Іюстрація — Зрозуміло! Освітня онлайн платформа
Нині вкрай важливо донести до школярів теми, про які до повномасштабної війни майже ніхто не думав. Як розпізнати замасковані міни? Як не підпасти під вплив ворожого ІПСО? Що робити, якщо перебуваєш у будівлі, яка може обвалитися? Відповіді сьогодні мають знати й доносити до дітей не лише викладачі «Захисту України», а й усі педагоги. Але де взяти матеріали, а ще краще — сучасні творчі розробки уроків? Учителям допоможе безплатна освітня онлайн-платформа Зрозуміло!, створена Фондом Східна Європа.
Про платформу
На онлайн-платформі Зрозуміло! доступні 43 курси і ще кілька — на етапі створення. Матеріали підійдуть не лише вчителям, а й школярам, студентам, представникам громадських організацій, бізнесу, влади.
Окрім безпекової тематики, можна пройти навчання з історії України, дізнатися секрети успішної діяльності громадських організацій (грантрайтинг, моніторинг, оцінювання тощо) та соціального шкільного підприємництва. Тема ж захисту від загроз подана дуже різноманітно: кібербезпека, мінна безпека, навички реагування на надзвичайні ситуації, антистресові вправи, психологічна безпека, способи вгамувати істерику чи панічну атаку, поведінка під час повітряної тривоги та заняття в укритті.
У створенні курсів беруть участь запрошені експерти — Олександра Матвійчук, Євген Глібовицький, Анатолій Ткачук, Андрій Шевчук. А серед ведучих такі зірки, як Олег «Фагот» Михайлюта, Ірма Вітовська, Оксана Мороз, Марічка Падалко та інші. Наприклад, курс про мінну безпеку з Фаготом і Псом Патроном «Дивись під ноги! Дивись, куди йдеш!», створений у співпраці з ДСНС України, став рекордсменом за кількістю учасників. І не просто переможцем для платформи — він встановив рекорд України в номінації «Найбільша кількість учасників, які опанували онлайн-курс з мінної безпеки».
Як інтегрувати матеріали в урок?
На сайті розміщено методичні рекомендації, звдяки яким учителі можуть зекономити час та мати готові розробки під рукою.
Візьмімо до прикладу тему «Обвал будівель». Вона входить до онлайн-курсу «Цивільна безпека та підготовка до надзвичайних ситуацій». Утім, саме ці питання можуть стати темою виховної години, диспуту або заняття з інтегрованого курсу. Школярі бачать у новинах фото та відео жахливих руйнувань житлових будинків. Тож потрапити під завали — один з типових страхів у дітей нині. А дорослих вони часто запитують про те, як краще вийти з приміщення, що може ось-ось зруйнуватися, у кого вищі шанси протриматися до приходу рятувальників під завалами тощо.
Курс для учнів 5–9-х класів побудований на компетентнісному підході, за якого в школярів формуються не тільки нові знання про надзвичайні ситуації, а й практичні навички та ціннісні установки. Вони знадобляться їм у разі потрапляння в надзвичайну ситуацію, а краще — для недопущення цього. Формат курсу, запропоновані теми, форми практичних завдань та оцінювання враховують вікові особливості учнів. Цілі курсу: ознайомити дітей з видами надзвичайних ситуацій, які можуть з ними трапитися, у тому числі через російське військове вторгнення. А також навчити, як діяти в тій чи тій надзвичайній ситуації, щоб уберегти життя і здоров’я своє та близьких. І звісно ж, поступово сформувати довіру до правил безпеки та усвідомлення їхньої цінності.
Загалом у курсі 9 тем, серед яких «Вибухонебезпечні предмети», «Укриття», «Радіаційний, біологічний, хімічний захист» тощо. Є тести для самоперевірки до кожної теми, а також вихідне оцінювання за ключовими темами у форматі тесту на 15 закритих запитань (учні мають обрати правильну відповідь з-поміж запропонованих варіантів).
Ілюстрація — Зрозуміло! Освітня онлайн платформа
Що містить тема «Обвал будівель»?
✓ Тематичне відео (3–5 хв.), яке дає основну інформацію, пояснює практичне значення теми, наводить приклади із життя. Але це не типове навчальне відео. Воно нагадує найбільш популярні в підлітків формати проходження гри блогерами або ролики про різні проєкти в Minecraft, челенджі, секретні предмети тощо. Типові персонажі Minecraft стикаються з тими чи тими надзвичайними ситуаціями та вчаться з ними справлятися. По-перше, в умовному віртуальному світі надзвичайні ситуації не виглядають так реалістично, не розбурхують страхи учнів. По-друге, формат, що нагадує комп’ютерну гру, ближче дітям, яскравіше закарбовується в пам’яті.
Найбільші ентузіасти-педагоги можуть підвищити градус цікавості та вмотивованості: зібрати разом з учнями колекційні фігурки Minecraft або конструктори. Є також варіант простий та безкоштовний: виготовити з паперу 3D-фігурки. Учні можуть зробити це вдома самостійно або ж педагоги виділяють на це час на уроках праці. Про те, як саме це зробити, є чимало відео в інтернеті.
✓ Тест для самоперевірки, мета якого — допомогти закріпити опанований матеріал.
✓ Практичне завдання — дає змогу відпрацювати навички. Це може бути як усне обговорення запропонованого питання з однокласниками, дискусія, так і проведення дослідження, користування конкретним правилом тощо.
✓ Додаткові джерела з теми для її поглибленого опанування.
Варіанти використання матеріалів у навчальному процесі
Як незалежний матеріал, частина курсу
Школярі можуть проходити курс вдома самостійно. Однак рекомендується поінформувати про це батьків і заохотити їх проходити курс разом із дітьми. Хоча цільовою аудиторією є учні, матеріал актуальний і для дорослої аудиторії.
У класі можна провести підсумкове обговорення (після отримання дітьми сертифікатів). Які теми здаються найактуальнішими? Які були складними? Які питання виникли під час проходження курсу?
Як допоміжний матеріал
(безпосередньо на уроках у школі)
Варіант 1. На уроці разом з педагогом школярі переглядають відео. Вчитель організовує обговорення запропонованих питань і виконання практичних завдань.
Приклад питання для диспуту та самоперевірки: «Як найкраще залишати будівлю, яка може обвалитися (сходами, ліфтом, вистрибнути з вікна)?».
Варіант 2. Вчитель дає групам дітей завдання для підготовки проєктів. На занятті за темою учні переглядають відео, а потім команди презентують свої результати.
Варіант 3. Учні переглядають відео у класі. За допомогою фігурок Minecraft вони відтворюють побачене та повторюють основні правила. Такі завдання можливі для пар, кількох груп. Наприкінці заняття учні діляться враженнями та висновками.
Якщо фігурок на всіх не вистачає, можна працювати за принципом акваріума. Тобто одна група в центрі класу моделює ситуацію, а решта спостерігачів обговорюють побачене. Потім групи міняються місцями й ролями.
Також учитель може обрати пару учнів і дати їм конкретне проблемне завдання, продемонструвати його на ігрових фігурках. Наприклад: персонаж на верхівці будівлі. Що робити? На сходинках тиснява й паніка. Як діяти? Персонаж дізнався про загрозу, а в квартирах інші, які не в курсі. Як він має поводитися? Учні демонструють всьому класу відповідь. Вчитель викликає наступну пару.
Варіант 4. Перевернуте навчання. Учні самостійно вдома переглядають відео, а вчитель на уроці у школі організовує обговорення матеріалу, з яким вони ознайомилися. Наприкінці — практичні завдання.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media