З цього навчального року ЗНО з української літератури перестає бути обов’язковою складовою іспиту, тож учителі літератури отримують ширший простір для маневру. Тепер можна спробувати побудувати річний план таким чином, аби вивчити художній твір саме текстуально, тобто прочитати його (що є насправді основою вивчення в школі літератури як мистецтва), а не стрибати кожні 2–3 уроки «по верхах». Але для цього треба виділити тривалий час для роботи з художнім твором. Наприклад, повість Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» можна спробувати вивчати протягом місяця. Як показати актуальність цього твору? Які ресурси й методи залучити, аби заняття нагадували саме повноцінні уроки літератури?
Постать автора
Біографічна довідка на уроках літератури — зазвичай інформація на кшталт «народився… учився… помер». Але практика показує, що постать письменника може зацікавити учнів саме тоді, коли вони бачать живу людину, а не перелік творчих та життєвих періодів і досягнень.
Запропонуйте дітям створити живий сучасний портрет автора, створивши його твітер чи фейсбук-сторінку. Частина учнів охоплює його викладацьку діяльність (про це, наприклад, розказує Максим Тарнавський у своїй роботі «Нечуваний Нечуй»: Левицького-учителя любили учні, бо він був прогресивним викладачем, давав читати їм французькі книжки, заперечував застарілі методи навчання). На основі цього можна створити пост Нечуя, написаний сучасною мовою: які погляди на розвиток освіти письменник мав би зараз? І доповнити допис коментарями учнів.
Або створити пост у стилі «Шидеврів вкраїнської літератури» Михайла Бриниха. «Хрестоматія доктора Падлючча» містить довідку про автора, короткий переказ сюжету та опис головних героїв. Написаний текст суржиком, що посилює комічний ефект від прочитаного. У довідці про Нечуя викладені його консервативні погляди на український правопис, зокрема вживання букви «ї»:
Начнем із того, що Нечуй-Левицький люто ненавидів крихітну свічечку букви «ї», запровадження якої щитав наслідком галицької змови (сьогодні про це вроді неловко говорити, але Іван Семенович чітко розрізняв галичан і українців). Його просто тіпало, када він бачив ту палку з двома шаріками вгорі. Й ніякі аргументи не могли переконати Нечуя, шо займенник «їх» — дажи чисто графічно — смотрицця якось пристойніше, ніж його ірокезьке «йих».
Під дописом за мотивами бринихівських коментарів такого кшталту діти розгортають щодо цього питання бурхливу дискусію серед культурних діячів того часу. Можна ускладнити завдання і залучити сучасних мовознавців — Авраменка чи Пономарева тощо.
Ілюстрації Анатолія Базилевича
Ілюстрації Анатолія Базилевича
Ілюстрації Анатолія Базилевича
Ілюстрації Анатолія Базилевича
Ілюстрації Анатолія Базилевича
Ілюстрації Анатолія Базилевича
Ілюстрації Анатолія БазилевичаРобота з ілюстраціями. Есе
До повісті «Кайдашева сім’я» маємо колоритні ілюстрації Анатолія Базилевича. Запропонуйте дітям визначити, який епізод твору зображений на кожному малюнку. На перший погляд, таке завдання видається простим, однак практика свідчить, що учні подекуди плутають схожі епізоди. До того ж ця робота допомагає презентувати текст, його зміст в іншій формі — графічній. Після виконання завдання можна запропонувати написати есе на тему «Чи підходять ілюстрації Анатолія Базилевича для створення коміксу «Кайдашева сім’я?». Діти можуть розказати, чи подобаються їм малюнки, чи відображають, на їхню думку, зміст, настрій, ідею повісті, чи зможуть стати основою для графічного роману і чому. Наголосіть на обов’язковості аргументації власних міркувань та висновків.
«Спіймати Кайдаша»: сучасна інтерпретація
Високі оцінки та позитивні відгуки отримав серіал «Спіймати Кайдаша», знятий за мотивами найвідомішої повісті Нечуя-Левицького. Сценарій для екранізації написала Наталка Ворожбит.
Запропонуйте учням самостійно вдома переглянути серіал, а потім разом у класі обговорити його. У чому відмінність книжкових і серіальних героїв? Чи такими ж ідеалістичними на початку постають історії кохання Мотрі й Карпа, Мелашки і Лавріна? Які вони, сучасні парубки й дівчата, чим відрізняються від своїх однолітків ХІХ століття? Чи змінюється ваше ставлення до когось із героїв завдяки серіалу? Чому?
Які застарілі стереотипи ще функціонують у ХХІ столітті (наприклад, епізод у 10-й серії, коли Лаврін та старий Кайдаш шукають Мелашку в Києві через міліцію, Омелько каже, мовляв, яку людину, вона жінка, «Хіба вона щось соображає!». Міліціонер відказує: «Якщо ви не в курсі, то чоловіки і жінки в нашій країні мають рівні права»).
Які проблеми досі залишаються актуальними? Які метаморфози відбуваються із головними героями? Чому Мотря й Мелашка перетворюються на сварливих баб із огидною поведінкою? Як ви ставитеся до зради Мелашки та її роману із Сашком? Чи можна її виправдати й зрозуміти?
Чудово, якщо оберете кілька коротких, але влучних проблемних моментів у серіалі як ілюстрацію до питань (поява Таньки з листом у день весілля Карпа і Мотрі та її розмова з Лавріном, зізнання Мелашки Тані та Свєті, що розлюбила Лавріна, участь Мелашки в кастінгу шоу талантів тощо), переглянете разом та обговорите.
На основі цих та багатьох інших питань можна влаштувати цікаву дискусію, наприкінці якої клас та учитель мають прийти до висновку: як нам, реальним людям, виходити із складних психологічних ситуацій у стосунках? Як зберегти любов, повагу, злагоду в сім’ї? Що знищує кохання між чоловіком та жінкою? Що руйнує взаєморозуміння між родичами, між найближчими людьми — батьками й дітьми і як цього уникнути?
Обов’язково варто обговорити враження від повісті й серіалу. Будьте готові, що обидва твори не сподобаються. Запитайте, чому. Бо герої не ідеальні? Бо вони реальні люди, які живуть серед нас, а інколи — це ми самі? Чого ми можемо навчитися на помилках Кайдашевої сім’ї? Колосальний плюс серіалу — у його психологічній глибині, реалістичності та актуальності: на основі його аналізу можемо розібратися в собі, зробити життєві висновки з досвіду героїв, тим самим «знеболити» свій власний досвід.
Розв’язання конфліктних діалогів
Продовженням дискусії може стати практичне завдання. Запропонуйте дітям перебудувати конфліктні діалоги з «Кайдашевої сім’ї». Оберіть кілька різних ситуацій та попросіть переробити мовлення, репліки, відповіді героїв/героїнь.
ІНСТРУКЦІЯ
Нижче — приклад такого завдання. Учитель подає лише шаблон: зліва — діалог із повісті, поряд — ілюстрація з тексту, праворуч — місце для нового сконструйованого учнями діалогу.
Крім діалогів повісті, можна також використати бесіди між героями серіалу, замість ілюстрацій А. Базилевича вставити скріншоти. Якщо вчитель має можливість проводити урок у режимі реального часу, краще такі шаблони роздрукувати у форматі А3. Якщо навчання відбувається онлайн, відповідно запропонувати електронну версію.
Дебати
Заздалегідь поділіть клас навпіл на власний розсуд. Бажано, аби учні опинилися в команді, що має відстоювати протилежну думку тій, яка близька дітям. Одна частина буде захищати інтереси Мотрі й Карпа, інша — Мелашки, Лавріна й Кайдашихи. Оберіть 1 чи 2 арбітрів, які будуть керувати дебатами, зараховувати чи не зараховувати аргументи обом командам. Не забудьте дати чіткі інструкції:
Рекламний ролик повісті/серіалу
Учням, яким сподобалася повість і/або серіал, варто спробувати себе у створенні реклами культурного продукту. Діти самостійно шукають інформацію про закони якісної реклами, піар книг, фільмів й на основі цієї інформації знімають/малюють/монтують тощо коротку рекламу. Головна мета ролика — заінтригувати, «зачепити» глядача, аби в нього з’явилося бажання познайомитися із твором ближче. Можна навіть влаштувати урок-мініфестиваль культурної реклами й визначити найкреативніших рекламомейкерів. Якщо обираєте формат фестивалю для заняття, створіть кілька номінацій, можна жартівливих: «Найкращий піарник бренду «Кайдаш», «Переможець номінації «Читають усі!», рівень 80» і та інших.
Источник: www.osvitoria.media