Чому саме вчителі — супергерої та ключ до змін у країні
20 березня стартує реєстрація на найпрестижнішу національну вчительську премію Global Teacher Prize Ukraine. Це шанс для кожного шкільного вчителя продемонструвати педагогічний хист, відчути впевненість у своїх силах і позмагатись за чверть мільйона гривень. Вчитель може відправити заявку самостійно або його може номінувати будь-хто — учні, колеги, рідні. Переможця оголосять у Міжнародний день вчителя 3 жовтня 2020 року.
Ми щиро переконані: кожен вчитель — супергерой. І має власну суперсилу, якою може ділитися з суспільством. Так-так, саме вчителі та освіта можуть врятувати нашу країну. У цих героїв нема непробивних обладунків і суперменського плаща. Але крутий IQ, помножений на запал і бажання змінювати світ навколо себе, допомагають відчувати, що наші діти в надійних руках. І поки в нас є такі вчителі-змінотворці, Україну не подолати будь-яким війнам, вірусам і фінансовим кризам. Будь ласка, не соромтесь сказати знайомим вчителям про їхні суперсили.
Доки триває карантин, для цього є соцмережі, наш фірмовий хештег #вчителіважливі та посилання, за яким можете номінувати любого серцю вчителя на Global Teacher Prize Ukraine.
Взяти участь або номінувати вчителя
У ці непрості часи карантину та дистанційного навчання, вся країна гостро відчула, наскільки важлива «жива» робота з учителями. Але наші педагоги заслуговують на визнання не лише в умовах карантину. Тож премія Global Teacher Prize Ukraine допоможе відзначити їх внесок у життя суспільства.
«Блискавка» від Зої Литвин
Зоя Литвин, голова громадської спілки «Освіторія» та засновниця премії Global Teacher Prize Ukraine
Ми оголошуємо про старт сезону Global Teacher Prize Ukraine 2020 та закликаємо всіх учителів брати у ньому участь. Віримо, що вчителі — це ключ до змін у суспільстві. Переможець 2017 року Паул Пшенічка став першим вчителем, який потрапив до рейтингу 100 найвпливовіших українців та виступив у Верховній Раді України. Кожного року з нашими фіналістами зустрічається Президент України. Вчителі — важливі та заслуговують на визнання на найвищому рівні.
Демонструйте суперсили
історії для натхнення від переможців і фіналістів Global Teacher Prize Ukraine
Підкорити премію — як подолати гірську вершину
Паул Пшенічка
Переможець премії 2017 року, викладач фізики та астрономії з Чернівців. Його учні перемагали на численних міжнародних змаганнях з фізики, а сам він має також низку світових відзнак. 2005-го на його честь Міжнародний астрономічний союз та Массачусетський технологічний інститут присвоїли малій планеті № 21389 ім’я «Пшенічка».
Як правило, українські вчителі надто скромні, і це вже глибоко засіло в їхній свідомості. Відчуваю, що це пов’язано з тиском «бюрократозаврів» усіх рівнів на наших педагогів, які можуть навіть на підсвідомому рівні знизити самооцінку вчителя. Педагоги починають боятись голосно заявити про себе. До слова, мені зробили зауваження про надмірну скромність в Америці, коли я приїхав поборотись за перемогу на конкурсі Intel. Сказали: «У нас так не заведено! Ви занадто скромно про себе говорите. У вас є багато плюсів, які дають великі шанси на виграш». Вони навіть не знали, що я міг подаватись на цей конкурс на кілька років раніше. Але… боявся. думав так: «Англійська у мене погана, та це такий величезний всесвітній конкурс. Хто мене там помітить?». Але допомогли учні, — просто силою туди виштовхали та допомогли з організаційними моментами. Зрештою я потрапив спершу у ТОП-5, а потім здобув перемогу.
Перемога в найпрестижнішій українській премії для вчителів Global Teacher Prize теж змінила моє життя, і цінність цих змін відчуваю й досі. Різкий зліт і статус (це теж немало) дають відчуття потужного стрибка в особистісному зростанні. Тож прошу, будьте впевнені у своїх силах! Подавайтесь на конкурси та премії. Навіть якщо перемога пройде повз, щоразу це буде колосальна школа.
Вже на етапі заповнення анкети на Global Teacher Prize Ukraine ви дізнаєтесь багато нового про себе. Тому й так важко буває заповнити анкету: люди мало самі про себе знають. Коли відповідаєш на певні запитання, починаєш дивитись на речі геть під іншим кутом. Треба подумати, порадитись із собою. Це захопливо і людина починає зростати вже навіть на етапі подання анкети. Ну а коли потрапляєш на відбір — найбільша цінність то зустріч із людьми, і в кожного з них є чому повчитись. Те, чому я навчився на різних етапах GTP, у жодних університетах не викладають. Це випробування високо рівня, де треба зібратись із силами та проявити все, на що ти здатен.
Звісно, вчителі щодня воюють та борються за щось, але це стає рутиною. Потрапити у фінал GTP чи перемогти — це наче піднятися на гірську вершину. Я з учнями ходив у піші походи горами, часом по пояс у снігу. Перший кілометр і кожен думає: «Ну все, я не витримаю». Але назад дороги нема і якимось магічним чином усі опиняються на вершині. Таке досягнення залишається з людиною на все життя. Так само з підкоренням премії: вчителі стають подібні на альпіністів, які взяли вершину.
Учні називають моїми суперсилами те, що я навчив їх не просто думати, а мислити. За те, що брав із собою в походи та навчив кататись на лижах. За те, що роблю веселі уроки, навіть коли тема «нецікава». За те, що отримані знання допомогли діяти в правильному напрямку. Ганс Сельє (видатний лікар і біолог, розробник учення про стрес) одного разу сказав класну штуку: «Все живе має або діяти, або загинути». Вибір очевидний, чи не так?
Головне — не бійтесь
Наталя Гладких
Фіналістка Global Teacher Prize Ukraine, вчителька з Києва, яка працює з дітьми з інвалідністю. У 2020 році увійшла до списку 50 найкращих вчителів світу за версією міжнародної премії Global Teacher Prize, обраних з-поміж 35 тисяч номінантів.
Мій шлях до визнання був довгим: у 2017 році на національну премію мене номінували батьки моїх учнів, але я довго вагалась. До терміну подачі анкети лишався один день, в останню мить я ризикнула — і увійшла до п’ятірки найкращих вчителів України. Після цього я тричі подавалася на світову премію Global Teacher Prize і лише зараз увійшла до ТОП-50. Я вірю, що кожен вчитель має власну суперсилу та можливість її віднайти.
Головне — не бійтеся і зробіть цей перший крок до змін!
Творіть дива у своєму класі і не нервуйтесь через дрібниці
Олександр Жук
Переможець премії 2018 року, викладач інформатики із Запоріжжя. Увійшов до рейтингу «30 under 30» за версією Kyiv Post та до топ-10 інноваторів України у рейтингу журналу «Фокус». У 2020 році потрапив до списку 50 найкращих вчителів світу за версією міжнародної премії Global Teacher Prize з-поміж 35 тисяч учасників з усього світу.
Кожен вчитель — це мега-супергерой, адже дає змогу дітям повірити у себе, свої можливості. Втілює дитячі мрії у реальність і допомагає познайомитися з довколишнім світом. Приховує в собі вміння презентувати себе серед колег та показувати свій досвід і неймовірні досягнення у класі. Кожний творить дива у своєму класі. Про ці дива потрібно говорити, їх слід демонструвати! Моя суперсила — це спокій та креативність. У стресових ситуаціях я до всього ставлюся творчо та з розумінням, не нервую через дрібниці. Головне — здоров’я дитини.
Суперсила вчителів — впливова магія
Наталя Кідалова
Переможниця премії 2019 року, викладачка української, англійської мови та літератури.
Після перемоги в Global Teacher Prize Ukraine моє життя не просто змінилось — завирувало з подвійною силою. Я завжди була проактивною, але тепер залученість в освітніх подіях — шалена. Як і увага преси. Але далеко не всі педагоги знають про неймовірну можливість отримати «учительський Оскар». Ця премія розширює горизонти, тож намагаюсь переконати знайомих вчителів, що взяти участь у ньому може кожен.
Коли запитують про «секрет перемоги», кажу, що такого нема. Важливо бути щирою, говорити правду й не намагатись комусь сподобатись. Бути собою — ключ до успіху. На жаль, багато педагогів знецінюють важливість своєї роботи. Я це помічаю і серед колег: «Не знаю… Ну де я і де Global Teacher Prize? Не настільки багато роблю, щоб подаватись». Шкода, що в наших вчителів така невіра в себе. З цим варто працювати, у тому числі й беручи участь в освітянських подіях, шукаючи близьких за духом людей.
І суперсили у нас також різні. Наприклад, моя вчителька біології була дивовижною сторітеллеркою — вона розповідала про теорію великого вибуху або африканських павуків так, що не можна було відірватися. А вчителька математики мала суперсилу пояснювати складні речі просто. Вважаю, що всіх учителів об’єднує спільна суперсила — їх важлива роль у житті дитини, і хай ця впливова магія запалює вогник допитливості, віри в себе, усвідомлення власного призначення у кожній дитині! Ну а своєю суперсилою вважаю помічати суперсили інших і створювати такі умови, щоб підтримати їхню суперсилу та віру в себе.
Три сходинки для номінації на Global Teacher Prize Ukraine
- Кого можна номінувати: Шкільних вчителів з України
- Хто може номінувати: Будь-хто: учні, родина, знайомі, люди, які симпатизують вчителю.
- Куди подавати номінацію: Проста й зручна реєстрація відбуватиметься з 20 березня до 1 серпня
Взяти участь або номінувати вчителя
Чому це так престижно?
Національна премія Global Teacher Prize Ukraine існує з 2017 року, і відтоді у ній взяли участь 5 486 українських вчителів. З року в рік число заявок зростає — з 632 у 2017 році до майже 3000 у 2019.
Премію підтримують Microsoft, агроіндустріальний холдинг МХП, Zagoriy Foundation та Програма сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Компанія «Делойт» в Україні виступає партнером премії та забезпечує прозорість процесу голосування.
Источник: www.osvitoria.media