класів або ввівши вручну.
Оцінки можна виставляти за будь-якою системою
У рамках однієї школи різні класи можуть навчатися за різними системами: хтось — за Новою українською школою, хтось — за попередніми підходами. Мрія адаптується під різні типи оцінювання.
«Мені важливо, що я можу використовувати більш персоналізований підхід до фіксування результатів кожної дитини — не лише ставити оцінки, а й відзначати активності, які діти проявляли на уроці», — ділиться Єлизавета.
Виставлення оцінок
У журналі в Мрії автоматично створюються колонки для поточних оцінок і балів за домашні завдання. У формі заповнення оцінок можна виставити бали, додати коментар або оцінити активність учня чи учениці. Для класів НУШ доступні поля для відміток про участь в уроці чи виконання домашніх завдань із можливістю додати навчальні результати.
Індивідуальний підхід до розвитку дітей
«Усі діти в класі мають різні інтереси, темп навчання тощо. Мені завжди було важливо враховувати їхні вподобання, аби навчання було їм у задоволення. Наприклад, нещодавно на уроці ми створювали персонажів із Minecraft, бо вони знають і люблять цю гру», — розповідає Єлизавета Євгенівна.
Також у Мрії відображається динаміка кожного учня й кожної учениці за різні періоди. «Це дозволяє помітити, що хтось став більш зацікавленим, а хтось, можливо, відчуває труднощі в навчанні. У таких випадках завжди прагну зʼясувати, чи все гаразд у дитини. Кажу своїм учням, щоб вони писали мені в чатах навіть якщо їм просто сумно», — каже вчителька.
Домашні завдання
У застосунку та на вебпорталі вчителі можуть створювати завдання та прикріплювати матеріали. Таким чином можна задати одне домашнє завдання всьому класові або персоналізувати його для конкретних учнів та учениць.
Єдиний цифровий простір для комунікації та підтримка дітей у чатах
Повномасштабна війна змусила Єлизавету Євгенівну переосмислити свою роль. Її уроки стали не лише джерелом знань, а й простором для психологічної підтримки дітей. Вчителька викладала в Нікополі та була змушена покинути рідне місто через часті обстріли, а ліцей перейшов на дистанційне навчання. Попри це чимало учнів і учениць цього закладу освіти продовжили жити в Нікополі, і це не могло не позначитися на їхньому стані.
«Іноді під час уроку діти кажуть, що чули приліт, лякаються. Я завжди нагадую їм: якщо відчуваєте небезпеку — одразу ховайтеся», — розповідає Єлизавета. Вона залишається на зв’язку з учнями й ученицями навіть поза уроками: допомагає розібратися із завданнями, відповідає на запитання або просто спілкується, щоб діти відчували себе впевненіше. Для цього в Мрії є захищені чати на базі Signal.
«Раніше потрібно було використовувати різні месенджери для спілкування з учнями й ученицями та їхніми батьками, шукати їхні номери телефонів. Зазвичай вони є лише у класних керівників. У Мрії все зібрано в єдиному місці. Також завдяки вбудованим чатам простіше розмежувати роботу й персональне життя», — ділиться вчителька.
Як користуватися чатами
Чати в Мрії працюють на базі Signal — месенджера, який вважається еталоном безпеки для спілкування. У цьому розділі можна знайти учнів та учениць, батьків або класи за допомогою пошуку або у списку.
Інструменти для професійного зростання
У Мрії є вбудована бібліотека контенту для професійного розвитку освітян. Це добірки відео та інших матеріалів, які допомагають вдосконалювати педагогічну майстерність та організовувати навчальний процес.
Бібліотека контенту
Розділ містить короткі відео та навчальні серіали. Відео можна зберігати, лайкати та дивитися на різних швидкостях. Також із часом у цьому розділі будуть доступні інші види контенту. Наразі найпопулярнішими стали матеріали про оцінювання, дистанційне навчання та роботу з укриття.
Процес упровадження
«Для мене було важливо, що у Мрії є команда, яка допомагала на кожному етапі впровадження, провела навчання з користування екосистемою. Нам розповіли про все, що стосується функціоналу застосунку та вебпорталу: як вести журнали, додавати домашні завдання, створювати розклад тощо», — коментує Єлизавета Євгенівна.
«Команда Мрії активно взаємодіє з користувачами та постійно збирає зворотний зв’язок від директорів, учителів, учнів та їхніх батьків, щоб зробити продукт максимально відповідним їхнім потребам. Це дозволяє нам постійно вдосконалювати екосистему та забезпечувати її ефективність у реальних умовах», — коментує Олександр Павленко, співкерівник проєкту Мрія.
Супровід
Команда впровадження Мрії супроводжує кожну школу в процесі підключення до екосистеми. Зокрема проводить тренінги й надає детальні інструкції та вправи, щоб адміністрація школи та педагогічний колектив могли повноцінно опанувати вебпортал і застосунок.
До навчання перших 40 шкіл залучили 50+ тренерів Мрії, яких відібрали із 600+ кандидатів з усієї країни. Згодом, протягом першого семестру пілотування екосистеми команда впровадження провела зі школами понад 140 зустрічей, а команда технічної підтримки вирішувала та продовжує вирішувати всі технічні питання.
«Зміни потребують часу і підтримки, тому досить багато уваги ми приділяємо роботі зі школами. Для цього створили багаторівневу систему впровадження: від підключення і супроводу шкіл до різних типів навчання і технічної підтримки», — доповнює Максим Ілюхін, співкерівник проєкту Мрія.
Що можна покращити
Пані Єлизавета зазначає, що в екосистемі можна було б передбачити додатковий функціонал для дітей із порушеннями зору. Вона переконана, що інклюзивний підхід має бути в основі сучасного навчання.
«Було б корисно інтегрувати екранні рідери для учнів та учениць із порушеннями зору та можливість змінювати колірну гаму для зручнішого сприйняття тексту», — пропонує вона.
Також учителька вважає, що Мрія могла б розробити функціонал для створення інтерактивних тестів і завдань з автоматичним зворотним зв’язком для учнів та учениць. «Це б значно полегшило оцінювання та надало б школярам можливість самостійно опрацьовувати матеріал», — додає Єлизавета.
Загалом вчителька та її колеги прагнуть до скорочення кількості цифрових інструментів у роботі. Для цього важливо, аби екосистема Мрії охоплювала якнайширший набір функцій для вчителів та адміністрації.
Як школі підключитися
«У нас немає 20–40 років, щоб сформувати ідеальну систему освіти. Тому потрібно в режимі реального часу розуміти, як працюють певні програми в освіті, який результат дає навчання вчителів, як почуваються діти в школі тощо. Мрія — це рішення, яке починає трансформувати освіту та позбавляти вчителів зайвої бюрократії вже зараз», — Михайло Федоров, віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, міністр цифрової трансформації України.
У перспективі команда планує інтеграцію штучного інтелекту, гейміфікацію, систему заохочень для досягнення освітніх цілей та багато інших оновлень. Водночас Мінцифра спільно з МОН продовжує комплексну роботу над тим, щоб у кожної школи була технічна можливість користуватися Мрією та умови для навчання в будь-якому форматі: онлайн, офлайн чи гібридному.
Підключення шкіл до Мрії — добровільне, а продукт і його підтримка — завжди безкоштовні для шкіл.
Подати заявку на підключення можна тут:
https://mriia.gov.ua/app
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media