10 порад для батьків, які дбають про різнобічний розвиток малюка
Які науки, види спорту, мистецтва потрібні дитині? Як дати якомога більше, але не перенавантажити? Принципу «шведського столу» — дати можливість дитині перевірити себе у різних напрямках — дотримуються представники багатьох педагогічних методик — Марії Монтессорі, демократична школа, «Дальтон-план» Brightworks тощо. «Кулінарно-педагогічні» поради допоможуть батькам.
1. «Меню» складіть заздалегідь
Людина може бути різнобічною, тож завдання полягає не в тому, аби фанатично розвивати у дитині лише певні здібності. Йдеться лише про пріоритети. Якщо якась приватна школа дає змогу навчатися різних видів наук, мистецтва, спорту, здібності можна буде помітити. А ось якщо за стандартною програмою дитина вивчає переважно мову, математику, навколишній світ, а на гурток її треба везти після уроків, вже втомлену? Хочеться обрати не випадкове, а дитині до душі. Для цього фахівці придумали поетапне занурення.
Допитливість дитини дає змогу залучити її до попереднього вибору. Можна, за методикою Леонардо да Вінчі, привчити щодня ставити запитання, на які хочеш отримати відповіді, а також чого хочеться навчитися. Жодної критики та поділу на важливе чи ні. «Хочу запускати бейблейд» — не гірше, ніж «Хочу написати книжечку». Завдання дорослих — записувати питання та бажання, а раз на тиждень розподіляти за напрямками. Наприклад, бейблейд ближче до видів спорту, де важливо враховувати траєкторію руху, а мрія про книжечку — до літературних завдань для найменших.
2. Має бути система
Але що саме пропонувати? Підказкою батькам може стати теорія множинного інтелекту. За нею, у людини існує від 8 до 12 (за різними версіями) видів природних здібностей. Якщо виключити такі варіанти, як екзистенційний чи духовний інтелекти, визначення яких викликає чимало наукових суперечок, а міжособистісний та внутрішньо особистісний поєднати в емоційний інтелект, залишається 7 видів інтелекту:
- логіко-математичний,
- лінгвістичний,
- музичний,
- візуально-просторовий,
- натуралістичний,
- тілесно-кінестетичний,
- емоційний.
Треба дати дитині зануритися у середовище, яке сприяє розкриттю кожного з видів.
3. «Страви» варто скомпонувати
Але влаштувати вдома, скажімо, «математичний тиждень» — не найкраща ідея. Бо вчені доводять, що чергування предметів допомагає навчатися найбільш ефективно, покращує здатність мозку розрізняти навички. Навіть дуже зацікавлена у математиці дитина втомиться, у якій би ігровій формі це не пропонували. До того ж тренування одної навички автоматизується, і важче оцінити, чи подобається вам діяльність. А тренування навичок з різних галузей підвищує зануреність.
Тому обираємо на тиждень пари, які добре пасують (як, скажімо, біля гарячих страв ставлять свіжі овочі). Можливі варіанти: тиждень математики і музики, тиждень мов та психології (розвитку емоційного інтелекту EQ), а також живопису та природничих наук. А ось спорт — це те фізичне навантаження, яке має постійно додаватися до навчання. Тож розподіляємо знайомство з його різними видами. Скажімо, такий вид фізичного розвитку, як катання на ковзанах, роликах, скейті, лижах (залежно від сезону та віку дитини), а також теніс — все, де потрібно враховувати траєкторію руху — гарно поєднуються з математикою. Тижню, присвяченому комунікації (мова, EQ) пасують командні види спорту та бойові мистецтва — все, що теж про взаємини. А коли йдеться про натуралістичний інтелект та малювання (у фокусі буде природа), підійдуть плавання, акробатика, аеройога, якими можна зайнятися просто на природі. Також доведеться орієнтуватися на вікові етапи розвитку.
4. Має бути «просторо»
Обов’язково залиште досить часу для вільної гри — це все одно, що роздуми для дорослого, у цей час дитина «переробляє» враження, в тому числі — своє ставлення до нових занять.
5. Важлива різноманітність подачі
Математика та музика — це зовсім не два уроки. Це напрямки, які будуть варіюватися. Як-от арифметика, геометрія, розвиток просторового мислення, логіка, LEGO чи робототехніка, шахи, інформатика, ази фінансів, співи, гра на кількох музичних інструментах, танці, слухання музики. А скільки вправ та ігор можна вигадати під час цих занять!
Виявити лінгвістичний інтелект, окрім традиційних занять, допоможе і набір тексту, і риторика, і розвиток фонетичного слуху, школярі 9–10 років можуть спробувати виражати думки у вигляді казок, оповідань, пограти у журналістів. Зрозуміти свої та чужі емоції можна через театралізацію, пантоміму, психологічні вправи.
На тижні живопису, окрім малювання різними видами фарб, крейдою, чорнилами, олівцями, ліплення, аплікації, також варто додати оригамі, фотографування, ігри на розпізнання відтінків кольорів. А ще «читання» картин та скульптур — ряд прийомів, які допомагають більше зрозуміти твір мистецтва (приміром, відтворити позу персонажа, простежити за його поглядом, зрозуміти вираз обличчя тощо).
Якщо йдеться про науки для дітей 5–10 років, то мова не про вивчення теорії, а про відповіді на конкретні запитання щодо природи, спостереження, досліди. Має сенс вивчати рослин та тварин (біологія, зоологія), космос (ази астрономії), склад землі, стани води, функціонування повітря. Науки дозволяють дитині одночасно насичувати та розпалювати допитливість. Можуть зацікавити етапи походження життя на планеті, історія розвитку людства загалом, історія винаходів. Можна «продегустувати» надання першої медичної допомоги, кулінарію, роботу з деревом (ази столярної справи), лозоплетіння, виготовлення саморобок, шиття, макраме, бісероплетіння.
6. «Порції» мають бути маленькими
За кожен урок дитина має чомусь навчатися. Адже визначитися, чи щось подобається, можна лише в ситуації успіху. Наприклад, якщо дитина розуміє лише, що досі не навчилася плавати, їй здається, це складно і взагалі справа не для неї. Варто говорити не «вчимося плавати», а вчимося робити видих у воду, занурюватися з головою, занурюватися з відкритими очима тощо. Придайте цьому окрему цінність: відтепер ти можеш бачити все на дні. Якщо навичка складна, розбийте її на маленькі кроки. Приміром, ви вчите дитину розпізнавати послідовності геометричних фігур? Не виходить одразу? Тоді першим завданням буде: продовжити послідовність з двох дуже різних предметів (лялька та барабан), обравши з двох варіантів відповіді правильну. Потім — три варіанти відповіді, дали послідовність вже з 3 предметів, а там — предмети вже схожі (різні ляльки), а там поступово переходимо на кола-трикутники-квадрати і 6–8 варіантів відповідей.
7. «Страви не мають бути занадто ситними»
Тобто навчання не має бути занадто інтенсивним, у жодному разі не примушувати. Краще залишати відчуття «далі буде…». Якщо дитина «трохи голодна» на заняття, якщо їй хочеться ще — це чудовий стан, аби зрозуміти, що їй потрібно найбільше.
8. Використовуйте все лише якісне
Коли ви на домашньому етапі визначилися, що дитині подобається та вдається найбільше, важливо не зіпсувати інтерес, коли перейдете до групових чи індивідуальних занять. Ретельно перевіряйте рівень викладання, кваліфікацію репетиторів. Для дитини з художніми здібностями може бути більше шкоди, ніж користі від гуртка, де вчать однаково малювати ялинку як три зелених трикутники.
9. «Посуд» має бути прозорим
Аби не ставалося так, що дитині через місяць набридають заняття, до яких вона прагнула, варто не просто привести, а на початку дати всю інформацію. Юний учень на доступному рівні теж має знати, як будуть організовані заняття: чому будуть навчати (навчальний план), які різноманітні форми навчання будуть. Перед початком занять добре знайти можливість подивитись, що вміють випускники. На цьому етапі вже йдеться про «вчимося плавати», про перспективи. Тоді дитина бачитиме шлях.
10. Переміна — це на краще
Якщо все пройшло правильно, родина і дитина визначилися, гурток чи вчитель дають все необхідне, але юний танцюрист через пару місяців хоче вчитися анімації, а через пів року ще чомусь, не варто замучуватися. Адже хвилюватися варто, якщо син чи донька втікають від труднощів, не мають захоплень, йдуть, не розуміючи, що саме втрачають. Батьки, які стільки зробили, мають бути переконані, що дали дитині можливість відчути смак різних видів діяльності. Тож скоріше за все їй просто подобається компонувати різні напрямки, брати потрібне звідти. І це добре. Адже її майбутнє — світ, де людина за життя має бути залучена в сотні проєктів, а поєднанні вмінь з різних галузей цінуватиметься найбільше.
Источник: www.osvitoria.media