Що тримає та може утримати в майбутньому вчителів України у професії? Опитування серед колег провела Тетяна Ухіна, надихнувшись дослідженням «Вчителі України: кадровий потенціал». Відповіді освітян показують абсолютно досяжні для втілення речі. На першому місці — створення доброзичливої атмосфери в колективі та підтримка від адміністрації: неупереджене й рівне ставлення. А ще розуміння, що тебе цінують. Знецінення своєї роботи вчителі називають визначальним чинником, який спонукає їх шукати нове місце роботи.
Спікерка:
Тетяна Ухіна, очільниця Тренінгового центру СУТО та Першої онлайн-асоціації для освітян України СУТО, учителька з 22-річним досвідом, маркетологиня
Дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал» підсвічує невтішний факт: понад 40% учителів планують піти з професії до 2030 року.
Уже через 5 років Україні бракуватиме 108 000 учителів. Але ці цифри можуть бути значно більшими. Учасники дослідження оцінили, що впливає на бажання вчителів залишатися в професії:
«Плани залишитись працювати вчителем»
Найбільший мотиватор — зменшення бюрократичного навантаження на педагогів. Цей аспект виявився навіть впливовішим, ніж рівень заробітної плати. Але і заробіток відіграє важливу роль у мотивації вчителів: 91% опитаних вказали, що вищий рівень фінансової винагороди матиме позитивний вплив на їхнє бажання і надалі працювати вчителем.
«Як в умовах сьогодення Україна може залучити нових педагогів і утримати тих, що є?»
На це запитання від освітньої експертки Тетяни Ухіної відповідали вчителі, вихователі та директори закладів освіти під час зустрічі онлайн-асоціації СУТО ПРО.
«Я — та вчителька, яка почала викладання, втрималась і вижила в буремні 90-ті, — розповідає Тетяна Ухіна. — З матеріальним забезпеченням було не просто погано — це була катастрофа. Але я не покинула клас, не поїхала світ за очі. Маючи за плечима цей досвід, ділюся разом із колегами думками про нинішню ситуацію в Україні, коли вчителі відкрито говорять про намір розпрощатися із професією до 2030 року. Чи можливо за таких умов залучати нових педагогів до закладів освіти? І що вплине на вибір вчителів залишатись у професії?»
Сергій Байдик, учитель трудового навчання Старосалтівського ліцею та Київського ліцею «Вега», учасник онлайн-хабу «Цифровий простір педагога»
🟩 Підтримка від адміністрації та від колективу
🟩 Різні види заохочень для працівників — і не лише матеріальні
Потрібно, щоб була підтримка. Передусім — підтримка від колективу, від адміністрації. І тоді, я думаю, молоді педагоги налаштуються на довготривалу співпрацю.
По-друге, мають бути заохочення. І не лише матеріальні. Наприклад, запровадити традицію «четвергових чаювань» для колективу, щоб люди могли поговорити про все на світі: книги, кіно, захоплення. В ідеалі навчальні заклади можуть організовувати для працівників спільні поїздки в кінотеатр, театр. Це зміцнює кістяк команди, зближує.
А ще було б чудово заохочувати працівників книгами — і художніми, і для саморозвитку.
Віталій Красніков, директор Опорного закладу освіти «Васильківський академічний ліцей «Успіх» Васильківської міської ради Київської області, тренер НУШ, освітній експерт з проведення інституційного аудиту
🟩 Створення доброзичливої атмосфери в закладі освіти
🟩 Підтримка від адміністрації для молодих педагогів
Я довго працював як педагог, а зараз продовжую шлях в освіті в ролі директора. Як залучати молодих спеціалістів до шкіл? Обов’язково звертайте увагу на своїх випускників і передусім намагайтеся залучити саме їх.
Створіть чудову атмосферу у своєму закладі освіти.
Велику роль відіграє ставлення адміністрації до молодих педагогів. Якщо адміністрація допомагає, підтримує ініціативи молоді, у них виростають крила! Вони хочуть працювати і залишаються в освіті. Навіть якщо фінансова сторона засмучує.
І головне, щоб педагоги зі стажем не заклювали цих учителів. Саме адміністрація закладу має налагодити синергію співпраці. Адміністраторам необхідно навчитися це робити.
Катерина Біляшевич, вихователька вищої категорії ЗДО № 39 у Луцьку
🟩 Любов педагога до дітей
🟩 Атмосфера і комфорт у колективі
🟩 Підтримка колег і керівництва
🟩 Повага від батьків
Я провела невеличке соцопитування, поспілкувавшись зі своїми колегами. В основному це молоді вчителі, які працюють другий-третій рік у садочку. Найчастіше на запитання «Що тримає на цій роботі?» звучала відповідь «А я люблю цю роботу. Я люблю цих дітей». До прикладу, пані Світлана каже: «Ну як я їх кину? Коли я зранку приходжу, а вони біжать до мене, обіймають і дивляться щасливими вдячними очима. Я не можу кинути цих діток!»
Ну а проблему в дошкіллі знають усі — низька заробітна плата.
Як залучати нових молодих педагогів? Найголовніше: велике значення мають атмосфера і комфорт у колективі, підтримка колег і керівництва, а також — повага батьків.
На мою думку, має бути публічне визнання досягнень вихователя, його внеску в розвиток дітей. Чомусь, коли згадують педагогів, то йдеться лише про вчителів. А те, що саме ми, дошкільники, соціалізуємо дітей, формуємо в них найважливіші навички, цього не згадує ніхто.
Вікторія Шуляк, сертифікована вчителька початкових класів, вчителька-методистка, ігропрактикиня
🟩 Доброзичлива атмосфера в колективі
🟩 Зростання соціального статусу педагога
🟩 Відсутність знецінення
Я вірю в те, що на людину діє атмосфера. Кожен заклад освіти формує свою власну атмосферу. Якщо вона натхненна — тут будуть працювати! Сюди прийдуть нові педагоги. І молоді вчителі також шукають на нових місцях роботи доброзичливу атмосферу, що спонукає до творчості.
Дуже хочеться, щоб українське суспільство цінувало вчителя, щоб зрештою зріс соціальний статус педагога. Це сукупність фінансового фактора та розуміння значущості роботи вчителів. Найбільше засмучує, коли твою роботу знецінюють — учні, колеги, адміністрація, суспільство. Саме знецінення руйнує все і дає найбільший поштовх іти з професії.
Тетяна Андрющенко, докторка педагогічних наук, пані професор, завідувачка кафедри дошкільної освіти та професійного розвитку педагогів КНЗ «ЧОІПОПП Черкаської обласної ради»
🟩 Гармонійні відносини з колективом та адміністрацією
🟩 Рівне ставлення до молодих педагогів від адміністрації і колег
У заклади освіти йдуть працювати здебільшого люди, які бачать себе в цій професії і люблять дітей. Тому найважлівше — не зламати тих, хто несе цей маленький вогник у собі.
«Я хочу працювати з дітьми» — коли ми чуємо ці слова, маємо усіляко підтримувати й допомогати молодим учителям.
У молодого спеціаліста також має бути свобода думки: «Так, я молодий спеціаліст. Але це моє бачення. Я так думаю». Приймімо той факт, що молоді спеціалісти належать до іншого покоління «зумерів». Немає місця війні поколінь! Тому що завжди є чого навчити молоде покоління і чого навчитися у молодого покоління. Прагнімо до гармонії і балансу!
Як утримати педагогів на робочих місцях у нинішніх умовах?
Гармонійні відносини з колективом та адміністрацією. Не менш важливо — повага держави до педагогів усіх рівнів. Усі, хто навчає та формує нове покоління України, мають жити й працювати в достойних умовах!
Ярмак Тетяна, засновниця інноваційного реабілітаційного онлайн-центру Тетяни Ярмак «ЛОГОДАР». Пані логопед-фонопед-афазіолог
🟩 Толерантне ставлення адміністрації до працівників
🟩 Здорова комунікація в колективі
🟩 Командозміцнюючі заходи
🟩 Створення затишку й комфорту на місці роботи
Щоб утримати педагогів різних поколінь у закладах освіти, потрібне толерантне ставлення адміністрації закладу освіти. Це пріоритет.
На другому місці для мене здорова комунікація. Якщо не вмієте адекватно комунікувати з людьми — перепрошую, але вам не місце в закладі освіти. Бо через ваші проколи в комунікативних скілах педагоги (і не тільки) звільняються й шукають кращі умови.
За статистикою, на сьогодні в Україні на одну працездатну людину припадає 70 вакансій! Тому, до прикладу, я не переживаю, що залишуся без роботи.
Дуже хочеться, щоб керівники закладів освіти розуміли цінність командозміцнюючих активностей. Залежно від бюджету це можуть бути як затишні читацькі клуби з кавуванням у спільному просторі в школі, так і психологічні ретрити, тренінги.
І не лише професійних напрямків, а й з емоційного інтелекту, саморозвитку, ораторської майстерності. Важливим кроком стане облаштування ресурсної кімнати для педагогів.
Або як варіант — покращити дизайн учительської, зробити її дуже затишною: дивани, тихий релаксуючий музичний супровід. Ще краще, якщо в школі з’явиться «кімната для думок». Щоб педагоги мали змогу максимально розвантажитися та перезавантажитися. Усе це сприятиме тому, щоб фахівець хотів приходити на цю роботу, бо йому тут дуже комфортно.
Юлія Іваницька, учителька історії Запорізької гімназії № 91, тренерка НУШ, тренерка ГС «Освіторія», викладачка в ГО «ЗНОвУ», фасилітаторка Медіахабу
🟩 Любов до дітей
Що мене особисто тримає в освіті? Винятково діти. Їхні очі, що горять, руки, підняті для відповідей. Я надихаюся саме від учнів. І також люблю дарувати їм натхнення й окриляти.
Оксана Поліщук, засновниця онлайн-школи «Вега», блогерка, письменниця
🟩 Не створювати освітянам навмисних першкод
Не полінуйтеся переглянути соцмережі керівника закладу освіти, коли йдете туди працювати. Це — людина, яка створює настрій у колективі. Почитайте відгуки про школу/садок. Відфільтруйте інформацію, зробіть для себе висновки.
Як утримати вчителів у професії? Не створюйте перешкод навмисно. Дайте людям робити свою роботу — навчати дітей. Звільніть від зайвої бюрократії.
Ольга Железняк, учителька початкових класів, тренерка авторської програми «Ментаніум» — фітнес для мозку
🟩 Співпраця закладів освіти з бізнесом для покращення матеріально-технічного забезпечення
🟩 Програми професійного розвитку для молодих педагогів, щоб відточити навички викладання
А чому б освітнім закладам не звернутися напряму до бізнесових структур по допомогу щодо матеріального й технічного забезпечення? Адже більшість педагогів власним коштом купують ноутбуки, принтери, папір і ще багато чого.
Нам, педагогам, важливо відчувати підтримку. Інакше вигорання невідворотне. І тоді зникає запал, енергія та мотивація працювати в освіті. Ми більшість свого часу проводимо саме на роботі. Цікаві моменти на роботі стають потужною мотивацією.
А для молодих педагогів доцільно створити програми професійного розвитку для удосконалення практичних навичок викладання.
Надія Сеньовська, кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри педагогіки та менеджменту освіти ТНПУ ім. В. Гнатюка, засновниця та керівниця освітнього волонтерського проєкту «Патріотичні й небайдужі», письменниця
🟩 Зробити професію вчителя видимою
Щоб утримати педагогів, необхідна повага і визнання того, що людина робить. Коли керівник дякує підлеглим, колегам за їхню роботу — це потужна мотивація! Наступного дня ти готовий гори зрушити, щоб тебе визнали, щоб ти був ВИДИМИМ.
Коли ми щось робимо, то хочемо бути видимими. Хочемо, щоб це побачили.
Світлана Богдзієвич, заступниця директорки Запорізької гімназії № 93, медіатренерка, учителька української мови та літератури, основ медіаграмотності
🟩 Доброзичливе ставлення керівника закладу освіти до співробітників
🟩 Теплі взаємини в колективі
Якщо керівник буде ставитися з розумінням до своїх колег, до свого колективу, то і колектив буде триматися. У мене саме такий керівник (Оксана Гаркуша). Мабуть, це мене і тримає.
Максим Іваненко, фахівець-еколог, екологічний просвітник
🟩 Створення додаткових стимулів для студентської молоді йти у професію вчителя
Для залучення молодих фахівців треба активно працювати з досвідченими. Кадри в Україні є. Але часто буває так, що вчорашній студент педагогічного вишу не знаходить собі місця під сонцем — соняхи і реп’яхи своїм листям не пропускають променів для зростання.
Обнадійлива тенденція: у педагогіці більшає чоловіків. І я зараз кажу не про «ухилянтів», а про хлопців і чоловіків, які споглядаючи на сьогодення усвідомлюють — хочу допомогти цій нації. У мене є хист, я хотів би в цій сфері зробити поступ.
Думки психологів
Марина Фоменко, засновниця Першої Української Школи Графології, медична психологиня, графологиня, тренерка міжнародних психологічних програм
🟩 Збереження добрих стосунків з найближчим оточенням
Як психологиня і керівниця, хочу підкреслити важливість зовнішньої та внутрішньої мотивації.
Зовнішня мотивація — це про зручності, зарплату, соціальні гарантії.
Внутрішня мотивація — це завжди про задоволення. Люди тримаються за робочі місця, де внутрішня мотивація — пріоритет.
Щоб ці речі спрацьовували, нам потрібно розвинути в собі важливу якість: ставитися до інших людей так, як ми хочемо, щоби ставилися до нас. Гарвардське дослідження, яке тривало понад 75 років, про фактори, що найбільше впливають на якість життя, відкриває просту істину: найпозитивніше на людей впливає збереження добрих стосунків з найближчим оточенням.
Тож якщо керівник може створити в закладі атмосферу, в якій люди почуватимуться щасливішими — він виграє джекпот! Працівники працюватимуть із задоволенням. Нічим іншим ви їх не втримаєте.
Наталя Шевченко, вихователька-методистка Новопільського ЗДО «Снігуронька», адміністраторка освітянської групи «Помічник для вихователя», психологиня, пані магістр психології, волонтерка груп психологічної підтримки
🟩 Залучення спонсорських коштів для «підйомних» молодим спеціалістам
Головне — не лише задоволення базових потреб учительства і фінансова винагорода — хоча це дуже важливо.
Як щодо того, аби громади на місцях залучали спонсорські кошти для «підйомних» молодим спеціалістам? Уявіть лише масштаби медійного розголосу новини про те, що в такій-то громаді фермери, підприємці виділяють ось таку суму коштів педагогам, щоб вони прийшли працювати в заклади освіти цієї громади.
А коли в колективі з’являються молоді спеціалісти — це зовсім інша атмосфера! На жаль, у нас в освіті дуже багато людей, які вигоріли і не розуміють, що їм потрібні відпочинок та відновлення.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media