Як отримати тишу в аудиторії — це питання періодично виникає у кожного педагога. Раніше ми вже писали про різноманітні методи утихомирення класу. Але ця тема особливо актуальна і, крім того, чутлива, коли мова йде про учнів старшого віку. Їх не займають ігри, анекдоти та солодощі, а причин поговорити на занятті трапляється більше, ніж у малечі. Зібрали для вас улюблені способи викладачів старших класів, які вже неодноразово були випробувані на ділі.
1Зворотний відлік із несподіванкою
Якщо педагог строго вимовив: «Я рахую до 10 і ви затихаєте» або ж почне зворотний відлік «Три… два…», для більшості підлітків це щось звичне. Вони впевнені, що зараз їм будуть погрожувати покараннями і докоряти. Незалежність і звичка заохочують їх не реагувати на це. Але строгість повинна бути показовою. І вкраплення чогось незвичайного під час підрахунку збентежить підлітків: «5… 4… 3… восьминіг… 1» або «Я чекаю на тишу, коли дійду до 1. Отже, 5… 4… 3,14… 500…999». Учні запитують: «Стривайте, що?» А потім сміються і припиняють галас, коли все-таки почують «1».
2Бесіда — це потреба висловлюватися
Досвідчені викладачі реагують на шум не з обуренням, а як на щось позитивне. «Я чую так багато голосів! Скільки бажаючих виступати! Хто говорить найгучніше? Будь ласка, до дошки. Слухаємо вас». Не обов’язково «залякувати» питаннями з теми. Можливо пояснити: якщо не виходить мовчати, значить є потреба бути почутим, побути в центрі уваги. Тому дайте слово найгомінливішому учневі. Дозвольте йому хвилину говорити про все, що хочеться. А потім повертайтеся до навчання.
3Останній відповідає
Або ж можна вчинити навпаки. Тому, хто останнім не замовкає і порушує тишу, ставити питання з предмета або додаткові завдання. Щоб це не виглядало тиском і покаранням, подайте це як гру. Оголосіть умови на початку навчального року. Коли в класі гучно, нагадуйте: «Зараз вирішиться, кому відповідати. Цікаво, хто ж буде цього разу? Хто не встигає припинити балачки на уроці?» Це швидкий спосіб перемкнути увагу учнів і полегшити їм занурення в предмет.
4Увага до часу
Підлітки цінують повагу, коли їх попереджають, що зараз тиша особливо важлива, а також дають усвідомлення того, як довго їм треба буде мовчати. Досить сказати щось на зразок: «Цей мініурок триватиме близько 10 хвилин, і мені потрібна тиша, поки я говоритиму, щоб всі могли мене почути. Якщо ви будете мене перебивати, це займе більше часу». Тінейджери значно більше поважають свій час, ніж може здаватися дорослим.
5Позитивне заохочення
Спробуйте поіменно дякувати тихим учням. «Дякую, Артем готовий слухати. Яка уважна і тиха сьогодні Мілана!» Здається, це не подіє? Старшокласники все ще діти в душі, тому зазвичай хочуть почути, як педагог називає їхні імена.
6Почніть писати
Шум, який забирає у педагога час на занятті, може бути причиною додаткового завдання. Але робити це слід делікатно, без погроз і з шансом на виправлення ситуації. Наприклад, якщо є інтерактивна дошка, можна почати друкувати з виведенням на екран опис есе, яке буде призначено, якщо в аудиторії не настане тиша (якщо є лише звичайна дошка, можна писати на ній). Звичайно, про таку умову учні повинні знати заздалегідь. Якщо педагог дописує термін виконання, завдання стає незворотним. Зазвичай підлітки значно раніше помічають це і замовкають. Тоді додаткове завдання скасовано — педагог просто все стирає.
7Незакінчене повідомлення
Можна перетворити повідомлення на дошці на гру. Почніть під час шуму писати на дошці щось незавершене, але значуще для класу. «Ми йдемо на екскурсію ось коли…». «Контрольну проведемо не завтра, а…» Закінчення педагог дописує лише тоді, коли в класі настає тиша.
8Стоп-знаки
Коли в класі шум виходить за межі норми, педагог може підіймати підготовлені заздалегідь знаки «Стоп». Добре, якщо вони будуть жартівливими або філософськими. Наприклад: «Страх як тихо!» або «Помовчимо і відчуємо аромат квітів!» (якщо в кабінеті є квіти). Кажуть, учні не тільки швидко заспокоюються, а й налаштовуються на позитивний лад.
9Заспокійливі бульбашки
Зупинити може щось непередбачуване. Наприклад, почати пускати мильні бульбашки. Або малювати кольоровою крейдою на дошці, грати на губній гармоніці і таке інше. Результатом буде тиша і здивовані погляди.
10Приєднуйтеся до розмови
Несподіванка може бути й іншою. Якщо говорять не всі, а певна група учнів постійно відволікає клас базіканням, педагог може трохи послухати. Якщо пауза не змусить підлітків зупинитися, варто жартома підхопити «Що ви розповідаєте? І що далі?» або «А що ж він на це? А вона?», «Так, яка сьогодні в нас тема дебатів? Яка автівка краща за інші?» Коли інші учні намагаються почути відповідь, група говірких школярів розуміє, що всі погляди спрямовані на них, і раптом у кабінеті стає тихо. Застереження: не можна оголошувати на весь клас приватну інформацію. Якщо, наприклад, ви почули, що обговорюють невдале побачення однієї з учениць, максимум можна сказати: «Маємо негайно поміркувати, чому хлопці не приходять на побачення?» або «Я так розумію, зараз усіх турбує, як зупиняти пересуди?»
11Звукові сигнали
Це метод з початкової школи, але іноді він працює і для тінейджерів. Цікавий звук може бути легким способом повернутися до роботи. У когось це бубон, у когось дзвіночок. А ще можна ввімкнути незвичайний пташиний спів (наприклад, павича, пугача або кукабари). Або просто завантажити звукові ефекти з інтернету і вмикати за потреби. У деяких педагогів є навіть декілька визначених звуків: для повернення тиші, початку письмової роботи та часу на обговорення тем.
12Без домашнього завдання
Ті, хто ефективно і зосереджено працює в аудиторії, повинні мати переваги. Наприклад, якщо 15 хвилин пройшло на потрібній гучності, педагог кладе в банку кульку. А якщо рівень шуму підвищується за цей відрізок часу, виймає її. Коли клас наповнює банку, вони отримують тиждень без домашніх завдань.
13«Хто це хоче?»
Хоча наліпки і цукерки для заохочення не діють в такому віці, кожна людина любить щось отримувати, особливо якщо це несподіванка. Один із варіантів — під час шуму вимовити: «А хто хоче собі ось таке?» і витягнути щось з кишені, сумки. Це можуть бути невеличкі кумедні значки, старі сувеніри, яскраві канцтовари. Чимало допитливих учнів захочуть роздивитися, що там, і підійматимуть руки, щоб отримати. Можливо ввести додаткове правило: сюрприз отримує той, хто першим замовк.
14Керуємо пультом
Ще один жартівливий спосіб: принесіть із собою пульт від гаджета. Направте його на клас і скажіть: «Вимкнути звук». Якщо відносини з класом хороші, вони підхоплять гру і реагуватимуть на ці сигнали.
15Власний варіант
Найкраще працює те, що обрали для себе самі учні. На початку навчального року варто приділити цьому час і запитати у старшокласників, що їм потрібно, щоб заспокоїтися, якщо в класі гучно. Можна запропонувати тінейджерам відомі варіанти або надати можливість обрати свою тактику заспокоєння. Звичайно, спочатку думки можуть розділитися, але під час обговорення чи за допомогою голосування (або жеребкування) можна знайти варіант. Коли підлітки розуміють, що вчитель робить те, про що просили вони, дотримуватися правил стає значно легше.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media