Коли краще написати батькам учня, а коли — поговорити наживо?

Нині дедалі більше комунікацій переходить в електронну форму. Месенджери, чати, електронні листи… Спілкування вчителів із батьками — не виняток. Іноді це заощаджує чимало часу, але, як і все, має свої негативні сторони, зауважує Кристал Фроммет. Пропонуємо її поради з книжки «Коли телефонувати батькам не ваше покликання. Посібник для вчителя зі спілкування з батьками». Вони допоможуть вчителям і батькам ефективно співпрацювати та вирішувати нагальні питання.

То коли краще написати в месенджер або надіслати електронного листа, а коли зателефонувати або й зустрітися для розмови наживо? Кристал, учителька із США з 20-річним стажем, пропонує спеціальну систему. Вона упорядкувала її за принципом світлофора:

червоний — не надсилайте електронне повідомлення;

жовтий — можливо, залежить від ситуації;

зелений — сміливо пишіть.

Ось як на практиці використовувати її систему.

ЧЕРВОНЕ світло

Не надсилайте електронне повідомлення, коли тема серйозна чи делікатна. Якщо вам потрібно зв’язатися з батьками щодо чутливої справи, як-от психічне здоров’я, демонстративна чи небезпечна поведінка учня, труднощі в навчанні — телефонний дзвінок або особиста зустріч найкраще сприятимуть продуктивній дискусії.

В онлайн-спілкуванні майже неминуче губиться тон, інтонації. Ви можете писати про поведінку дитини з найкращими намірами, зі співчуттям і турботою, але батьки можуть прочитати повідомлення як звинувачення чи докір. Коли вони чують ваш голос і можуть вступити в діалог — повідомлення буде сприйняте точніше, шанси на вирішення проблеми зростуть.

Якщо є потреба у складній розмові, месенджери й електронну пошту варто використовувати лише для призначення дзвінка або зустрічі.

Також Кристал застерігає від «холодних дзвінків» — формальних розмов телефоном. «Натомість я виділяю  час кілька днів на тиждень для дзвінків батькам та електронних листів. Організовуючи дзвінок, спочатку надішліть електронного листа із запитом: «Ви доступні сьогодні між 15:00 і 16:00? Або завтра з 9–9:30 ранку, щоб обговорити нещодавній тест Ральфа? За яким номером краще телефонувати?» — радить вона.

Так ви, по-перше, уникнете втрат часу на додзвонювання. По-друге, батьки будуть попереджені й ви не заскочите їх зненацька, ніхто не любить неочікуваних дзвінків. І, по-третє, розмова відбудеться в заздалегідь визначений час, який відповідає вашому розкладу.

Чому телефонні розмови з батьками важливі?

Гарвардські вчені визначили позитивну дію телефонних дзвінків педагогів батькам. За результатами дослідження, часте спілкування вчителя із сім’єю одразу збільшило залученість учнів. У середньому така комунікація на 40 % підвищила ймовірність того, що учні виконають домашнє завдання. Зменшилась на 25 % частота випадків, коли вчителі мали повертати увагу учнів до завдання, яке ті мають виконувати. Рівень залученості учнів у класі зріс на 15 %.

Ребекка Албер, інструкторка Університету Каліфорнії-Лос Анджелеса, радить дотримуватися такої послідовності, коли телефонуєте батькам з проблемного питання.

1. Починайте розмову з позитиву. Це виглядає приблизно так: «Я вчителька англійської мови вашої доньки, і я хотіла би почати з того, що я дуже ціную її почуття гумору. Вона змушує нас усіх сміятися,
і завдяки цьому уроки в її класі — одні з моїх улюблених». Так ви повідомляєте батькам, що бачите дитину в усіх її проявах, а не лише її проблеми.

2. Описуйте лише дії — уникайте маркування. Задавши позитивний тон, переходьте до основного питання. Не вживайте таких висловлювань, як «ваш син нечемний», натомість спробуйте: «Ваш син часто висловлюється, коли говорю я або коли відповідають однокласники, і коли я прошу його просто вислухати, він часто продовжує говорити». Уникайте таких слів, як зухвалий, грубий, гіперактивний тощо. Опис дій дитини — це просто повідомлення інформації. Це робить вас не суддею, а радше спостерігачем. А потім поділіться наслідками чи кроками, які ви вже зробили після дій дитини.

3. Ставте запитання, шукаючи підтримки. Після того як ви описали дії дитини та наслідки, важливо попросити батьків про підтримку та пораду. Це створює бажаний і потрібний вам зв’язок із ними. Наприклад: «Як, на вашу думку, мені краще підтримати вашого сина та повернути його на правильний шлях?» або «Про що порадите поговорити з ним? Що з ним найкраще працює?»

ЖОВТЕ світло

Це залежить від ситуації — якщо вона не є гострою і її можна як проговорити, так і коротко описати в листі чи повідомленні. Наприклад, це може стосуватися рутинної перевірки успішності.

«Кілька разів у моїй педагогічній кар’єрі батьки вимагали від мене електронного повідомлення щоразу, коли їхня дитина пропускала завдання, показувала низькі результати оцінювання або запізнювалася на урок, — ділиться своїм досвідом Кристал Фроммет. — Звичайно, це нерозумно, і як альтернативу я повертаю запит до батьків. Я прошу їх час від часу писати мені (в ідеалі щотижня), щоб контролювати ситуацію. Я можу легко відповісти, надавши коротку інформацію про успіхи їхньої дитини того тижня. Здається, таке рішення задовольняє як батьків, так і вчителів», — наводить вона лайфхак зі своєї практики.

Також електронні листи можуть стати підстраховкою для вас, документуючи усні розмови. Це особливо актуально в конфліктних ситуаціях. При цьому, надсилаючи батькам листа з підсумками розмови, варто поставити в копію відповідального адміністратора чи куратора.

ЗЕЛЕНЕ світло

Чати та електронні листи чудово підходять для швидких нагадувань, масових оновлень чи розсилок, а також радісних повідомлень.

«Одна з моїх улюблених речей у п’ятницю пообіді — це надіслати батькам кілька похвальних листів про їхню дитину, — ділиться Кристал. — Я відмічаю кожного учня зі свого списку, кому надсилаю радісну звістку, щоб кожен отримав принаймні одну протягом року».

Варто зазначити в листі, що необов’язково чимшвидше відповідати, якщо лист не терміновий і ситуація не вимагає негайної реакції. Так само і вчитель може виділити зручний час для відповідей на листи. А щоб не створювати напруження у спілкуванні з батьками, вистачить короткої відповіді, як-от: «Дякую, що звернулися щодо успіхів вашої доньки з історії. Я прогляну її останні есе й оцінки і відпишу вам у п’ятницю». Така відповідь із затримкою часу дає батькам розуміння, що ви листа отримали й не проігнорували його.

Коли вчителю відповідати на електронні листи
та повідомлення від батьків?

Низка досліджень доводить шкоду, якої завдає стирання й без того нечітких меж між роботою і домом. Технології змушують учителів витрачати дедалі більше часу, відповідаючи на нічні електронні листи й текстові повідомлення, стверджують дослідники з Університету Лімерика. Це техно-вторгнення, як його охрестили фахівці, призводить до головних болей, проблем зі сном та підвищення артеріального тиску. Якщо немає чітких меж між роботою та рештою життя, це шкодить психологічному здоров’ю.

З другого боку, примусове «відключення від робочої комунікації» — теж не завжди хороший підхід. Фахівці з Університету Абертей та Університету Сассекса у Великій Британії, які досліджували правила «права на відключення», виявили: працівники, яким заборонили перевіряти електронну пошту після роботи, відчували більший стрес, ніж коли їм було дозволено це робити. Тож, на їхню думку, немає потреби дозволяти чи забороняти ділові контакти у вільний час.

Натомість ідеться про підвищення довіри до працівників: надати їм змогу працювати у власному темпі та власному стилі. Хтось рано вранці переглядає пошту, хтось ефективніше робить це на перервах у школі.

Якщо ж ви належите до тих, хто може і потребує повного перемикання на особисте в позаробочий час, — слід виставити рамки і час від часу нагадувати про них батькам. Окрім наголошення на батьківських зборах, відповідне повідомлення можна налаштувати як автоматичну відповідь в електронній пошті, статус у месенджері й навіть СМС на телефоні.

Ось готові фрази для автовідповідей, які ви можете встановити:

«Ви написали мені в неробочий час:) Після 16:00 я не відповідаю на електронні листи. Якщо ваш лист терміновий, зв’яжіться з адміністрацією школи за (номер телефону) або напишіть на цю адресу (електронна пошта)».

«Зараз я викладаю. З термінових питань звертайтеся до адміністрації школи».

«Я працюю неповний робочий день.
Мій фіксований робочий час з… до…».

«Учителі та керівники нашої школи не відповідають на електронні листи з 15:00 п’ятниці до 8:30 ранку понеділка. Радо відповімо вам у наш робочий час».

Читати також:

Право вчителя на відключення:
готові фрази для автовідповідача та налаштувань пошти

    Поділитися цією статтею

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *