Мапа ШІ-інструментів для освітян: обираємо помічника

Технології змінюють освіту невідворотно. Нещодавні дослідження показали: середньостатистичний вчитель регулярно використовує 42 освітні диджитал-інструменти. Методи навчання в епоху ШІ теж зазнають змін: найбільш ефективною взаємодією з учнівством називають надання зворотного зв’язку, ігрові методики, проєктну роботу. Все це вимагає від учителя залучення великих об’ємів часу, якого вони найчастіше не мають. Але дещо можна змінити, якщо педагоги грамотно підберуть для себе помічників — своєрідних «других пілотів» для щоденної роботи. Переклали для вас найбільшу мапу ШІ інструментів для освітян, яку склали міжнародні експерти.

Стаття: Карта генеративного штучного інтелекту для освіти

Завантажити PDF 

I

«Підтримка вчительської практики»

На що звертаємо увагу:

Зараз на піку популярності — клас інструментів ШІ «все включено для вчителя». Вони мультифункціональні — як от MagicSchool.ai або Eduaide.ai, або дозволяють створювати власні функції — яскравим прикладом стане Playlab.ai.

Створення уроків

Чимало вчителів черпають ідеї для уроків на Pinterest або навіть купують чи шукають у відкритому доступі готові сценарії уроків, але результати їх задовольняють не завжди. Тож саме час впустити штучний інтелект у своє робоче життя! Можна почати з універсальних ШІ-інстурментів:

  • Nolej
  • DiffIt
  • MyLessonPal
  • Copilot
  • teachology.ai

Їхній найбільний плюс — створення сценаріїв уроків високої якості на будь-яку озвучену вами тему. Деякі з цих інстурментів можуть створювати для вчителя вікторини, формувати під тематичний запит навчальні посібники або генерувати ідеально оформлені слайди та роздаткові матеріали. А такий застосунок як Curipod, дозволяє провести урок у вигляді інтерактивної презентації.https://osvitoria.media/experience/10-lektsij-pro-najvydatnishyh-poetiv-svitu-vid-mystetskogo-arsenalu/10 лекцій про найвидатніших поетів світу від Мистецького арсеналу

Контент, орієнтований на конкретні види діяльності

Уявімо вчителя історії США в десятому класі. Він хоче знайти більш захопливий метод викладання теми «Холодна війна». Тож використовує інструмент штучного інтелекту для створення рольової гри, в якій учні грають лідерів США та СРСР у відтворенні Карибської кризи. Перед початком симуляції школярі працюють у групах над дослідженням і написанням інструкцій для гравців.

Чимало науково обґрунтованих і цікавих методів навчання вимагають значних додаткових зусиль від викладача для підготовки. Інструменти ШІ можуть значно скоротити ці зусилля, дозволяючи значно більшій кількості вчителів використовувати їх. Буде помічним ресурс Teaching Tools, де педагоги можуть розробити вправи для учнівських груп із підказками для подальшого дослідження теми та її обговорення.

ШІ може створювати матеріали для рольових ігор. Наприклад, Mizou та надзвичайно популярний сервіс character.ai дозволяють пройти квест із Ейнштейном або взяти інтерв’ю у Наполеона. Звісно, ШІ може організувати дебати й допомогти учням підготуватися до них.

Особливу увагу зверніть на Mindjoy, що дозволяє створювати репетиторів на основі STEM-технологій зі штучним інтелектом.

Пояснення

Базовим елементом навчання є пояснення — концепції, великої ідеї, процесу, події. Є докази, що пояснення, адаптовані до індивідуальних особливостей учнів, — більш ефективні. Такий інструмент штучного інтелекту як DiffIt може допомогти вчителю взяти звичайне пояснення і переписати його для будь-якого рівня читацької підготовки. А якщо ШІ має дані про рівень знань учня (наприклад, попередні оцінки або учнівські роботи), він їх обов’язково врахує. Інструмент також може створювати пояснення, які враховують конкретні інтереси учня, — наприклад, пояснення площі та об’єму в термінах Minecraft.

Застосунки Revyze і PeerTeach дозволяють учням створювати пояснення один для одного і можуть використовувати штучний інтелект, щоб переконатися в точності навчального вмісту перед тим, як поділитися ним. Учні можуть вважати пояснення, створені однолітками, більш доступними.

Щоб трохи урізноманітнити процес, ШІ може створювати пояснення в незвичайних форматах: у вигляді балади, хіп-хоп пісні або розповіді, що пояснює ДНК-РНК-білок.

У 2024 році, коли створення відео зі штучним інтелектом стане повсякденням, сферою зростання стане створення анімацій, відео для YouTube (Prof Jim) або симуляцій доповненої реальності (Ludenso) на основі тексту пояснень.

Генерування запитань для учнів

Учень шостого класу, який практикується у складанні тестових завдань, ставить застосунку ШІ запитання, в основі яких знання про стрічки кінокомпанії Pixar. ШІ каже, що для виконання завдання він може відповісти на шість помірно складних запитань, чотири складних запитання або два вбивче-складних запитання.

В американських класах щодня використовують мільйони запитань і підказок для практичних занять та формувального оцінювання. В обох випадках різноманітність — це добре. Але створення ідеального набору запитань забирає багато часу. Інструменти штучного інтелекту PrepAI, to teach_, Conker, Formative, QuestionWell, Mindgrasp, Quiz Makito, WorksheetsAI та багато інших, можуть взяти на себе цю марудну роботу й згенерувати запитання разом із рубриками та типовими відповідями.

Популярні інструменти для опитування в класі, такі як Kahoot і Quizizz, додали можливість генерувати запитання за допомогою штучного інтелекту, хоча все ще перебувають на етапі, коли ви повинні перевіряти точність відповідей, перш ніж використовувати їх. Зверніть увагу також на EdPuzzle, який може генерувати запитання до відео.

Деякі ШІ здатні генерувати запитання, адаптовані до інтересів учнів, а незабаром перейдуть на новий рівень складності, — від рівнів таксономії Блума до відкритих задач Фермі та міні-проєктів. Важливо, що вони також можуть автоматично оцінювати ці типи завдань і надавати учням детальний зворотний зв’язок.

Щодо мовних моделей ШІ: вони можуть «говорити» десятками мов, але, на відміну від існуючих перекладачів, поєднують цю суперздатність із контекстом, — наприклад, з уроком, що викладається. І, можливо, зі знаннями про те, як найкраще підтримати студентів, які вивчають англійську мову як другу іноземну, на різних рівнях.

Створення флеш-карток

ШІ може брати текст або відео й створювати на його основі картки. Для деяких типів матеріалу — наприклад, для вивчення нової лексики — картки можуть бути корисним способом запам’ятовування. Багато застосунків для флеш-карток пропонують практику, засновану на повторенні через певні проміжки часу, що сприяє запам’ятовуванню матеріалу. Podsie, наприклад, застосовує цей метод до навчального матеріалу, який часто вивчається і швидко забувається. Kinnu робить це для кураторських тем.

Класичні застосунки для створення флеш-карток, такі як Quizlet і Anki, і нові додатки для створення флеш-карток з використанням ШІ, — Gizmo і Wisdolia, а також додатки для взаємодії в класі, такі як Kahoot, використовують ШІ для створення флеш-карток, вікторин та ігор.

Антисписування

Учитель англійської мови в старших класах підозрює, що учні можуть використовувати чат-бот для написання есе, тож використовує ШІ для індивідуального опитування учнів. І школярі мають розповісти, які дослідження вони проводили, як вирішили структурувати есе, а що випустили.

Багато учнів користуються популярним ChatGPT для написання есе та відповідей на запитання домашніх завдань. Тоді у бій вступає GPTZero, щоб одразу виявляти недоброчесних студентів.

Викладачі також можуть ставити запитання в альтернативному форматі: замість того, щоб попросити учнів узагальнити статтю (а це ШІ робить на один-два), попросіть їх записати презентацію з аудіо- чи відеозаписом, а ШІ автоматично створить стенограму і оцінить результат.

III

Оцінювання + зворотній зв’язок

Зворотний зв’язок на учнівську роботу

ШІ особливо добре розбирається в мові, тому зворотний зв’язок у питаннях письма — Grammarly, Ethiqly, Pressto, Writable, Class Companion, Vexis, CoGrader — є потужним.

Такий інструмент як Brisk може виставляти оцінки з різних предметів, надавати відгуки безпосередньо в есе в Google Doc. Інструмент EnlightenAI вчиться імітувати стиль зворотного зв’язку вчителя.

Зворотний зв’язок на запитання з короткою відповіддю з різних предметів також вже дуже хороший у ШІ sAInaptic, хоча іноді трапляються галюцинації. Нещодавні дослідження показали, що ШІ не поступається людині в оцінюванні коротких відповідей учнів на запитання щодо розуміння прочитаного.

Зворотний зв’язок на математичні завдання з відкритою структурою, що вимагають високої точності, тож є менш досконалим сегментом — як приклад можна навести ШІ Mathnet. Справа в тому, що студентські роботи часто мають форму ескізів і рукописних обчислень.

IV

Соціальні інструменти

Cтудентська дискусійна дошка для фасилітації

Дискусійна дошка зі штучним інтелектом, наприклад, StudyHall, може допомогти учням обговорювати питання, висловлювати емоції, обговорювати незрозумілі моменти, складні проблеми, ідеї проєктів. ШІ в такому випадку сприяє дискусії, в яких з’являються інсайти.

Ще один плюс такого інструмента — учні, які не завжди беруть участь в обговоренні в класі, можуть бути дуже активними на дискусійній дошці й давати вдумливі відповіді.

V

Репетиторська підтримка

Підтримка учнів + репетитор 24/7

Учневі середньої школи, який відстає у знаннях з математики, пропонується Адам, репетитор зі штучним інтелектом. Учень зустрічається з репетитором тричі на тиждень по 45 хвилин. Репетитор має доступ до основної навчальної програми класу та підбирає теми. ШІ-репетитор також доступний 24/7 на телефоні учня, щоб допомогти з самостійною роботою в класі або вдома.

Індивідуальні заняття з людиною — це, мабуть, найефективніший освітній підхід, який ми маємо. Але він дорогий. Штучний інтелект обіцяє бути репетитором у вашій кишені, а не просто додатком для тренувань і практичних занять. Це схоже на взаємодію зі справжнім викладачем-людиною.

Сьогодні інструменти штучного інтелекту найсильніші в мові. ШІ-репетитори для письма Quill, StoryBird.ai, Caktus, StorySeed надзвичайно популярні в світі. Репетитори іноземних мов також користуються високим попитом: Duolingo, LangoTalk, Iago, Supernova.

Моделі штучного інтелекту сильні і в кодуванні. Інструменти для навчання учнів, які займаються кодуванням — CodeSignal Learn, Replit, взаємодіють в якості «другого пілота».

З математикою складніше. ШІ, як не дивно, краще справляється з концептуальною математикою. Чат-боти-репетитори з природничих наук ще не з’явилися.

Тримайте очі широко розплющеними!

Ми повинні усвідомлювати ризики для учнів і педагогів, досліджуючи численні позитивні можливості ШІ для освіти.

Нульова гіпотеза

Більшість перспективних освітніх технологій не масштабуються. Минулого року прискорення генеративного ШІ здавалося магічним! Проте щось подібне відбувалось свого часу з телебаченням, комп’ютерами, інтернетом і мобільним зв’язком — попередніми основоположними технологіями, які стали частиною освіти, але не обов’язково покращили її.

Галюцинації

Завадити ШІ вигадувати факти та посилатись на неіснуючі джерела може виявитися непросто. Вчителі вже зараз радять підопічним критично досліджувати результати роботи штучного інтелекту.

Атрофія критичного мислення

Навіть якщо ресурси штучного інтелекту стануть надзвичайно точними, їхнє бездумне використання омине продуктивну боротьбу і зведе нанівець потенціал письма як інструменту для глибокого мислення та самовираження. Калькулятори дозволили студентам уникати обчислень. Чи зможе ШІ зробити те саме з людським мисленням? Як писав письменник-фантаст Тед Чанг про ШІ загалом, «бажання отримати щось без зусиль — ось справжня проблема».

Перенасичення

Оскільки вартість створення контенту і цифрових інструментів наближається до нуля, мережа вже зараз переповнена книжками, планами уроків, флеш-картками, навчальними посібниками та відео різної якості, що забирає у викладачів більше часу на відбір та узгодження з науково обґрунтованою педагогікою.

Зрештою, надійне кураторство, інтеграційні рамки та об’єднання в єдині навчальні програми можуть забезпечити якість та узгодженість, але до того часу студенти та викладачі можуть страждати від більшого когнітивного навантаження, коли їм доводиться вибирати між ресурсами та інструментами.

Відволікання уваги

«Увага — це все, чого вам не вистачає». Штучний інтелект наполегливо проникає в учнівські класи протягом останніх кількох років, підсилюючи залежність від каналів — «відволікаторів» TikTok і YouTube, що викликають звикання. Вдосконалення алгоритмів залучення розваг, боротьба за увагу буде ставати складнішою і винахідливішою.

Інформаційні бульбашки

Гіперперперсоналізація може призвести до того, що учні навчатимуться з вузького набору джерел, які ніколи не змусять їх зануритись у кардинально різні досвіди чи пізнати глибше інші цінності.

Дегуманізація

Школи, де працюють репетитори зі штучним інтелектом, можуть не помічати, як учителі піклуються про учнів, мотивують їх і демонструють, що таке бути здоровою дорослою людиною. В ідеалі ШІ вивільнить більше часу для спілкування з учнями, але для того, щоб зміцнити освітянську спільноту в ядрі школи, нам знадобиться новаторський підхід до навчання. А він передбачає більше, ніж просту передачу навичок та інформації.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *