Дослідницька компанія Kantar Україна оприлюднила результати березневої хвилі Kantar online TRACK 2020 — опитування про роль та важливість роботи вчителя. У дослідженні взяли участь 1000 респондентів з усіх регіонів віком від 18 до 55 років, які представляють міське населення України, що користується інтернетом. Учасники відповідали на запитання про те, якими вони бачать роль та головні завдання вчителя, а також за 10-бальною шкалою оцінювали важливість роботи вчителя та те, наскільки українці цінують професію педагога. Ми проаналізували результати дослідження і зібрали найцікавіші цифри.
Якою є роль вчителя?
У першій частині опитування респондентів попросили обрати судження, яке на їхню думку визначає роль вчителя. Ось як відповіли учасники:
47,5 % вважають, що вчитель — це фахівець, який має виконувати свої професійні обов’язки.
46,3 % бачать вчителя як ментора і наставника, який має підтримувати учнів і допомагати їм.
26,8 % відповіли, що вчитель — це той, хто ставить запитання і змушує шукати відповіді та критично мислити.
20,9 % досі вважають, що вчитель — незаперечний авторитет, якого потрібно слухатися і поважати.
18,4 % сприймають вчителя як приклад для учнів і зразок для наслідування.
10,1 % сказали, що вчитель — це той, хто вчить працювати у команді.
Яке головне завдання вчителя?
Далі респондентам запропонували обрати, в чому полягає головне завдання вчителя:
51,5 % вважають, що в допомозі учням у розвитку вмінь та навичок.
49,6 % відповіли, що в заохоченні учнів до навчання та зацікавленні матеріалом.
42,5 % сказали, що в розвитку здібностей та талантів учнів.
38,7 % досі вірять, що завдання вчителя — передавати учням перевірені знання.
30,5 % вважають, що головне — підтримувати рівні умови навчання для всіх і не мати «улюбленців».
21 % відповіли, що важливо виховувати учнів та прищеплювати їм цінності та норми поведінки.
19,2 % зазначили про привчання учнів до дисципліни та порядку.
9,4 % вважають, що завдання вчителя — стежити за успішністю учнів та результатами їхнього навчання.
8,1 % вірять, що вчитель має вести за собою і показувати приклад для наслідування.
Порівнюючи відповіді на ці два питання, експерти компанії Kantar Україна відзначили цікаву взаємозалежність:
- Ті, хто вважають, що «Вчитель — це фахівець, який має виконувати свої професійні обов’язки», частіше в цілому відповідали, що головне завдання вчителя полягає у передачі учням перевіреного знання.
- Тоді як бачення вчителя ментором пов’язане з високою оцінкою таких завдань, як допомога учням у розвитку вмінь і навичок, заохочення до навчання, розкриття здібностей учнів. У цьому бачення вчителя ментором збігається із баченням вчителя як того, «хто ставить запитання і змушує шукати відповіді, критично мислити».
Що є показником ефективності роботи вчителя?
На запитання «Що є найкращим показником ефективності роботи вчителя?», 89,2 % опитаних відповіли: «досягнення та особистісний розвиток кожного учня». Значно частіше цей показник обирали ті, хто вважають вчителя ментором, який має підтримувати учнів, та тим, хто ставить питання і змушує шукати відповіді. Лише 4,6 % опитаних сказали, що показник ефективності роботи вчителя це «гарні оцінки учнів», і 2,7 % — «відповідність уроків навчальній програмі». Останній варіант частіше обирали ті, хто вбачають у вчителі авторитет, якого потрібно слухатися.
Чи важливі вчителі, і чи суспільство їх цінує?
У наступній частині опитування респондентів просили оцінити за 10-бальною шкалою, наскільки важливою є робота педагога та як її цінують в Україні.
Роботу вчителя важливою вважають 83,2 % українців.
Водночас 38,7 % опитаних вважають, що роботу педагога в Україні не цінують. Цікаво, що респонденти віком 30–40 років значущо частіше відповідають, що роботу вчителя цінують в Україні.
У порівнянні з минулим роком зменшилася частка тих, хто відповіли, що робота вчителя важлива — 2019 року так сказали 86,4 %, і збільшилася частка тих, хто думають, що роботу вчителя не цінують — минулого року таких було 26,7 %.
Ті, хто вважають вчителя ментором, значно вище оцінюють важливість роботи вчителя. А ті, хто вважають вчителя авторитетом, якого потрібно слухатися, значущо частіше відповідають, що роботу вчителя не цінують.
Чи хотіли б ви, щоб ваша дитина стала вчителем?
На це запитання 49,9 % опитаних відповіли «ні», і лише 9,4 % відповіли «так». Водночас ті, хто вважають вчителя прикладом для учнів, частіше висловлюють бажання бачити свою дитину вчителем.
Які «перемоги» та «зради» показує опитування?
Світлана Хобта, менеджерка проекту Kantar online TRACK:
За результатами ми бачимо підтримку нового бачення ролі вчителя і відхід від розуміння освіти як процесу пасивного отримання знань. У топі відповідей щодо завдання вчителя – допомога учням, мотивація до навчання та розвиток їх здібностей і талантів, а не передача знань і підтримка дисципліни. Це свідчить про те, що суспільство приймає нову модель вчителя, яку пропонує Нова українська школа, а комунікація реформи освіти дає свої плоди. У порівнянні з минулим роком, бачимо хоч і незначний, але все ж поступ у бік сприйняття ролі вчителя як ментора (42,6 % у 2019 році і 46,3 % цього року), а також частіший вибір головного завдання вчителя як заохочення до навчання та зацікавлення матеріалом: цього року так відповіли 49,6 %, тоді як минулого — 44,8 %.
Непокоїть дисбаланс між визнанням суспільної важливості роботи вчителя і визнанням цієї важливості в Україні. Респонденти впевнені, що робота вчителя суспільно важлива, але вважається, що вона мало цінується в нашій країні. Окрім цього, є незначна негативна тенденція щодо оцінки важливості роботи вчителя у порівнянні з минулим роком: у 2019 році 86,4 % опитаних вважали роботу вчителя важливою, тоді як цього року цей показник нижчий — 83,2 % (сума оцінок 8-10 за десятибальною шкалою).
Додам, що позитивна оцінка ролі вчителя відповідає сприйняттю системи освіти в нашому суспільстві в цілому. Ми проводимо моніторинг довіри до різних інститутів та оцінки якості їхньої роботи в межах Kantar online TRACK. За рівнем довіри, якості роботи, темпами реформування система освіти є одним із лідерів серед інших інституцій.
Тетяна Степанченко, менеджерка проекту Kantar online TRACK:
Мене тішить, що велику підтримку отримало визначення ролі вчителя як ментора, а серед завдань педагога домінують розвиток умінь, розкриття здібностей і зацікавлення матеріалом. Це свідчить про те, що бачення ролі вчителя й освіти в цілому в Україні поступово змінюється, і ми відходимо від традиційного розуміння педагога як єдиного експерта, унікального джерела знань. Освіта для українського суспільства стає середовищем особистісного розвитку, де знання вже є не багажем, який дитина здобула, а згодом забула. Знання починають сприймати як інструмент для виконання комплексних життєвих завдань.
На жаль, значні очікування від вчителів не компенсовані відповідним ставленням до них у суспільстві. Тих, хто відповіли, що роботу вчителя в Україні цінують, і хотіли б, аби їхня дитина стала вчителем — меншість. Залишається незрозумілим те, хто ж стане цим ідеальним вчителем, який відповідатиме новим запитам і потребам.
Источник: www.osvitoria.media