Уже з цього навчального року МОН започатковує нову систему підвищення кваліфікації вчителів. До кінця 2025 року 100 тис. учителів отримають гроші на навчання на віртуальний рахунок. Як ними розпоряджатися? Де можна навчатися? Коли розпочнеться підвищення кваліфікації? На ці актуальні запитання відповіла заступниця міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова під час презентації цього інструменту на Серпневій конференції.
Спікерка:
Надія Кузьмичова,
заступниця міністра освіти
і науки України
Чому систему змінюють?
Підвищення кваліфікації часто асоціюється у вчителів з «відбуванням», примусовими витратами часу. Які саме недоліки вбачають педагоги?
Як наголосила експертка, річ навіть не в якості послуг з підвищення кваліфікації. Очевидно, у якомусь ІППО якісні курси, а до іншого є питання. Ідеться про сам принцип: учителям потрібно дати вибір. Нині педагог підвищує кваліфікацію в ІППО, навіть не дуже знаючи, скільки коштує його навчання. Тому що всі фінансові транзакції здійснюються поза ним.
Чи буде успішною чергова спроба?
Рішення є — створити єдиний реєстр суб’єктів підвищення кваліфікації. «Гроші ходять за вчителем» — це лише інструмент для досягнення цієї мети, пазл ширшої картини.
Ідею ввести принцип «гроші ходять за вчителем», як продемонструвало опитування, підтримують 50% вчителів. 43% допускають, але мало про неї знають. І лише 7% прагнуть залишити все так, як було.
Ідея ця не нова. Її озвучували ще 9 років тому на початку впровадження реформи НУШ. Нововведення планували ввести з 2019 року. Утім, тоді чимало питань залишалося нерозв’язаними, тож постанови уряду, в якій було б прописано механізм такого фінансування, так і не дочекалися.
Наприклад, тоді планували скласти перелік громадських організацій та недержавних установ, в яких можна підвищувати кваліфікацію. Але як гарантувати, що він буде прозорим та об’єктивним? Як врахувати пропозиції, що з’являються щороку? Також оплату планували перераховувати школам на цільове призначення, тож гроші радше мали «ходити» за школами, а не вчителями.
Чимало педагогів сприймали це без зайвого ентузіазму. Що як директор школи розподілить кошти нерівномірно, не дуже справедливо? Усі знають, як часто розподіл ставок у школах стає причиною конфліктів та зловживань. Чи не повториться ситуація? Навіть за повної прозорості обирати навчання для вчителів буде керівник школи, а не вони самі.
Нині систему оновили та змінили. Стрімка цифровізація країни також відкрила нові можливості.
Які вигоди дає вчителю нова система підвищення кваліфікації?
- Цільове навчання на основі індивідуального плану.
- Розширення кількості пропозицій.
- Конкурентний ринок освітніх послуг: учителі матимуть доступ до тієї самої суми грошей, але ширшої кількості провайдерів — ІППО, педагогічні університети та коледжі, комерційні організації, громадські організації та інші.
Які елементи є обов’язковими?
- Єдина цифрова платформа, яка поєднуватиме електронні кабінети вчителів і провайдерів послуг.
- Кошти на віртуальну картку, віртуальний рахунок, кабінет. Їх не можна використати на інші цілі, але можна обирати, де витратити. Суму поки що не оголошують, її розрахують ближче до початку навчання.
- Система контролю якості провайдерів як обов’язковий компонент, який однозначно буде напрацьовуватися, і вчителі стануть суб’єктами, які оцінюватимуть послуги та дозволятимуть вдосконалювати цю систему контролю.
- Інституція, яка все це координуватиме і забезпечуватиме якість реалізації.
- Модель забезпечення якості надання послуг, яка передбачає верифікацію провайдера і наприкінці навчання обов’язковий зворотний зв’язок від учителів.
Алгоритм для вчителя
1. МОН оголошує пріоритезацію за напрямами (які теми актуальні саме зараз). Але це не означає, що лише цього всі будуть навчатися. Якусь частину навчання вчитель обирає під власні інтереси та потреби.
2. Вчитель подає заяву на підвищення кваліфікації через свій електронний кабінет та отримує підтвердження від МОН.
3. Проходить самооцінювання та отримує поради, на що йому варто звернути увагу, чого варто повчитися. У кожного є сильні сторони і ті, що потребують поглиблення або оновлення.
4. Отримує індивідуальний план та варіанти провайдерів, які йому підходять. Обирає провайдера. Отримує гроші на віртуальний рахунок.
5. Проходить навчання. Переказує гроші за навчання.
6. Проходить тестування та надає зворотний зв’язок про провайдера. Відбувається рейтингування.
Алгоритм для провайдерів
1. МОН оголошує пріоритезацію.
2. Провайдер розробляє програму та завантажує на платформу.
3. Подає заяву на участь.
4. Отримує підтвердження від МОН
5. Організує та проводить навчання, перевіряє рівень отриманих учителями знань і вмінь.
6. Отримує оплату та відгуки від педагогів.
7. Завантажує сертифікати вчителів.
Терміни на 2025/2026 навчальний рік
У поточному навчальному році відбудеться апробація інструменту для 100 тис. учителів. Зазвичай саме стільки педагогів щороку проходять підвищення кваліфікації.
1 Вересень 2025
підготовка методичного супроводу та єдиної цифрової платформи.
2 Жовтень 2025
МОН визначає пріоритети.
3 Листопад 2025
реєстрація вчителів та провайдерів.
4 Листопад-грудень 2025
заяви вчителів, тестування-самооцінювання, пропозиції — провайдери викладають програми та отримують підтвердження від МОН.
5 Січень-жовтень 2026
навчання.
6 Листопад 2026
переведення грошей, повернення невикористаних коштів.
7 Грудень 2026
звіти, рейтинги.
Надалі цикл перезапускатиметься. Професійний розвиток має відбуватися у відкритому середовищі, яке відповідає потребам освітян і надає якісні послуги. Експерти сподіваються, що принцип «гроші ходять за вчителем» це забезпечить.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media