Гаджети та учні — це те питання, яке з кожним роком стає дедалі гострішим. Як ввести повну заборону на телефони у школі так, щоби це не викликало опору підлітків? Або ж як укласти контракт з учнями стосовно використання гаджетів за шкільними правилами? Пропонуємо цікаві лайфхаки та готові шаблони.
Як почати розробку контракту
В Україні дедалі частіше мобільний телефон дарують ще дошкільнятам або першачкам. Однак дитині варто знати, що володіння телефоном — справа відповідальна. Не лише батьки, а й школа може навчати дітей користуватися гаджетами безпечно. Кожен заклад освіти встановлює власні правила стосовно телефонів. Але для школярів нагадувань про це або посилань на статут зазвичай недостатньо. Дітям добре б мати перед очима ці правила. А ще краще, щоби вони самі були залучені до їх формування. Гарний варіант — контракт, який підписує вчитель та учні і який можна в рамці повісити в кабінеті. Це чудовий спосіб структурувати ваші домовленості та конкретизувати вимоги.
Якщо у школі діють обмеження, а не повна заборона телефонів, розпочніть з позитиву, радять американські колеги. Приділіть трохи часу обговоренню з учнями всіх цікавих речей, що їх пропонують гаджети, та поділіться своїми улюбленими програмами і функціями.
Потім розкажіть про дослідження, які доводять, що гаджети є фактором, що значно відволікає під час навчання. Наведіть приклади, обговоріть відповідальне використання телефонів. Згадайте небезпечні моменти, пов’язані з інтернетом та смартфонами: кібербулінг, шахрайство, викрадення особистих даних тощо. Хай учні спробують сформулювати, що таке відповідальне користування гаджетами, щоб ваш контракт став результатом спільної роботи.
Варто знайти золоту середину стосовно гаджетів, щоби правила не були надто легкими чи розмитими, із загальними формулюваннями, без прописаних наслідків, адже це спокушає забути про них. Але і надто суворі обмеження, особливо якщо учень не вважає їх доцільними та корисними для себе, можуть мати зворотний ефект. Наприклад, діти багато часу проводитимуть у туалетах, потайки користуючись телефонами. Краще навчити учнів поважати відповідальну поведінку, ніж намагатися контролювати кожен їхніх крок.
Які моменти є важливими
Не варто вводити для учнів правила, яких не дотримуються вчителі. Якщо педагог на перерві розмовляє телефоном, а школярам не можна користуватися гаджетами до кінця навчального дня, це дратує. Тим паче якщо вчитель відволікається від уроку на дзвінки чи повідомлення.
Контракт не має бути остаточним документом — щороку його переглядатимуть. Це дасть усім змогу освіжити в пам’яті очікування та обов’язки. Що старшими стають учні, то більше свободи в них має бути стосовно користування телефонами.
Залежно від віку учнів та ситуації можна обрати деталізовану чи скорочену версію контракту або ж скласти власний варіант.
Приклади контрактів
Як почати розробку контракту
Часом підліткам не подобається сама ідея віддавати власну річ на зберігання вчителю. У них є страх, що хтось прочитає переписку або побачить особисті фото. Вчителю теж не потрібна відповідальність за зберігання чужої власності. І хоча школи прописують у правилах, що заклад освіти не несе відповідальності за телефони, це нікого не заспокоює та не позбавляє конфліктів. На жаль, якщо учні тримають гаджети в наплічниках чи на партах, високим є ризик, що вони порушать правила.
Які ж компромісні варіанти? Ось поради від шкіл, які вже давно мають таку практику.
На очах
Коробка з відділеннями — популярний вибір для мобільних телефонів у класі. Вона стоятиме на вчительському столі — на очах класу та педагога. Відділення, як і робочі місця, можна пронумерувати для зручності. Так само це може бути тканина з кишеньками на кшталт підвісного органайзера чи сумки, які можна повісити на універсальний гачок. Усі мають змогу стежити за своїми телефонами протягом усього уроку. Учні знають, що ніхто інший не може взяти їхній телефон.
Чесний обмін
Ще краще, якщо учень не просто щось кладе, а й бере на час занять. Багатьом школярам для заспокоєння просто потрібно щось тримати та крутити в руках. Для цього, серед іншого, їм потрібні телефони. Допоможуть іграшки-антистресори: на час занять кожен учень зможе взяти спінер, кубик Рубіка чи сквіш. А потім поверне, коли забиратиме телефон.
На партах
Найкращий для всіх варіант — не віддавати телефон. Є спосіб зробити його недоторканим на час уроку. Кожен учень отримує великий конверт, куди кладе гаджет та заклеює його (а якщо це незручно, закріплює скотчем) до кінця уроку. Якщо комусь закортить подивитися інтернет чи перевірити повідомлення, доведеться відкрити. А це складно зробити настільки тихо, щоби вчитель не почув. Тож таке пакування значно знижує ризик порушення правил.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media