Як визначити головні та другорядні члени речення: пояснення з прикладами

Розуміння структури речення є основою грамотного мовлення та письма. Головні члени речення — це підмет і присудок, які формують його основу. Другорядні члени — додаток, означення та обставина — надають додаткову інформацію. У цій статті ми розглянемо п’ять порад, які допоможуть вам легко визначати ці елементи в реченні.

Розуміння структури речення є основою грамотного мовлення та письма. Головні члени речення — це підмет і присудок, які формують його основу. Другорядні члени — додаток, означення та обставина — надають додаткову інформацію. У цій статті ми розглянемо п’ять порад, які допоможуть вам легко визначати ці елементи в реченні.

Головні та другорядні члени речення. Повторюємо з Карлсоном

Як правильно аналізувати головні та другорядні члени речення члени речення

Щоб правильно визначити головні та другорядні члени речення, дотримуйтеся такої схеми:

  1. Знайдіть підмет і присудок – вони формують основу речення.
  2. Зверніть увагу на питання, які вони ставлять до інших слів.
  3. Шукайте другорядні члени речення (додатки, означення, обставини) та визначайте їхню роль.

Приклад речення: Маленький хлопчик швидко біг до школи з новим рюкзаком.

  • Підмет: хлопчик (хто?)
  • Присудок: біг (що робив?)
  • Означення: маленький, новим (який?)
  • Обставина способу дії: швидко (як?)
  • Обставина місця: до школи (куди?)
  • Додаток: з рюкзаком (з чим?)

Для детальнішого аналізу питань, на які відповідають члени речення, перегляньте статтю на інформаційному порталі Topablog. У ній детально пояснюється, які питання ставляться до кожного члена речення, наведені приклади, що полегшують розуміння, а також розбираються типові помилки, яких варто уникати при визначенні синтаксичних елементів.

Головні і другорядні члени речення  Тест з української мови – «На Урок»

Підмет: хто або що виконує дію

Підмет – це головний член речення, який називає предмет або особу, про яких ідеться в реченні. Він відповідає на питання «хто?» або «що?» і зазвичай виражається іменником або займенником у називному відмінку.

Наприклад:

  • Дерево розквітло навесні. (Що розквітло? – дерево.)
  • Вона читає книгу. (Хто читає? – вона.)

Але підмет не завжди є окремим словом. Він може виражатися й іншими способами:

  • Словосполученням: Група студентів вирушила в похід.
  • Інфінітивом (неозначеною формою дієслова): Читати – корисно.
  • Числом: Десять – це багато чи мало?

Важливо пам’ятати: якщо в реченні немає підмета, то воно або є неповним, або має іншу конструкцію, як-от односкладне речення (Світлішає).

Підмет є основою речення, тому його визначення – перший крок в аналізі синтаксичної структури.

2. Присудок: що робить підмет або що з ним відбувається

Присудок – це головний член речення, що пояснює дію, стан або характеристику підмета. Він відповідає на питання «що робить підмет?», «що з ним відбувається?», «який він є?».

Види присудків:

  • Простий дієслівний присудок – виражається одним дієсловом: Сонце світить. (Що робить? – світить.)
  • Складений дієслівний присудок – включає допоміжне дієслово + інфінітив: Вона хоче співати. (Що робить? – хоче співати.)
  • Складений іменний присудок – складається зі зв’язки та іменної частини: Місто було красивим. (Яким було? – красивим.)

Як визначити присудок у складному реченні? 

У складнопідрядних реченнях присудок може бути в підрядній частині:

Приклад: Я знаю, що він прийде пізно.

Присудок разом із підметом формує основу речення, тому його правильне визначення важливе для розуміння загальної структури висловлення.

3. Додаток: на кого або на що спрямована дія

Додаток – це другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія. Він відповідає на питання «кого?», «чого?», «кому?», «чому?», «що?», «ким?», «чим?».

Приклади:

  • Я читаю книгу. (Що читаю? – книгу.)
  • Учитель пояснив учням завдання. (Кому пояснив? – учням, що пояснив? – завдання.)

Якщо слово відповідає на питання непрямих відмінків (усі, крім називного), це додаток.

Іноді додаток може бути виражений:

  • Інфінітивом: Він попросив зачекати. (Що попросив? – зачекати.)
  • Словосполученням: Директор підписав важливий документ.

Додатки уточнюють інформацію та допомагають розкрити зміст речення. Без них воно може залишитися незрозумілим або недостатньо повним.

4. Означення: яка ознака предмета

Означення – це другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета. Воно відповідає на питання «який?», «чий?», «котрий?» та найчастіше виражається прикметниками, займенниками або числівниками.

Приклади:

  • Зелений ліс приваблює туристів. (Який ліс? – зелений.)
  • Ми знайшли чиюсь загублену річ. (Чию? – чиюсь, яку? – загублену.)

Є два типи означень:

  1. Узгоджене означення (змінюється разом із головним словом): велика книга, красивий сад.
  2. Неузгоджене означення (виражене іменником у непрямих відмінках): сукня з шовку, лист до друга.

Означення роблять речення яскравішим та деталізованішим, надаючи додаткові характеристики предмету або особі.

5. Обставина: де, коли, як відбувається дія

Обставина – це другорядний член речення, що вказує на місце, час, причину, спосіб дії тощо. Вона відповідає на питання «де?», «коли?», «чому?», «з якою метою?», «як?».

Різновиди обставин:

  1. Обставина місця: Вона гуляє в парку. (Де гуляє? – в парку.)
  2. Обставина часу: Ми зустрінемось завтра. (Коли? – завтра.)
  3. Обставина способу дії: Він говорив повільно. (Як говорив? – повільно.)
  4. Обставина причини: Він залишився вдома через хворобу. (Чому? – через хворобу.)

Обставини допомагають деталізувати дію, роблячи речення більш зрозумілим та виразним.

Чому це важливо?

Опанування цієї теми зробить вашу мову чіткою, логічною та правильною.

  • Грамотне мовлення – правильне визначення членів речення допомагає уникати синтаксичних помилок.
  • Покращення письма – чітка структура речень робить тексти більш зрозумілими.
  • Аналітичне мислення – вміння аналізувати речення корисне в навчанні та професійній діяльності.
Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *