Школа під обстрілами: 5 порад, як зберегти освіту, людяність і мотивацію дітей у прифронтових зонах

Учитель із Харкова Владислав Кронгауз увійшов до десятки найкращих учителів України за версією Global Teacher Prize Ukraine. Він викладає в Харківському ліцеї № 3 та бере участь у створенні підручників для школярів, а також дає дітям завдання з історії з використанням штучного інтелекту та 3D-моделювання. У цьому матеріалі він ділиться власним досвідом організації навчання у прифронтових зонах.

Подати заявку на Global Teacher Prize Ukraine може кожен учитель на сайті Global Teacher Prize Ukraine за посиланням 2025.globalteacherprize.org.ua. Головний переможець отримає винагороду в 1 мільйон гривень на здійснення власного освітнього проєкту, а партнери премії відзначать педагогів у кількох номінаціях, як от «Учитель STEM», «Учитель Математики», «Учитель Інформатики», «Вибір українців», «Вибір Серцем» та «Дошкілля», а також додатково винагородять молодого педагога.

Владислав Кронгауз, учитель Комунального закладу «Харківський ліцей № 3 Харківської міської ради»

З перших хвилин повномасштабної війни наше місто опинилося під ударами ворога в прямому й метафоричному сенсі. Та навіть коли гудять сирени, ракетні удари, блекаути, відсутність теплопостачання або зв’язку, освітяни шукають спосіб підтримувати контакт з дітьми, їхніми батьками, надавати підтримку, давати відчуття, що вони не самі.

Пропоную 5 практичних порад, які ми вивчили на досвіді. Вони можуть стати в пригоді іншим педагогам, які сьогодні працюють у нестабільних, тривожних умовах.

. ݁₊  ⊹ . ݁˖  . ݁ 1   ݁. ˖  ݁. ⊹₊  ݁.

Школа — більше, ніж школа.
Вона — осередок виживання

У прифронтових зонах учитель — це не лише педагог. Він — волонтер, координатор, психолог, людина, яка часто першою відповідає на запит: «Що робити?» або «Де знайти допомогу та підтримку?».

Що ми робили:

  • облаштовували в укриттях тимчасові пункти допомоги;
  • надавали підтримку дітям та їхнім родинам 24/7 після кожного обстрілу;
  • розносили гуманітарну допомогу, допомагали маломобільним громадянам, внутрішньо переміщеним родинам з окупованих громад;
  • надавали психологічну підтримку;
  • забезпечували гарячим харчуванням осіб пільгових категорій (у тому числі родини ВПО) зі шкільної їдальні.

Ключова думка: не бійтеся розширити свою роль. У кризу вчитель стає містком між родиною і суспільством.

. ݁₊  ⊹ . ݁˖  . ݁ 2   ݁. ˖  ݁. ⊹₊  ݁.

Створювати «мікроострівці» нормального життя

У часи, коли все ламається, дуже важливо мати щось звичне. Діти та дорослі тримаються за рутину як за якір.

Що допомагає:

  • інтеграційні ранкові зустрічі (без навчального навантаження: просто поговорити, привітатися, поділитися настроєм);
  • мікрозавдання з творчістю: «Намалюй, як виглядає твій ідеальний день після перемоги»;
  • техніка «тиха присутність»: дозволити дитині просто бути на уроці, навіть без активної участі;
  • техніка «включення голосу кожного»: учні щодня отримують мікропростір для висловлення — через слово, малюнок, стікер, емодзі;
  • цикли «невидимі герої»: обговорення історій людей, які надихають, щоб посилити відчуття опори.

Ключова думка: давати дітям безпечний простір для стабільності, навіть якщо це 15 хвилин розмови щодня.

. ݁₊  ⊹ . ݁˖  . ݁ 3   ݁. ˖  ݁. ⊹₊  ݁.

Не змушувати говорити — дати інструменти для вираження

Не кожна дитина (і навіть дорослий) може говорити про біль. Але можна дати можливість самовираження через малювання, текст, рух чи практики дихання.

Що допомагає:

  • арттехніки на класних годинах: «щоденник війни», колажі, кольорові асоціації;
  • дихальні вправи: «дихання геймера», «задуй свічку», «антихаос-код»;
  • уявні візуалізації: «книга спокою», «місто після перемоги»;
  • забезпечення профілактики ПТСР та емоційного виснаження:

– прийом «емоційний чек-ін» на початку уроку: «Як ти почуваєшся сьогодні?»,

– практики заземлення: знайти 5 речей навколо, «дихай разом зі мною», мікроперерви на тишу,

– періодичні дні без навчальних тем — день емоцій, день гри, день мистецтва,

– використання візуалізацій, кольору, музики як стабілізаційного інструменту;

  • психологічна підтримка через освітній процес:

– не уникання теми війни, а м’яке вбудовування її в розмови: «Що допомагає тобі триматися?», «Як ми можемо бути сильними разом?»,

– уроки з елементами рефлексії: «Що я вивчив/вивчила не лише з підручника, а й про себе?»,

– забезпечення права дитини на павзу: дозволити вимикатися з камер, не відповідати, просто бути присутніми.

Ключова думка: не обов’язково запитувати, що сталося. Запропонувати дітям інші канали самовираження — це безпечніше й ефективніше.

. ݁₊  ⊹ . ݁˖  . ݁ 4   ݁. ˖  ݁. ⊹₊  ݁.

Соціалізація — ключ до зцілення

Один з найскладніших викликів — об’єднати дітей, які не знайомі, втратили зв’язки, не мають гаджетів чи мотивації. Особливо це важко і водночас важливо в умовах дистанційної освіти.

Що допомагає:

  • «мости довіри» — пари для мікроспілкування між учнями (навіть якщо діти в різних містах або країнах);
  • віртуальні кімнати без уроків: чати підтримки, онлайн-кафе, вечори іменинників;
  • командні проєкти без оцінювання, але із живим спілкуванням;
  • організація віртуальних просторів для неформального спілкування;
  • проведення інтерактивних позаурочних заходів: кіновечори, дні іменинників, вечірня казка;
  • створення командних мініпроєктів з мінімальним оцінюванням, але максимальним контактом між дітьми;
  • заміна частини стандартного оцінювання на творчі форми: блоги, презентації, відеоісторії;
  • використання інтерактивних платформ — не як «техноіграшки», а як інструменту залучення та самовираження;
  • мікроцілі та короткі уроки: «одна ідея — один урок» із дотриманням чіткої структури;
  • використання дихальних вправ у різних ситуаціях:

1. «Дихання геймера». Як і в грі, коли герой отримав удар, що потрібно? Зробити павзу, зібратися і дихати. Це як респавн для мозку. Вдих — 4 секунди. Павза — 4 секунди. Видих — 4 секунди. Павза — 4 секунди. Супроводжуємо вправу імітацією руху джойстика пальцями в повітрі.

2. «Задуй свічки на торті». Оптимально використовувати, коли в дітей дні народження: «Хто задує найбільше свічок — той молодець! Вдих — уяви, як втягуєш повітря перед тим, як загадати бажання. Видих — задувай свічки довго й рівномірно».

3. «Шпигунська місія» (5-4-3-2-1). Умова: «Твоя місія — швидко просканувати простір і повідомити: 5 об’єктів, які ти бачиш, 4 звуки, 3 дотики, 2 запахи, 1 позитивна думка».

  • використання рухових вправ:

1. «Перезавантаження 2.0». Умова: серія рухів як у фітнес-додатку. Рухи вгору — вдих. Потягнись ліворуч, праворуч. Плечі вперед-назад. Присідання 3 рази.

2. «Антистрес-треш». Умова: виконуємо вправи «на стилі». Потряси руками, плечима, ногами — як на хаотичній дискотеці. Уяви, що струшуєш пил після невдалої контрольної роботи. 

  • використання вправ для самозаспокоєння:

1. «Графіті на долоні». Малюємо в повітрі або на столі по своїй долоні: «Обведи свою руку. Кожен палець — це сила. Вдих — сила, видих — спокій».

2. «Антихаос код». «Вигадай свій особистий «код спокою» — три слова, які тебе заспокоюють. Наприклад: «спокій, дихай, тримайся». Запиши на електроному стікері та розмісти на дошці падлет». 

  • на уроці, коли почули сигнал тривоги/вибухи (перейшовши в безпечне місце):

1. «Звукар». Мета: перемкнути увагу дітей на інші звуки. «Закрий оці (або просто зосередься) і спробуй почути три найменші звуки в твоїй кімнаті. Це може бути тікання годинника, твій подих. Хто що почув — пишіть у чат».

2. «Камінь-ножиці-папір… думками». Мета: стабілізація, перемикання уваги через уяву: «Уяви, що ти граєш у «камінь-ножиці-папір» із собою. За 10 секунд обери 10 варіантів, не можна повторюватися. Хто переміг частіше — права чи ліва рука?» Весело, просто, ідеально для ZOOM.

3. «Видихни як…» Мета: дати дитині спосіб виразити емоції через гру: «Обери, як ти зараз видихатимеш: 1) як дракон, 2) як котик, 3) як вентилятор, 4) як улюблений персонаж, 5) як герой із фільму, що рятує світ. Вдих — глибоко. Видих — відповідно до ролі.

4. «Книга спокою». Мета: убезпечити себе від тривожності через візуалізацію: «Уяви, що ти відкрив(-ла) книгу, яка переносить тебе в спокійне місце. Яка це книга? Де ти? Що навколо? Хто поряд? Заплющ очі й побудь там 30 секунд. Можна коротко поділитись у чаті».

Ключова думка: давати дітям формати діяльності, де вони можуть об’єднуватися не навколо навчання, а навколо емоцій і турботи.

. ݁₊  ⊹ . ݁˖  . ݁ 5   ݁. ˖  ݁. ⊹₊  ݁.

Підтримувати себе, бо з порожньої чашки не напоїш

Педагогічне вигорання — реальна загроза. Коли щодня віддаєш, важливо чимось наповнювати і себе.

Що допомагає:

  • курси психологічної стійкості;
  • внутрішні групи взаємопідтримки («педради без щоденників»);
  • флудилки;
  • прості практики: дихання, мікроперерви, «день без уроків», де можна просто говорити (особливо після 15–20 повторних прильотів по місту).

Порада: бережіть себе так само, як і своїх учнів. І не соромтеся просити про допомогу.

Ми навчилися головного: навіть коли навколо вибухи, сирени, палають автівки, блекаути — школа може стати точкою сили. Ми втратили частину шкільної інфраструктури, будівлі, обладнання, але не втратили людяність. А саме це важливо зараз.

Подати заявку на Global Teacher Prize Ukraine

Премію для видатних учителів Global Teacher Prize Ukraine організує Освіторія за підтримки Міністерства освіти і науки України, Міністерства цифрової трансформації України, Дія.Освіта, державної освітньої екосистеми Мрія, ЮНІСЕФ, ІТ-компанії Soft Serve, фонду Tokarev foundation, Sense Bank, KSE Foundation, Talents for Ukraine, EdPro, Grade Education center, Accord Group та Фонду освітніх ініціатив. Група 1+1 media виступає генеральним медіапартнером, платформа кіно і телебачення Київстар ТБ, Суспільне Мовлення, Pedan Buro, Планета Кіно, Чілдрен Кінофест та Teenergizer забезпечують інформаційну підтримку.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *