Протези — це не страшно: урок, що пояснить усе про людей із протезами і травмами

photo: superhumans.com

Дедалі частіше на вулицях наших міст ми бачимо людей із протезами: це і військові, що повернулися з фронту після поранень, і цивільні, які, можливо, отримали травми внаслідок обстрілів. Природньо, у дітей виникає багато запитань про протези: чому людина з протезом носить шорти? Чи боляче ходити на протезі? Чи справді протези роблять із пластикових кришечок? Щоб розвіяти міфи про протези і дати дітям чесні відповіді на їхні запитання, Освіторія.Медіа спільно із Суперх’юманс Центр створила вчительський конструктор уроку, який пояснить усе про травми і протези. Урок адаптований для різних вікових категорій. Його розробив учитель і розробник онлайн-курсів, освітній дипломат Микола Попадюк у співпраці з експертами Суперх’юманс Центр. Проведіть цей урок у перші тижні вересня і зробіть свій внесок у побудову суспільства, що приймає людей із травмами. 

Спікер:

Микола Попадюк,
учитель, Google Certified Trainer,
Молодіжний делегат України до ГА ООН
та UNESCO 2023-2024, Top 50 Global Teacher Prize (2021, 2024, 2025)

Протези — це не страшно: урок, що пояснить усе про людей із протезами і травмами Місце уроку в освітній системі Цей урок має універсальний та інтегративний характер: його може провести вчитель будь-якого предмета, адже він має на меті формування ціннісних орієнтацій школярів. Урок спрямований не лише на отримання знань, а й на розвиток емпатії, критичного мислення та усвідомлення сучасних подій в українському та світовому контексті. Проведення уроку особливо ефективне на початку навчального року, адже саме в цей час школярі повертаються після канікул до колективної роботи і є потреба одразу задати тон єдності, співпереживання й соціальної відповідальності. Це допоможе виховати емпатію та готовність підтримувати одне одного. Матеріали можна використати для практичних занять, позакласної діяльності або в іншому форматі на розсуд учителя. Тривалість уроку 45 хвилин (можна варіювати: 35–40 хв — для початкової школи, до 50 хв — для старшої школи). Мета Сформувати у школярів прийняття людей з ампутаціями і протезами без стигми та зайвої героїзації. Завдання

  • Розвінчати міфи про протези (їхню вартість, «протези роблять із кришечок», «усі люди з протезами — ветерани», «із протезами не можна жити повноцінно» тощо).
  • Розвинути навички коректної комунікації: що варто і не варто говорити і робити.
  • Пояснити доступно, що таке протези різних типів (верхніх/нижніх кінцівок, очні, вушні, пацієнтоспецифічні імпланти, чому вони дорогі, як ними користуються).
  • Розвивати емпатію, критичне мислення, діалог через інтерактивні формати.

Очікувані результати

Після цього уроку учні:

  • знають базову термінологію (людина з інвалідністю; людина з протезом; протез верхньої/нижньої кінцівки; очні, вушні протези, пацієнтоспецифічні імпланти (коли імплант розміщується в певній ділянці обличчя);
  • наводять топ-5 міфів про людей з протезами та пояснюють, чому це міфи;
  • розпізнають, що не варто робити/казати під час комунікації з людьми з травмами/протезами;
  • розуміють, що людина з протезом ≠ обов’язково ветеран (це може бути однокласник, учитель тощо);
  • пропонують один-два реальні кроки для більш інклюзивного класу/школи.

Підготовка до уроку

  • Підготуйте мультимедійну презентацію за потреби.
  • Роздрукуйте Додаток 1 (для початкової школи) за умови проведення відповідних частин уроку.
  • Подбайте про доступ учнів до смартфонів та інтернету для перегляду відео в Instagram.
  • ЕТАПИ УРОКУ ЕТАП 1 – 2 хв

    Організаційний етап, перевірка домашнього завдання
    та оголошення теми уроку

    1. Розкажіть класу: «Сьогодні говоримо, як бути суспільством без бар’єрів — без упереджень і зайвої героїзації. Почнемо з вашого досвіду допомоги».

    2. Запропонуйте учням:

    • «Підніміть руки, хто коли-небудь допомагав людям із протезами?»
    • «Як саме ви допомагали?»

    3. Підведіть обговорення до збору кришечок від пляшечок як популярного методу «допомоги».

    4. Поясніть: «Із кришечок не роблять протези» → покажіть відео Superhumans № 1:

    Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

    5. Узагальніть: «Переробка може дати кошти, але матеріалом для протезів кришечки не є».

    6. Оголосіть тему: «Урок про те, як стати суспільством, що приймає людей з ампутаціями та протезами».

    Текст для вчителя «Сьогодні ми з вами поговоримо про важливу і водночас непросту тему — протези. На жаль, війна в Україні призвела до того, що багато людей, у тому числі діти й молодь, втратили кінцівки й потребують сучасних протезів».

    photo: superhumans.com ЕТАП 2 – 5 хв

    Актуалізація опорних знань

    1. Проведіть обговорення: «Що ви вже знаєте про протези? Де їх бачили/ про них чули?»

    2. Поясніть, що таке протез:

    • це інструмент/ пристрій, що допомагає замінити функцію втраченої частини тіла;
    • бувають протези верхніх/ нижніх кінцівок, очні, вушні протези, пацієнтоспецифічні імпланти (коли імплант розміщується у певній ділянці обличчя);
    • протези бувають різні: тренувальні, функціональні, спортивні, косметичні; налаштовуються індивідуально;
    • протез — це спосіб повернути людині можливість ходити, працювати, займатися спортом, бути активною та незалежною. 

    3. Покажіть відео Superhumans № 2:

    Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

    5. Обговоріть відео і домовтеся про коректну лексику та термінологію.

    ЕТАП 3 – 6 хв

    Мотивація навчальної діяльності

  • Покажіть/ розкажіть два короткі історичні приклади:
    • повоєнна Велика Британія: спеціально позначені місця/ лавки/ сидіння для поранених і людей з інвалідністю → логіка пріоритетності та видимості потреб;
    • СРСР: ветеранів з ампутаціями часто невидимили, стигматизували (наприклад, називали «самоварами») → логіка приховування.

    Текст для вчителя «Варто розуміти, що ставлення до людей з ампутаціями в різні часи було дуже різним. Наприклад, у повоєнному Лондоні для поранених і людей з інвалідністю спеціально позначали місця в транспорті чи на лавках у парку. Це був прояв поваги й підтримки — суспільство показувало, що потреби цих людей мають бути видимими й у пріоритеті. А от у СРСР ситуація була протилежною: ветеранів з ампутаціями часто намагалися робити «невидимими». Їхні протези не показували, людей із травмами війни/ з пораненнями, людей без кінцівок називали принизливими словами на кшталт «самовари» і не хотіли бачити в публічному просторі. Це створювало бар’єри й стигму, які ускладнювали їхнє життя. Сьогодні Україна рухається іншим шляхом — ми відкрито говоримо про потреби людей із протезами, підтримуємо їх, створюємо сучасні технології. І важливо, щоб ви розуміли: протез — це символ сили, а не слабкості. Це приклад того, як наука і суспільство допомагають людині знову відчувати повноту життя».

    2. Запитайте: «У якому суспільстві ми хотіли б жити сьогодні — з видимістю і повагою чи приховуванням і приниженням?»

    photo: superhumans.com ЕТАП 4 — 25-30 хв

    Основна частина уроку

    Базовий метод для всіх вікових груп — адаптований метод «Думайте — обговорюйте в парах — висловлюйтесь» (Think–Pair–Share).

  • Запропонуйте учням сісти в пари.
  • Поставте проблему/ запитання і дайте 1–3 хв подумати й записати ідеї.
  • Запропонуйте обговорити в парі 3–5 хв і відібрати одну-дві ключові ідеї.
  • Надайте слово кільком парам (по 1–2 хв кожній).
  • A. Початкова школа (1–4-й класи)

    Мініблок «Про протези — просто» 

  • За потреби повторіть дітям:
    • Протез — це «розумний інструмент», який допомагає ходити, бігати, тримати олівець, гратися.
    • Є різні протези (руки/ ноги, інколи — частини обличчя).
    • Люди з протезами можуть вчитися, дружити, займатися спортом тощо.
  • Продемонструйте відео Superhumans № 3:
  • Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

  • Проведіть коротке обговорення.
  • ВПРАВА 2 (за наявності часу)

    «Людина з протезом у нашому класі»

  • Уявіть, що в нашому класі є учень чи вчитель із протезом руки або ноги. Це така сама людина, як і ми з вами, але їй може знадобитися трохи більше часу або інший спосіб виконання деяких дій. Дуже важливо, щоб у класі панувала підтримка та взаємоповага. Давайте подумаємо та зобразимо разом, що ми можемо робити спільно на перерві чи у класі, щоби всі відчували себе комфортно?
  • Намалюйте малюнок нашого класу під час перерви чи уроку (спорт, малювання, розваги тощо).
  • (Варто підвести учнів до думки, що не існує поділу «можна/не можна»).

    Завантажити аркуш B. Середня школа (5-9-й класи) Мініблок «Факти простими словами»

    • Чому протези дорогі: індивідуальне виготовлення, точні матеріали, складні технології, налаштування, сервіс.
    • Покажіть відео Superhumans № 4:

    Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

    • Чому люди з протезами нижніх кінцівок зазвичай носять шорти: вентиляція, контроль стану шкіри/манжети, комфорт і безпека.
    • Покажіть відео Superhumans № 5:

    Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

    • Для людей із протезами «падіння — це норма навчання ходити знову». Важливо знати, як безпечно підвестися. Покажіть відео Superhumans № 6:

    Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

    ВПРАВА 1

    «Складні питання» (Think–Pair–Share)

    1. Поставте учням у парах серію складних запитань (оберіть 3–4, якщо вистачить часу):

    • В яке око дивитися людині з одним оком? (На очі співрозмовника, природно, не витріщатися на протез/ пов’язку).
    • Чи можна запитати «Як це?» (Так, якщо є довіра/ контекст і ви питаєте тактовно; прийміть «Не хочу відповідати»).
    • Чи дають знижку на манікюр/ педикюр, якщо немає кінцівки? (Ні, повага ≠ «знижка за інвалідність». Це про доступність сервісу, а не дискримінацію).
    • Чи пітніють ноги в протезах? Чи треба «міняти ногу»? (Є тертя і піт, тому важливі догляд, вентильоване вбрання; «ногу» не «міняють», доглядають протез і куксу, можуть замовляти інші приймальні гільзи/ комплектуючі).
      Поставте проблему/ запитання, дайте 1–3 хв подумати й записати ідеї.

    2. Запропонуйте обговорити в парі 3–5 хв і відібрати одну-дві ключові ідеї.

    3. Надайте слово кільком парам (по 1–2 хв кожній).

    ВПРАВА 2 (за наявності часу)

    «Складні питання» (Think–Pair–Share)

    Запропонуйте учням коротко сформулювати правила тактовності для підлітків: як ставити питання, як приймати відповідь «Не хочу говорити».

    Орієнтовний мінісписок «Що не варто робити/казати»

    • Не торкайтеся протеза/ пов’язки без дозволу.
    • Не вимагайте історій про травму.
    • Не називайте героєм за буденні дії.
    • Не робіть припущення «Ти ветеран?»
    • Запропонуйте допомогу питанням, а не дією: «Потрібна допомога?»

    Старша школа (9–11-й класи)

    Запропонуйте учням переглянути відео та проведіть загальне обговорення

    • Покажіть відео Superhumans № 7:

    Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

    • Обговоріть тезу «Люди з протезами не зобов’язані нас мотивувати».
    • Покажіть відео Superhumans № 8:

    Переглянути цей допис в Instagram

    Допис, поширений Superhumans (@superhumans.center)

    Обговоріть тему доступності та ергономічності в побутових сферах, наприклад, у закладі харчування. Що ще може бути адаптовано у класі/ їдальні, щоб зробити середовище доступнішим? (Накладки, стільці, підноси, пристосовані комп’ютерні клавіатури).

    ВПРАВА 1.

    Мікродискусія (Think–Pair–Share)

    1. Проблемне поле:

    • Чи завжди люди з протезами — ветерани? (Не варто плутати: люди з протезами — це не обов’язково ветерани. Це можуть бути ваші однокласники/ вчителі/ сусіди).
    • Буденні речі для людей із протезами — це героїзм чи ні? (Не варто героїзувати за буденні речі, героїзм — це не умова поваги).
    • Чи стикаються люди, що мають протези певної ділянки обличчя, з тими самими викликами, що й люди з протезами верхніх/ нижніх кінцівок? (Видимі/ невидимі травми, приватність, тактовність).

    2. Поставте проблему/ запитання, дайте 1–3 хв подумати й записати ідеї.

    3. Запропонуйте обговорити в парі 3–5 хв і відібрати одну-дві ключові ідеї.

    4. Надайте слово кільком парам (по 1–2 хв кожній).

    ВПРАВА 2 (за наявності часу)

    Дайте завдання парам: «Сформулюйте 5 правил «Що не варто робити/казати» для дорослої комунікації (to-do/ not-to-do)».

    Орієнтовний мінісписок

    To-Do (варто робити)

  • Спілкуватися як з рівним, не робити акцент на протезі.
  • Пропонувати допомогу тільки якщо справді бачиш потребу або якщо людина сама попросила.
  • Запитувати чемно й тактовно, якщо цікаво дізнатися більше.
  • Поважати особистий простір і ставлення людини до власного досвіду.
  • Пам’ятати, що протез — це лише інструмент для життя, а не характеристика особистості.
  • Not-To-Do (не варто робити)

  • Не показувати пальцем чи привертати увагу до протеза без згоди людини.
  • Не жартувати над протезом чи порівнювати його з «іграшкою/ роботом».
  • Не робити вигляд, що «нічого не сталося», і водночас не драматизувати ситуацію.
  • Не ставити надто особистих або нав’язливих питань («А скільки це коштує?», «А як ти втратив руку/ ногу?»).
  • Не вважати, що людина з протезом обмежена в усіх сферах життя.
  • ВПРАВА 3 (за наявності часу)

    Проведення обговорення за адаптованим методом Волта Діснея:

    • Мрійник: «Школа/ громада без бар’єрів — як виглядає?»
    • Реаліст: «Що можемо зробити за один місяць? (2–3 кроки)»
    • Критик: «Який ризик? Як його зменшити?»

    Загальний коментар

    Ефективним форматом проведення уроку є комбінація всіх окремих частин за умови наявності необхідного додаткового часу.

    photo: superhumans.com ЕТАП 5 — 5 хв

    Рефлексія, підсумки

    1. Обговоріть з учнями:

    • Як ви себе почували під час сьогоднішнього уроку?
    • Наскільки емоційно складною була для вас ця тематика?
    • Що найголовніше ви сьогодні для себе дізнались?
    • Як ви застосуєте це в реальному житті?

    2. Підбийте підсумки: «Людина з протезом — не «інша», а рівна. Повага — це природність, приватність, такт і готовність запитати, а не вирішувати за іншу людину. Інклюзія — це не героїзація і не жалість, це рівність і доступ».

    ЕТАП 6 — 1 хв

    Домашнє завдання

    Початкова школа

    Уявіть, що ви придумали героя, наприклад, казкового персонажа, супергероя чи мультяшного друга. Цей герой має протез руки чи ноги.

  • Намалюйте малюнок цього персонажа.
  • Покажіть, що він робить на вашому малюнку (грає, навчається, гуляє, танцює, малює тощо).
  • Придумайте 2–3 речення, щоб підписати малюнок: розкажіть, чим займається ваш герой і що йому допомагає робити протез.
  • Приклад підпису: «Це лев Сміливчик. У нього є протез лапи. Завдяки йому він може швидко бігати та грати з друзями у футбол».

    Середня школа

    Мініесе «Що я пояснив/-ла б другові про протези за 60 секунд?»

    Уявіть, що у вас є тільки одна хвилина, щоб розповісти. Оберіть найважливіші факти:

    • для чого потрібні протези;
    • які бувають види;
    • як вони допомагають людям у житті;
    • чому важливо ставитися з повагою до людей, які ними користуються.

    Старша школа

    Підготуйте мінідослідження на одну сторінку:

    • оберіть історію конкретної людини з протезом (це може бути герой літератури, історична постать або сучасна людина — не обов’язково військовий);
    • коротко опишіть її досвід;
    • зробіть висновки у форматі: «Які бар’єри створює суспільство для людей із протезами і як їх прибирати?»

    Спробуйте показати, що ви не просто знайшли факти, а й подумали над тим, як зробити наше середовище більш дружнім і справедливим.

    Завантажити урок Поділитися цією статтею

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *