Надолужити прогалини з біології: цифрові інструменти

Автор тексту: Максим Рудич

Перед початком навчального року педагоги переймаються освітніми втратами учнів. Освітні втрати — це будь-яка втрата знань, умінь, навичок і уповільнення чи переривання процесу освіти через великі прогалини або паузи в навчанні дітей. Які цифрові інструменти можуть використати вчителі біології? Які з них є зручними та ефективними? Автор підручників з біології та природничих наук, тренер НУШ та телеведучий Максим Рудич зібрав найдієвіші цифрові помічники для подолання освітніх втрат.

Найдієвіші цифрові інструменти для подолання освітніх втрат із біології

«Всеукраїнська школа онлайн»

Платформа призначена для дистанційного та змішаного навчання й методичної підтримки вчительства. Нині платформа містить понад тисячу відеоуроків, тестів і матеріалів для самостійної роботи дітей, конспектів уроків з основних предметів для 5–11-х класів, серед яких є біологія для 6–9 класів і біологія та екологія для 10–11 класів. Всі освітні матеріали з біології відповідають чинній навчальній програмі. Учителям природничої освітньої галузі варто створити на платформі «Кабінет вчителя»: в ньому можна створити віртуальні класи для своїх учнів, відстежувати їх освітню траєкторію з біології та надавати зворотний зв’язок, користуючись якісними освітніми матеріалами та інструментами.

Учні можуть завантажити мобільний застосунок ВШО, який є повноцінним інструментом для зручного навчання з мобільних пристроїв. У ньому також є доступ до всіх курсів і матеріалів на платформі.

Світова платформа «Labster»

Матеріально-технічна база кабінетів біології може мати різноманітне обладнання та інструменти для вивчення біологічних процесів, дослідження та аналізу біологічних об’єктів. Однак не всі заклади освіти нині мають модернізовану матеріально-технічну базу. В такому разі на допомогу вчителям біології допоможе інноваційна цифрова платформа Labster. Вона має чимале розроблення віртуальних навчальних симуляторів досліджень із біології, завдяки яким успішно навчаються учні в 70 країнах світу. Це інтерактивне навчальне середовище дозволяє практикувати лабораторні навички та візуалізувати теорію.

Програмне забезпечення Blender дозволяє створювати різноманітну тривимірну (3D) комп’ютерну графіку, наприклад, будову про-та еукаріотичних клітин, ДНК. А також має засоби моделювання, анімації, рендерингу, після обробки відео та створення ігор.

Онлайн-сервіс MozaWeb

Із цим онлайн-сервісом вчителі та учні матимуть доступ до різноманітних цифрових уроків, відео та аудіоматеріалів, бібліотеки цифрових інструментів, серед яких є навіть мікроскоп. Під час уроків біології можна демонструвати 3-D сцени: мікросвіт клітини, ріст і розвиток організмів, еволюцію живих систем, розвиток життя на Землі. За лічені хвилини можна продемонструвати будь-які процеси, познайомити з явищами, що мають звукове відображення, провести практичні та лабораторні роботи. Усе це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень.

За посиланнями знайдете безкоштовні цифрові книги з методичними рекомендаціями щодо використання інтерактивного контенту MozaWeb з предмета «Біологія» для:

  • 6 класу: https://ua.mozaweb.com/mblite.php?cmd=open&bid=UA-EDP-01004&page=3;
  • 7 класу: https://ua.mozaweb.com/uk/mblite.php?cmd=open&bid=UA-EDP-01003&page=3;
  • 8 класу: https://ua.mozaweb.com/mblite.php?cmd=open&bid=UA-EDP-01005&page=1;
  • 9 класу: https://ua.mozaweb.com/mblite.php?cmd=open&bid=UA-EDP-01006&page=1;
  • 10 класу: https://ua.mozaweb.com/uk/mblite.php?cmd=open&bid=UA-EDP-01001&page=3;
  • 11 класу: https://ua.mozaweb.com/mblite.php?cmd=open&bid=UA-EDP-01002&page=1.

AR Book

Ще одна універсальна платформа з цифровим контентом та практичним рішенням для вчителів та учнів. Тут справжня диджиталізація, яка розроблена українськими ІТ-спеціалістами. Платформа містить готові уроки з біології із системою зворотного зв’язку, експериментами, гейміфікацією та доповненою реальністю. Тепер побачити будь-яку клітину чи будову м’яза наживо — можливо. Варто лише завантажити застосунок на гаджети учнівства.

Ще кілька незамінних помічників учителів

Розуміння біологічної науки розпочинається з поняттєвого апарату. Спочатку учнів звикають до слова та генерують певні асоціації з ним, впорядковуючи в голові власне поняття та паралельно пов’язують його з життям. Використовши онлайн-сервіс Mentimeter вчителі можуть легко ввести біологічне поняття, створивши з дітьми хмару слів.

Програми-конструктори: Open Board, Easi Note, Labwe Smart Notebook — з ними діти зможуть створювати власні презентації для захисту проєктних робіт чи скрайбінгів, що дозволять пояснити, до прикладу, процес травлення в ротовій порожнині, шлунку та кишківнику; процес дихання та його етапи; типи темпераменту. До того ж конструктори містять чималу кількість зображень, рисунків та інфографіки.

Розвинути індивідуальні особливості мислення: самостійність, критичність, гнучкість, глибину, послідовність, швидкість, а ще лідерство в команді дозволить технологія SWOT-аналізу. Діти можуть оцінити сильні та слабкі сторони, загрози та можливості тієї чи іншої проблеми, до прикладу сучасний етап розвитку біосфери, трансплантація органів, науковий метод пізнання природи, вплив паразитичних організмів на життєдіяльність людини. А для представлення результатів SWOT-аналізу доречно застосувати онлайн-сервіси Padlet або Whiteboard.

Одним із потужних інструментів критичного мислення є інтелект-карти (Mind Maps). Їх можна створювати за допомогою сервісу Mind Meister або малювати за допомогою олівців, фломастерів. Діти вчаться вибирати, структурувати і запам’ятовувати ключову інформацію, а також поєднувати її з життям.

За допомогою Storyboard That можна випускати біологічні комікси на будь-які теми, приміром «Розвиток еволюційних поглядів» у 9,10 класах. А платформу графічного дизайну Canva можна використати для створення освітніх рекламних постерів, наприклад: «Зубна щітка: електрична чи традиційна?», або «Як правильно обрати зубну щітку та пасту?». Вигадувати креативні, інтерактивні вправи-вікторони з біології можна на Kahoot або на LearningApps.org — це своєрідний конструктор, який є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів.

Інтерактивна бібліотека Мacroclub знайомить з галереєю різних організмів, навіть тоді, коли під руками немає мікроскопа, забезпечать наступність у викладі навчального матеріалу в межах циклу навчання.

І звісно штучний інтелект

Нині і учні, і вчителі часто використовують штучний інтелект для навчання. ChatGPT може пояснити та дати відповіді на різноманітні запитання з біології? надати оглядові статті, схеми, тести для самоперевірки, ідеї для дослідів, актуальні наукові експерименти та сучасні відкриття в галузі біології. Штучний інтелект — це потужний інструмент, що дозволить також сформувати компетентності в природничій освітній галузі та надолужити освітні втрати чи розриви.

Також раджу вчителям долучитися і використовувати освітні ресурси з біології, що розроблені в інших країнах:

  • Evolution: DNA and the Unity of Life
  • Teacher Guide Same or Different Species? 
  • Освітній ресурс Медичного інституту Говарда Г’юза
  • Pedigrees and the Inheritance of Lactose Intolerance

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *