photo: superhumans.com
Дедалі частіше на вулицях наших міст ми бачимо людей із протезами: це і військові, що повернулися з фронту після поранень, і цивільні, які, можливо, отримали травми внаслідок обстрілів. Природньо, у дітей виникає багато запитань про протези: чому людина з протезом носить шорти? Чи боляче ходити на протезі? Чи справді протези роблять із пластикових кришечок? Щоб розвіяти міфи про протези і дати дітям чесні відповіді на їхні запитання, Освіторія.Медіа спільно із Суперх’юманс Центр створила вчительський конструктор уроку, який пояснить усе про травми і протези. Урок адаптований для різних вікових категорій. Його розробив учитель і розробник онлайн-курсів, освітній дипломат Микола Попадюк у співпраці з експертами Суперх’юманс Центр. Проведіть цей урок у перші тижні вересня і зробіть свій внесок у побудову суспільства, що приймає людей із травмами.
Спікер:
Микола Попадюк,
учитель, Google Certified Trainer,
Молодіжний делегат України до ГА ООН
та UNESCO 2023-2024, Top 50 Global Teacher Prize (2021, 2024, 2025)
Протези — це не страшно: урок, що пояснить усе про людей із протезами і травмами Місце уроку в освітній системі Цей урок має універсальний та інтегративний характер: його може провести вчитель будь-якого предмета, адже він має на меті формування ціннісних орієнтацій школярів. Урок спрямований не лише на отримання знань, а й на розвиток емпатії, критичного мислення та усвідомлення сучасних подій в українському та світовому контексті. Проведення уроку особливо ефективне на початку навчального року, адже саме в цей час школярі повертаються після канікул до колективної роботи і є потреба одразу задати тон єдності, співпереживання й соціальної відповідальності. Це допоможе виховати емпатію та готовність підтримувати одне одного. Матеріали можна використати для практичних занять, позакласної діяльності або в іншому форматі на розсуд учителя. Тривалість уроку 45 хвилин (можна варіювати: 35–40 хв — для початкової школи, до 50 хв — для старшої школи). Мета Сформувати у школярів прийняття людей з ампутаціями і протезами без стигми та зайвої героїзації. Завдання
- Розвінчати міфи про протези (їхню вартість, «протези роблять із кришечок», «усі люди з протезами — ветерани», «із протезами не можна жити повноцінно» тощо).
- Розвинути навички коректної комунікації: що варто і не варто говорити і робити.
- Пояснити доступно, що таке протези різних типів (верхніх/нижніх кінцівок, очні, вушні, пацієнтоспецифічні імпланти, чому вони дорогі, як ними користуються).
- Розвивати емпатію, критичне мислення, діалог через інтерактивні формати.
Очікувані результати
Після цього уроку учні:
- знають базову термінологію (людина з інвалідністю; людина з протезом; протез верхньої/нижньої кінцівки; очні, вушні протези, пацієнтоспецифічні імпланти (коли імплант розміщується в певній ділянці обличчя);
- наводять топ-5 міфів про людей з протезами та пояснюють, чому це міфи;
- розпізнають, що не варто робити/казати під час комунікації з людьми з травмами/протезами;
- розуміють, що людина з протезом ≠ обов’язково ветеран (це може бути однокласник, учитель тощо);
- пропонують один-два реальні кроки для більш інклюзивного класу/школи.
Підготовка до уроку
ЕТАПИ УРОКУ ЕТАП 1 – 2 хв
Організаційний етап, перевірка домашнього завдання
та оголошення теми уроку
1. Розкажіть класу: «Сьогодні говоримо, як бути суспільством без бар’єрів — без упереджень і зайвої героїзації. Почнемо з вашого досвіду допомоги».
2. Запропонуйте учням:
- «Підніміть руки, хто коли-небудь допомагав людям із протезами?»
- «Як саме ви допомагали?»
3. Підведіть обговорення до збору кришечок від пляшечок як популярного методу «допомоги».
4. Поясніть: «Із кришечок не роблять протези» → покажіть відео Superhumans № 1:
Переглянути цей допис в Instagram
5. Узагальніть: «Переробка може дати кошти, але матеріалом для протезів кришечки не є».
6. Оголосіть тему: «Урок про те, як стати суспільством, що приймає людей з ампутаціями та протезами».
Текст для вчителя «Сьогодні ми з вами поговоримо про важливу і водночас непросту тему — протези. На жаль, війна в Україні призвела до того, що багато людей, у тому числі діти й молодь, втратили кінцівки й потребують сучасних протезів».
photo: superhumans.com ЕТАП 2 – 5 хв
Актуалізація опорних знань
1. Проведіть обговорення: «Що ви вже знаєте про протези? Де їх бачили/ про них чули?»
2. Поясніть, що таке протез:
- це інструмент/ пристрій, що допомагає замінити функцію втраченої частини тіла;
- бувають протези верхніх/ нижніх кінцівок, очні, вушні протези, пацієнтоспецифічні імпланти (коли імплант розміщується у певній ділянці обличчя);
- протези бувають різні: тренувальні, функціональні, спортивні, косметичні; налаштовуються індивідуально;
- протез — це спосіб повернути людині можливість ходити, працювати, займатися спортом, бути активною та незалежною.
3. Покажіть відео Superhumans № 2:
Переглянути цей допис в Instagram
5. Обговоріть відео і домовтеся про коректну лексику та термінологію.
ЕТАП 3 – 6 хв
Мотивація навчальної діяльності
- повоєнна Велика Британія: спеціально позначені місця/ лавки/ сидіння для поранених і людей з інвалідністю → логіка пріоритетності та видимості потреб;
- СРСР: ветеранів з ампутаціями часто невидимили, стигматизували (наприклад, називали «самоварами») → логіка приховування.
Текст для вчителя «Варто розуміти, що ставлення до людей з ампутаціями в різні часи було дуже різним. Наприклад, у повоєнному Лондоні для поранених і людей з інвалідністю спеціально позначали місця в транспорті чи на лавках у парку. Це був прояв поваги й підтримки — суспільство показувало, що потреби цих людей мають бути видимими й у пріоритеті. А от у СРСР ситуація була протилежною: ветеранів з ампутаціями часто намагалися робити «невидимими». Їхні протези не показували, людей із травмами війни/ з пораненнями, людей без кінцівок називали принизливими словами на кшталт «самовари» і не хотіли бачити в публічному просторі. Це створювало бар’єри й стигму, які ускладнювали їхнє життя. Сьогодні Україна рухається іншим шляхом — ми відкрито говоримо про потреби людей із протезами, підтримуємо їх, створюємо сучасні технології. І важливо, щоб ви розуміли: протез — це символ сили, а не слабкості. Це приклад того, як наука і суспільство допомагають людині знову відчувати повноту життя».
2. Запитайте: «У якому суспільстві ми хотіли б жити сьогодні — з видимістю і повагою чи приховуванням і приниженням?»
photo: superhumans.com ЕТАП 4 — 25-30 хв
Основна частина уроку
Базовий метод для всіх вікових груп — адаптований метод «Думайте — обговорюйте в парах — висловлюйтесь» (Think–Pair–Share).
A. Початкова школа (1–4-й класи)
Мініблок «Про протези — просто»
- Протез — це «розумний інструмент», який допомагає ходити, бігати, тримати олівець, гратися.
- Є різні протези (руки/ ноги, інколи — частини обличчя).
- Люди з протезами можуть вчитися, дружити, займатися спортом тощо.
Переглянути цей допис в Instagram
ВПРАВА 2 (за наявності часу)
«Людина з протезом у нашому класі»
(Варто підвести учнів до думки, що не існує поділу «можна/не можна»).
Завантажити аркуш B. Середня школа (5-9-й класи) Мініблок «Факти простими словами»
- Чому протези дорогі: індивідуальне виготовлення, точні матеріали, складні технології, налаштування, сервіс.
- Покажіть відео Superhumans № 4:
Переглянути цей допис в Instagram
- Чому люди з протезами нижніх кінцівок зазвичай носять шорти: вентиляція, контроль стану шкіри/манжети, комфорт і безпека.
- Покажіть відео Superhumans № 5:
Переглянути цей допис в Instagram
- Для людей із протезами «падіння — це норма навчання ходити знову». Важливо знати, як безпечно підвестися. Покажіть відео Superhumans № 6:
Переглянути цей допис в Instagram
ВПРАВА 1
«Складні питання» (Think–Pair–Share)
1. Поставте учням у парах серію складних запитань (оберіть 3–4, якщо вистачить часу):
- В яке око дивитися людині з одним оком? (На очі співрозмовника, природно, не витріщатися на протез/ пов’язку).
- Чи можна запитати «Як це?» (Так, якщо є довіра/ контекст і ви питаєте тактовно; прийміть «Не хочу відповідати»).
- Чи дають знижку на манікюр/ педикюр, якщо немає кінцівки? (Ні, повага ≠ «знижка за інвалідність». Це про доступність сервісу, а не дискримінацію).
- Чи пітніють ноги в протезах? Чи треба «міняти ногу»? (Є тертя і піт, тому важливі догляд, вентильоване вбрання; «ногу» не «міняють», доглядають протез і куксу, можуть замовляти інші приймальні гільзи/ комплектуючі).
Поставте проблему/ запитання, дайте 1–3 хв подумати й записати ідеї.
2. Запропонуйте обговорити в парі 3–5 хв і відібрати одну-дві ключові ідеї.
3. Надайте слово кільком парам (по 1–2 хв кожній).
ВПРАВА 2 (за наявності часу)
«Складні питання» (Think–Pair–Share)
Запропонуйте учням коротко сформулювати правила тактовності для підлітків: як ставити питання, як приймати відповідь «Не хочу говорити».
Орієнтовний мінісписок «Що не варто робити/казати»
- Не торкайтеся протеза/ пов’язки без дозволу.
- Не вимагайте історій про травму.
- Не називайте героєм за буденні дії.
- Не робіть припущення «Ти ветеран?»
- Запропонуйте допомогу питанням, а не дією: «Потрібна допомога?»
Старша школа (9–11-й класи)
Запропонуйте учням переглянути відео та проведіть загальне обговорення
- Покажіть відео Superhumans № 7:
Переглянути цей допис в Instagram
- Обговоріть тезу «Люди з протезами не зобов’язані нас мотивувати».
- Покажіть відео Superhumans № 8:
Переглянути цей допис в Instagram
Обговоріть тему доступності та ергономічності в побутових сферах, наприклад, у закладі харчування. Що ще може бути адаптовано у класі/ їдальні, щоб зробити середовище доступнішим? (Накладки, стільці, підноси, пристосовані комп’ютерні клавіатури).
ВПРАВА 1.
Мікродискусія (Think–Pair–Share)
1. Проблемне поле:
- Чи завжди люди з протезами — ветерани? (Не варто плутати: люди з протезами — це не обов’язково ветерани. Це можуть бути ваші однокласники/ вчителі/ сусіди).
- Буденні речі для людей із протезами — це героїзм чи ні? (Не варто героїзувати за буденні речі, героїзм — це не умова поваги).
- Чи стикаються люди, що мають протези певної ділянки обличчя, з тими самими викликами, що й люди з протезами верхніх/ нижніх кінцівок? (Видимі/ невидимі травми, приватність, тактовність).
2. Поставте проблему/ запитання, дайте 1–3 хв подумати й записати ідеї.
3. Запропонуйте обговорити в парі 3–5 хв і відібрати одну-дві ключові ідеї.
4. Надайте слово кільком парам (по 1–2 хв кожній).
ВПРАВА 2 (за наявності часу)
Дайте завдання парам: «Сформулюйте 5 правил «Що не варто робити/казати» для дорослої комунікації (to-do/ not-to-do)».
Орієнтовний мінісписок
To-Do (варто робити)
Not-To-Do (не варто робити)
ВПРАВА 3 (за наявності часу)
Проведення обговорення за адаптованим методом Волта Діснея:
- Мрійник: «Школа/ громада без бар’єрів — як виглядає?»
- Реаліст: «Що можемо зробити за один місяць? (2–3 кроки)»
- Критик: «Який ризик? Як його зменшити?»
Загальний коментар
Ефективним форматом проведення уроку є комбінація всіх окремих частин за умови наявності необхідного додаткового часу.
photo: superhumans.com ЕТАП 5 — 5 хв
Рефлексія, підсумки
1. Обговоріть з учнями:
- Як ви себе почували під час сьогоднішнього уроку?
- Наскільки емоційно складною була для вас ця тематика?
- Що найголовніше ви сьогодні для себе дізнались?
- Як ви застосуєте це в реальному житті?
2. Підбийте підсумки: «Людина з протезом — не «інша», а рівна. Повага — це природність, приватність, такт і готовність запитати, а не вирішувати за іншу людину. Інклюзія — це не героїзація і не жалість, це рівність і доступ».
ЕТАП 6 — 1 хв
Домашнє завдання
Початкова школа
Уявіть, що ви придумали героя, наприклад, казкового персонажа, супергероя чи мультяшного друга. Цей герой має протез руки чи ноги.
Приклад підпису: «Це лев Сміливчик. У нього є протез лапи. Завдяки йому він може швидко бігати та грати з друзями у футбол».
Середня школа
Мініесе «Що я пояснив/-ла б другові про протези за 60 секунд?»
Уявіть, що у вас є тільки одна хвилина, щоб розповісти. Оберіть найважливіші факти:
- для чого потрібні протези;
- які бувають види;
- як вони допомагають людям у житті;
- чому важливо ставитися з повагою до людей, які ними користуються.
Старша школа
Підготуйте мінідослідження на одну сторінку:
- оберіть історію конкретної людини з протезом (це може бути герой літератури, історична постать або сучасна людина — не обов’язково військовий);
- коротко опишіть її досвід;
- зробіть висновки у форматі: «Які бар’єри створює суспільство для людей із протезами і як їх прибирати?»
Спробуйте показати, що ви не просто знайшли факти, а й подумали над тим, як зробити наше середовище більш дружнім і справедливим.
Завантажити урок Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media