Навчання як інструмент: русифікація українських дітей на окупованих територіях через історію, музику та кіно.

Освіторія.Медіа вже писала, що значна частина українських школярів, котрі у 2025 році залишились на тимчасово окупованих територіях, припинили онлайн-заняття в евакуйованих школах, де вони навчались до початку повномасштабної війни. А ті, хто ще підтримує зв’язок зі своїми педагогами, зазнають величезного ризику через зради. Що діється всередині захоплених ворогом шкіл у 2025/2026 навчальному році та як молодих українців піддають русифікації через навчальні програми, розроблені окупантами? Про реалії освіти на ТОТ Освіторія.Медіа повідомили дослідниці Центру громадянської освіти «Альменда».

Освіта — важливий інструмент російської пропаганди

Дослідниці НУО «Альменда» (імена не розголошуються з міркувань безпеки) розповіли Освіторія.Медіа:

— Зміни в різних галузях освіти на ТОТ з 1 вересня 2025 року в черговий раз показують, що освітня система і надалі є одним з основних інструментів росії для ідеологічного нагляду та зросійщення дітей. Через підручники, «виховні» і патріотичні події, а також через мілітаризацію освітнього процесу росія формує простір, в якому діти поступово засвоюють проросійські твердження, віддаляються від українського культурного середовища і втрачають свою національну самобутність. Даний процес не є спонтанним — він навмисний і централізовано контрольований з москви, що робить освітню систему на окупованих територіях частиною гібридної політики рф у війні супроти України.

Аналіз* вказує на явну тенденцію: у 2025 році окупаційна влада не тільки утримує вже введені способи русифікації в школах на ТОТ, а й посилює їх — через нові підручники, розділи «традиційних цінностей» і «патріотичні» заходи, спрямовані на остаточне усунення всього українського. Посилюється нав’язування (цілеспрямоване насадження певних політичних поглядів для створення певної громадської свідомості) і системне знищення української ідентичності дітей та молоді.

За російськими освітніми нормами зараз навчаються* щонайменше 592,4 тис. дітей у 1980 школах, розташованих на окупованих землях.

*При підготовці даної публікації дослідниці НУО «Альменда» використовували відомості з відкритих джерел, зокрема:

  • з відкритих джерел тимчасово окупованих територій (інформацію, розміщену на вебсайтах і сторінках в соціальних мережах так званих міністерств/ відомства/ відділу освіти тимчасово окупованої території);
  • з публікацій місцевих ЗМІ тимчасово окупованих частин Херсонської, Запорізької, Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим та міста Севастополь;
  • інформацію, оприлюднену в російських ЗМІ та на вебсайтах/ в соціальних мережах державних органів російської федерації. 

Основна зміна з 1 вересня 2025 року —
створення «вірної» історії та нові загальні підручники

Згідно з інформацією окупаційної влади, у школах вводять викладання за новими загальними підручниками з історії (світової та росії) для 5–9-х класів, котрі просувають ідею «самобутності російської цивілізації» і спрямовані на формування проросійського погляду на світ. Дані зміни не випадкові: історія в російській освітній системі стала одним з головних інструментів поширення офіційної державної ідеології рф та формування лояльності до російського режиму.  

На фото: нові загальні підручники зі світової історії та історії росії

Формально перехід розрахований на два роки: 2025/2026 — для 5–7-х класів, 2026/2027 — для 8–9-х класів. В той же час підручники вже внесені до російського федерального списку, що дає можливість регіонам вводити їх раніше визначених термінів. У Севастополі перехід здійснили відразу: у серпні 2025 року до шкіл завезли понад 59 тис. екземплярів нової лінійки для 5–9-х класів. На ТОТ Херсонської області в серпні 2025 року також повідомляли про отримання підручників нового зразка для 5–9-х класів. Так зване міністерство освіти, науки та молоді Республіки Крим заявило про закупівлю 122 838 нових підручників тільки для 5–7-х класів.

У червні 2025 року президент рф володимир путін прийняв в кремлі авторів нових підручників історії і наголосив, що це «дуже важлива праця для збереження національної пам’яті та спадкоємності поколінь». 

Паралельно оголосили велику перепідготовку вчителів історії для «правильного» викладання, що є ще одним елементом централізованого нагляду.

Щодо 10–11-х класів, то загальні підручники історії діють на ТОТ ще з 2023 року і містять розділи про так звані кримську весну і спеціальну воєнну операцію, а окуповані українські території подані як частина росії.

По суті, нові підручники покликані закріпити в головах школярів версію історії, де росія — носій «цивілізації», а Україна — нібито штучно створена її «частина».

Хто створює нові підручники для дітей на ТОТ? 

Співавтором усіх загальних підручників історії є володимир мединський (на фото), котрий народився в Смілі Черкаської області. Колишній міністр культури РФ (2012-2020), зараз — помічник президента рф. Відомий як один з головних ідеологів російської історичної політики. У 2024 році СБУ повідомила йому про підозру у фальсифікації історії України та виправдовуванні війни. Кримінальне провадження знаходиться на розгляді в Шевченківському районному суді Києва. У 2025 році мединський очолював російську делегацію на переговорах з Україною в Стамбулі. Також з 2013 року він є головою російського воєнно-історичного товариства, яке проводить на ТОТ просвітницький десант «Історія для майбутнього: Крим, Новоросія, Донбас» — цикл пропагандистських заходів, приурочених до так званого возз’єднання окупованих територій України з рф. Це ж товариство створило військовий табір «Країна героїв», програма якого спрямована на «виховання патріотизму та поваги до історії росії серед молоді» — до табору вивозять і дітей з окупованих територій України, зокрема із Севастополя.

Модуль «Історія нашого краю»:
узаконення окупації через перекручування історії

Ще одне нововведення окупантів у школах на ТОТ — запровадження окремого модуля «Історія нашого краю» для 5–7-х класів. Його головне завдання на ТОТ — закріпити в головах школярів уявлення про нібито «історичну належність» даних територій до росії. У межах предмета українських дітей привчають приймати окупацію як «повернення історичної справедливості».

Для здійснення цього задуму створюють окремі підручники, адаптовані під кожен регіон. Міністр освіти рф сергій кравцов повідомив, що впровадження нових підручників з історії рідного краю по всій державі планується на наступний навчальний рік.

На фото: підручники «Історії нашого краю» на ТОТ Запорізької області

Також на ТОТ Запорізької області у 2025 році вже розробили посібники, які отримали позитивну оцінку від експертів міносвіти росії та російського військово-історичного товариства. Чи будуть вони замінені з 2026 року — поки що невідомо.

А для ТОТ Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей окупаційна влада запровадила посібник «Історія Донбасу та Новоросії», який поки що є спільним для чотирьох регіонів. Ймовірно, вже з наступного навчального року для кожного окупованого регіону розроблять окремі підручники — за прикладом тимчасово окупованої території Запорізької області.

На вивчення російської версії історії відтепер не дві години, а три

росія робить історію основним інструментом ідеологічного впливу на школярів. Щоб вивільнити більше годин для даного предмета, з розкладу 6–7-х класів вилучено «Суспільствознавство», а отриманий час спрямовано на вивчення історії, зокрема модуля «Історія нашого краю». Відтепер у 5–7-х класах учні вивчатимуть історію три години на тиждень замість двох. 

Для учнів 8–9-х класів аналогічні зміни заплановані з 1 вересня 2026 року — після цього «Суспільствознавство» залишиться лише для 9–11-х класів.

Дітей навчатимуть нового предмета —
«Духовно-моральна культура росії»

З 1 вересня 2025 року в школах на ТОТ АР Крим та Севастополя (20 шкіл міста) пілотно запроваджено новий предмет — «Духовно-моральна культура росії» (рос. «Духовно-нравственная культура россии») для 5–7-х класів. Курс покликаний формувати світогляд дітей на основі так званих традиційних духовно-моральних цінностей з активним залученням російської православної церкви (рпц) як партнера держави. У 2026/2027 навчальному році даний предмет буде обов’язковим у всіх школах росії, включно з іншими ТОТ. 

«З 1 вересня 2026 року діти почнуть вивчати предмет «Духовно-моральна культура росії». Хочу висловити подяку вашій високоповажності за підтримку цієї надзвичайно важливої роботи!» — саме так висловився сергій кравцов, міністр освіти рф, під час виступу на різдвяних освітніх читаннях.

кравцов також заявив, що «захист історичної істини» і «виховання почуття спадкоємності поколінь» є пріоритетами міністерства з патріотичного виховання дітей та молоді, а перехід на вивчення історії, збудоване навколо історії росії, має сприяти цьому. 

По суті, йдеться про ще один інструмент росії з ідеологічної обробки учнів, в якому державна і церковна риторика зливаються в єдиний пропагандистський меседж — про «вірність традиціям», «духовну єдність» і «спільну історію».

Нові матеріали для формування проросійського патріотичного світогляду: музика, література та кіно

Наприкінці цього літа міністерство освіти рф оприлюднило низку матеріалів для використання в освітньому процесі, що спрямовані на культурну індоктринацію учнів. Це цілі списки патріотичної музики, літератури та кіно, котрі нав’язують певні російські твердження та відображають ідеологічну пропаганду кремля, зокрема концепції «героїчної історії» і «традиційних моральних цінностей» росії.

Музика: радянські хіти впереміш із піснями
газманова, трофимова і майданова 

У списку патріотичних пісень, котрі вже передано до шкіл на ТОТ, — 37 композицій, «спрямованих на патріотичне і духовно-моральне виховання учнів». На ТОТ дані твори використовують для формування у дітей проросійських цінностей та поглядів і прищеплення «патріотичних» відчуттів до росії. Єдине, що школи можуть обирати самостійно, — які саме з цих пісень використовувати на уроках і шкільних святах. 

Серед класичних творів — «День Перемоги», «Моя москва», «Біля підніжжя обеліска». Також у переліку є сучасні російські пропагандистські пісні: «Офіцери», «Безсмертний полк» і «Вперед, росія» олега газманова, «Батьківщина» сергія трофимова та «росія» дениса майданова.

Література: героїзація воєнної тематики, методички для бібліотекарів

Звичайно, російське міністерство освіти подбало про перелік патріотичних творів сучасних російських авторів для позакласного читання. Література поділена за віком: початкова школа (1–4-й класи), основна (5–9-й) та старша (10–11-й), а також за тематичними напрямами — «Про рідну землю», «Велика Вітчизняна війна», «Про великих людей росії», «Полководці святої русі», «На варті російської землі», «Zа наших». Значна частина добірки присвячена воєнній тематиці, формує культ війни та героїзує військові дії і російських військових. У ній є твори, котрі безпосередньо стосуються війни супроти України, подані в пропагандистському ключі як продовження «боротьби з нацизмом» і захист «російського світу».

Для системної роботи з цими матеріалами російське міносвіти розробило методичні рекомендації для шкільних бібліотекарів. Документ визначає засади комплектування бібліотечних фондів, зокрема з урахуванням «патріотичної» літератури, описує напрями взаємодії бібліотек з учнями та наводить приклади успішних практик — книжкові клуби, тематичні заходи й акції.

Використання подібних матеріалів на ТОТ через шкільні бібліотеки забезпечує постійний контакт учнів із проросійським культурним контентом, підсилює ефект індоктринації та формує лояльність до країни-окупанта.

Кіно: педагоги мають прищепити дітям відданість державі-окупанту
і готовність померти за росію

В усі регіони росії, включно з ТОТ, міністерство освіти рф направило методичні рекомендації щодо використання творів вітчизняного кінематографа у школах, створених «з метою збереження та зміцнення традиційних духовно-моральних цінностей». Основою для даних рекомендацій став список зі 100 фільмів, затверджений радою при президентові рф з культури та мистецтва. 

Документ визначає не тільки добірку стрічок, але і механізм їх використання: покази можуть відбуватися на уроках історії, літератури, музики чи образотворчого мистецтва, а також у межах виховної роботи в позаурочний час. У школах дозволяється створювати кіноклуби та «дискусійні платформи» для колективного перегляду і обговорення стрічок.

Серед рекомендованих переважають радянські та воєнні стрічки, як-от «Чапаєв», «Офіцери», «А зорі тут тихі», «Сімнадцять миттєвостей весни», «Вони боролися за Батьківщину». Такі фільми відтворюють ключові пропагандистські твердження — велич радянського минулого, культ воїна та жертовність в ім’я батьківщини (тобто росії). А також утверджують у свідомості школярів цінності покори, дисципліни та лояльності до влади («Щит і меч», «Місце зустрічі змінити не можна»).

За задумом авторів методички, під час перегляду кіно учні «відчувають сильні емоції та співпереживають героям, захоплюються їхніми вчинками або, навпаки, засуджують». Відповідно, кіно стає інструментом емоційного залучення дітей у пропагандистський наратив, де позитивні емоції закріплюються за радянськими й воєнними сюжетами.

У додатках до методичних рекомендацій подано інструкції для педагогів, як саме трактувати кожен фільм. На прикладі фільму «Два капітана» (1976) показано, як педагогам пропонують інтерпретувати сюжет через призму «традиційних російських цінностей» — патріотизму, самопожертви, «служіння вітчизні та відповідальності за її долю».

На фото: скриншот сторінок додатка № 3 до методичних рекомендацій — приклади переліків питань для обговорення художніх фільмів

В умовах окупації така «кінопрограма» стає важливим компонентом індоктринації: на ТОТ, де діти обмежені в доступі до українського культурного простору, саме російське «виховне» кіно замінює історичну пам’ять і культурні орієнтири, нав’язуючи спільну «радянську» ідентичність та відданість державі-окупанту.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *