Як провести кіноурок, який познайомить старшокласників з культовими фільмами, принесе значний емоційний відгук та стане приводом для цікавих дискусій? Пропонуємо як приклад розповідь про творчість режисера, сценариста, актора, музиканта та художника, володаря Оскара за видатний внесок у кінематограф Девіда Лінча, який у січні цього року пішов із життя. Зібрали запитання для обговорення з учнями та поради закордонних колег.
Чому кіномова є такою сучасною
Кіноурок за Девідом Лінчем? Здається, чимало батьків та вчителів подумають: «Цей режисер надто страшний для дітей. Здається, знімав горори. Моторошний карлик у серіалі «Твін Пікс» — мороз шкірою! А ще знімав про збочення та насильство». Також, безперечно, є ті, хто зауважить: «Лінч — геній, але надто складний та метафоричний, аби школярі щось зрозуміли. У нього ніби набір снів — а що з того може взяти для себе підліток?»
Що взагалі дають кіноуроки? Це цікавий і близький дітям формат, який урізноманітнює навчальний процес. Він дає змогу обговорити складні теми, без пафосу прищеплювати цінності, розвивати емпатію. У деяких країнах (Фінляндія, США, Ізраїль) кіномистецтво опановують як предмет на вибір. Візуальне мистецтво близьке новому поколінню, яке змалечку віддає перевагу не просто зображенню, а кінетиці: образам у русі. І якщо сучасній дитині доводиться переглядати безліч роликів в інтернеті, виховувати кіносмак треба якомога раніше. Вчити школярів відрізняти не лише правдиве від фейків, а й естетичне від несмаку. Кіно — мова, якою легше донести до сучасних дітей будь-які істини.
Навіщо вмикати фільми в класі
Є чимало способів використати художні фільми в навчальному процесі, радять американські педагоги.
1. Запропонувати подивитися фільм вдома та обговорити його в класі (влаштувати диспут). Іншими способами зворотного зв’язку є написання дітьми есеїв (а точніше глядацьких відгуків, рецензій) або ведення глядацького щоденника протягом кількох таких кіноуроків.
2. Звернутися до батьків, щоб ті організували родинний перегляд усього кіно або обраних фрагментів.
3. Варіант, за якого найцікавіше обмінюватися свіжими враженнями: перегляд фрагментів у класі з обговоренням кожного. Це можна застосувати для соціально-емоційного навчання, розвитку критичного мислення, креативності, навчання творчого письма тощо.
П’ять причин обрати саме Девіда Лінча
1
Він говорить мовою підлітків
Американський режисер Девід Лінч відомий багатьом. Особливо завдяки культовому серіалу «Твін Пікс». Стиль його творів досить впізнаваний. Одна з яскравих рис — уміння створювати емоційно заряджену атмосферу, торкатися глибинних почуттів глядача, які він навіть ще не може висловити, усвідомити, обміркувати, почуттів, що народилися раніше за думки. Така емоційність є типовою для підлітків, обумовлена гормональними бурями, новим етапом розвитку нервової системи тощо. Тож хоча Лінч, звісно, не вводить підлітковий сленг, його кіномова є близькою саме тинейджерам.
2
Чимало його героїв — тинейджери
Школярі ставали персонажами короткометражок Девіда Лінча. Головній героїні серіалу «Твін Пікс» Лорі Палмер — 16 років, так само як і її бойфренду Джеймсу. Подруга Донна на рік старша. Кузині Лори — 18, як Боббі, як Одрі Хорн. Якщо взяти соціальну, а не містичну складову серіалу, шкільні проблеми продемонстровані такі самі, як у сучасних підлітків. Шкільні зірки та аутсайдери, юні бунтарі, конфлікти з батьками, закоханість та невзаємність, перші сексуальні зв’язки, спокуси та ризики дорослого життя, домашнє насилля.
Але на метафоричному рівні йдеться також про боротьбу добра та зла, про вибір людини і його наслідки — і все це без моралізації, повчань. Звісно, це не підлітковий серіал. Там важливі й лінії дорослих персонажів: простих мешканців маленького затишного містечка, де сталося вбивство. Розслідування поступово висвітлює цілком реалістичні таємниці, які приховує кожна родина. Та для кіноуроку можна обмежити коло тем.
3
Лінч чимало зробив, щоби школярі ставали більш творчими
У митця були не дуже гарні спогади про шкільні роки, але він мріяв про такі осередки освіти, які даватимуть змогу кожній дитині знаходити в собі творчі сили. «Стрес — це ніби лещата, що стискають творчість молодих людей, — казав він. — Дайте їм інструмент, щоб зменшити їхній стрес і пробудити їхній мозок, і не буде обмежень у тому, що вони зможуть створити».
20 років тому режисер заснував Фонд Девіда Лінча, який навчав учнів методик протидії стресу та відкриття креативності. До слова, ця програма повторювала затверджену Пентагоном, яку застосовують для реабілітації військових США. Як розповідав сам Лінч: «Приходжу до шкіл та намагаюся пояснити, що є проблема — діти переживають стрес. Вони погано вчаться, не можуть зосередитися». Він порівнював стрес та породжені ним негативні емоції із задушливим гумовим костюмом аніматора. Якщо людині важко дихати, рухатися та бути собою, вона не зможе самовиражатися.
Девід Лінч спонсорував програми медитації для півмільйона дітей у країнах Африки, Південної та Північної Америки, Східної Європи. Українським дітям надали такі можливості ще у 2017 році. А після початку повномасштабної війни рф проти України його фонд впроваджує в Україні програму психологічної реабілітації населення, постраждалого від війни.
«Стрес — це ніби лещата, що стискають творчість молодих людей, — казав Лінч. — Дайте їм інструмент, щоб зменшити їхній стрес і пробудити їхній мозок, і не буде обмежень у тому, що вони зможуть створити».
4
Підтримував Україну
nsidedlf.wordpress.co
25 лютого 2022 року кінорежисер виступив із підтримкою українського народу та засудженням вторгнення рф в Україну. На своєму YouTube-каналі під час щоденного прогнозу погоди він навіть звернувся до президента рф з вимогою зупинити агресію, припинити сіяти смерть і руйнування в Україні.
Девід Лінч двічі приїжджав до нашої країни. Він посадив дерева в українську землю, адже вважав величезною цінністю єднання з природою. Також режисер був у захваті від виконання на бандурах всесвітньо відомої мелодії із серіалу «Твін Пікс».
5
Саундтреки до його фільмів стали класикою
Загалом кіно Лінча — дотик до мистецтва. Чимало сцен вибудувані так, що можна зупинити кадр і роздивлятися, немов картину. Давалися взнаки художня освіта та практика Девіда Лінча. Так само дуже багато уваги він приділяв музиці. Співпраця з композитором Анджело Бадаламенті, який мав значний вплив на поп-культуру 80-90-х, принесла 19 проєктів. Музика створює то камерну атмосферу маленького затишного містечка зі смачнющою кавою та пончиками, то жіночий вокал ніби злітає в глибокий космос. На цих яскравих прикладах легко пояснити учням, як мелодія передає почуття. Тут велике різноманіття нюансів: і вкрадлива мелодія передчуття, яка повільно вливається ніби зі сну, і нотки ностальгії та світлого смутку, і тремтіння тривоги у сплетінні вокалу та гітари.
Кіноурок за саундтреками до кінофільмів Лінча можна присвятити розвитку емоційного інтелекту. Обговоріть під час бесіди з класом такі питання:
- Які почуття викликає та чи та мелодія?
- Про яку подію з вашого життя вона нагадує?
- Якби це була розповідь, якими б словами ви її описали?
- З ким з головних персонажів асоціюється?
- Що саме в музиці так впливає на нас (темп, ритм, високі чи низькі звуки, звучання певних інструментів, рух мелодії тощо)?
П’ять фільмів для обговорення зі старшокласниками1
«Бабуся»: самотність у родині
Короткометражний фільм (1970) режисер зняв, коли йому було 24 роки. Хоча слів там немає, події зрозумілі, а обличчя виразні, як у німому кіно. Деякі образи (народження дитини, смерть бабусі) занадто тривожні для підлітків, тож варто їх виключити й зосередитися на обраних фрагментах.
Ідеться про нерадісне (через домашнє насильство) дитинство хлопчика. Батьки зловживають алкоголем, не дбають про сина, утім вимагають слухняності. Крики та фізичні покарання сприймаються хлопчиком як життя в пеклі. Тож він знаходить (або мріє про це) насіння чарівного дерева, яке виконує бажання, та отримує бабусю. Жінка виявляє любов і турботу, розважає та підгодовує смаколиками. Проте казкова або вигадана бабуся не здатна захистити або змінити ситуацію, це лише тичасова розрада. Чи довго вона триватиме?
Обговоріть з учнями:
- Як можна допомогти жертві домашнього насильства?
- Чому родина хлопчика продемонстрована як пекло? Якими засобами це зроблено? Що так спотворює життя сім’ї?
- Чому хлопчик їсть лише у бабусі та відповідає лише на її обійми, але відмовляється від поцілунків та харчів матері?
2
«Загублене шосе»: як зробити вибір
Ще один фільм, який краще подавати вибірково, без сцени вбивства тощо. Сюрреалістичний фільм має кілька трактувань. За одним з них, головний герой Фред поводиться неадекватно, безпідставно ревнує дружину. Коли її вбивають, хоча Фред і стверджує, що його підставили, його засуджують до страти. Та раптом він стає зовсім іншою людиною: ззовні, за паспортом. Його випускають на волю.
Диво це чи фантазія? Фред отримав нове життя або занурився у внутрішній світ, де проживає уявну історію? Неважливо. Головне, як складеться доля того, хто понад усе хоче скористатися шансом і жити звичайним життям автомеханіка. Адже єдине, чого Фред не може позбутися… самого себе, свого характеру, того, який вибір він робить. Фільм порівнюють зі стрічкою Мебіуса: не лише події другої історії обумовлюють першу, а й навпаки. Таким чином внутрішній світ Фреда, те, що відбувається в його голові, впливає на реальне життя. Або, якщо обрати містичне трактування: на земне життя впливає те, який вибір людина зробила в іншому світі (паралельному чи потойбічному).
Обговоріть з учнями:
- Чому Фред знову став злочинцем?
- Чи може людина вільно обрати свою долю, чи все залежить від того, як їй пощастить?
- Що впливає на вибір людини?
- Які у вашому житті були моменти, коли ви були немов на роздоріжжі? Що допомогло зробити вибір?
3
«Проста історія»: прощення або компроміс
Майже прозора історія, без сюрреалістичних образів (1999) про те, як старенький Елвін Стрейт дізнався, що його брат після інсульту ось-ось помре. Пів життя вони не спілкувалися через сварку, причину якої вже навіть забули. Герой хоче пробачити та попрощатися. На жаль, через слабкий зір йому не можна водити авто, й автобуси не ходять туди, де живе брат. Тож через усю країну дідусь їде на газонокосарці майже тиждень. У дорозі він зустрічає людей, які допомагають йому, а він — їм, точаться відверті розмови. Утікачка з дому, звичайне подружжя, падре, брати, що сваряться, ветеран… Головний герой згадує, як був снайпером під час Другої світової: «Кожен мій прожитий рік є втраченим моїми загиблими друзями».
Цікаво, що фільм знято за реальними подіями, навіть імена не змінено.
Обговоріть з учнями:
- Як миритися так, щоб не втрачати себе, не поступатися? У чому різниця між компромісом та миром, який влаштовує обидві сторони?
- Чи була у вашому житті тривала сварка? Як зазвичай ви миритеся?
- Чому розповіді Елвіна навчають цінувати кожен день життя?
- Чому братам під час зустрічі майже не знадобилися слова?
4
«Людина-слон»: ми різні, але рівні
Попри те, що зовнішність головного героя — людини з важкими фізичними деформаціями може шокувати, для старшокласників це не стане перепоною для перегляду. Фільм дає змогу глибоко обговорити інклюзивні цінності: людська гідність, ставлення до людей з особливими потребами.
Обговоріть з учнями:
- Чим лякають фізичні вади? Чому люди наперед вважали героя розумово неповноцінним і не хотіли вірити, що перед ними здатна до самовдосконалення, талановита, емоційно чутлива людина?
- Як пояснити фразу з кіно «Лякає те, чого ми не розуміємо»?
- Хто є реальним монстром у фільмі?
- Чому співчуття та доброзичливого ставлення було не досить, щоб допомогти герою? Яке б життя було для нього повноцінним? (Проговорюємо різницю між емпатією та бажанням інтегрувати когось, тобто зробити подібним до інших, «нормальнішим», та інклюзією, тобто можливістю для людини виявити себе, приносити користь, робити вклад у спільне життя).
- Яка увага порушує наші особисті кордони? Чи можна назвати насильством не лише ситуації знущання, експлуатації, а й ті, де люди нібито просто виявляли увагу: хотіли зробити спільне фото, розпитували? У яких випадках у житті кожного небажана увага та примус стають насильством?
5
«Твін Пікс»: чорне й біле як близнюки
Під час розслідування вбивства старшокласниці з’ясовується, що вона вела подвійне життя, пов’язана з криміналом, розпустою, наркотиками. Тим часом більшість людей її знали як загальну улюбленицю, шкільну королеву краси з добрим серцем, яка була волонтеркою, розвозила обіди стареньким та людям з особливими потребами. На поверхні серіал торкається питання: чи може видаватися світлою й чарувати одухотвореною красою людина, що робить погані речі? Чи може залишатися добрим і світлим той, кого силомиць відправили до темної сторони життя? Чи можна зберегти найкраще в собі, якщо опинився на дні?
Якщо розглянути містичну складову серіалу, можна побачити, що це скоріше метафорична історія про вибір добра чи зла. За кожне з них відповідають дивовижні персонажі: карлик та великан. Але це не звичний погляд на протистояння добра і зла, зовсім не такий, як у казці чи притчі. Адже тут карлик згодом може дорости до великана, просвітлене зло може обрати стати добром тощо. Тобто йдеться про вибір та його наслідки, а не про приреченість. У фантастичних персонажів — своя мотивація: веселий карлик грається людьми, а їх болем він харчується, бо це його єдина їжа. Велетень дбає про гармонію, сприймає земне життя як музику. Чорне та біле не розведені як вороги, вони як близнюки (недарма Твін Пікс перекладається як Піки-Близнюки), тому людині так важко обрати правильно.
Навіть Чорний Вігвам, домівка темних сил, і Білий Вігвам, прихисток добрих створінь, — це одне й те саме потойбічне місце. Навіть підлога тут чорно-біла, як дошка в шахах, і набуває однозначності для людини залежно від того, чого вона прагне, за ким іде. Страх прочиняє двері до царини зла, а любов — до добра. Без усілякої містики це нагадує життєвий досвід кожного: те, що базується на залякуванні, погано завершується, а там, де панує любов, людям тепло і радісно.
Обговоріть з учнями:
- У третьому сезоні з’ясувалося, що Лора не стала випадковою жертвою представника зла, а була обрана для боротьби з ним. Які вчинки, слова дівчинки це демонструють?
- Лора робила погані речі, інколи шкодила людям. Чому вона так поводилася? Як це пов’язано з її життєвою місією? Як можна відшкодувати заподіяне?
- Що може перетворити добрі вчинки на «злих близнюків»? Як ви розумієте фразу «Добрими намірами вимощена дорога до пекла?» Людина, яка допомагає іншим, щоб похвалитися, або хтось, хто нав’язує любов іншому, переслідує його, або брехня заради блага — це добро чи ні?
- Чи доводилося вам плутати, добрі чи погані маєте наміри (або хтось стосовно вас)? Що давало змогу визначитися? Чи знаєте приклади, коли людина лише в майбутньому, за наслідками, усвідомлює, чи правильним був вибір?
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media