Як працює мозок на уроках: зосереджуємо увагу та тренуємо пам’ять учнів

Як налаштувати учнів на навчання, утримати їхню увагу на уроці та покращити процес запам’ятовування? Існує багато лайфхаків, що допомагають підвищити продуктивність та з легкістю засвоювати матеріал. Вони працюють на одних учнях та зовсім не діють на інших. Тож пропонуємо розглянути, як працює мозок під час навчального процесу.

Активація

Перед початком роботи з комп’ютером, його потрібно увімкнути і зачекати, доки він завантажитися. Так само із мозком. Щоб продуктивно вчитися, необхідний достатній рівень активації — це поточний стан активності мозку, від якого залежить пильність та якість обробки інформації. Про це говорить Вікторія Кравченко — кандидатка біологічних наук, доцентка кафедри фізіології людини і тварини КНУ ім. Тараса Шевченка.

Найнижчий рівень активації мозку під час глибокого сну. Найвищий — у момент сильного нервового збудження. Уявіть, як підстрибують люди на трибунах, коли улюблена команда забиває вирішальний гол. Ось момент найвищого рівня активації. Але чи можливо у такому стані навчатись?

via GIPHY

Коли клас повертається зі спортивного змагання, учнів буває важко налаштувати на засвоєння нової теми.

Американські психологи Роберт Єркс та Джон Донсон провели дослідження та виявили зв’язок між рівнем збудження та якістю розумової діяльності. Прості завдання легко виконувати із високим рівнем активації. Для нових та складних завдань потрібен середній рівень.

Також вчені звертають увагу на відмінність екстравертів та інтровертів. Екстравертам важче активуватись, тому їм зазвичай потрібна допомога ззовні. А ось інтроверти досягають потрібного рівня активації досить швидко.

Способи підняти рівень активації:

Ритмічна музика — мозок швидко засвоює музичні ритми та підлаштовує під їхній темп власні.

Кольори інтер’єру — теплі кольори: червоний, оранжевий, жовтий — активують мозок, холодні: синій фіолетовий, зелений — заспокоюють.

Фізична активність — збільшує приплив крові до кори головного мозку.

Дихальні вправи — неглибоке і часте дихання — активує, глибоке і повільне — заспокоює.

Увага

Буває, дивишся на полицю, а потрібної речі не бачиш. А потім підходить хтось інший і знаходить її за секунду. Чому так? Недостатній рівень активації. Тому переконайтеся, що в учнів «увімкнений» мозок, а тоді переходьте до завдань на увагу.

Увага — це концентрація на тому, що ми вибрали. При цьому мозок повинен ігнорувати все інше. Попросіть учнів поспостерігати, як на відео змінюються фігури, і вони не помітять, що хтось у цей момент виніс вазон із класу.

Є така річ, як мимовільна увага — це все те, що відволікає і здається таким важливим саме зараз. Хтось впустив ключі, на дошці замиготіла картинка, поряд почали говорити про щось знайоме.

Для засвоєння інформації потрібна довільна увага. І в цьому випадку потрібно підключати силу волі та мотивацію.

Для «увімкнення» довільної уваги Вікторія Кравченко радить вибирати мотивувальні стимули, що підіймають рівень дофаміну, який відповідає за задоволення. Це може бути похвала, нагорода, планування чогось захопливого.

Середнє утримання уваги у дітей — 10–20 хвилин. Тому якщо маєте велике завдання, краще розділіть його на частини.

Пам’ять

Чому, коли намагаєшся згадати важливе визначення, в голові крутиться пісня, яку почув вчора по радіо? Наша пам’ять — непроста річ, і нам варто про неї знати кілька фактів.

Коли ми отримуємо новий досвід, у нашій нервовій системі відбуваються зміни. Вони впливають на подальшу обробку інформації. Це і є пам’ять.

Вона буває короткочасна — сьогодні знав, завтра забув. І довготривала — згадав на контрольній через тиждень.

Наша пам’ять енергозалежна. Без потреби вона підтримуватись не буде. Якщо не користуватись тим, що ми запам’ятали, ці знання «залягають на дно». Ми впізнаємо їх, якщо побачимо чи почуємо, але самостійно не згадаємо. Тому такі важливі теми з повторення матеріалу на початку та в кінці навчального року.

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *