Вчитель у головній ролі: як фіналісти премії стали зірками світових блокбастерів

Авторка тексту
Аліна Мірошнікова 

Авторка промптів
Олена Юрченко

Створення відео
з використанням ШІ 
Анатолій Шайтанов

Знайомтеся ближче із золотою десяткою фіналістів Global Teacher Prize Ukraine 2025. Усі вони різні. Хтось став 50-м учителем у династії, хтось прийшов до школи з великої науки або сцени. Є ті, хто тимчасово підробляв лаборантом і раптом захотів на місце вчителя, а є ті, хто чи не з пелюшок ішов до цієї професії. Вони різні, але кожен закохує дітей у свій предмет і творить справжню магію на уроці. А ми додали трохи ШІ-магії, щоб показати кожного фіналіста зіркою блокбастера! Адже ми переконані, вони заслуговують на головні ролі, бо за їхніми партами сидить наше майбутнє. Читайте історії кожного вчителя та дивуйтесь, зірками яких відомих фільмів їх побачив штучний інтелект.

Юрій Пахомов

Учитель хімії та інтегрованого курсу «Пізнаємо природу»
ліцею № 24 Івано-Франківської міської ради

«На жаль, часто вчитель стає людиною, яка в запалі каже критичну фразу, що руїнить учню життя. Я прагну бути вчителем, що надихає та окриляє»

Фото з класом пана Юрія аж ніяк не класичні вчительські: то з примруженим оком, то в короні… Пообіцяв учениці пофарбувати волосся в синій колір, якщо вона успішно складе іспит, і дотримався слова. Упевнений, що і так може виглядати вчитель, який мотивує учнів.

Просувати STEM почав ще сім років тому. Двічі переміг у Всеукраїнському конкурсі «Кращий STEM урок», а його громадська організація першою в Україні впровадила AR в освіту. Можливо, педагогіка в генах? Адже Юрій Пахомов — майже 50-й вчитель у своєму роду. Утім, професійний шлях не дався легко: у пана Юрія — дислексія. Йому коштувало чимало праці вирости з дитини, якій важко читати й писати, до педагога з двома вищими освітами. Школярам фіналіст відверто розповідає про це, адже мотивує учнів з труднощами в навчанні не здаватися. Одна з учениць написала, що завдяки цьому більше не боїться ходити до школи, бо зник страх зробити помилку. Як учитель і співавтор підручників з хімії віддає перевагу кейсам та проєктам, а шкільні завдання спрямовує на конкретну допомогу в житті громади.  Скажімо, урок про іони хлору обертається аналізом сумішей, якими посипають дороги взимку, тож учні з’ясовують, як сіль впливає на довкілля, а декому вдається домогтися заборони в селі чи районі небезпечної практики.

Яким пана Юрія бачить ШІ?

Як і славнозвісний Шерлок, пан Юрій — справжній «хімічний» детектив і за потреби одягне VR-окуляри зверху фірмового шерлоківського капелюха й зробить у доповненій реальності опис хімічного аналізу на гемоглобін, яким можна з успіхом проілюструвати механізм утворення молекулярних зв’язків в органічних молекулах.

Людмила Сакович

Учителька польської та української мов, зарубіжної літератури ліцею «Оріяна» Львівської міської ради

«Моїм учням дозволено розмовляти між собою на уроках. Бо далі їм не жити самітниками, а спілкуватися та співпрацювати. Їм дозволено обирати. Бо далі по життю їм обирати шкарпетки, музику в ТikТok та шлях у житті»

Представниця великої освітянської династії пані Людмила напочатку… не хотіла йти за традицією. Мріяла стати слідчою, здобула фах перекладача, працювала на престижних посадах у банку… Але прагнення популяризувати польську мову привело її до школи, де з’ясувала: ось що їй треба! Завдяки ентузіазму вчительки польську вперше ввели в розклад як другу іноземну мову. Новацію підхопили інші школи, а за кілька років вона стала однією з найпопулярніших для вивчення.

І так в усьому Людмила Сакович — на гребні новаторської хвилі. Сучасні методики? На її уроках — взаємонавчання, ротації за станціями, квести, віртуальні мандрівки, AR-технології, вікторини та командні ігри на кшталт Kahoot, Classtime, Quizziz, цифрові навчальні маршрути з Padlet, Canva, Genially, уроки на пленері. Проєктне навчання? У травні немає місця на стінах і шафах, бо все заклеєно проєктами школярів. Усвідомлене читання? Є незвична традиція: наприкінці уроку кожен учень читає принесену з дому улюблену книгу. А ще вчителька має додаткову роль: кар’єрна радниця для учнів у межах швейцарсько-українського проєкту DECIDE.

Як пані Людмилу бачить ШІ?

Штучний інтелект бачить пані Людмилу в головній ролі мультфільму «Думками навиворіт», адже вона — наставниця, модераторка і тренерка з життя. Пані Людмила сама постійно навчається у своїх учнів і мріє зробити школу центром демократії. Допомагає дітям краще зрозуміти себе: навчальний рік починається з постановки цілей, потім учні пані Людмили працюють у щоденниках вражень, а наприкінці року — обов’язкові підсумки та рефлексії.

Євген Атамасенко

Учитель хімії та інтегрованого курсу STEM Калинівського академічного ліцею Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області

«Щастя, коли до мене приходить восьмикласник і каже: «Я вигадав вічний двигун». Я не кажу, що це неможливо. Давай! Два місяці він майже живе в лабораторії. Двигун не вийшов, але учень віртуозно навчився друкувати на 3D-принтері»

Пана Євгена закохав у хімію тато — учитель у його класі. Зізнається, що ще коли захоплено спостерігав за реакціями у пробірках, мріяв змінити ставлення всіх школярів до хімії як «нудного і складного» предмета. А нині коли чує від учня: «Хочу створити ліки проти наслідків радіаційного опромінення», відчуває себе щасливим. До слова, майже 80 його колишніх учнів працюють у сфері медицини, екології, хімії.

Нерідко дитяча ідея приносить чималу користь громаді. Наприклад, комплекс досліджень екологічного стану водойми: спершу, це була ідеї восьмикласника, а вона отримала визнання в Україні та у фіналі міжнародного конкурсу «Стокгольмський Юнацький Водний Приз 2024». Інша дитяча розробка унікальної методики дає змогу визначати джерела забруднення повітря і вже розв’язує реальні екологічні проблеми селища. Мрія пана Євгена теж пов’язана зі STEM: створити учнівську дослідну станцію просто неба.

Що про пана Євгена думає ШІ?

Ґрунти, річки, сузір’я — усе підвладно вчителю, який залучений до винахідництва й дослідів. Разом з учнями в новій місії «Інтерстеллара» пан Євгеній поєднає науку, технології, інженерію та математику.

Наталія Власова

Учителька історії України, всесвітньої історії та громадянської освіти, директорка Наукового ліцею міжнародних відносин ІІ–ІІІ ст. Університету митної справи та фінансів у Дніпрі

«Я проводжу майстер-класи для вчителів разом із моїми дев’ятикласниками. Від дітей ми можемо навчитися не лише сленгу, молодіжної культури, а й навчання»

У дитинстві рідні не розуміли, звідки в дівчинки така пристрасть до гри в учительку. Створивши клас з ляльок, вона виймала з шафи полички та малювала на них крейдою, як на дошці. Про іншу професію Наталія Власова навіть ніколи не замислювалася. А ось чого хотілося — щоб історія оживала перед учнями, так само яскрава та багатоголосна, як в її уяві. І це стало реальним завдяки ШІ та авторським ідеям. На уроках пані Наталії учні створюють віртуальні музеї, «оживлюють» історичних персонажів, малюють історичні манги і комікси. Навіть визначати свої емоції на щодень пані Наталія пропонує не банальними смайликами, а розробленими нею емоційно зарядженими портретами: «вмотивований, як Леонардо да Вінчі», «веселий, як Генріх VIII», «задумлива, як Клеопатра».

Пані Наталія — співавторка підручників з історії та модельних навчальних програм НУШ, має велику базу авторських розробок уроків. Більшість учнів України навчаються історії за її авторськими матеріалами, а колеги — користуються її розробками.

А ким пані Наталю побачив ШІ?

Як і англійська королева у фільмі «Єлизавета: Золотий вік», пані Наталія веде за собою і змінює світ — через освітні ініціативи та власну ГО, авторські розробки для вчителів історії, популярний YouТube-канал. Учителька і директорка ліцею прищеплює ген лідерства і своїм учням: вони рівноправні співавтори кожного її уроку.

Андрій Стецюк

Учитель історії України Черкаської гімназії № 9 ім. О. М. Луценка

«У нас у школах ще вибір СУШ (стара українська школа) проти НУШ. Перша: вчимо підручники. А друга: занурюємося в досліди та проєкти»

До вчителювання прийшов не одразу, але всі, хто його знає, кажуть, що це — доля. Адже має справжню жагу пізнання: завдяки їй відвідав 23 країни і навіть дістався льодовика Нігардсбрін у Норвегії. Нині викладає у двох пілотних класах НУШ зі 100 таких по всій Україні, а також є тренером НУШ.

У пана Андрія є і своя педагогічна суперсила:  він із учнями відроджує артефакти матеріально. Називає це «історичним хендмейдом»: реконструкції будівель давніх людей та слов’ян, одяг та зброя — і все це з підручних простих речей. Моделі визначних архітектурних об’єктів Черкаського краю вдалося зробити з наборів Lego Architecture. Справжня знахідка в цій справі — 3D-принтер та безкоштовна програма Tinkercad: можна створювати моделі замків, різних укріплень та пам’яток архітектури. А ще пан Андрій веде власний YouТube-канал, на якому ділиться з колегами досвідом, а для учнів є відеорозбори демонстраційних тестів НМТ та відеоуроки з історії України для 8-го класу. Вчитель мріє створити сучасний інтерактивний освітній простір із зонами досліджень, рольових ігор та квестів із VR-окулярами.

Що думає про пана Андрія ШІ?

Якщо уроки перетворюються на захопливу подорож у часі, мов у фільмі «Назад у майбутнє», — їх точно створив пан Андрій! Учитель експериментує з 3D-друком, лазерним гравіюванням, AR/VR і навіть створює анімовані мультфільми з учнями, щоб «оживити» історичні події.

Костянтин Кравчук

Учитель образотворчого мистецтва та інформатики гімназії № 22 ім. О. Ольжича Хмельницької міської ради

«Мистецтво дало мені ще один шанс жити. Після важкої операції перше, що я попросив у палаті, — фарби. Тепер я навчаю інших жити з мистецтвом»

Побутує думка, що вчитель може довчитися та дорости до викладання в університеті. У пана Костянтина кар’єра склалася навпаки: від 10 років викладання в академії, роботи над дисертацією з мистецької освіти, художньої діяльності до посади вчителя. Каже, що свідомо обрав такий шлях, бо після початку війни хотів допомагати дітям, які потребують емоційної підтримки. 

Авторська розробка фіналіста — модель уроку «живої інтеграції». Уявіть: учень малює традиційним способом, а паралельно бачить, як ці лінії й кольори трансформуються під впливом нейромережі, наприклад, у Krea AI чи Leonardo AI. Сам пан Костянтин дбає про культуру дизайну в школі — розробив фірмовий стиль для грамот, документів, а також логотип та емблеми. Фіналіст ділиться методикою з колегами з усієї України: проводить відкриті онлайн-уроки та майстер-класи як тренер НУШ, на яких показує, як ШІ може стати союзником педагога. 

Артлабораторія, в якій учні вчилися б працювати із цифровими та фізичними художніми матеріалами, — мрія, що народилася зі щоденної діяльності Костянтина Кравчука.

Яким пана Костянтина бачить ШІ?

Пан Костянтин знає: дитяча фантазія творить нові дивовижні світи! Його уроки стали простором для нечуваних творчих експериментів, а найшаленіші вигадки учнів — та хоч би й дракон Фалькор з мультфільму «Нескінченна історія» — «оживають» у класі за допомогою ШІ.

Юлія Ометюх

Учителька мистецтва ліцею імені Івана Пулюя Львівської міської ради

«Мені болить ставлення до уроків мистецтва. Десь якась мати каже: у тебе мистецтво? Можеш іти додому. А мистецтво — це про самопрезентацію, ідентичність та збереження культури»

Педагогиня прийшла до школи з мистецької сфери. Вона вела вокальний гурток і бачила, як мистецтво відкриває серця дітей. Згодом, працюючи асистенткою вчителя, глибоко занурилася в інклюзивну освіту та відкрила силу арттерапії. На те були й особисті причини: із чотирьох дітей вчительки двоє мають інвалідність.

А потім було викладання акторської майстерності в початковій школі та інтегрований курс «Мистецтво», на якому підлітки вивчають сценічну мову, вокал та крутезну річ — перкусії тіла, тобто створення музики за допомогою рухів та звуків власного тіла, таких як плескання, тупотіння, клацання.

На перервах у ліцеї учні шикуються в чергу до… рояля. Не всі вміють грати щось, що вивчають у музичній школі, але діти намагаються імпровізувати, як можуть. По двоє учнів творять дуети, імпровізують, сміються, бо музика дає їм відчуття творчості, переконана пані Юлія, яка й ініціювала проєкт «Музичні перерви біля рояля».

Концерти, музичні вистави, знімання власних кліпів — ось те, чим фіналістка мотивує учнів. Коли діти готуються до виступу, їх не треба переконувати вчитися, вони самі горять бажанням. Разом вони створили кліп на авторську пісню «Нескорені», яка здобула Гран-прі на Talent Paris. А з шестикласниками поставили музичну виставу «Зоряний хлопчик» та посіли друге місце серед театральних студій у районному конкурсі «Вражай Фест». А ще на цьому зібрали 25 тис. грн, які діти особисто передали в реабілітаційний центр Unbroken захисникам, що відновлюють здоров’я. До слова, пані Юлія веде там музичну арттерапію для військовослужбовиць.

А що про пані Юлію думає ШІ?

Цю вчительку учні просто обожнюють — кажуть, вона володіє магією. Магією голосу! А тому, як вона викладає акторську майстерність, тихесенько заздрять Раян Гослінг і Емма Стоун — ще б пак, у них такої викладачки не було. Як і героїня мюзиклу «Ла-Ла-Ленд», пані Юлія мріє буйно і творчо, а її віра в талант кожної дитини запалює на небосхилі нові зірки.

Руслан Шаламов

Учитель біології та екології Харківського наукового ліцею «Обдарованість»

«Коли в мій дім потрапив уламок ракети, я прийшов зі школи, а там зібралися мої учні, нинішні та колишні. Вони кинули свої справи, щоб допомогти розгрібати. Я не просив й не знав. Це про стосунки. Це дуже зворушливо»

Про школу пан Руслан взагалі не думав, адже мріяв присвятити себе науці. Економічно важке життя в дев’яності обірвало його коштовні досліди, а друг, директор школи, запропонував попрацювати вчителем. За місяць фіналіст відчув, що це — його. А з наукою вчителювання можна і треба суміщати. Адже як вимагати досягнень від учнів, якщо сам не розвиваєшся в обраному напрямку? Працюючи в школі, Руслан Шаламов захистив кандидатську з біохімії, зробив «невеличке» відкриття. Нині ж десятки його учнів працюють у провідних університетах світу. «Я ніколи додатково не мотивую учнів, — каже він. — Вони просто захоплені моїм захопленням біологією».

Принцип учителя: від життя — до біології. Він переконаний, цей предмет — про особистий вибір: який твій індивідуальний стиль харчування, як ти впливаєш на природне середовище, як ставишся до вакцинації та ГМО. Руслан Шаламов долучився до реформи НУШ від самого початку і досі працює в групі розробників над формуванням держстандартів освіти для початкової, базової середньої та старшої профільної школи. Провів сотні тренінгів для вчителів у кожній області, поширюючи дитиноцентричний підхід та компетентнісні методики. Він автор інноваційної модельної програми з біології та понад 50 книг, з яких 10 підручників із грифом МОН. Та ще й молодим учителям допомагає: за програмою наставництва від ГС «Освіторія» опікувався молодими вчителями та інтернами.

Мрія Руслана Шаламова — оновити українську біологічну освіту, щоби максимально спиратися на практичні навички та дослідницькі вміння.

Яким пана Руслана бачить ШІ?

Пан Руслан — проактивний педагог: формує стандарти освіти, проводить сотні тренінгів для колег-вчителів, робить відкриття у сфері біохімії і навіть пише підручники у співавторстві з учнями, які свого часу стали його випускниками. Як і головний герой з «Тіней забутих предків», переконаний: людям ніколи не пізно вчитися жити у гармонії з природою.

Катерина Роботницька

Учителька української мови у ТОВ «Ліко-школа»

«Я — людина, яка в перший день роботи у школі написала заяву про звільнення. Я — людина, яка в перші тижні роботи почула від учениці: «Зачєм мнє етот украінскій?» І зрозуміла, що залишаюсь у школі, аби кожен мій учень усвідомлював відповідь на це питання»

Пані Катерина планувала стати філологинею, а не вчителькою. Під час першої практики у школі було незвично й лячно, проте невдовзі виникла певна залежність від спілкування з учнями, бажання знову почути безпосередні дитячі запитання, побачити блиск зацікавлених очей. А сучасних інструментів, щоби не гаснув інтерес, у пані Катерини нині вдосталь: уроки у форматі конференції TED, раптівки, батли із ШІ, інсценування, читацькі челенджі, вікторини, рольові ігри й соціодрами, записи подкастів і відео, квести, створення коміксів і фанфіків. На початку уроків — вправи-криголами з героями мультиків чи з мемами для підлітків, нейрогімнастика. Активно працювати допомагає пошук відповіді на проблемне питання. Наприклад: «Що буде, якщо зникнуть усі вставні слова?» 

У часи війни вчителювання стало глобальною місією для пані Катерини: допомагати людям переходити на українську мову, підвищувати якість. Авторська програма Катерини Роботницької «Солов’їне шоу» допомагає вдосконалити українську тисячам глядачів різного віку. Наразі шоу має вже 37 випусків й 25 млн переглядів на YouTube. Згодом у школі пані Катерина організувала розмовний клуб «Мовити», який допомагав батькам учнів перейти на українську, а для дітей-переселенців вчителька створила вікторину «Солов’їний квіз». Мріє, аби «Солов’їний квіз» виріс до міжшкільного турніру, фінал якого матиме формат студійного шоу з популярними ведучими й зірковими гостями. Опановувати українську має бути цікаво та престижно, переконана фіналістка.

Що каже про пані Катерину ШІ?

Пані Катерина популяризує українську мову серед дітей і дорослих у «Солов’їному шоу», і до її голосу прислухаються: у випусків понад 25 мільйонів переглядів! У житті вона емпатична й толерантна, але з триголовою почварою зросійщення бореться епічно, як воїнка Мулан.

Олександр Тарасюк

Учитель історії України, всесвітньої історії, факультативу «Підприємництво в дії» ліцею № 5 імені Анатолія Кореневського Володимирської міської ради Волинської області

«Вчитель — як камінь, який кинули в воду. Від нього розходяться кола впливу: від особистого до глобального»

Плани на життя в пана Олександра були іншими, коли після технікуму влаштувався лаборантом у шкільний кабінет фізики. Але вже за кілька місяців зрозумів, що хоче бути на місці вчителя, тому згодом вступив на педагогічний факультет.

24 роки тому, коли бізнес ще асоціювався із чимось лихим або невідомим, а такого предмета не було в навчальних планах, Олександр Тарасюк почав викладати програму «Прикладна економіка». Не суха теорія та математичні викладки, а цікаві кейси та бізнес-ігри. У класі він використовує дебати, симуляційні ігри, віртуальні подорожі, квести. Учні мають змогу перетворювати навчальну гру на реальний шкільний бізнес: готувати, створювати різноманітні вироби, продавати їх на ярмарках, донатити. Тим паче, пан Олександр є куратором шкільного соціального підприємства і тренером проєкту «Твори громаду: зміни починаються з тебе». Найбільшою винагородою в праці фіналіст вважає те, що чимало колишніх учнів відкрили власні справи.

«Коли дитина розуміє, що навчання — це не про тести, а про життя, вона починає діяти. І тоді змінюється не лише її успішність, а й майбутнє», — каже пан Олександр. Лише в минулому навчальному році його учні здобули абсолютну перемогу в «Лізі юних економістів», вибороли друге та третє місця на обласній олімпіаді з економіки, два третіх місця на обласному турнірі юних економістів, а також стали третіми в області за результатами European Money Quiz.

Учитель мріє створити окрему школу лідерства та підприємництва для підлітків з наставниками — бізнесменами, митцями, активістами та із запуском дитячих стартапів.

Ким пана Олександра побачив ШІ?

Як зловити ідею на мільйон за хвіст, побудувати виграшний бізнес-план і здолати перепони та конкуренцію задля реалізації стартапів? Такі дискусії точаться на уроках пана Олександра, точнісінько як колись між юними Джобсом, Возняком і Гейтсом у фільмі «Пірати Кремнієвої долини».

Премію для видатних учителів Global Teacher Prize Ukraine організує Освіторія за підтримки Міністерства освіти і науки України, Міністерства цифрової трансформації України, національної едьютейнмент-платформи актуальних знань та навичок Дія.Освіта, державної освітньої екосистеми Мрія, ЮНІСЕФ, ІТ-компанії Soft Serve, Sense Bank, швейцарсько-української програми EGAP, що виконується Фондом Східна Європа, KSE Foundation, Talents for Ukraine, EdPro, Grade Education center, Accord Group та Фонду освітніх ініціатив. 1+1 media виступає генеральним медіапартнером, платформа кіно і телебачення Київстар ТБ, Суспільне Мовлення, Pedan Buro, Планета Кіно, Чілдрен Кінофест та Teenergizer забезпечують інформаційну підтримку.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *