Кіберармія: що це таке та як провести урок про кібербезпеку

Що таке кіберармія? Які атаки вона здійснює? Як кожен українець може боротися з ворогом на цифровому полі бою? Усе це точно мають розуміти ваші учні. Ми підготували для вас інфографіку, що пояснює усе про українську IT-армію, та розробили урок, що інтегрує теми з громадянської освіти та інформатики.

Мета уроку: ознайомити учнів з базовими правилами інформаційної безпеки та сформувати уявлення можливості інформаційної підтримки України.

Завдання уроку:

  • ознайомити учнів з базовими правилами інформаційної безпеки;
  • змотивувати учнів до інформаційної підтримки України;
  • спонукати учнів до подальшого вивчення проблематики та підвищення рівня інфомедійної компетентності;

Завантажити урок

Розворушіть учнів на початку уроку фронтальним обговоренням у класі:

  • Як ми можемо допомагати Україні сьогодні?
  • Які види інформаційної боротьби бувають?
  • Які з них є дозволеними та можуть використовуватися дітьми?

Після обговорення, запропонуйте учням переглянути та індивідуально ознайомитись з платформою Програми ENGin — https://uk.enginprogram.org.

Зверніть увагу учнів, що ENGin це неприбуткова організація, що поєднує українську молодь з іноземцями, що вільно спілкуються англійською мовою, для безкоштовної розмовної онлайн практики та налагодження міжкультурних зв’язків. В умовах повномасштабного вторгнення учасники Програми вже перетворюють Україну через силу зв’язку «один на один», адже кожна пара учасник-волонтер — це нитка, яка пов’язує Україну зі світом. Сьогодні ці зв’язки борються зі спробами росії ізолювати та знищити Україну, адже учасники не лише покращують власний рівень англійської, а й відкривають світові правдиву інформацію про Україну, її історію, культуру та сучасний побут.

Запросіть учнів поміркувати та обговорити:

  • Які переваги участь у Програмі може надати конкретно Вам, а які Україні в цілому?
  • Що б ви могли розповісти іноземцям про теперішні події в Україні?
  • У чому переваги такого виду інформаційної боротьби?
  • Чим вивчення англійської мови може бути корисним у вашому житті у контексті інформаційної боротьби?

Базові правила цифрової безпеки: як вберегтися від кіберзлочинів?

Після цих обговорень учні будуть готові зануритися у тему цифрової безпеки. Об`єднайте учасників у 5 груп (по 5 осіб) зручним для вас способом. Запропонуйте кожній з груп індивідуально або 1 пристрій на групу зареєструватись на безкоштовній платформі Сyberkidsukraine для опанування одного з модулів курсу «Базові правила інформаційної безпеки (10–11 класи)»:

  • Безпечне використання мобільного телефону;
  • Безпека в соціальних мережах;
  • Інтернет-безпека;
  • Фейкові новини;
  • Що робити, якщо кіберзлочин все-таки стався;

(одна група = один модуль до опрацювання)

Надайте час для опрацювання матеріалу в т. зв. «домашніх групах». У цих групах учням необхідно обговорити опрацьований матеріал та підготуватися до короткої індивідуальної презентації. Для цього учні можуть ставити один одному запитання, щоб переконатися, що кожний розуміє зміст матеріалу, або визначити окрему особу, яка ставитиме ці запитання іншим членам «домашньої групи». Корисно буде визначити людину «тайм-кіпера», який буде стежити за часом та ритмом обговорення.

Після прохання вчителя усі учні мають об`єднатися у т.зв. «експертні групи». Тобто «експертна група» складається з учнів, кожен з яких є представником різної «домашньої групи». По черзі та за визначений час кожний має якісно і в повному обсязі донести інформацію учням з інших груп, відповісти на їхні питання та сприйняти нову інформацію від кожного. Завдання «експертної групи» — здійснити обмін інформацією.

Після роботи в експертній групі учні знову повертаються до своєї попередньої, тобто «домашньої» групи, щоби поділитися тією новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп. Їхнє завдання тепер буде знову обмінятись інформацією, узагальнити її та зробити висновки разом з учасниками «домашньої» групи.

Проведіть загальне обговорення:

  • Наскільки комфортно та ефективно вам працювалось у цьому форматі?
  • Які труднощі виникали перед чи під час презентації в експертних групах?
  • Що корисного ви дізналися від інших колег?

  • Запропонуйте учням індивідуально ознайомитись з інфографікою;
  • За потреби проведіть обговорення, дайте відповіді на запитання, роз`ясніть найголовніше;
  • Роздайте Додаток 1 та дайте учням час на його індивідуальне заповнення (5 хв);
  • Надайте можливість учням, що сидять поряд, об`єднатись у групи по 4–5 осіб та обговорити свої напрацювання, визначивши точки дотику;
  • Проведіть презентацію спільних напрацювань командами. 1 хв = 1 команда;

Обговоріть:

  • Як ви почувалися під час обговорення цієї тематики?
  • Чи було складно визначати переваги, недоліки, можливості та загрози?
  • Чи змінилась ваша думка після обговорення з іншими учнями?
  • Що нового ви дізнались?

Інтегруємо інформатику та громадянську освіту

  • Запропонуйте учням створити копію Додатка 2 та зберегти його на своїх пристроях.
  • Надайте можливість учням ознайомитись з матеріалом додатка 2 (Хештеги цифрової гігієни).
  • Запропонуйте уявити, що вони працюють не в класі, а в космічному кораблі і їм потрібно терміново скласти інструкцію для міжгалактичної комісії, яка має перевірити, як космонавти та космонавтки працюють з цифровими технологіями на орбіті.
  • Запропонуйте учням змінити пункти правил безпеки відповідно до космічних обставин.
  • Запропонуйте за допомогою онлайн-сервісу інфографіки (наприклад Canva) створити інформаційний буклет з космічними правилами.
  • Зберіть спільні напрацювання на онлайн-дошці (наприклад, Padlet чи Miro) та запропонуйте учням ознайомитись з напрацюваннями інших.

Проведіть обговорення:

  • Як ви себе почували під час виконання завдання?
  • Що нового ви дізнались?
  • Що вам найбільше сподобалось серед інших робіт?

Рефлексія наприкінці уроку

Обговоріть з учнями:

  • Якими були ваші почуття під час уроку?
  • Наскільки актуальною для вас була ця тематика?
  • Яке відкриття для себе ви сьогодні здійснили?
  • Якими будуть ваші наступні кроки? Чи візьмете до уваги запропоновані поради та підходи?

На домашнє завдання запропонуйте учням ознайомитись з інтерв’ю з волонтером-винахідником та поміркувати:

  • У чому особливість винаходів волонтера?
  • Чому його діяльність є необхідною сьогодні?
  • Як спільнота (оточення) може підтримати його діяльність?

Матеріал створено в рамках проєкту «Програма сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *