Усі виклики нового навчального року: 5 новацій офлайн навчання

Навчальний рік стартував і приніс чимало новацій. Як не загубитися у них? Які виклики чекають на дітей, батьків, учителів? Зібрали для вас п’ять нововведень, які найбільше обговорюють у соцмережах та довкола яких найбільше здогадок й чуток.

1. Чи правда, що класи початкової школи,
де понад 24 учнів, розділять?

Ні. Ці чутки пов’язані з тим, що певні обмеження таки вводяться з 1 вересня 2024 року, згідно зі ст. 12 Закону «Про повну загальну середню школу». Але вони стосуються виключно перших класів, до яких відтепер не можна набирати більше ніж 24 учні. Якщо йдеться про дистанційні класи та школи, там наповнюваність поки що (на час дії воєнного стану) не регулюється. 

Виклики: спершу можуть бути накладки у тих сільських громадах, де одна школа, а дітей, що йдуть до першого класу, від 25 до 28. Адже ця ж стаття Закону передбачає, що не можна створювати клас, де менше ніж 5 учнів. Тож комусь доведеться навчатися вдома або їздити до сусіднього села, міста. Коли питання шкільного автобусного підвезення буде розв’язане, це сприйматиметься легше.

Переваги: комфортніше навчання та більше індивідуальної уваги. Якщо раніше 30 дітьми мав опікуватися один учитель початкових класів за одну зарплатню, нині це має бути два класи по 15 дітей, а робота з ними відповідно оплачена. 

2. Чи малокомплектні школи цього року закриють?

Поки що ні, але до цього йде. Поступово, з 1 вересня 2025 року, з держбюджету, за рішенням Уряду, перестануть виділяти гроші на зарплатню вчителів 5-11 класів у таких закладах освіти. У 2025 році це стосуватиметься шкіл, де навчається менш ніж 45 учнів, а у 2026-му — 60. Однак учителі початкових класів працюватимуть та отримуватимуть оплату праці надалі. Тож якщо в сільській одинадцятирічці, наприклад, 40 дітей та підлітків, з яких п’ять навчається у початковій школі, на навчальний рік 2025/2026 запросять лише цю п’ятірку. А заклад освіти стане школою I ступеня. Втім, якщо з місцевого бюджету знайдуть кошти на фінансування, ніхто не забороняє залишити все, як було раніше. Це може бути раціональним, якщо у селі чимало дошкільнят та помітна тенденція до збільшування народжуваності (хоча це буде винятком з загальних тенденцій по селах). Торік у пресі оприлюднювалися орієнтовні дані про заплановане припинення фінансування у 2025 році для менш ніж 500 шкіл по всій Україні.    

Нюанси: Деякі громади, яким не подобаються такі зміни, пропонують у безкоштовне користування будинки родинам з дітьми шкільного віку, за умови, що ті підуть до місцевої школи. Скажімо, у Тернопільській, Вінницькій, Чернігівській областях. Найбільш свідомі роблять це прозоро, запрошуючи переселенців. Але у соцмережах батьки діляться, що є й такі школи, які… незаконно полюють на учнів. Школяра, який вже на індивідуальній формі навчання, з будь-якого регіону, пропонують формально перевести до малокомплектної сільської школи на сімейну форму, екстернат або дистанційне навчання. А родині за це обіцяють матеріальні компенсації на кшталт будівельних матеріалів чи сільськогосподарських тварин. Орієнтація шкіл на очні заняття зменшить ризик таких маніпуляцій. 

Виклики: учням доведеться добиратися до опорних шкіл, час на дорогу значно збільшується. Батьки бояться відпускати дітей їхати самостійно. Також є чимало сіл, де великі проблеми з транспортом. Це також потребує організації шкільного довезення. На цей навчальний рік Урядом виділено 1,2 млрд грн на придбання шкільних автобусів.

Переваги: МОН прагне зосередитися на якості освіти. Малокомплектні школи (а це всі, де менше 100 учнів), як доводять дослідження, не мають сучасної матеріально-технічної бази, навчальних лабораторій. Один учитель там зазвичай викладає кілька предметів, тож не здатен усе охопити та дати учням сучасні ґрунтовні знання та навички. До того ж чим менше дітей у школі, тим дорожчим стає вартість видатків на одного школяра. Ці гроші МОН збирається переорієнтувати на більш нагальні потреби освіти.

3. Чи правда, що у багатьох школах скасують 10-11 класи? 

Не зовсім так. І не цього року. Це питання виникає у батьків через підготовку до введення профільної старшої школи. Починається навіть пілотування, але не стандартне, а для 30 шкіл-менторів. Вони стануть наставниками та передадуть досвід під час уже традиційного пілотування для понад 100 шкіл у 2025-2027 роках (воно відрізнятиметься від звичного ще й збільшеною до двох років тривалістю). Школи-ментори спробують навчати по-новому: тестуватимуть навчання з предметами за вибором, тестуватимуть ці нові дисципліни за вибором, підручники (докладніше про це ми писали тут).

Стандарт профільної середньої освіти: що нового?
«Розпаковка» політики від Ігоря Хворостяного

Тим часом громади за цей навчальний рік мають визначитися, скільки в них має бути шкіл III ступеня, які там будуть профілі навчання (не менше трьох у кожній), який статус матимуть інші заклади освіти.  Зважують, які школи мають базу, належний педколектив та інші ресурси, щоб за три роки розпочати надавати повноцінну профільну освіту у старших класах. Орієнтовно до 1 вересня 2025 року план мережі закладів МОН подаватиме на затвердження Кабміну. Відповідно вже цього року мають бути готові пропозиції сільських, міських та обласних рад. 

Виклики: знов постає питання з транспортом, адже багатьом старшокласникам у регіонах доведеться добиратися до місця навчання. Так, доводиться обирати між зручністю нині та перспективами у майбутньому, які, на думку експертів, з’являться у сільської молоді завдяки якісній освіті.

Переваги: якість і знову якість, а також свобода вибору для старшокласників.

4. Ті ліцеї, що вже створені, залишаться? 

Не всі. Адже донедавна ліцеєм називали усі заклади освіти з поглибленим викладанням предметів, практичного спрямування, з орієнтацією на конкретні професії та підготовкою до вступу в університети. Наприклад, правничий, природничий, фінансовий ліцеї. Але важко було чітко відмежувати їхню специфіку від гімназій чи спеціалізованих шкіл. А головне — це поняття розходиться із затвердженим у червні 2024-го Держстандартом профільної середньої освіти. Нині йдеться про ліцеї як окреме функціонування III рівня шкіл(10-12 класи), для усіх учнів, що хочуть та здатні навчатися. Тож залишати їх чи ні, будуть вирішувати, з урахуванням не стільки оригінальності програми, скільки потреб громади, кількості старшокласників, які підуть до профільних ліцеїв. Звісно, у 2021 році до закону внесли положенням, за яким у ліцеї може бути й школа I — II ступенів. Але все ж таки як виняток, наприклад, для віддалених районів, а не як поширений варіант.  

Виклики та переваги ті самі. 

5. Чи вводять шестиденне навчання?

Ні, це може бути ініціативою лише окремих шкіл. Попередньо ввести такий режим планували деякі громади Полтавщини, розглядали цей варіант Тернопіль, Львів, Хмельницький. Йшлося про те, аби якомога більше навчального матеріалу донести до учнів восени — у період, коли ще не рано темнішає та тепло у класах. Адже взимку очікуємо дефіцит електроенергії. Планували натомість ввести майже двомісячні канікули з грудня по лютий. Але батьки учнів відреагували несхвально, справа дійшла аж до петицій проти шестиденки. Найдовше прихильником цієї ідеї виступали у Житомирі та Черкасах. Утім, 14 серпня оголошено, що суботу у Житомирі таки вирішили залишити вихідним педагогам та учням. У ці ж дні у Черкасах ухвалили таке саме рішення. 

Виклики. Можливо, непопулярне рішення все ж доведеться прийняти згодом. Наприклад, у Черкасах так й планують зробити у 2 семестрі, якщо будуть тривалі відключення електроенергії та накопичуватимуться освітні втрати.

Переваги. Додаткове навантаження на школярів та вчителів.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *