Як технології змінюють педагогіку: усі тренди Bett 2024

Image from bettshow.com

Які тренди та неймовірні технологічні досягнення підкорюватимуть освітню сцену в 2024 році? Команда «Освіторії» та Новопечерської школи відвідала наймасштабнішу технологічну виставку освіти Bett 2024 у Лондоні й ділиться знаннями й практичними кейсами.4 тенденції в галузі освітніх технологій очима Bett

Освіта стрімко й невпинно розвивається, щороку з’являються нові неймовірні можливості та інструменти для навчання учнів. Експерти Bett озвучили чотири ключові тенденції в галузі освітніх технологій на 2024 рік:

1ChatGPT — вже не «новинка», а друг освітян

Минув рік з того часу, як OpenAI презентувала світу ChatGPT і тим самим назавжди змінила цей світ. Відлуння цієї події ми досі відчуваємо в секторі освіти. Спершу освітяни були надміру стурбовані тим, що ШІ провокуватиме студентську лінь і хитрощі. Адже можна «непомітно» створити звивинами штучного розуму есе, реферат, дипломну роботу, а ще залучити його в постійне щоденне «рабство» як миттєвого помічника у виконанні домашніх завдань. Ці побоювання виявились недаремними. Статистика опитування Varsity показала: 47,3% студентів Кембриджа залучають чат-боти для написання дипломних робіт, а більше ніж п’ята частина студентів зазначають, що використовує ШІ часто або завжди.

Є і зворотний бік медалі. І викладачі, і студенти усвідомили, що використання ШІ для перевірки мовних навичок, пояснення конкретних понять студентам і підвищення ефективності роботи викладачів також має великі переваги. Ба більше, до вересня 2023 року третина вчителів у Британії потоваришувала з ШІ. За даними SchoolsWeek, освітяни вважають ChatGPT корисним помічником у плануванні уроків, написанні звітів, пошуку ресурсів і навіть… для відповідей на електронні листи від батьків. А ось вам маленький кумедний парадокс: освітяни залучили потужності ШІ для перевірки учнівських робіт на наявність контенту, згенерованого ним же.

Ключове питання зараз: як допомогти учням використовувати ШІ для відточування навичок, а викладачам — збалансувати робоче навантаження, не позбавляючи ні тих, ні інших важливих можливостей для розвитку і зростання.

2Технології заберуть у вчителів частину
«бюрократичного пекла»

На конференції Bett UK 2023 пані міністр освіти Великої Британії Джилліан Кіґан акцентувала: «Важливо скоротити об’єм завдань, що крадуть учительський час». Добробут є критично важливим питанням для освітнього сектору, адже вчителі працюють в середньому 54 години на тиждень. Потенціал для розвантаження вчительства шляхом інтеграції ШІ та EdTech може збільшити кількість годин для особистого життя вчительства. І саме цей фактор спрацює на користь усієї освітньої системи.

Як то кажуть – не словом, а ділом. У жовтні 2023 року прем’єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак оголосив про виділення 2 мільйонів фунтів стерлінгів на поліпшення онлайн ресурсів для класів у школах Англії. Мета – забезпечити кожного вчителя персоналізованим асистентом зі штучним інтелектом.

Основними сферами, де технології нового покоління можуть взяти на себе навантаження — повторювані завдання на кшталт виставлення оцінок, відповідей на повторювані запити в електронній пошті та різні аспекти планування уроків.

3Технології стануть «трекером» психологічного стану учнів

У листопаді 2023 року Національна служба охорони здоров’я (NHS) Великої Британії повідомила, що 20,3% дітей віком від 8 до 16 років мають «ймовірний психічний розлад». Чи пов’язане це зростання з підвищенням обізнаності про психічне здоров’я та покращенням звітності, а чи це наслідок сплеску стресу й тривоги — досі відкрите питання.

Коли вчителі стикнулися з відповідальністю управляти великими класами, що налічують від 20 до 40 учнів, вони не в змозі задовольнити індивідуальні потреби кожного учня. У 2024 році роль EdTech у вирішенні цих проблем — центральна тема дебатів та досліджень. Технології можуть відфільтрувати шкідливий контент, виявити «червоні прапорці» психоемоційного стану дитини.

4Імерсивне навчання

Імерсивне навчання може замінити уроки з підручників і стати джерелом створення надзвичайно мальовничих світів для учнів, які вони зможуть досліджувати і вивчати на практиці.

Цей підхід принесе користь не лише звичайним школярам, а й учням з особливими освітніми потребами. Гейміфікація, віртуальна реальність і доповнена реальність вже зараз показують високу ефективність як частина навчання.

Image from bettshow.com

З’явилася і нова тенденція в EdTech – так звана розширена реальність (XR), що охоплює різні імерсивні технології. XR вважають перспективним інструментом для доповненого навчання. Її можна використовувати в інтерактивних VR-лабораторіях для STEM-предметів, проводити віртуальні екскурсії від Лувру до глибин океану.

Хоча впровадження технології віртуальної реальності в школах вимагає значних початкових інвестицій, її універсальність дозволяє отримати досвід у безмежній кількості місць та в кінцевому підсумку переважатиме витрати, пов’язані з традиційними виїзними екскурсіями. Враховуючи ці переваги, експерти впевнені, що технологічне імерсивне навчання продовжуватиме розвиватися і знайде своє місце на уроках у всьому світі протягом 2024 року.

Тетяна Ткаченко, IT-директорка Новопечерської школи, 
експертка ГС «Освіторія» ділиться своїми враженнями та інсайтами з Bett.

Від EdTech до PedTech: педагогічні аспекти переважують технологічні

8 ключових напрямків Bett у 2024 році:

  • Лідерство
  • Навички
  • Інновації
  • Благополуччя
  • Інклюзія
  • Вища освіта
  • Сталий розвиток
  • Майбутнє

6 беззаперечних трендів Bett:

Штучний інтелект

Кібербезпека

Глобальна співпраця

Сталий розвиток

Онлайн навчання

Гейміфікація. Інтерактивність.
VR та AR

Цікаво, що всі вищеназвані тренди «сховались» під парасолькою слогана «Від EdTech до PedTech». Основні акценти припадають не на технології, а на їхній вплив на навчальний процес та педагогічну спільноту.

Проблеми та перспективи світової освіти

  • У найближчі 5 років у світі не вистачатиме 44 000 000 вчителів.
  • 40 000 вчителів Британії пішли з професії за минулий рік (59% розглядали таку можливість минулого року).
  • Близько половини уроків математики в середній школі викладались не вчителями математики.
  • Близько 2/3 освітян назвали робоче навантаження основною причиною думок про звільнення.

«Чи не вважаєте ви ці проблеми співзвучними Україні? На мою думку, ми рухаємось саме в тому напрямку», — зауважує спікерка Тетяна Ткаченко.

На що витрачає вчитель свої 50 робочих годин?

Щоб отримати відповідь на це запитання, експерти опитали педагогів і учнів Сінгапуру, Канади, Великої Британії та США. Погляньте на приблизну структуру залученості вчителя в робочі процеси:

📖 Підготовка до уроків — 10.5 годин

📝 Оцінювання та зворотний зв’язок — 6.5 годин

📚 Професійний розвиток — 3 години

👨‍💻 Адміністрування — 5 годин

🎓 Навчання учнів та залученість — 16.5 годин

💁‍♀️ Розвиток соціальних та емоційних навичок — 3.5 години

💬️ Коучинг учнів та консультування — 4.5 години

Найболючіша цифра: лише 49% часу вчитель витрачає на пряму взаємодію з учнями. Чи знайомо це українським вчителям? Питання риторичне.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Скільки має працювати вчитель: педагогічне навантаження в різних країнах

Яке майбутнє чекає на учнів?

Ці прогнози склали футуристи, тож їхню достовірність
перевіримо нескоро. Але послухати все ж цікаво 🙂

Image from bettshow.com

● Сьогоднішній випускник матиме 7 кар’єр та 20 робіт.

● LLM замінять 40% робочих годин працівників.

LLM – «велика мовна модель». Її використовують для вирішення мовних проблем за допомогою алгоритмів обробки природної мови і техніки навчання ШІ. Це алгоритм глибокого навчання, що здатен розпізнавати, узагальнювати, перекладати, прогнозувати та генерувати тексти й інші масиви інформації.

● В майбутньому не буде «вчителів-предметників». 

Тобто, вивчати фізику, математику, географію учні зможуть, грубо кажучи, переглядаючи ролики в TikTok. Натомість учням буде потрібен тьютор, наставник, який навчатиме вчитися і спрямує.

● Важлива задачі освіти – персоналізація.

Вже зараз ми відчуваємо важливість персоналізації навчання, працюючи над проблемою освітніх втрат через війну.

● Основні виклики: захист даних, безпека учнів, етичні питання.

І зараз знову ми повернемося до теми ШІ, про важливість якого говорили більшість експертів Bett. Штучний інтелект може з легкістю вирішити частину вище озвучених проблем. ШІ економить час, автоматизує рутинні задачі. Він може замінити вчителя на рівні знань, що дозволить людям приділяти більше часу спілкуванню та коучингу. ШІ допоможе вчителям створювати освітній контент, сприятиме в створенні освітнього контенту, в адаптивному навчанні та його персоналізації. А якщо бракуватиме кадрів – на підмогу прийдуть віртуальні вчителі.

Головне – представляти штучний інтелект у вигляді вигаданих аватарів і персонажів, але точно – не людських аватарів. Дослідження показують, що дітей насторожують і лякають такі аватари, вони підсвідомо відчувають від них загрозу. Цікавою була й думка одного зі спікерів Bett про те, що варто не провалити контроль над використанням ШІ серед молоді, як це було зроблено із соцмережами: «Якщо сюди додати ще й ШІ… Це критичний момент. Час задуматись і захистити наших дітей».

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *