
Україна – це не лише літопис значних боїв та славетних особистостей. Це палітра звичаїв, етносів і міст, кожен з яких має індивідуальний голос, власні перекази та унікальну істину. Колектив «Книга-мандрівка. Україна» випустив нову добірку анімаційних фільмів, що відтворюють ці звуки – від Криму до Сходу. Їхніми голосами стали відомі українці: Акім Галімов, Анна Різатдінова, Ольга Руднєва та Сергій Жадан, трансформуючи історію в яскраві оповіді, сповнені почуттів, музики та змістів. Ми підібрали декілька дивовижних фактів з цих розповідей – про кримських татар, караїмів, кримчаків, Донеччину та Луганщину – які посприяють урізноманітненню ваших занять, зроблять їх надихаючими і такими, що залишаться у свідомості.
Кримські татари: народ, що зазирнув у майбутнє

Уявіть собі: 1917 рік, перевороти, зникнення імперій, безлад. І серед цього – Крим, де кримські татари засновують Кримську Народну Республіку – першу в світі мусульманську демократичну державу. Її парламент – Курултай – затверджує Конституцію, в якій заявляє про рівність усіх жителів незалежно від статі, походження чи віри. Саме тут жінки здобули право голосу – раніше, ніж у Сполучених Штатах Америки (1920) або Франції (1944). Це був зухвалий крок вперед для всієї планети – і доказ, що демократія здатна виникати навіть там, де її зовсім не очікують.
Ідея для заняття
Зіставте з учнями хронологію виборчих прав у різних державах. Хто ще наважувався на такі зміни 100 років тому? Можливо створити «лінію часу сміливих рішень» – хто, коли і чому визнав рівноправність чоловіків та жінок. Обговоріть, що значить бути соціумом, який випереджає свій час.
Караїми: народ ерудитів і перекладачів

Поміж скель прадавнього міста Чуфут-Кале у XV столітті звучали не тільки молитви – там функціонувала друкарня, де видавали книги на івриті та робили переклад їх кримськотатарською.
Караїми відзначалися освіченістю і шаною до знань: навіть у нечисленних общинах діяли школи, а в кожній сім’ї була своя книгозбірня. Їхні діти з юних літ вивчали декілька мов – рідну, іврит, кримськотатарську, турецьку, інколи грецьку або слов’янську.
Для караїмів книга була не просто текстом – це був засіб збереження самобутності та передачі світосприйняття через покоління.
Ідея для заняття
Запропонуйте дітям організувати особисту «міні-типографію»: нехай кожен створить невеличку оповідь про свій регіон або родину, «надрукує» її (оформивши власноруч або в Canva) і поділиться нею з товаришами по класу. Таким чином учні відчують, як це – передавати знання, створювати розповіді й розвивати культуру за допомогою слова.
Кримчаки: найменша спільнота з великою історією

Кримчаки – одна з найменших і найзагадковіших автохтонних спільнот України, яка, попри всі лиха ХХ століття, змогла зберегти себе.
Їхня історія – це розповідь про пам’ять і виживання: під час Другої світової війни переважна більшість громади загинула в часи Голокосту в Криму. Але ті, хто вистояв, продовжили оберігати свою культуру – мову, пісні, традиції, святкові наїдки.
Сьогодні кримчацька кухня, зокрема чір-чір (смажене тісто), йогуртові юшки та солодкі пиріжки з горіхами, розповідають повість про тепло, що пережило навіть похмурі часи. Це приклад того, як за допомогою їжі можна відтворювати історію нації.
Ідея для заняття
Створіть з учнями «кулінарну карту Криму». Поділіться оповідками про страви кримських татар, караїмів і кримчаків. Можна оформити у вигляді постерів або «віртуальної кулінарної книги» класу. Обговоріть, як рецепти допомагають зберегти пам’ять – навіть тоді, коли зникають міста і рубежі.
Донецьк: вогонь, що не згасає
Донецьк завжди був містом полум’я – в прямому і переносному значенні. Саме тут понад 100 років тому почалася історія одного з найдавніших технічних вишів України – Донецького національного технічного університету, заснованого у 1921 році. Його вихованці будували копальні, прокладали залізничні колії, творили машини та турбіни, які потім працювали по всій державі.
А у 1990-х роках університет став одним із перших у Східній Європі, що започаткував міжнародний факультет німецької інженерії разом з університетом Магдебурга. Це була справжня «освітня дипломатія» ще до виникнення програм на зразок Erasmus: студенти з Донеччини навчалися працювати за європейськими стандартами, вільно розмовляли німецькою та впроваджували сучасні технології у своїх проєктах.
Сьогодні, навіть не дивлячись на війну, цей вогонь знань і співпраці не згасає – університет продовжує функціонувати в евакуації, викладає в онлайн-режимі та зберігає дух новаторства.
Ідея для заняття
Зобразіть з учнями інтерактивну карту українських винаходів і технічних звершень ХХ століття. Виберіть один приклад (наприклад, винахід вуглевидобувного комбайна, локомотива чи турбіни) і дослідіть, хто стояв за ним, у якому населеному пункті він з’явився і як змінив життя людей. Обговоріть, як наука і техніка допомагають Україні залишатися могутньою навіть у скрутні часи.
Луганщина: гроти, в яких жила історія
Літопис Луганщини – це літопис землі, в якій усе промовляє про минуле. Тут, на Мергелевій гряді, археологи виявили печери, де мешкали прадавні люди, і місця стоянок віком понад 100 тисяч років. Ці місця пам’ятають мамонтів, давніх мисливців і перші інструменти з кременю.
А вже у XVIII столітті Луганськ став символом нової доби – індустріальної. Саме тут у 1795–96 роках почав роботу перший в Україні ливарно-гарматний завод, який і став початком міста. Його робітники виготовляли гармати, що захищали Україну в різні епохи, а навколо заводу постало сучасне місто.
Так Луганськ поєднав у собі дві ери – первісну і промислову, демонструючи, що історія – це не тільки минувшина, а й основа для майбутнього.
Ідея для заняття
Запропонуйте дітям зобразити «Хронологічну стрічку Луганщини» – від первісних печер до сучасних наукових досягнень краю. Можливо зробити це у формі плаката або мінікоміксу: нехай учні уявлять, як би виглядала доба з життя первісної людини на Луганщині – і як змінилося б усе, якби вона потрапила на завод XVIII століття.

У кожному мультфільмі «Книги-мандрівки» – частинка України, яку варто дослідити й відчути. Це не просто розповіді про минуле, а мандрівка в те, що творить нашу ідентичність сьогодні.
Проєкт створено, щоб зацікавити дітей відкривати Україну через сучасні форми – анімацію, сторітелінг і яскравих персонажів, які висловлюються простою мовою про складні речі.
Мультфільми можливо застосовувати на уроках історії, громадянської свідомості, культури, мови чи навіть мистецтва – щоб показати дітям, наскільки багатогранною, глибокою та живою є наша країна. Вони сприяють тому, щоб побачити Україну очима її етносів, почути звуки наших міст і зрозуміти: минувшина – це не тільки дати, а й долі людей, які творили світ довкола нас.
Тож мандруйте Україною разом з «Книгою-мандрівкою» – і дозвольте дітям відкрити для себе країну, якою можливо пишатися щодня.
Про проєкт
«Книга-мандрівка. Україна» – всеукраїнський освітньо-культурний проєкт, що розробляє ілюстровані видання, анімаційні стрічки та інтерактивні експозиції у формі едьютейнменту. Проєкт «Книга-мандрівка. Коріння Криму» втілюється в життя креативною агенцією Green Penguin Media за сприяння Українського культурного фонду та є продовженням мультсеріалу «Книга-мандрівка. Україна», що з 2018 року присутній на YouTube і має активну авдиторію та підтримку. Інформаційним партнером проєкту стала «Реальна історія» Акіма Галімова – медіапроєкт, що досліджує літопис і культуру українців.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media



