Що вражає зумерів та альф: 12 реалій про сучасне юнацтво.

Епохальні зміни стають усе більш очевидними з дорослішанням покоління Альфа — наймолодших мешканців планети, яким наразі від 0 до 12 років. І якщо міленіали (народжені у 1981–1996 роках) та зумери (народжені у 1997–2012 роках) ще пригадують існування без інтернету та технологій, то «альфи» не розлучаються з гаджетами ледь не з пелюшок. Їх дійсність — YouТube замість екрана телевізора, короткі відеоролики для розваги, а їхні переваги сформовані інфлюєнсерами та відеоблогерами. У той же час зумери змагаються з пресингом інформаційного надлишку, силкувавшись зловити хоч якийсь баланс між онлайном і офлайном, інколи «впадають у дитинство», віддають перевагу етичним брендам і все частіше вдаються до ШІ, незалежно від того, що відбувається в їхньому житті: чи то сімейна колотнеча, чи потреба вивчити нову іноземну мову. Які тренди й віяння цих двох поколінь важливо знати, щоб легко знайти підхід до взаємодії та порозумітися?

Бажання та освітні звички юнацтва стрімко еволюціонують. Швидкий поступ технологій, посилений штучним інтелектом, спонукав людей змінити свої пристрасті в навчанні та переглянути кар’єрні горизонти. А тривалий вплив пандемії призвів до загальної кризи ментального здоров’я, яка водночас зумовила посилення зацікавленості у дбайливому ставленні до себе та поведінці, що базується на цінностях, особливо серед молоді.

Факт 1

Матеріальна стабільність — ключова ціль у житті зумерів. Продовження освіти — на останній позиції

61% опитаних у великому дослідженні життєвих цінностей зумерів Preply констатували, що матеріальна стабільність посідає важливе місце серед головних цілей їхнього життя. І навіть переважає такі цінності, як проведення часу з близькими та фізичне здоров’я. При цьому кар’єрний розвиток — лише на четвертій сходинці серед життєвих пріоритетів цього покоління. На інших позиціях — покращення фізичного здоров’я, мандрівки та знайомство з різними культурами, виділення часу на хобі. Останні місця серед життєвих цінностей зумерів закріплені за створенням сім’ї або важливими романтичними стосунками та продовженням навчання.  

Факт 2

Третина «альф» не бавляться на вулиці після уроків

Дослідження Ексетерського університету проаналізувало дані про 2500 дітей віком від 7 до 12 років. Незважаючи на те, що ігри на свіжому повітрі позитивно впливають на розвиток соціальних та емоційних навичок у юних осіб, кожна третя дитина не грається на вулиці після шкільних занять, а кожен п’ятий — у вихідні дні. 

Головний дослідник доктор Марк Фергюсон зазначає: «Це викликає стурбованість, оскільки очікувано призведе до проблем із самопочуттям — від надмірної ваги до тривоги та депресії».

Факт 3

Зумери-«кідалти»: зрілі люди з дитячою поведінкою

Парадокс: зумери, хоч і мають прагматичні матеріальні життєві настанови і часто ставлять гроші на головне місце у своєму житті (про це ми казали у першому пункті), але дуже інфантильні. Ну ось як вам їхня мода на носіння маленьких м’яких іграшок-звіряток на плечі? У 2025 році цей тренд тільки збільшує популярність, і дослідники говорять про нього у контексті розширення майже на 30% ринку «кідалтів» (kidults). Саме так називають дорослих, які купують іграшки не для дітей, а для себе.

Здавалося б, м’які іграшки — це те, що люди тримають вдома, на ліжках або на полицях. Але пошесть плюшевих іграшкових брелоків, Лабубу, які ви бачите зараз усюди, свідчить нам про інше. Деякі «дорослі фанати Діснея» пішли ще далі: вони прикріплюють іграшки не тільки до своїх сумок, а й до свого тіла. Йдеться про «друзів на плече». Ці невеличкі іграшки з магнітними основами комплектуються пласкою металевою пластиною, яку можна розмістити під сорочкою, щоб іграшка «сиділа» на плечі. Зумери-«кідалти» охоче виходять у світ із крихітними «приятелями» на плечах, і це дає їм можливість починати розмови з незнайомцями, почуватися веселіше й «трохи дурнуватіше» у цьому нелегкому світі. Можливо, навіть розсмішити когось — їм це теж подобається!

Факт 4

Кишенькові гроші «альфи» витрачають на перекуси та іграшки

Витрати з кишенькових грошей дають нам перше уявлення про купівельну поведінку «альф». Батьки стверджують, що діти цього покоління найчастіше витрачають кишенькові кошти на перекуси (59%) та іграшки (55%). Далі йдуть розваги (34%), електроніка (31%), напої (31%) і фаст-фуд (30%). 

Витрати значно різняться залежно від віку. Наймолодші (до 5 років) витрачають більшість своїх грошей на іграшки (64%) та перекуси (51%). Діти віком 6–10 років усе ще зосереджуються на іграшках (70%), але вони також витрачають більше на закуски (65%), розваги (35%) та електроніку (29%). Це сигналізує про перший перехід від простих ігор до розваг, що базуються на технологіях. У віці 11–14 років ситуація виглядає зовсім по-іншому: старші діти покоління Альфа використовують гроші, щоб продемонструвати свою незалежність, стиль та ідентичність. Витрати на іграшки зменшуються до 38%, тоді як на одяг (42%), електроніку (42%) та косметику або засоби для догляду за шкірою (30%) збільшуються. Змінюється і вибір їжі — витрати на фаст-фуд зростають до 41%, на напої — до 39%.

Факт 5

Найулюбленіший метод навчання зумерів — практика та перегляд відео

У зумерів шалена жага вчитися через практичний досвід — для 26% сучасної молоді це найпривабливіший спосіб отримувати нові знання.

На другому місці за популярністю — перегляд навчальних відео та індивідуальні уроки. Цікава деталь: незважаючи на тенденцію до освоєння навичок роботи із ШІ на робочому місці, лише 7% респондентів у всьому світі віддають перевагу навчанню через платформи штучного інтелекту. Німеччина виявилася найбільш оптимістично налаштованою щодо ШІ-навчання: 12% респондентів цієї країни стверджують, що це їхній улюблений метод навчання.

Факт 6

Пріоритет батьків покоління Альфа — ментальне здоров’я

Подібно до того, як покоління зумерів змінило погляд на здоровий спосіб життя, поведінка споживачів покоління Альфа формується під впливом турботи про фізичне та психічне благополуччя.

48% батьків дітей-«альф» віком 11–14 років вважають, що турбота про ментальне здоров’я їхніх дітей є головним завданням. З чим пов’язаний такий високий показник? З більш інтенсивним використанням «альфами» соціальних мереж та відчутнішим впливом на цих дітей медійних персон та інфлюенсерів із соціальних мереж. 

Альфа — це перше покоління, яке зросло в цифровому просторі, і соціальні мережі відіграють важливу роль у тому, як вони дізнаються про товари. Серед 11–14-річних 48% дізнаються про нові товари від інфлюенсерів. 

Якщо говорити про платформи, де «альфи» споживають контент, то наразі переважає YouTube (56%), далі йде TikTok (22%), а потім Snapchat та Instagram (по 12% кожна). Хоча найвищий рівень використання спостерігається серед старших представників покоління Альфа, але навіть молодші діти дуже активні: 43% дітей до 10 років уже користуються YouTube.

Факт 7

Життя зумерів — про пошуки правди та самовираження 

Покоління формуються під впливом середовища, в якому вони народилися. Представники покоління X (народжені у 1965–1980 роках) купували з огляду на статус, а міленіали (народжені у 1981–1996 роках) — на досвід. Для зумерів ключовим мотивом до купівлі є пошук правди — як в особистій, так і в суспільній формі. Це покоління почувається комфортно, маючи не один спосіб бути собою. Його прагнення до автентичності породжує більшу свободу самовираження та більшу відкритість до розуміння різних типів людей. Про це йдеться у дослідженні McKinsey. 

Основою основ для зумерів є демонстрація індивідуальної ідентичності, а засобом самовираження стає споживання. 58% молодих людей запевняють, що готові платити більше за персоналізовані пропозиції, а ще 70% готові викласти додаткові кошти, якщо бренди підтримують ідеї, з якими вони себе ідентифікують.  

70% опитаних зумерів стверджують, що намагаються купувати товари компаній, які вони вважають етичними. 80% запевняють, що пам’ятають принаймні один скандал або суперечку, пов’язану з компанією. Близько 65% намагаються дізнатися про походження всього, що купують — де це зроблено, з чого і як. Близько 80% відмовляються купувати товари компаній, які були причетні до скандалів.

Факт 8

Наймолодші «альфи» все більше часу проводять, бавлячись у телефоні чи планшеті  

Новий звіт за 2025 рік від Commonsense, присвячений наймолодшому поколінню дітей, показує: пристрасть «альф» до онлайн-ігр зростає. Діти віком до 2 років три хвилини на день сидять у телефоні чи планшеті, а 2–4-річні присвячують онлайн-розвагам 21 хвилину. Діти від 4 до 8 років проводять у гаджетах трохи більше години на день. 

Статистика висвітлює й інші цифри, пов’язані з використанням гаджетів наймолодшим поколінням планети: станом на 2025 рік четверо з десяти 2-річних дітей уже мають власний планшет. А до 4 років власна техніка для розваг та ігор є вже у 58% хлопчиків і дівчаток.  

Факт 9

Зумери активно вивчають іноземну мову 

73% опитаних зумерів знають або вивчають хоча б ще одну іноземну мову. У той же час лише 42% і 46% американців і японців відповідно володіють іншою мовою. Звісно, англійська — найпопулярніша серед тих, хто вивчає іноземну мову. Друга за популярністю — французька. Кожен десятий з опитаних зумерів займається щодня.

Факт 10

Малюки-«альфи» 14 хвилин на день дивляться короткі відео на платформах, не призначених для дітей

Платформи з короткими відео стають новим джерелом перегляду відео для найменших. Майже половина дітей до 8 років дивляться короткі відео на таких платформах, як TikTok, YouTube Shorts або Instagram Reels, причому 16% — щодня. Малюки проводять 14 хвилин на день, переглядаючи короткометражні відео на платформах, які не призначені для дітей. Вони зосереджені на швидких, невеликих за розміром відео.

Факт 11

Улюблені види дозвілля зумерів — дивитися фільми, слухати музику і грати у відеоігри 

Перегляд фільмів, телевізійних передач або серіалів був способом проведення дозвілля номер один у всіх географічних регіонах, за винятком Польщі, де зумери віддавали перевагу приготуванню їжі. Музика та кулінарія посіли друге і третє місця в загальному рейтингу вподобань щодо дозвілля зумерів у різних географічних регіонах, за винятком Японії, Кореї та Туреччини, де зумери не надто цікавляться кулінарією як видом діяльності, натомість обирають шопінг або відеоігри. Заняття спортом, такі як командні види спорту, відвідування тренажерного залу або біг, посіли п’яте місце в загальному рейтингу.

Факт 12

Зумери використовують ШІ у всіх сферах життя 

ChatGPT став доступним для широкої публіки лише в листопаді 2022 року, але вже зараз 54% з 5 000 опитаних Preply респондентів активно користуються помічниками зі штучним інтелектом. Цей показник зріс до 59% серед зумерів проти 50% серед міленіалів. Найшвидше впровадила ШІ Туреччина, де 61% респондентів наразі використовують цю технологію, а наздоганяють її Іспанія, Польща та Аргентина.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *