Свідомий вибір: навіщо вступати до профтеху саме зараз і чого очікувати

– від викладачів та керівників профтехів. Що раніше, то краще: як підготуватися до вступу

Що раніше майбутній вступник визначиться з напрямом, у якому він хоче здобувати фах, то краще, адже це дає можливість поекспериментувати ще до початку навчання. Часто вступники мають віддалене від реальності уявлення про те, якою насправді є та чи та професія. Тому заклади запрошують учнів і дорослих на екскурсії, щоб вони спробували себе у простих завданнях і побачили роботу професіоналів.

«Почати треба з виховання у школярів свідомого підходу до вибору професії: щоб кожен реально замислився, ким хоче бути, які має здібності та чи буде на це попит, – розповідає Наталія Юкляєвська, директорка Харківського професійного коледжу будівництва та промисловості. – А в закладах освіти проводити не заїжджену «профорієнтацію», а цікавитись, що насправді важливо самим учням, зокрема показувати, як працюють майстерні та які є перспективи в професії. Зараз дуже непросто визначитися з напрямом. Чимало людей орієнтуються на «модні» професії, але треба розуміти, що ринок швидко змінюється: ще зовсім недавно існувала повноцінна професія «оператор комп'ютерного набору», зараз – це базова навичка. Головне – шукати й розвивати власні здібності. Якщо людина обирає те, до чого має хист і потяг, наприклад, обробку металів, роботу з деревом чи технікою, це ніколи не буде помилкою. Навіть якщо професія зміниться, базові навички дадуть змогу швидко трансформуватися й залишатися потрібним».

Як зрозуміти, чи підходить заклад?

Керівники закладів закликають вступників не обмежуватись переглядом сторінки профтеху, а порівняти кілька варіантів, подивитись фото, відео, дізнатися, які майстер-класи влаштовують у закладі, чи є сучасні підходи до навчання. А загалом – не гуглити, «де краще», а сходити в кілька пріоритетних профтехів, побачити педагогів, поспілкуватися зі здобувачами, пройтися майстернями. Часто атмосфера й відкритість більш показові, ніж рекламний буклет.

Наталія Юкляєвська розповідає, що більшість вступників приходять за порадою тих, хто вже тут навчався: «Зараз приблизно 70% вступників приходять до нас за рекомендаціями тих, хто вже навчався чи навчається у закладі. Молодь бачить реальні зміни: оновлення обладнання, нові підходи викладання, участь викладачів у тренінгах. Профорієнтаційна кампанія дає свої результати, але не миттєво. Якщо до нас несуть документи сьогодні, то це наслідок роботи цілого року, а то й кількох попередніх».

Вступна кампанія: типові помилки та що треба знати про співбесіду

Подати заяву на вступ до профтехів можна до кінця серпня, а також є можливість зробити це до 30 вересня – особисто в закладі або онлайн через електронний кабінет на сайті ЄДЕБО. Для зручності вступників є текстова або відеоінструкція.

Найтиповішими помилками під час подання документів онлайн є заповнена з помилками заява. У закладах цього уникнути простіше, оскільки представники приймальної комісії можуть допомогти з її заповненням, під часи електронному вступу абітурієнти часто забувають зазначити контактні дані або ж надати додаткові документи.

«Типовою помилкою в заяві, передусім електронній, є відсутність контактної інформації чи інших важливих даних, зокрема щодо пільг (наприклад, статус ВПО), хоча саме ці документи дають право на першочергове зарахування та додаткові виплати. За таких обставин зворотний зв'язок може бути втрачено або ж не враховано пільги», – розповідає Наталія Юкляєвська.

Зазвичай відбір вступників проходить за рейтинговими списками. Їх формують за результатами середнього балу шкільного свідоцтва. Також профтехи можуть самостійно призначати інші етапи, наприклад, співбесіди. Однак, хвилюватись не варто. Як пояснює Світлана Мантула, заступниця директора з навчально-виробничої роботи Дніпровського вищого професійного училища будівництва, – це швидше потрібно самому закладу, щоб краще зрозуміти вступника та налаштувати для нього освітній процес.

«Зазвичай ми запитуємо дітей про те, які предмети подобалися у школі, дивимось, чи має уявлення вступник про те, чим займається людина за обраною професією», – пояснює Світлана Мантула, заступниця директора з навчально-виробничої роботи Дніпровського вищого професійного училища будівництва.

Новий старт: як адаптуватися до навчання та отримати максимум

Перші тижні у новому колективі для більшості підлітків завжди непрості – незнайоме оточення, нові викладачі та ритм життя. Але від того, як вдасться «влитися» у групу, часто залежить і успішність, і бажання далі вчитись. У багатьох профтехах особливу увагу надають саме створенню дружньої атмосфери для новеньких. Наприклад, у Харківському коледжі організовують великий квестовий захід із кількома етапами.

«Ми завжди намагаємось на початку вересня проводити організаційні заходи у форматі ігор. Це завжди велика подія, з різними локаціями, де учасники проходять 10–12 етапів. Це різнопланові активності: творчі заняття, виконання завдань чи командна робота. Під час таких ігор ми бачимо, хто має здібності до творчості, хто проявляє лідерські якості, а група вчиться спілкуватись і знайомиться ближче.

Якщо ви згадаєте свій навчальний заклад, то передусім це не про самі уроки, а про взаємодію. Ключову роль завжди відіграє атмосфера в закладі, ставлення викладачів, спілкування з однокурсниками.

Тому наше завдання – зробити так, щоб кожна людина здобула не лише професію, а й упевненість у собі, щоб вона відчула, що дорослішає й може самостійно ухвалювати рішення», – пояснює директорка.

Забудьте все, що ви думали про себе у школі

«Вступ і подальше навчання – велика зміна в житті, особливо для юних вступників. Та водночас це можливість проявити себе по-новому. Бувають випадки, коли до нас потрапляють учні з низькими оцінками, але я завжди говорю їм: «Ви приходите сюди в нове життя. І з 1 вересня починаєте з чистого аркуша писати свою нову біографію та характеристику. А коли закінчите навчання й отримаєте диплом кваліфікованого робітника, то вже самі побачите, чого ви досягли». І такий підхід мотивує здобувачів змінити уявлення про себе. До того ж за успіхи в навчанні вони отримують стипендію», – переконана Світлана Мантула.

Сучасні профтехи дедалі частіше можуть похвалитися міжнародними партнерствами, оновленою матеріальною базою та історіями успіху своїх студентів. Наприклад, у Дніпровському училищі в межах проєкту «Публічно-приватне партнерство для поліпшення професійної освіти в Україні» (EdUP) створено навчально-практичні центри з новим обладнанням.

Уже на перших курсах студенти працюють на сучасному обладнанні, беруть участь у конкурсах, їздять на підприємства і навіть представляють Україну за кордоном. Такі можливості відкривають для підлітків зовсім нові горизонти.

«Наш здобувач освіти посів п'яте місце на конкурсі зі зварювання. Він їздив в Чехію, представляв наш заклад і всю Україну. Також наші зварювальники їздили до Швейцарії, переймали новий досвід. Ці здобувачі стають «зірками» і мотивують інших: коли одногрупники бачать, як їхні однолітки перемагають у конкурсах чи їздять за кордон, це надихає», – пояснює Мантула.

Освіта для тих, хто не хоче втрачати час

Багато старшокласників та їхніх батьків досі остерігаються: мовляв, якщо обрати профтех, то втратиш можливість здобути вищу освіту. У суспільстві досі побутує переконання, що навчання у ЗВО – єдиний престижний шлях, а робочі професії обирають лише ті, кому не вдалося вступити у виш. Через це молодь часто не розглядає альтернатив. Тоді як у профтехах переконані, що вони – партнери вишів.

«Ми – не конкуренти вищій школі, ми для неї гарний фундамент, – стверджує Наталія Юкляєвська. – Наприклад, коли говоримо про столярні роботи чи про будівництво, то людина повинна добре знати геометрію та мати інші знання з точних наук. На мою думку, профтех для тих, хто одразу знає, чим хоче займатись і не хоче витрачати час, навчаючись два роки в школі, потім п’ять–шість у виші, а потім ще кілька років думати, що робити далі. Тому я завжди кажу: віддайте у профтех найкращих учнів – ми навчимо їх працювати та заробляти кошти. Віддайте нам їх на два роки, а потім, із готовою базою і практичними навичками, нехай продовжують навчання у ЗВО. Так держава отримає справжніх спеціалістів-практиків, а згодом вони створять власний бізнес і розвиватимуть країну».

Источник: osvita.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *