Як встановити правила у класі після канікул?

Після літніх канікул перше завдання вчителя — налаштувати клас, щоб дітям було комфортно навчатись. І це не лише про зручні парти і нові ґаджети. А і про правила, які варто запровадити від початку навчального року. Як це зробити — розповідає Інна Большакова, авторка підручників і методистка Новопечерської школи.

Клас — це екосистема, у якій існує тонкий баланс між авторитетом вчителя і автономією учнів. Цей баланс підтримується системою правил класу і теплими дружніми стосунками між учителем і учнями. Для вчителя важливо розробити план управління класом, у якому всі дотримуються правил, підтримують один одного і наполегливо вчаться. Це утопія — скажете ви. А от і ні — це цілком можливо. І перший крок: створити правила класу і навчити учнів їх дотримуватися. Не тому, що хтось весь час стежить за ними. А тому, що це важливо для загальної атмосфери класу, де учні діють помірковано та поважають один одного. Тоді правила стають класними в усіх сенсах.

Що таке правила?

Правила — це принципи, якими керуються у житті. Вони демонструють, що можна робити, а що — ні. Вони також визначають загальні очікування вчителя щодо поведінки учнів у класі.

Щоб правила працювали, вони мають бути чіткими та реалістичними. Для цього потрібно залучати учнів до процесу формування правил. Мозковий штурм — хороший спосіб це зробити. Правила діти створюють самі за допомогою вчителя. У результаті діти відчуватимуть причетність до забезпечення порядку в класі, а тому ставитимуться до дотримання правил серйозніше.

Краще формулювати правила чітко, не використовувати заперечення. Наприклад, замість «не зневажати» — «поважати», замість «не запізнюватися» — «приходити вчасно.» Правила мають бути такими, щоб діти їх могли виконувати.

Правил не має бути багато, інакше їх просто не запам’ятають. Краще розробити чотири-п’ять важливих і обов’язкових, а не тридцять «аби було». Бажано охопити правилами ті моменти, які «перекривають» майже більшість випадків деструктивної поведінки.

Якими можуть бути правила?

  • Слухайте й виконуйте інструкції
  • Підніміть руку, якщо хочете говорити чи встати з місця
  • Тримайте руки і ноги при собі
  • Поважайте учнів і вчителів
  • Якщо правило — загальне, то потрібно пояснювати його на прикладах і моделювати правильну поведінку. Наприклад, настанова «ставитися до всіх із повагою» — всеохопна. Тому необхідно показувати дітям, як це — «ставитися з повагою» — на багатьох конкретних ситуаціях.

    Якщо ви прийняли класні правила, їх мають дотримуватися всі: і вчителі, і учні. Правила перестають діяти як норми поведінки, якщо комусь дозволено їх порушувати. Вчителю варто демонструвати, що для нього дотримуватися правил так само важливо, як і для учнів. Саме з таких дій вчителя починається повага до нього, бо слова не розходяться з діями. Життя непередбачуване, і можна обговорити, які наслідки можуть бути за недотримання правил.

    Правила — це не батіг. Ними не можна маніпулювати, щоб принижувати учнів. Якщо правило порушили — то так просто сталося. Не треба надмірної емоційності або моралізаторства. Немає сенсу казати, що «учень поганий». Погане порушення.

    Правила можуть перетворитися у звичайні висловлювання, якщо не розробити систему реагування за їх недотримання. Це наслідки, про які вчитель спокійно повідомляє учням.

    Які можуть бути наслідки за порушення правил?

    Можна застосувати таку систему наслідків:

  • Після першого порушення правила — попередження.
  • Якщо випадки порушень повторюються — то можна використати тайм — аут. Перервати діяльність учня у класі і запропонувати обдумати свою поведінку за окремою партою.
  • Якщо надалі є систематичне порушення правил, то вчитель може запропонувати учню написати лист — пояснення для школи.
  • А надалі вдатися до листа додому чи зустрічі з батьками.
  • Створіть просту форму для листа додому батькам. Виявіть турботу про учня і його успішне навчання, яке пов’язане з поведінкою. Проявіть повагу до батьків.

    Лист зі словами «А ваш Пєтя псує мені уроки» — працюватиме проти вас. Це не управління класом, а розвал класу.

  • Повідомте про дії і наслідки.
  • Не пишіть оціночні судження.
  • Не ображайте і не ображайтесь (Я їм усе, а вони мені…)
  • Завершіть: з повагою…
  • Головна ідея наслідків — не спіймати і довести, що Пєтя поганий. А налаштувати Пєтю, що він може бути гарним учнем, тільки йому потрібно цьому навчитися. А ви йому допоможете. Дайте шанс.

    Обов’язково поговоріть про систему правил і наслідків із батьками. Розкажіть, скільки часу витрачається на уроці даремно, якщо учні порушують правила. Поясніть, що успішне навчання можливе лише в добре організованому класі без муштри, зневаги, боротьби і помсти. І що ви той вчитель, який має створювати всі умови для навчання дітей. Будьте щирими і поважайте батьків, адже ви — союзники.

    Як пише Гаррі Вонг, видатний американський педагог і письменник:

    «Один з найбільших подарунків, який турботливий вчитель може зробити дітям, — це допомогти їм навчитися сидіти, коли їм хочеться бігти, підіймати руку, коли їм хочеться поговорити, бути ввічливим з сусідом, стояти в черзі, не штовхаючись і робити домашнє завдання, коли їм хочеться пограти. Запроваджуючи правила і рутини у класі, ви також демонструєте їх як спосіб жити щасливим і успішним життям». І пам’ятайте: які б класнючі правила ми не створили з дітьми, як би добре не навчилися їх дотримуватися, без хороших стосунків дітей і вчителів ми не зможемо створити по-справжньому успішне навчальне середовище.

    ТАКОЖ ЦІКАВО:

    Не заборонити, а обмежити: як батькам і підліткам встановити здорові правила користування соцмережами

    Батьки і школа — не вороги: правила для мирної співпраці

    Поділитися цією статтею

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *