Тіло і я: пізнаємо себе в дитинстві та юності.

У шкільному класі з 30 учнів нараховується 435 різних варіацій взаємодій. Школа надає школярам значну соціальну комунікацію. Тому особливо важливо, аби діти та підлітки розуміли, як взаємодіяти з оточенням, будувати особисті межі, налагоджувати та підтримувати дружні й любовні відносини. Це лише деякі з питань, які можуть бути обговорені на заняттях з питань сексуальної культури. Неурядова організація «Бачити серцем» пропонує статеве навчання на онлайн-курсах для батьків і юнацтва з обмеженими можливостями. Однак у цій публікації експерти поділяться спільними рекомендаціями. 

Коли в суспільних дебатах порушується тема статевого виховання, більшість людей уявляють, що це виключно дискусії про секс. Проте програму можна розмежувати на шість блоків: ідентичність, тіло, гігієна, відносини, секс, захищеність.

Ідентичність

Зміст:

уявлення про себе, схильності та переконання, віра в себе. Тіло — складова ідентичності.

Перш ніж зачіпати тему тіла з дітьми різного віку, можна поговорити про особистість. 

Хто ти є?

Хто ми є? 

Які особистісні якості тобі притаманні? 

Що тобі до вподоби, а що ні? 

Навіть звичайне питання про те, що молодій особі подобається споживати, може викликати в неї роздуми. 

А чи доводилося вам їсти те, що вам було несмачним? 

А з яких міркувань? 

Ці питання розкриють тему індивідуальних кордонів. 

А що б ти бажав/бажала сьогодні робити?

А що робиш насправді? 

Питань виникає дуже багато, і їх можна ставити так, наче учні заповнюють особистий щоденник товариша. Можливо, нехай це і буде реальний щоденник. «Я — особистість», «Я сам собі друг»/ «Я сама собі подруга» — це можливі назви.

Далі — питання про тіло. 

Яке воно має вигляд? 

З чого воно складається?

Який твій зріст, колір шевелюри, унікальні особливості? 

Що гарного у твоєму тілі, а що викликає незадоволення?

Після цього ви можете провести інтерактив. Попросіть учнів назвати ті риси характеру та зовнішнього вигляду, які їм імпонують у їхньому сусідові. Також, ви маєте можливість показати рекламний ролик Dove «Ескізи справжньої краси», який демонструє, що люди бачать нас більш привабливими, ніж ми самі себе.

Про учнів з інвалідністю. Якщо у вашому класі є учень або учениця з інвалідністю, не соромтеся, коли його/її запитують про інвалідний візок, захворювання, зовнішність. Дотримуйтесь погляду, що всі люди неповторні й кожен має свої особливості. Якщо учень з інвалідністю легко йде на контакт, запитайте, чи хоче він відповідати на питання. 

Тіло

Зміст:
анатомія тіла й статеві органи,
розбіжності чоловічого й жіночого тіла, метаморфози тіла.

До 5-річного віку дитина вже повинна знати правильні найменування інтимних частин тіла, отже, на уроках сексуального виховання ви повинні називати їх правильно: груди, вульва, піхва, клітор, пеніс, калитка, сідниці. Ось чому це критично:

  • Знаючи вірні найменування, дитина сприймає геніталії як природну частину свого організму й не відчуває сорому чи збентеження.
  • Дитина може чітко роз’яснити, якщо з нею трапилося щось недобре.
  • Якщо у дитини виникають труднощі (наприклад, біль, подразнення), їй простіше пояснити батькам або лікарю, що саме її турбує.
  • Коли дорослі уникають точних найменувань або вдаються до евфемізмів («пипка», «квіточка»), це породжує відчуття сорому або дискомфорту. У майбутньому це впливає на самооцінку та сприйняття власної сексуальності.
  • Правильне розуміння тіла є першим кроком до сексуальної освіти. Воно сприяє кращому усвідомленню дітьми фізіологічних змін, менструації, особистих меж тощо.

    В українських книгарнях є велика кількість літератури про те, як розмовляти з дітьми про тіло. Ось лише деякі з них: «Малечі про інтимні речі» Юлії Ярмоленко, «Мої (не)критичні дні» Челли Квінт, «Я і він. Про хлопчаче без секретів» Юлії Смаль. Ці книжки розповідають про зміни в організмі дівчини та хлопця, про які також потрібно поговорити на заняттях. 

    Як і коли змінюється тіло, як це відбувається у хлопців та дівчат. Дітей не має здивувати поява волосяного покриву на тілі, збільшення геніталій, менструації, полюції. Згадайте, наскільки вам самим було лячно, коли трансформації настали без попередження. Для багатьох це стало психологічною травмою і вплинуло на подальше ставлення до свого тіла. 

    Важливо: про пубертатні зміни діти мають знати до 9 років, аби бути до них готовими. Якщо вони самі цікавляться раніше, значить, вони готові про це поговорити. 

    Про учнів з інвалідністю. Статеве дозрівання в підлітків з інвалідністю відбувається аналогічно до інших підлітків, однак може бути відкладене або ускладнене через супутні проблеми зі здоров’ям. Подавати матеріал можна однаково.

    Гігієна

    Зміст:
    догляд, турбота про тіло, підготовка до медичних обстежень.

    На уроках з цієї теми учні повинні навчитися правилам гігієни.

  • Гігієна тіла.
  • Регулярне миття тіла і рук з милом. Прийняття душу або ванни (особливо після занять спортом). Застосування дезодоранту.

  • Гігієна ротової порожнини.
  • Чищення зубів двічі на день. Використання зубної нитки та рідини для полоскання рота. Регулярні відвідування стоматолога.

  • Догляд за волоссям.
  • Миття голови відповідно до типу волосся. Розчісування волосся для підтримки його чистоти та охайності. Підстригання кінчиків для здорового вигляду волосся.

  • Гігієна рук і нігтів.
  • Регулярне миття рук після вулиці, туалету, перед споживанням їжі. Підстригання нігтів, щоб запобігти скупченню бруду. Догляд за шкірою рук і ніг, щоб уникнути сухості та тріщин.

  • Гігієна одягу та білизни.
  • Заміна спідньої білизни щодня. Регулярне прання одягу. Застосування чистих носових хусток або серветок. Регулярна зміна постільної білизни.

  • Інтимна гігієна.
  • Регулярне підмивання. Застосування засобів гігієни під час менструації. Дотримання особистої гігієни після відвідування вбиральні.

  • Гігієна житлового простору
  • Прибирання кімнати, миття посуду. Провітрювання приміщення.

    З учнями старших класів можна окремо поговорити про гігієну до та після сексу.

    Поговоріть зі старшокласниками про їхній перший візит до гінеколога та уролога. Обов’язково розкажіть, як мають проходити ці огляди. Дівчатам — про гінекологічне крісло, дзеркало для обстеження, чим різниться візит для дівчат, у яких вже були статеві контакти, і в яких ще не було. Навчіть, що лікар повинен заздалегідь попереджати про свої маніпуляції та пояснювати кожну свою дію. Чітко роз’ясніть, на що лікар має право, а на що ні, щоб дитина не стала жертвою сексуального насильства, оскільки це зона вразливості. 

    На YouТube є велика кількість відеороликів від гінекологів, які діляться інформацією про те, як підготуватися до першого візиту. Можливо, ці матеріали будуть сприйняті учнями як більш професійні та заслуговують на довіру. 

    Про учнів з інвалідністю. Якщо дитині потрібна допомога у догляді за собою, спочатку запитайте, чи потрібна активна чи пасивна підтримка. Якщо ви надаєте допомогу, переконайтесь у безпеці простору, давши відповідь на ці питання:

  • Чи зачинені двері?
  • Чи є можливість мінімізувати відкриті ділянки тіла?
  • Чи виключена можливість для сторонніх проходити повз у той час, коли дитині потрібна приватність?
  • Що ще можна зробити, щоб максимально захистити особистий простір і підтримати гідність дитини, її відчуття сором’язливості та поваги до тіла?
  • Перш ніж допомагати, отримайте на це згоду, а потім коментуйте свої дії та спостерігайте за реакціями дитини, щоб не порушити її особисті межі.

    Розповісти про особисті кордони допоможуть книжка «Кіко та рука» та мультфільм «Згода для дітей». Вони підійдуть учням молодших класів. 

    Стосунки

    Зміст:
    уявлення про відносини з оточенням: незнайомці, друзі, партнери, родина, ухвалення рішень щодо відносин.

    Запропонуйте дітям, підліткам і юнацтву поміркувати, які відносини вони вже мають у своєму житті. Кого вони відносять до категорії друзів, кого — до приятелів, кого — до родини, а кого — до незнайомців. Це розуміння допоможе їм вибудовувати особисті межі, оскільки чим тісніші відносини ми підтримуємо, тим більше готові впускати людей у свою зону комфорту. Однак правил близькості повинні дотримуватися всі. Учні повинні розуміти, що в громадському місці забороняється:

    • доторкатися до інтимних частин тіла інших людей,
    • розглядати інтимні частини тіла інших,
    • говорити про інтимні частини тіла іншої людини (наприклад, «ах, які груди»).

    Важливо: ніхто не має права торкатися інтимних частин тіла без дозволу — навіть найближчі люди та лікарі. 

    Але, безумовно, у рамках цієї теми підлітків найбільше цікавитимуть романтичні відносини. Бажаємо ми цього чи ні, діти їх будуватимуть. І завдання батьків і вчителів у цьому — зробити їх максимально безпечними. Розпочати ви можете з порад, як піти на побачення. Поговоріть про це:

    Кого можна запросити на побачення?

    Когось твого віку. Когось, хто викликає у тебе симпатію і виражає тобі взаємність.

    Коли можна запросити когось на побачення?

    Коли ви добре пізнаєте одне одного і відчуєте, що проявляєте взаємний інтерес.

    Як запросити когось на побачення?

    Висловіть свій інтерес. Запропонуйте заняття, яке буде приємним і цікавим для вас обох.

    Переконайтеся, що в тебе є номер телефону або адреса того, кого ти запросив, щоб ви могли зв’язатися перед побаченням.

    Головним правилом у побудові відносин повинна бути комунікація. Навчіть молодь ставити запитання й отримувати відповіді.

    Бажаєш піти зі мною на побачення? 

    Хочеш бути моєю дівчиною? 

    Будемо дружити? 

     

    Згодом ці питання можуть перерости у більш зрілі:

    Хочеш зайнятися сексом? 

    Що ти хочеш, щоб я зробив/зробила?

     

    Ці питання — також про особисті кордони, і настільки ж важливо було говорити про них у попередніх темах.

    Про учнів з інвалідністю. Дослідження організації Scope показало, що приблизно 67% людей з інвалідністю прагнуть романтичних відносин, але лише близько 30% вважають, що суспільство підтримує їх у цьому. Ви можете стати тією дорослою людиною, яка підтвердить, що мати романтичні відносини — це нормально, кожен має на них право.

    Секс

    Зміст:
    медичні аспекти сексуальності: контрацептиви, інфекції, що передаються статевим шляхом, ВІЛ (СНІД).

    І лише тепер про секс! Хоча й не зовсім. Учителям насамперед необхідно поговорити з учнями про три аспекти:

  • Що таке секс, які види існують.
  • Контрацепція.
  • Інфекції, які передаються різними видами сексу. 
  • Важливо: насамперед у цій темі нагадайте про активну згоду. Якщо дівчина або хлопець не надали чіткої згоди на секс — статевий акт буде вважатися насильством. І це стосується не лише сексу з проникненням, але й орального сексу або дотиків до інтимних частин тіла.

    Тут чудовий мультфільм про те, що згода на секс не складніша, ніж чашка чаю. 

    Обговоріть з учнями, що вони вважають сексом. Різноманітність відповідей дасть класу розуміння, наскільки різне в нас ставлення до власної сексуальності. 

    Щодо кожного виду сексу учні мають знати, які контрацептиви необхідно використовувати. Роз’ясніть і продемонструйте презервативи, латексні серветки. Розкажіть про ризики анального сексу і дискомфорт, який він може викликати. Якщо згадуєте інші види контрацепції, зазначте, що вони призначаються за рекомендаціями лікарів. 

    Перед розмовою про інфекції, що передаються статевим шляхом, поговоріть з підлітками про нормальні й ненормальні інтимні виділення, їх кількість, колір, запах. Фізіологічні зміни можуть свідчити про наявність запального процесу та інфекції, і про ці зміни обізнані навіть не всі дорослі. Ще раз нагадайте, що раз на рік жінка повинна проходити обстеження у гінеколога, а чоловік — в уролога. Розкажіть про види ІПСШ, як вони передаються, як лікуються і скільки це коштує. На щастя, на ці теми вже є велика кількість популярних відео від гінекологів і урологів. Перегляньте якесь із них на уроці. 

    Про учнів з інвалідністю. Молодь з інвалідністю також займається сексом, тому всі правила будуть для них не менш актуальні. 

    Безпека

    Це чи не найважливіша тема, якій слід приділити особливу увагу на уроках сексуального виховання. По-перше, ви можете поговорити про відповідальність. Заздалегідь ознайомтеся з цими статтями Кримінального кодексу:

  • Зґвалтування (ст. 152 КК України).
  • Сексуальне насильство (ст. 153 КК України).
  • Примушування до вступу в статевий зв’язок (ст. 154 КК України).
  • Статеві зносини з особою, яка не досягла шістнадцятирічного віку (ст. 155 КК України).
  • Розбещення неповнолітніх (ст. 156 КК України).
  • Ввезення, виготовлення, збут і розповсюдження порнографічних предметів (ст. 301 КК України).
  • Створення або утримання місць розпусти і звідництво (ст. 302 КК України).
  • Сутенерство або втягнення особи в заняття проституцією (ст. 303 КК України).
  • Сексуальне насильство — це узагальнене визначення дій сексуального характеру, що здійснюються без згоди особи, із застосуванням сили, погроз, шантажу, вразливого стану або інших форм примусу.

    Сексуальна наруга — це одна з форм сексуального насильства. Це дії сексуального характеру, які принижують, ображають, порушують гідність, але не обов’язково пов’язані з проникненням або зґвалтуванням. Наприклад:

      • Доторки до інтимних частин тіла без згоди.
      • Примушування дивитися порнографію.
      • Демонстрація статевих органів.
      • Фото/відео з інтимним змістом без дозволу.
      • Образи або жести сексуального характеру.

    Щоб навчити дитину протистояти сексуальному насильству, навчіть її таких правил:

  • Я можу відмовитися, якщо я не хочу обіймати або цілувати когось.
  • Я можу дати «п’ять», потиснути руку або послати повітряний поцілунок.
  • Є люди, яким я довіряю. Я можу розказати їм усе. Вони повірять, якщо я налякана, стурбована, невпевнена.
  • Ніхто не має права торкатися моїх інтимних частин тіла.
  • Ніхто не має права просити мене торкатися їхніх інтимних частин тіла.
  • Якщо подібне трапиться, я можу про це розповісти.
  • Потренуйтеся на уроках говорити «ні». Розділіть учнів на пари, і нехай кожен навчиться говорити чітке й безкомпромісне «ні». 

    Впевненості у собі учню також може додати знання різновидів сексуального насильства, законів, покарання. Ви повинні зазначити, що дитина може і має звернутися до батьків або вчителя, якщо з нею трапилося насильство. Проговоріть, що в насильстві завжди винен насильник і учень після звернення буде у повній безпеці й отримає підтримку. 

    Про учнів з інвалідністю. До 68% дівчаток і до 30% хлопчиків з інвалідністю зазнають сексуального насильства до досягнення 18-річного віку. Дослідження показують, що діти з інвалідністю у 3,6 раза частіше стають жертвами фізичного насильства і в 2,9 раза частіше — сексуального, ніж діти без інвалідності. Будьте уважні до того, як дорослі та однолітки ставляться до дитини з інвалідністю. Пам’ятайте, що такий учень не завжди здатний за себе постояти.

    У підсумку статева освіта має забезпечити такі результати:

  • Розуміння та прийняття свого тіла, емоційне усвідомлення власної ідентичності.
  • Здатність приймати обґрунтовані та самостійні рішення щодо своєї сексуальності та сексуального життя.
  • Здатність розвивати і підтримувати значущі відносини з людьми.
  • Здатність виражати сексуальні почуття, близькість і любов у соціально прийнятній формі.
  • Будь-яка тема статевої освіти повинна включати фізіологічний, соціальний і психологічний аспекти. Результати досліджень показують, що молоді люди, які отримали сексуальну освіту, починають статеве життя пізніше і з більшою ймовірністю практикують захищений секс. Сексуальна освіта — це попередження сексуального насильства.

    Поділитися цією статтею

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *