Як працюють університети для дорослих у Німеччині

5 % — таким у середньому є рівень безробіття у Німеччині, і сьогодні це один із найнижчих показників у Європі. Німецькі експерти з освіти вважають це і своєю заслугою, адже в країні працюють близько 900 Народних університетів — закладів освіти для дорослих. Цього року Народні університети Німеччини відзначають 100-річчя від дня заснування. Як вони працюють сьогодні, які курси там викладають і чому освіта для дорослих — ключовий фактор розвитку країни, розповіли німецькі експерти у Києві. Конференція «Освіта дорослих у переломні часи» відбулася у Музеї історії України в рамках Тижнів Німеччини в Україні.

Що таке Народні університети і як вони працюють?

Розвивати освіту дорослих є обов’язковим завданням держави і федеральних земель — так написано у Конституції Німеччини 1919 року. Саме відтоді ведуть свою історію Народні університети. Соціальні потрясіння й економічні виклики вимагали від людей швидко адаптуватися і здобувати нові кваліфікації, тож університети для дорослих почали працювати у дусі вільної науки — передавати знання усім, хто цього хоче. Сьогодні Народні університети Німеччини вважають «школами громади» і «майстернями демократії», які розвивають гнучкість людей під час економічних та технологічних змін.

«Освіта для всіх у всіх сферах життя» — таким є мотто асоціації Народних університетів, яких у Німеччині налічується понад 900. Щороку на їхніх курсах і тренінгах навчаються близько 6,5 мільйонів осіб. До прикладу, Народний університет міста Кобленц щороку має 18 тисяч слухачів, яким пропонують на вибір 1200 курсів. Найпопулярнішими є мовні курси, а також ті, що пов’язані зі здоров’ям та культурою. Більшість викладачів Народних університетів є фрілансерами і не обов’язково мають профільну педагогічну освіту, але мають довести свою професійність у обраній темі. Моніторинг якості курсів і рівень викладання закріплений законодавчо. Якщо слухач успішно закінчив курс, отримує диплом, проте є курси, які не передбачають жодних сертифікатів.

Хто фінансує Народні університети?

Статус Народних університетів закріплений законодавчо, і вони отримують фінансування від держави, федеральної землі і муніципалітету міста. Державні кошти покривають зазвичай 40 % бюджету університету. Решту грошей університет заробляє сам — слухачі сплачують за навчальні курси, але ціни в народних університетах є значно нижчими за ринкові. Університети також активно залучають грантові кошти та мають міцні партнерські зв’язки з місцевими школами, бібліотеками, театрами. Наприклад, Народний університет міста Дельменхорст має середній річний обіг коштів 2,6 млн євро. Від федеральної землі Нижня Саксонія заклад отримує 195 тисяч євро дотації, а від муніципалітету міста — 430 тисяч євро. У цьому університеті 40 співробітників, що працюють повний і неповний робочий день.

У чому сила освіти для дорослих?

Ральф Еглер, директор Народного університету земельного округу Лейпциг

Сьогодні ми маємо справу з багатьма викликами, відповідь на які може дати освіта для дорослих. Одна із таких проблем — люди хочуть жити у великих містах. Сільські місцевості навколо Лейпцига та Дрездена повинні просто боротися із відтоком населення. Лунають навіть ідеї закрити деякі сільські регіони, бо люди не хочуть там жити. Я не підтримую такі думки. Це віддзеркалює драматизм суспільних процесів. Коли говоримо про освіту для дорослих, то йдеться не тільки про передачу знань, але й про місце зустрічі та неформального спілкування. Наприклад, наш народний університет має приміщення у передмісті Лейпцига, який ми називаємо «Будинок багатьох поколінь». Більшість відвідувачів — пенсіонери, що приходять туди не лише на навчальні курси, але й просто поспілкуватися — вони приносять пироги і говорять багато годин поспіль. Це шлях побудови діалогу і важлива форма суспільної турботи.

Наступного року плануємо провести серію заходів і навчань із діджиталізації у сільських гірських місцевостях, де мешкає багато літніх людей — будемо вчити пенсіонерів працювати з комп’ютерами. Інший виклик — вивітрити з голів людей радянську ідеологію. Люди, що жили у Східній Німеччині, сумують за своєю молодістю, коли вони були закохані, і ніби то мали все, а потім опинилися без нічого після об’єднання Німеччини. Діалог, емпатія і намагання зазирнути у голову іншої людини — це єдиний шлях до гармонізації суспільних відносин. Люди мають зрозуміти, що вони хочуть одне від одного і всі повинні усвідомити, що таке демократія. Коли вимірюємо ефекти від нашого навчання, то чітко бачимо: у найменших містах, де немає можливості для освіти для дорослих, відбувається поляризація суспільства: люди підтримують право- та ліворадикальні сили або загалом є пасивними до суспільно-політичних процесів.

Показником успіху роботи освіти для дорослих є те, наскільки мирно люди живуть у громаді, на скільки поважають один одного, чи є активними членами своїх громад.

Сільвія Кренке, виконавча директорка Тюрингської асоціації народних університетів

Великим завданням освіти для дорослих є громадянська освіта — як нам жити одне з одним. Тому в Тюрингії ми вже 3 роки практикуємо інтеграційні курси: в рамках вивчення німецької мови, ми також допомагаємо людям орієнтуватися у німецькому суспільстві, знайомимо із традиціями й історією землі та країни.

Серед наших слухачів знаходимо тих, хто може ставати своєрідними менторами у своїх локальних групах і передавати ці знання далі. Це дало надзвичайно позитивні результати: в народних університетах з’являються нові викладачі, а на суспільному рівні ми прибираємо страх перед мігрантами і гармонізуємо суспільні відносини.

Цього року, святкуючи 100-річчя Народних університетів, бачимо, як багато людей приходять на ці події. Щоб залучити ще більше слухачів, проводимо акцію «Мобільний народний університет» і їдемо у найменші і найвіддаленіші містечка.

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *