Оновлений предмет «Захист України» — це, передусім, про початкову військову підготовку для учнів та учениць нашої країни. Його мета — пояснити дитині, що таке Сили безпеки та оборони, з чого вони складаються та як працюють. Що таке сучасна війна? Яку роль у ній відіграють дрони, зв’язок, медицина та евакуація поранених? Що таке after-action review (аналіз проведених дій), передбачені стандартами НАТО, та чим це відрізняється від радянського підходу, коли рішення спускають «по вертикалі»? Освітня аналітикиня Ірина Когут озвучує 9 основоположних змін, про які мають знати вже зараз учителі предмету «Захист України» та керівники закладів освіти.
Спікерка
ІРИНА КОГУТ
Координаторка проєктного офісу при МОН із оновлення інтегрованого курсу «Захист України», освітня аналітикиня
11,74 мільярди гривень на оновлення дисципліни
Уряд виділив 1,74 мільярди гривень із державного бюджету на оновлення інтегрованого курсу «Захист України», який повністю змінить філософію, порівняно із колишніми «Захистом Вітчизни» та допризовною підготовкою. Розподіл коштів включає 100 мільйонів гривень для професійного розвитку вчителів та 1,64 мільярдів гривень на закупівлю обладнання. Кошти розподілять між осередками вивчення «Захисту України» у школах, профтехах і коледжах. Ось короткий перелік обладнання, яке можна придбати за кошти субвенції:
- симулятори польотів та дрони;
- навчальні тири й макети для стрілецької підготовки;
- аптечки й макети для відпрацювання навичок домедичної допомоги;
- набори для роботи з електронікою, зв’язком і 3D-друком.
2Зміни для вчителів: повна ставка, колеги — демобілізовані захисники України
➡ Тільки повна ставка для вчителів «Захисту України»
— Підвищення кваліфікації вчителів для курсу «Захист України» вкрай важливе, — для цього написана спеціальна програма, розроблено помічні для педагогів методичні матеріали, — розповідає Ірина Когут. — Але що більш важливо — в осередку вчителі «Захисту України будуть працювати виключно на повну ставку. Викладання дисципліни вже не покладатиметься як додаткове навантаження на інших вчителів-предметників, а займатиме 100% робочого часу профільного педагога. Викладанням предмету не «довантажитимуть» вчителів фізкультури, технологій абощо, — підкреслює Ірина Когут. — Навіть якщо у цієї людини був військовий досвід, він може бути не дуже релевантним. А у великих осередках учителі навіть можуть мати окрему спеціалізацію: «Технології та радіозв’язок», наприклад, чи OSINT, чи такмед. Справа в тому, що «Захист України» — не академічна дисципліна, а по своїй суті — інтегрований курс, що вміщує розлогу палітру знань. Треба і основи громадянської освіти пояснити, і донести дітям, що вони мають громадянський обов’язок згідно з Конституцією, а потім ще показати, як «прошити» дрон та накласти турнікет. Усе це різні навички, тому вчителям надаватиметься можливість обирати окрему спеціалізацію.
➡ Багатоступенева система навчання
— Частину модулів «Захисту України» викладатимуть спеціалісти закладів військової освіти. Це можуть бути, наприклад, представники військових ліцеїв та інших освітніх закладів, — продовжує спікерка.
— Від них отримаємо допомогу у викладанні «військових» модулів: Тактика, Види зброї та стрілецька підготовка, Орієнтування на місцевості. Медицини вчителів навчатимуть сертифіковані інструктори за міжнародними протоколами. Демобілізовані захисники й захисниці та ветерани також працюватимуть у сфері військово-патріотичного виховання української молоді та викладатимуть «Захист України» за окремих умов. Це чудова можливість для самореалізації демобілізованих військових.
3Оновлена програма предмету
Програма для предмету «Захист України» створена на основі нового Державного стандарту профільної освіти (зараз очікуємо затвердження Стандарту). Які зміни очікуються?
➡ У школах не буде програми окремо стандартного і профільного рівня. Передбачена єдина модельна програма, що дає досить широку рамку та містить перелік очікуваних результатів відповідно до Державного стандарту.
➡ У модельній програмі також будуть зазначені теми та приклади видів навчальної діяльності. На основі цієї модельної програми кожна школа, а у нашому випадку — осередок — розробляє робочу програму. Робочі програми, своєю чергою, можуть бути найрізноманітніші. Академічна автономія — велика. Проте якщо школа не захоче робити свою програму — можемо запропонувати типову.
➡ Для учнів, які навчаються дистанційно в Україні або за її межами, потрібна власна робоча програма на основі модельної, розроблена та адаптована під форму здобуття освіти.
У новій програмі «Захисту України» — 10 модулів. Вони охоплюють, зокрема, такі теми:
- домедична допомога з елементами тактичної медицини;
- військові технології;
- зв’язок на полі бою;
- топографія і тактика: базові знання.
— Ця навчальна програма має іншу філософію. Попередня була про «трамбування максимальної кількості інформації» — від міжнародного гуманітарного права до внутрішньокісткового доступу. А відпрацювання медичних навичок впиралось у банальну відсутність часу. Тож ми розвантажили та водночас «навантажили» оновлену програму. Там з’явилися нові теми, насамперед ті, що стосуються військових технологій , — ділиться Ірина Когут. — В один із днів на нашому навчанні для тренерів виступав військовий з елітного підрозділу та розповідав освітянам про складові сучасної війни. І одразу почав із теми технологій: саме вони — «обличчя» війни. Дітям важливо передусім пояснювати, як працює наша армія та яка роль технологій і те, як і де вони використовуються. Ну а «політати на дронах» — це те, чого з захватом чекатимуть учні.
З програми вилучили всі застарілі радянські підходи. Також оновлена програма не буде наскрізною, як раніше.
— Зараз ми зробили повторюваними теми, що потребують відпрацювання конкретних навичок. До прикладу, тренінг «Медицина» — абсолютно однакового змісту для 10 та 11 класу. Так само буде повторюватися стрілецька підготовка й тактика. Все те, що потребує «м’язової пам’яті» та закріплення навичок, — ділиться деталями про нововведення з Освіторія.Медіа Ірина Когут.
4Зміни для учнів:
програма може підлаштуватись під їхні запити
Оновлена програма є гнучкою. Вона окреслює теми, визначає очікувані результати навчання, пропонує види навчальної діяльності. А на її основі в осередках створюють свою, робочу. Тож є можливість вчити те, що цікаве і актуальне для підлітків.
— «Захист України» обов’язковий предмет для всіх профілів, відповідно до нового стандарту. Але кожен модуль можна поглиблювати і робити з нього окремий курс, — пояснюють у МОН. — Наприклад, ті, кому сподобались дрони, можуть у школі запустити курс із інженерії чи поглиблювати навички пілотування. Або ж модуль з інформаційної безпеки — можна створити на основі модуля ЗУ, курс із фокусом на вивчення OSINT (розвідка на основі відкритих джерел).
— У кожному модулі є елемент профорієнтації, — акцентує увагу Ірина Когут. — Тобто, учні будуть розуміти, до чого вони зможуть долучатися. І це не лише, наприклад, долучення до піхоти, хоча піхота під час війни відіграє величезне значення. Найголовніше — мотивація юних українців. Саме тому великий акцент у програмі — на громадянську освіту. Пропонуємо вчителям говорити з дітьми про те, які цінності відстоюють українці у війні з росією, за що воюють та чому тобі, як громадянину України, вигідно й необхідно захищати країну в той чи інший спосіб. І це не про «лякалки» щодо санкцій за ухиляння від служби. А пояснення, чому кожен має хотіти стати на захист України.
5Тренінговий формат освітнього процесу в осередках
— Ми рекомендуємо освітнім закладам перейти з класно-урочної системи (коли йдеться про 1-2 уроки на тиждень для окремого класу) на тренінговий формат. Це означає, що всі уроки за місяць — 8 академічних годин — накопичуються, а потім діти приїжджають в осередок та навчаються там цілий день із перервами. Як організувати процес — вирішуватимуть представники на місцях в осередку, — розповідає Освіторія.Медіа освітня аналітикиня Ірина Когут. — При цьому в осередок приїжджатимуть діти не з одного класу, а 10 чи 11 класи школи. Теоретичні заняття учні слухатимуть разом, а на практичні ділитимуться на групи по 10-15 осіб. Це дозволить більш гнучко подавати навчальний матеріал. До прикладу, можна в один день презентувати теми з різних модулів, пов’язані між собою. Або якщо це більш практичний модуль — такий як «Військові технології» — можна поєднати його з теоретичним матеріалом, що стосується громадянської освіти. Завдяки цьому пройдені модулі не забуватимуться через півроку, а стануть базою для підкріплення нових знань. Також це дозволить не намагатись «втиснути» весь об’єм знань в 45 хвилин.
6Обладнання в осередках розраховане на 800-1000 дітей у містах та на мінімум 80 дітей у селах
— «Захист України» — ресурсоємний предмет. Для вивчення та відпрацювання практичних навичок потрібно немало дорогого обладнання — зокрема, тирів, — продовжує бесіду освітня аналітикиня Ірина Когут. — Кожна школа, вочевидь, не зможе собі дозволити закупити необхідне та знайти адаптоване за всіма параметрами приміщення для такого навчання. Саме тому потрібна була державна субвенція на технічне оснащення. Але для того, щоб використати ці кошти ефективно, на одному «пакеті» обладнання варто навчати у міській місцевості 800-1000 дітей, а у сільській — мінімально від 80 учнів старшої школи.
Є конкретні рекомендації щодо облаштування осередка, в яких розмістять устаткування. Також розраховуємо на співфінасування громад, але це не буде для них таким тягарем, якби цей перелік обладнання потребувала б кожна школа.
7Нові технології:
дрони, фізичні та лазерні тири
На які «новинки» можемо очікувати в переліку обладнання для оновленого «Захисту України»? Передусім, це дрони. В програмі є FPV-дрони, DJI Mavic, симулятори польотів. Також учні відпрацьовуватимуть навички стрільби у тирі. Там, де можна, закуплять фізичні тири й макети, в інших випадках — лазерні або симулятори стрільби. Головна мета — відпрацювати й закріпити набуті навички.
8Реалістичний і максимально практичний модуль «Медицина»
— За рекомендацією бойових медиків з курсу «Захист України» прибрали протоколи базової підтримки життя. Цивільний протокол буде пізніше інтегровано в інші предмети з 8 класів, аби діти точно усвідомлювали різницю між діями в цивільному житті і тоді, коли вони застосовують тактику, — продовжує розповідь експертка Ірина Когут.
— Ми зробили модуль «Медицина» більш реалістичним — хочемо пояснити учням, що таке «медицина на полі бою»: як перемістити пораненого, як якісно та швидко накласти турнікет. Даватимемо тільки ті знання, які до снаги засвоїти підліткам. А головне — передбачається забезпечення всім необхідним обладнанням, включно з тренажерами для серцевої реанімації, тренажерами дефібрилятора та аптечками з турнікетами. Мета — реальне засвоєння навички надання першої домедичної допомоги учнями.
9Однакове викладання предмету
без поділу на ♀ і ♂
— Раніше класи ділили на дівчат та хлопців під час викладання предмету «Захист України», і це лише посилювало стереотипи та створювало гендерний дисбаланс, — пояснюють у МОН. — Тож поділ на гендерні ролі, зокрема, в питаннях захисту України неможливий. Кожен, незалежно від статі, має вміти захистити себе та мати оборонну свідомість. Особливо, зважаючи на те, що нашим сусідом є країна-терорист росія.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media