Як заявити про себе та змінити світ: антиурок про права підлітків

Підлітковий вік — це час самовираження, пошуку себе та розуміння своїх свобод і потреб. Та чи знають підлітки про власні права? У межах спільної ініціативи простору «Місце Сили» від Благодійного Фонду «Клуб Добродіїв» та бренду доглядової косметики для підлітків teens only в Україні створили перший гайд із прав підлітків #teens_rights. До нього увійшли ТОП-10 прав, які підлітки обрали під час онлайн-голосування.

Цей гайд — це не просто перелік норм, а можливість заявити про себе та змінити світ і його сприйняття потреб підлітків. Разом з нашими партнерами до Всесвітнього дня психічного здоров’я підлітків пропонуємо провести антиурок, який переверне традиційне навчання і допоможе школярам відчути свою суб’єктність та незалежність.

ЗАВАНТАЖИТИ ГАЙД

Тривалість уроку: 45 хвилин

Необхідні матеріали: аркуші паперу, маркери, стікери, ноутбук або екран для перегляду відео

Мета уроку: зацікавити підлітків більше дізнатись про свої права; проговорити з підлітками питання їхніх прав та надати простір для самовираження

Формат: робота в групах, обговорення, творчі завдання

Вправа «Мої права — мої межі»

Час: 15 хвилин

Що потрібно: ноутбук та екран

Додатковий матеріал: гайд #teens_rights

На початку уроку вчитель пропонує учням замислитися над питанням: «Чи знаєте ви, які у вас є права як у підлітків?» Далі слід обговорити, наскільки ці права дотримуються в їхньому середовищі — вдома, у школі, у соціальних мережах. Учні можуть поділитися своїм досвідом, коли вони відчували, що їхні права не поважають, або навпаки — коли вони успішно їх захищали. Після цього вчитель представляє десять ключових прав підлітків та пояснює їхній зміст та важливість.

Після обговорення учні об’єднуються в 10 груп (відповідно до кількості правил), і кожна отримує одне з прав для детального розгляду. Завдання групи — змоделювати реальну або вигадану ситуацію, де це право є ключовим. Формати презентації можуть бути різними: мінісценка, коротка розповідь, діалог або навіть пост у соцмережі чи чаті класу, який виведено на екран.

Після підготовки кожна група презентує свою ситуацію перед класом. Інші учні можуть висловлювати свої думки щодо того, як діяти в таких обставинах і як краще захищати свої права. Після презентацій учитель організовує дискусію, у якій підлітки можуть поділитися своїми враженнями від вправи. А також спонукає учнів рефлексувати, щоб ті глибше засвоїли матеріал.

Вправа «Право на власні рішення»

Час: 15 хвилин

Що потрібно: аркуші паперу, маркери

Додатковий матеріал: гайд #teens_rights

На початку уроку вчитель запитує учнів, чи вважають вони, що підлітки мають право самостійно ухвалювати рішення щодо свого життя. Учні можуть поділитися власними прикладами ситуацій, коли їм доводилося приймати важливі рішення самостійно. Далі обговорюється, які рішення підлітки можуть ухвалювати без допомоги дорослих, а в яких випадках потребують поради та підтримки.

Учні отримують завдання уявити, що створюють «Кодекс власних рішень» — набір принципів, якими вони керуються для важливих життєвих рішень. Підлітки записують свої ідеї як 3–5 ключових пунктів і після індивідуального опрацювання об’єднуються у групи по 3–4 особи. Кожен учасник презентує свої принципи «Кодексу власних рішень», після чого група обговорює спільні та відмінні позиції.

На завершальному етапі кожна група представляє три основні принципи, які вона визначила під час обговорення. Після цього вчитель ставить підліткам кілька рефлексійних запитань:

  • як змінилося їхнє уявлення про самостійність після цієї вправи;
  • що вони дізналися нового про себе та інших;
  • як дорослі можуть допомагати їм приймати рішення, не обмежуючи їхню свободу.

Вправа «Що мене бісить у дорослих?»

Час: 10 хвилин

Що потрібно: стікери, дошка, маркери

На початку уроку вчитель пропонує учням подумати про ситуації, коли поведінка дорослих викликала в них роздратування, відчуття несправедливості чи невизнання їхньої думки. Учні можуть поділитися своїми прикладами та обговорити загальні тенденції, які трапляються в стосунках між підлітками та дорослими.

Учням роздають стікери, на яких вони записують одне речення, що описує дію або поведінку дорослих, яка їх дратує. Приклади записів:

  • «Батьки не поважають мій особистий простір і заходять у кімнату без стуку»;
  • «Дорослі часто кажуть: «Виростеш — зрозумієш» замість того, щоб нормально пояснити ситуацію»;
  • «Учителі вважають, що підліток не може мати серйозної думки».

Кожен учень може написати один або кілька стікерів.

Після того як усі учні записали свої думки, вони прикріплюють стікери на дошку або великий аркуш паперу. Учитель разом із класом читає всі записи та пропонує згрупувати їх за схожими темами. Можливі категорії:

  • обмеження свободи вибору,
  • недостатня повага до думки підлітків,
  • втручання в особистий простір,
  • знецінення емоцій.

Далі учні об’єднуються у групи по 3–4 особи. Кожна група отримує одну з категорій проблемних ситуацій, які були визначені раніше. Завдання групи:

  • проаналізувати причини, чому дорослі можуть так поводитися;
  • визначити, як саме це впливає на учасників групи;
  • запропонувати конструктивні рішення або способи покращення ситуації.

Після того як групи розробили свої рішення, вони об’єднують їх у список рекомендацій для дорослих. Кожна група презентує свої рекомендації перед класом. Обговорення має завершитися висновком про те, що порозуміння між поколіннями можливе лише через діалог.

Вправа «Книжки, які мають прочитати дорослі»

Час: 10 хвилин

Що потрібно: ноутбук або планшет, аркуші для нотаток

Учні об’єднуються у групи по 3–4 особи та отримують завдання скласти список книг, фільмів і серіалів, які, на їхню думку, допоможуть дорослим краще зрозуміти світ підлітків, їхні переживання, проблеми та спосіб мислення.

Спочатку кожна група обговорює свої варіанти, аналізуючи, які твори найточніше відображають підлітковий досвід, а також чому вони можуть бути корисними для батьків та вчителів. Важливо, щоб учні аргументували свій вибір, пояснюючи, які теми (самопізнання, дружба, конфлікти з дорослими, пошук власного шляху, емоційні виклики) розкриваються в цих творах.

Після обговорення групи презентують свої списки перед класом, пояснюючи, чому обрані книги, фільми чи серіали є важливими для розуміння підліткової реальності. Наприкінці можна скласти спільний узагальнений список рекомендацій для дорослих, який можна оформити як плакат або онлайн-документ, доступний для всіх.

Вправа «Список активностей для підсилення прав підлітків»

Час: 15 хвилин

Що потрібно: аркуші паперу, маркери, фліпчарт

Учні разом з учителем працюють над розробкою заходів, які допоможуть підсилити знання про права підлітків у школі та місцевій громаді. Спочатку вчитель проводить коротку вступну дискусію, у якій запитує учнів, чи вистачає інформації про права підлітків в їхньому оточенні, як вони дізнаються про свої права та що, на їхню думку, може покращити обізнаність із цієї теми.

Після цього клас об’єднується у групи по 3–5 осіб, кожна з яких отримує завдання розробити конкретний захід для поширення знань про права підлітків. Можливі варіанти:

  • кінопокази, де демонструватимуться фільми про підліткові права з подальшим обговоренням;
  • дискусійні клуби, де учні обговорюватимуть реальні ситуації порушення прав;
  • зустрічі з правозахисниками або експертами.

Після того як групи розробили свої ідеї, вони презентують їх класу. Далі клас може спільно обрати 2–3 найбільш реалістичні заходи та розподілити відповідальність за їхню підготовку. Насамкінець учні обговорюють наступні кроки для реалізації цих заходів у школі або громаді. Завершальне обговорення фокусується на тому, чому поширення знань про права підлітків є важливим, та які результати можна очікувати від реалізації запропонованих заходів.

Підсумки та рефлексія

Наприкінці вчителю варто запитати в учнів, що вони дізналися нового про свої права. Які моменти їх здивували? Чи відчувають вони тепер більше впевненості у відстоюванні своїх кордонів? Завершити урок можна нагадуванням, що права — це не щось абстрактне, а частина повсякденного життя кожного з нас.

Як підсумок уроку запропонуйте учням спільно створити плакат із 10 правами підлітків. Кожна група записує своє право та короткий слоган або пораду, яка його пояснює, наприклад:

  • право на помилки: «Помилятися — це нормально! Головне — робити висновки»;
  • право на фізичну недоторканість: «Твоє тіло — тільки твоє. Ти маєш право сказати ні»;
  • право на власні гроші: «Фінансова незалежність починається з відповідальності».

Після завершення плакат можна розмістити в класі як нагадування про важливість цих прав.

А більше про права підлітків дізнавайтеся у спеціальному гайді.

ЗАВАНТАЖИТИ ГАЙД

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *