Уявіть: розбита дорога, віддалене село і школа з комп’ютером, який не вмикається. Сюди нечасто приїздять гості. Але одного дня вони привезли сучасні гаджети для школярів. І мрії нарешті стають реальними проєктами. Як найкраще «прокачати» школу? Звісно — технологізувати. За часів дистанційного та змішаного навчання громадська спілка «Освіторія» у партнерстві з телекомунікаційною компанією Deltahost започаткувала благодійний проєкт підтримки закладів освіти «Прокачай школу». Ми записали історії шкіл, які отримали нове дихання, та компаній, яким небайдужа українська освіта.
«Програмні коди пишуть крейдою на дошці»
Навчальні додатки з інтерактивними іграми та яскравими відеороликами, цікавезні комікси на теми занять, подкасти, власні спільні проєкти з доповненою реальністю — ось воно яке, сучасне шкільне життя. Але як учень чи вчитель може навіть мріяти про таке, якщо у школі лише один старенький комп’ютер та немає інтернету?
Тож заявок для участі у проєкті «Прокачай школу» чимало. Ініціативу підтримало Міністерством освіти і науки.
Звісно, логічно в першу чергу допомогати тим, хто може зробити реальністю свої ідеї, започаткувати новаторські проєкти, ввести методики, які виникли як відповіді на виклик часу. Тож у 2021 році школи заповнюють анкети, організатори вивчають заявки і за розробленими критеріями обирають переможців. Школи отримують подарунки вартістю до 30 тисяч гривень: ноутбуки, інтерактивні дошки, планшети чи інші гаджети для навчання.
— Сучасний світ має особливі виклики: новітні технології стають інструментами доступу до якісної освіти, — розповідає операційна директорка ГС «Освіторія» Анна Сидорук. — На жаль, для багатьох шкіл це значна перепона. За півроку проєкту ми побачили, як діти опановують інформатику на комп’ютерах минулого тисячоліття (1998-1999 років), що унеможливлюють сучасне навчання. У класі інформатики, де з десяти комп’ютерів вмикаються лише три, а всі решта слугують огрядною декорацією, просто неможливо навчатися. Або ще гірша ситуація: діти на старій дошці крейдою пишуть програмні коди.
За словами пані Анни, Україна має високий потенціал у IT, але його нереально проявити без доступу до сучасних технологій. Та й у інших сферах роботодавці очікують від працівників комп’ютерної грамотності.
Інша причина актуальності цього питання: карантин. За даними Мінцифри, на початок карантину 40% українських шкіл не мали швидкісного інтернету. Як показало дослідження Державної служби якості освіти, у березні 2020 лише 18% учителів змогли якісно організувати проведення занять онлайн.
— В українській освіті вже є чимало набутків, які можна успішно застосувати для дистанційного навчання: додатки, програми, відеоуроки, ігри, — переконана експертка. — Але як школам усе це використовувати, не маючи гаджетів?
Гаджет — не музейний експонат
Проєкт «Прокачай школу» отримав дві тисячі заявок зі шкіл усіх регіонів України. Головний критерій відбору переможців: відсутність у школі технічного оснащення та наявність ідей, конкретних планів, як використати технологічні подарунки, і як це покращить навчальний процес. Школи зобов’язуються реалізувати свої задуми вже у цьому році та використовувати нову техніку виключно для освітніх потреб.
— Ми прагнемо, щоб діти, незалежно від того, де вони проживають та навчаються, мали доступ до якісної освіти, — пояснює Анна Сидорук. — Сподіваємося, вдасться прокачати якомога більше шкіл.
Школи-переможці вже встигли чимало зробити після технологічного оновлення. Їхні учні виграють у онлайн-олімпіадах, опановують нові платформи, створюють сайти, презентації. Учитель англійської мови Людмила Вельгас із Брацлавської спеціалізованої школи (селище Брацлав Вінницької області) створила онлайн-платформу Building Bridges International, завдяки якій учні спілкуються з однолітками з п’ятнадцяти країн, серед яких Велика Британія, Іспанія, Португалія і навіть Уругвай. Відтепер вони контактують не за допомогою старого телефона, як колись, а з двох новеньких ноутбуків.
Тренд на технологізацію шкіл
Партнерство Deltahost з «Освіторією» розпочалося задовго до проєкту «Прокачай школу». Телекомунікаційна компанія допомагала у проєкті «Перша професія», а для фіналістів Global Teacher Prize Ukraine 2020 передавали технологічні подарунки на інфраструктуру для дистанційного навчання (підключення або покращення інтернету, програмне забезпечення). Утім, допомогти кільком учителям – добре, а на постійній основі, системно – ще краще: це відчутніший внесок у майбутнє.
— Бізнес, особливо IT, який нині стрімко розвивається, має подумати: хто прийде у компанії завтра, наскільки ці спеціалісти будуть підготовлені, наскільки якісний продукт зможуть видавати, — вважає CEO та співвласник Deltahost Дмитро Земляний. — Якщо ми хочемо зберігати динаміку зростання, продовжувати конкурувати на міжнародних ринках, треба вже сьогодні подбати про навички людей, які працюватимуть через десять років, поцікавитися якістю інфраструктури, особливо у сільських школах. На прикладі «Прокачай школу» хочемо продемонструвати, як за невеликі гроші можна змінювати реалії довкола себе. Це під силу навіть малому бізнесу.
Важлива проактивність і самих шкіл. Наприклад, у одному із закладів освіти, до яких ми завітали, настільки скрутна фінансова ситуація, що не було навіть мила у туалеті, хоча була гостра проблема у профілактиці: за три місяці до того від COVID-19 помер директор школи. Втім, попри такі проблемні стартові умови новий керівник школи не опускає рук: намагається змінити ситуацію, залучити кошти, подається на конкурси, виграв ноутбуки у нашому проєкті.
Ми побачили й приклади такої управлінської майстерності, коли попри проблеми з фінансуванням зроблено майже неможливе. Так, директор школи у селищі Шипинці як грамотний менеджер знаходить спонсорів, і приміщення відремонтовано (перекрито дах, нові вікна), є басейн, створено куточок пам’яті героїв АТО.
— Хотілося б зробити кожну школу сучасною, інноваційною, тож будемо раді, якщо з’явиться тренд на технологізацію шкіл. Інші компанії можуть долучитися до проєкту — так ми проапргейдимо більше закладів освіти, масштабуючи імпакт та підвищуючи рівень цифровізації української освіти.
«Підтримати того, хто підтримує учнів»
Вчителька хімії та основ здоров’я школи в селищі Шипинцях (Чернівецька область) Олеся Кирилюк переконана: краще раз побачити, ніж сто разів почути. Недарма не лише розробила авторську програму факультативу для старшокласників «Молодь обирає здоров’я», а ще й створила збірник блок-схем «Школа виживання».
Сучасний багатофункціональний пристрій та ноутбук, які ще у грудні школа отримала завдяки проєкту «Прокачай школу», виводить наочність на новий рівень: можна залучати відео, презентації, інтерактивні завдання, проводити кінотренінги.
А ще сучасні технології допомагають проводити зустрічі шкільного клубу «Я — європеєць», кураторкою якого є пані Олеся. Його мета — прищеплювати учням підприємливість, ділову активність. Справа йде успішно: скажімо, бізнес-ідея учнів здобула перемогу на міжрегіональному конкурсі «Юніор бізнесу».
— Вчителі мають надихати, мотивувати, — каже тогорічна учасниця ТОП-50 Global Teacher Price Ukraine Олеся Кирилюк. — Але наші ресурси не безмежні. Треба підтримати того, хто підтримує учнів. І такою колосальною допомогою для освітян став цей проєкт.
QR-коди — навіть у лісі
Схожі думки та інтереси у вчительки біології та основ здоров’я Ольги Невмержицької. Вона працює в опорній школі у селищі Покалів Житомирської області, де навчаються діти з тринадцяти селищ. Шкільне життя тут з «родзинкою». Скажімо, першого вересня вчителів довелося… рятувати з полону піратів. Замість довгих промов – сміх та завдання квесту.
А у січні школа отримала не від Санта Клауса, а від проєкту «Прокачай школу» сучасну плазмову HD-TV панель та новітній ноутбук для освітніх потреб. Тож уже півроку тут опанувують освітні платформи, переглядають відеоролики, фільми, анімації, роблять презентації про птахів та тварин Полісся. До слова, вчителька входить до волонтерів «Хранителі Полісся», а учні не раз ставали переможцями олімпіади з біології, всеукраїнськими переможцями еколого-патріотичної гри «Паросток» та приєдналися два роки тому до міжнародного проєкту «Полісся – дика природа без кордонів». Навіть ліс поступово «цифровізується»: там можна побачити плакати з QR-кодами: якщо відсканувати, можна почитати ексклюзивну інформацію про історію місця, флору та фауну.
Ноутбуки дарують радість
Ноутбуки Lenovo Ukraine принесли чимало радості учням школи у селі Олександрівка (Кіровоградська область), де клас інформатики не онолювався майже 20 років, учням інклюзивної школи №8 м. Новомосковськ (Дніпропетровська область), адже дітям з інтелектуальними порушеннями, як нікому іншому, потрібна візуалізація під час навчання.
Команда невеличкої школи з міста Кобеляки (Полтавської області) випадково у інтернеті натрапили на анкету «Прокачай школу».
— Ми не вірили, що непомітна школа може так просто виграти, — зізнається директор Кобеляцької школи №3 Таїсія Масич. — У нас є комп’ютерний клас, який активно використовуємо: на заняттях — інтерактивні ігри, QR-коди. Учні отримали перші місця у Всеукраїнському конкурсі «Безпечний інтернет», перемогли у Всеукраїнському конкурсі «Ок, Google, З днем народження!», щорічно беруть участь у міжнародних конкурсах з інформатики та комп’ютерної грамотності. Але діти з особливими освітніми потребами (їх шестеро у школі) через щільний графік роботи комп’ютерного класу не мають доступу до техніки. Щоб займатися з ними, вчителі потребували переносні технічні засоби, такі як ноутбук, проєктор. Нині отриманими від засновників та партнерів проєкту двома новенькими ноутбуками та проєктором постійно користуються: і для дітей з ООП, і для позакласної роботи. А нам ще й двічі пощастило: на додачу виграли грант на облаштування ресурсної кімнати.
Смартдошки полегшують «дистанційку»
Лисичанська школа №5 йде у ногу з часом. Її вчителі закінчили Школу емпатії, тут працюють медіатори, а директор — випускниця програми House of Europe. Заклад освіти, серед іншого, реалізує проєт з медіаграмотності. Тож і діджиталізацією навчання школа відрізняється від багатьох шкіл-переможців: тут три комп`ютерні класи (28 комп’ютерів), вісім ноутбуків, по чотири проєктори та відеокамери, провідний інтернет в усіх кабінетах. Для створення інтерактивного простору, мультимедійного класу не вистачало лише того, що отримали нині від проєкту: смартдошки. Відтепер вчителям легше буде розробляти онлайн уроки за допомогою конструктору уроків, оцінювати під час дистанційного навчання через систему тестування. А гейміфікована лабораторія стане у пригоді під час різноманітних тренінгів.
«Ожили» інтерактивні дошки у Запорізькій гімназії №25 гуманітарного профілю, які колись подарували спонсори, після того, як заклад отримав два проєктори від «Прокачай школу». Адже без цих елементів вони не працювали, тож лише тепер можна проводити онлайн-уроки, конференції, майстер класи; знімати та показувати відео уроки та передачі, які створює дитяча медійна студія «2+5», розвивати проєкти з медійної грамотності, спілкуватися онлайн з однолітками з інших країн, що дуже корисно ще й у опануванні англійської та німецької мов, які в гімназії вивчають поглиблено.
І учнівське телебачення, і відеоуроки
Така ж просунута Краматорська школа № 9 (Краматорськ Донецької області). Тут за останні п’ять років учителі та учні взяли участь у понад 30 міжнародних, всеукраїнських, обласних, міських проєктах, тренінгах, семінарах. Англійську мову викладає Олена Зінченко – амбасадорка миру, одна з мережі Амбасадорів миру UNRPP, сертифікована тренерка від Програми ООН. А ще розвивають власне учнівське телебачення. Чого їм бракує для щастя? Звісно, сучасної відеолабораторії, на якій відео створюватимуть ще й педагоги для дистанційного навчання. Проєкт «Прокачай школу» вже подбав про це. А ще цей заклад освіти, як і решта, починаючи з квітня, отримали інноваційну систему HUMAN, яка допоможе налагодити якісне дистанційне навчання. Чому? Тому що саме з цього місяця приєднався новий партнер.
— Наша компанія три роки в освітній сфері, щоденно контактуємо з учителями різних шкіл і часто чуємо про погані технічні умови, — пояснює PR директор компанії HUMAN Вікторія Савенець. — Навіть безкоштовний електронний щоденник для деяких не актуальний, тому що педагоги просто не мають на чому працювати. Тож раді приєднатися до проєкту, щоб більше шкіл отримали базове технічне забезпечення, адже саме так ми можемо потурбуватися про своїх користувачів. Ідея відгукнулася у всіх фахівців нашої компанії, ми просто не могли залишитися осторонь. Нині ми щомісяця співфінансуємо одну зі шкіл-переможців. Хочемо запропонувати іншим компаніями приєднатися до ініціативи, адже це наш шанс змінити ситуацію. Хай допомога бізнесу школам стане не винятком, а традицією.
Бібліотека стає меідапростором
І — дійсно, ще одна компанія зрозуміла, що їй по дорозі з «Освіторією» у прокачці шкіл. «Видавництво Розумники» передали до початку навчального 2021/2022 року Дзвиняцькому ліцею (селище Дзвиняч Івано-Франківської області) ноутбук, планшет та телевізор для створення в бібліотеці сучасного медіапростору.
— Як інноваційна компанія, яка є розробником мультимедійного контенту для початкової школи, ми охоче долучились до проєкту «Прокачай школу», оскільки соціальна відповідальність бізнесу є важливою складовою нашої стратегії розвитку, — пояснив директор ТОВ «Видавництво Розумники» Олександр Кохан. — Ми вважаємо, що всі діти, навіть у найвіддаленіших населених пунктах України мають отримати доступ до сучасного комп’ютерного обладнання для використання його у навчальному процесі. Проєкт «Прокачай школу» — чудовий інструмент для реалізації цієї амбітної мети.
Отже, до грудня 2021 року школи ще можуть подавати анкети та сподіватися, що дива збуваються. А у представників бізнесу є можливість творити ці дива для дітей з різних куточків України. Хто знає, можливо, проєкт вийде за часові рамки та врешті-решт усі школи «проапгрейдять».
ТАКОЖ ЦІКАВО:
Як допомогти дитині полюбити математику: 7 ігор для школи й дому
Як словниковий запас, математика та цікавість до книг у дошкільнят визначають майбутнє
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media