Авторка: Ярина Біла,
Head of Communications в EdEra
Коли говорять про зміну поколінь, зазвичай згадують міленіалів, зумерів і бумерів. Проте час не стоїть на місці, і на сцені з’являються новачки — покоління Альфа. Наймолодші, найтехнологічніші й водночас найвибагливіші до контенту, особливо навчального. Вони радикально змінюють правила взаємодії, тож творці освітніх продуктів намагаються глибше зрозуміти їхні потреби, переосмислюють формати подання матеріалу та вчаться утримувати їхню увагу. У статті розповімо, як ефективно працювати з цим поколінням і створювати для нього справжню цінність.
Покоління Альфа — хто вони
Покоління Альфа — діти, народжені після 2010 року, які з пелюшок живуть у світі цифрових технологій. Вони легко опановують нові ґаджети та програми, демонструють високий рівень цифрової грамотності вже з раннього віку.
В Україні це покоління зростає в непростих умовах — вони стали свідками початку війни, пандемії, повномасштабного вторгнення та інших катаклізмів. Ці виклики формують їхню свідомість, роблять більш відповідальними та соціально чутливими, а також загартовують стресостійкість.
Ці діти не уявляють свого життя без ґаджетів і звикли до швидкоплинного інформаційного потоку. Саме це формує їхнє кліпове мислення: вони швидко втрачають концентрацію і не можуть довго зосереджуватися на одному завданні — чи то навчання, чи то розваги. Натомість орієнтовані не на запам’ятовування, а на навички пошуку, перевірки та обробки інформації, щоб максимально ефективно її використовувати.
Покоління Альфа — мультизадачне і креативне. Вони з легкістю працюють з різними застосунками й платформами, швидко перемикаються між завданнями та можуть одночасно ефективно виконувати кілька справ, знаходячи нестандартні рішення.
Крім того, ці діти соціально свідомі — їх турбують екологічні питання, впровадження інклюзії та інші важливі теми. Водночас їм важливо мати особистий простір і можливість виявляти свою унікальність.
Технології в житті покоління Альфа
Для покоління Альфа смартфони та планшети — неодмінна частина щоденного життя. Вони контактують з ґаджетами практично від народження, тож із легкістю використовують їх у всіх сферах — від розваг до навчання.
Не менш важливими для них є соціальні мережі — не тільки для спілкування, а й для формування «цифрової особистості». Багато подій «альфи» транслюють онлайн, роблячи соцмережі своєрідним відображенням власного життя.
Для навчання це покоління обирає освітні платформи, які дають змогу не просто здобувати знання, а й взаємодіяти з учителями та однолітками. Водночас навчальний процес часто поєднують з іграми — через застосунки, де можна і розважитись, і корисно провести час. Крім цього, вони використовують ШІ — як персонального асистента та для виконання рутинних завдань.
Цифрове навчання для цифрового покоління
Це покоління — візуали, які краще сприймають інформацію, подану яскраво та естетично. Вони мають труднощі з утриманням уваги і часто перемикаються між завданнями, тому навчальні блоки мають бути короткими та динамічними. Інтерактивність — ключ до ефективного засвоєння матеріалу, адже можливість взаємодіяти з контентом значно підвищує інтерес і результативність.
Особливо добре вони сприймають аудіо- та відеоконтент, ігри, а також сучасні технології доповненої та віртуальної реальності (AR/VR). Їх цікавлять теми технологій, штучного інтелекту, науки. Також «альфи» усвідомлюють, що у своєму житті неодмінно зіткнуться з наслідками екологічних проблем і зміни клімату, тому прагнуть глибше розумітися на цих темах, щоб сприяти покращенню ситуації.
Це покоління погано сприймає традиційні підручники з великими обсягами тексту, які потрібно просто прочитати і запам’ятати. Такий формат поступається сучасним цифровим матеріалам. Однак просте перенесення підручника в електронний вигляд — неефективне рішення. Важливо перетворити навчальний контент на яскравий візуальний матеріал з інтерактивними елементами, що залучають і мотивують до навчання.
Освіта без рамок: що обирають «альфи»
Для покоління Альфа важливо не що вчити, а як. Вони очікують, що подання буде цікавим, динамічним і одразу прикладним. Це покоління не сприймає навчання як щось, що потрібно «на майбутнє» — їхній запит спрямований на знання «тут і зараз», відповідно до поточних потреб.
Формальна освіта втрачає привабливість. «Альфи» менш зацікавлені у класичній вищій освіті та охочіше обирають короткі курси, практичні інтенсиви чи онлайн-програми, які можна швидко пройти й одразу застосувати.
Індивідуалізація навчання — ще один ключ. Їм важливо, щоб процес був персоналізованим, адаптованим під конкретну людину: її інтереси, темп, стиль засвоєння. Тому популярності набувають дистанційні формати, гнучкі графіки, навчання в зручному для учня ритмі.
Натомість групова взаємодія для них — виклик. Через звичку спілкуватися онлайн «альфам» складніше адаптуватися до живої комунікації. Їм непросто будувати емоційні зв’язки, працювати в командах, помічати й вербалізувати свої почуття. Тому важливо впроваджувати в освітній процес елементи емоційного розвитку: говорити про емоції, вчити розпізнавати їх і ділитися ними.
Що працює найкраще?
- STEAM-підходи — поєднання науки, технологій, інженерії, мистецтва й математики дозволяє не тільки засвоювати знання, а й розвивати креативність, аналітичне та системне мислення.
- Проєктне навчання — це формат, де учні розв’язують реальні або змодельовані завдання, працюючи над проєктами самостійно чи в команді. Вони досліджують тему, шукають рішення, створюють продукт — від презентації до прототипу. Такий підхід розвиває креативність (особливо, коли немає єдино правильного варіанту відповіді), критичне мислення (через обговорення, дебати, аналітику) та комунікаційні навички.
- Менторство — ефективне тоді, коли учень потребує індивідуального супроводу, фокусованої уваги або хоче глибше зануритись у певний напрям.
Цифрові платформи з інтерактивним контентом — там, де учні не лише споживають знання, а й створюють щось своє, досліджують, експериментують і отримують зворотний зв’язок.
Навчання у форматі TikTok і VR: де і як взаємодіють «альфи»
Для дітей покоління Альфа вкрай важливо, щоб навчання було візуальним та інтерактивним. Саме тому технології доповненої (AR) та віртуальної (VR) реальності так органічно вписуються в освітній процес. Вони дозволяють не просто «бачити», а буквально занурюватися в навчальний матеріал.
Завдяки VR можна роздивитися найдрібніші деталі (наприклад, будову кровоносної системи) або ж взяти участь в операції чи хімічному досліді без ризику для здоров’я. Учні можуть мандрувати іншими містами чи навіть планетами — і все це просто з класу або дому. AR додає навчальному середовищу інтерактивності та гри, що значно підвищує залучення.
Не менш важливо, де саме діти взаємодіють з контентом. Найпопулярніші серед «альф» канали:
- TikTok, Instagram — для візуального контенту, навчальних рілсів, коротких інструкцій;
- YouTube — для відеоуроків, оглядів і пояснень;
- WhatsApp, Messenger — для швидкої комунікації;
- аудіоформати — як спосіб перепочинку від візуального перевантаження: подкасти, аудіокниги, короткі голосові пояснення.
Це покоління не читає довгі тексти — їм важко зосередитися на суцільному полотні інформації. Зате вони охоче споживають інфографіку, короткі відео, мікроблоги й лаконічні статті.
Тож багато освітян переходять до тих платформ, де «альфи» вже є. Учителі створюють освітній контент для Instagram, TikTok і YouTube Shorts, адаптуючи навчання до звичних для підлітків форматів — швидких, яскравих і таких, які хочеться передивитися ще раз.
Встигати за «альфами»: що важливо знати й робити вже сьогодні
Найстаршим представникам покоління Альфа вже близько 14 років, і їхню думку не можна ігнорувати — адже саме вони формують тренди майбутнього. Щоб залишатися актуальними, потрібно говорити їхньою мовою та розуміти їхні цінності.
Попри всі виклики, з якими їм довелося зіткнутися, «альфи» — відповідальні, свідомі та активні. З огляду на контекст України — війну, пандемію та суспільні зміни — для них особливо важливе пізнання власної історії, культури та традицій, зокрема музики, що допомагає їм формувати власну ідентичність і розуміти себе у світі.
Щоб ефективно з ними взаємодіяти, варто враховувати, що їх дійсно хвилює:
- екологія та соціальна відповідальність: вони глибоко досліджують зміни клімату, шукають як зупинити негативні процеси та свідомо обирають екологічний спосіб життя, беручи відповідальність у свої руки;
- інновації та технології: вимогливі до якості, але відкриті до новаторських ідей, вони активно генерують власні рішення й вдосконалення;
- інклюзивність: толерантність і відкритість — невіддільні принципи їхнього світогляду. Вони прагнуть створювати комфортні умови для всіх, особливо для людей з інвалідністю, і підтримують відповідні ініціативи.
Щоб привернути їхню увагу, освітній контент має бути яскравим, насиченим і різноманітним:
- короткі, але змістовні блоки з великою кількістю візуалізацій;
- інтерактивні формати з використанням AR та VR;
- аудіо- та відеоконтент, що дозволяє поєднувати навчання з розвагою;
- промоція через інфлюенсерів, які поділяють цінності покоління Альфа та створюють щирий і правдивий контент.
Класичні методи вже не працюють. Головне — експериментувати, дивувати та бути відкритими до нового. Саме так можна ефективно будувати діалог із цим поколінням і створювати для нього справжню цінність.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media