Уроки Незламності: вчительський конструктор про Стуса, Телігу, Гонгадзе

Для обкладинки були використані ілюстрації Катерини Цібере під менторством Сергія Федорова

Повномасштабна російсько-українська війна спонукає нас уважніше вивчати уроки історії. Знання власного минулого дає сучасним українцям багато переваг: вміння аналізувати і проводити історичні паралелі, навичка протистояти фейкам з боку ворожої пропаганди та розвіювати нав’язані історичні міфи. Протягом усієї історії України були особистості, які всупереч обставинам, інформаційній блокаді й навіть терору на державному рівні відстоювали власні принципи й цінності попри ризик для життя. Чимало українців платять високу ціну Свободи і зараз. Вони — Незламні, і їхні історії та імена ми маємо знати. Про них наші Уроки Незламності. Протягом травня оберіть день, щоб провести такий урок у вашому класі. Освіторія.Медіа у співпраці з проєктом Стріткод та за підтримки проєкту ШоТам створили Вчительський конструктор для вашого уроку незламності.

Авторки розробки уроку:

Діана Мельникова, вчителька української мови та літератури, письменниця та Інна Крупник, Голова ГО «Історична платформа», проєкт «Стріткод: історія на кожному кроці»

Діана Мельникова

Інна Крупник

Цілі уроку:

  • з’ясувати, що таке незламність і чи можна цього навчитися;
  • дослідити незламність на прикладі життя окремих особистостей, простежити тяглість боротьби за Свободу та Незалежність України;
  • розвивати самосвідомість та самоідентифікацію учнів, критичне й аналітичне мислення;

Вступ

Що таке незламність? Як учні розуміють це слово? Які асоціації у них виникають? Щоб зорієнтувати дітей, можна озвучити кілька запитань на початку.

✹ Незламність як феномен. Як ви розумієте це поняття взагалі і в контексті української історії та українських Героїв? Які асоціації у вас викликає це слово, наприклад, відносно предметів, матеріалів (тут йдеться про слово «міцність»)? Що є для вас крихкість — речей і предметів? Що асоціюється зі словом «крихкість»?

ПРИМІТКА. Учитель може також підготувати зображення матеріалів, які асоціюються з міцністю/незламністю, і вивести їх на екран уже після відповідей учнів. Або, якщо є можливість, принести їх у клас як наочний матеріал й використати замість віртуальної демонстрації.

✹ Хто для вас є прикладом незламності? В історії, серед знайомих та рідних, серед відомих людей? Чи можете навести такі приклади, спираючись на особистий життєвий досвід, досвід вашої родини чи друзів?

Висловити учням свої думки допоможуть наступні інструменти:

Хмара слів. Учні пишуть слово, яке ототожнюють із незламністю протягом хвилини, далі клас розглядає, що вийшло. Відповіді однокласників можуть наштовхнути на нові думки й розкрити поняття «незламність» для кожного учасника об’ємніше.

Спільна дошка Padlet (як варіант можна використовувати Jamboard від Google). Протягом кількох хвилин учні залишають на стікерах віртуальної дошки свої вже більш-менш розгорнуті думки, свої визначення незламності. Далі — разом читають і обговорюють.

Обговорення

1. Хто такі Борці за незалежність? Чи знайомі ви з таким законодавчим визначенням? Чи маємо ми розуміти боротьбу за незалежність і свободу ширше, ніж винятково військова звитяга?

Довідково для вчителя

Законодавче визначення «Борець за незалежність»:

Згідно з Законом України «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті «Борцями за незалежність України у XX столітті визнаються особи, які брали участь у всіх формах політичної, збройної та іншої колективної чи індивідуальної боротьби за незалежність України у XX столітті у складі таких органів влади, організацій, структур та формувань:

  • органи влади та військові формування УНР (наприклад, Січові Стрільці), Гетьманату Павла Скоропадського, ЗУНР, Карпатської України;
  • повстанські, партизанські загони, які діяли на території України у 1917–1930 роках за здобуття, захист або відновлення незалежності України (наприклад, Холодноярівська Республіка);
  • такі формування, як: Українська військова організація (УВО), Організація українських націоналістів (ОУН), Народно-визвольна революційна організація (НВРО), Українська повстанська армія (УПА), Українська повстанча армія отамана Тараса Боровця (Бульби) «Поліська Січ», Українська народна революційна армія (УНРА), Українська Головна Визвольна Рада (УГВР);
  • спілки та громадські об’єднання: Антибільшовицький блок народів (АБН), Українська Гельсінська спілка (група) (УГС, УГГ), Народний Рух України за перебудову (Народний Рух України) до 24 серпня 1991 року;
  • інші організації, структури або формування, що існували протягом XX століття (до 24 серпня 1991 року) і метою діяльності яких було здобуття (відновлення) або захист незалежності України.

2. Чим важливі життєві принципи таких незламних постатей? Як їхня боротьба за Україну має бути усвідомлена нами?

Знайомство з постатями

Щоб познайомити учнів із історичними особистостями, можна обрати кілька варіантів подачі та підготовки. Перед кожним методом знайомства з Незламним варто запитати дітей, що вони знають про цю людину зараз, до знайомства з матеріалами.

Чому обрали цих постатей?

В українській історії чимало прикладів Незламності, проте для уроку ми обрали насамперед ці чотири приклади — з різних історичних періодів, людей різних професій. Їхні приклади демонструють цілу палітру якостей, які можуть багато чого нас навчити сьогодні, бути джерелом ідей у відстоюванні державності. Пропонуємо обрати 1–3 постаті для уроку Незламності.

Січові Стрільці

— приклад патріотичної військової формації, самоорганізації українців, беззаперечного єднання перед небезпекою. Звитяжці, патріоти та легенди.

Олена Теліга

— приклад життєвої стійкості, мужності та нескореності, вірність ідейним принципам. Борчиня та патріотка.

Василь Стус

— приклад життєвої боротьби, опору несправедливості. Той, що не мовчав.

Георгій Гонгадзе

— приклад принциповості, професійності, відстоювання правди. Журналіст та вільнодумець.

Самостійна підготовка учнів: Презентація

Випереджальне домашнє завдання (персональне завдання для учня чи групи учнів до уроку Незламності за принципом «перевернутого класу»).

Підготуйте коротку доповідь-презентацію про одну конкретну особистість: хто це, як зберігається пам’ять про цю людину, скільки пам’ятників їй є в Україні, чи є вони у світі, як працює УІНП в цьому напрямку?

Довідково для вчителя

УІНП (Український інститут національної пам’яті) — центральний орган виконавчої влади з реалізації державної політики у сфері відновлення та збереження національної пам’яті, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури.

Можна перед презентаціями влаштувати невелике опитування аудиторії:

✹ Що ви знаєте про Січових Стрільців/ Олену Телігу/ Василя Стуса/ Георгія Гонгадзе?

 ✹Як зберігається пам’ять про цих постатей? Пам’ятники кому з цих людей ви бачили або знаєте про них? Де вони розташовані? Пригадайте вулиці, названі на честь цих людей.

Структура презентації

➜ Роль в історії: Січові Стрільці / Олена Теліга/ Василь Стус/ Георгій Гонгадзе (використовуйте тизер з платформи Стріткод як варіант формулювання);

➜ Формування особистості. Дитинство, вплив, захоплення, соціальні умови, історичний період.

➜ 5 найцікавіших фактів про особистість із життя з датами (якщо відомі) (використовуйте інформацію з платформи Стріткод).

➜ Акцент на особливих навичках чи рисах, у чому проявляється Незламність саме цієї постаті.

Перед підготовкою презентацій зазначте, що вони мають бути стислими (поставте часовий регламент, наприклад, 5 хвилин на доповідь), із чіткими, інформативними, лаконічними, зрозумілими аудиторії меседжами.

Додаємо контексту: Відео

Перегляньте відео про одну з історичних постатей на платформі Стріткод (Січові Стрільці/ Олена Теліга/ Василь Стус/ Георгій Гонгадзе). Запитайте учнів:

  • Які факти їм видаються найцікавішими, які найбільше привертають увагу? Чому?
  • Охарактеризуйте особистість одним реченням так, аби це було максимально влучне визначення. Обґрунтуйте свою думку.

ПРИМІТКА. Якщо вчитель вирішує використати на уроці обидва завдання (підготовлені учнями презентації та перегляд відео після, блок обговорення доповідей учнів та змісту відеороликів можна об’єднати й поставити запитання вище після двох активностей).

Заглиблюємось у світ Незламних

Учні вже мають певне уявлення про особистість, отже, засвоюють інформацію більш глибоко і готові рефлексувати. Тож далі вчитель може обрати варіанти завдань та активностей, щоб заглибитися у світ Незламних.

I. Інтерв’ю

Запропонуйте учням провести інтерв’ю з Незламним.

✏️

Завдання: поставте 5 запитань Незламному і поміркуйте, як він/вона могли б на них відповісти, спираючись на їхню біографію, цінності й принципи.

У цьому завданні можливі варіанти: поставити лише 5 питань/ питання+відповідь на одне з них за вибором учня/ 5 питань+5 відповідей. Також можна попросити учнів озвучити свої запитання, і аудиторія на деякі з них запропонує відповіді, ґрунтуючись на фактах з життєпису. До речі, такі «інтерв’ю» можуть стати основою для нової дискусії між дітьми, підсвітити, на чому учні роблять акценти, стати основою для подальших висновків.

II. Сценарій

✏️

Завдання: якби ви були сценаристом чи режисером фільму/серіалу, який мав би на меті отримати Оскар за байопік про українців чи найбільше лайків, про кого ви б зняли фільм, написали сценарій? І яким був би цей сценарій? Визначте тип фільму, його головні акценти. Опишіть короткий трейлер чи створіть анотацію до фільму.

Альтернативний варіант: ви плануєте зняти фільм про Незламного. Але для початку потрібно анонсувати цю ідею в соцмережах, повідомити аудиторію про ваш намір, щоб вона чекала на вихід стрічки. Як розкажете про свій фільм/серіал за допомогою рілз або відео в тік-тоці? Подумайте над структурою:

  • про кого стрічка;
  • чому саме ця особистість може бути цікава глядачам;
  • яй період життя Незламного будете висвітлювати;
  • «гачок» (стиль, емоційна та інформативна подача — змістяий має зачепити);
  • заклик стежити за оновленням і чекати виходу тощо (учні мють можливість розширити цю структуру за бажанням).

Поставте дітям запитання:

Які фільми про видатних незламних в своєму характері чи принципах людей ви знаєте?

А які книги ви знаєте? Часто книги є основами сценаріїв.

ПРИМІТКА. Вчитель може підготувати рекомендації фільмів та книг, бажано включити такі й про українських постатей, і про іноземних (див. розділ «Корисні ресурси» — там також є рекомендації до цього розділу).

Підсумки: створюємо спільний проєкт

Після такого ґрунтовного опрацювання життєпису та історії Незламного, час об’єднати знання та натхнення для спільного проєкту класу. Оберіть ту ідею для проєкту, що найбільше відгукується вашим учням та ученицям.

Галерея портретів

Якщо є можливість, можна роздрукувати різні портрети/фотографії Незламної постаті (якщо ні, створити віртуальну галерею, наприклад, у Jamboard або Padlet), поділити дітей на групи.

✏️

Завдання. Уявіть, що ви працюєте в музеї Січових Стрільців/ Олени Теліги/ Василя Стуса/ Георгія Гонгадзе. Там є кімната із зображеннями особистості в різні роки його/її життя. Ваша задача — розмістити під кожною світлиною влучний опис, який точно характеризує людину. Це може бути цитати інших про Незламного, важливий факт біографії, вчинок, позиція, вислів самої особистості, її/його життєве кредо. Учитель може також розподілити ці завдання між групами: 1 — шукає цитати про людину, 2 — вислови Незламного, 3 — факти, які найвлучніше розкривають особистість, 4 — життєві принципи.

Сторінка в соцмережах

✏️

Завдання: створити сторінку Незламного в соцмережі від його/її імені. Можна використати замість портретної галереї, а можна дати таке домашнє завдання дітям.

ПРИМІТКА. Аби не множити фейкові сторінки видатних постатей у соцмережах, запропонуйте дітям скористатися презентацією-макетом, що імітує сторінку Instagram. Презентацію треба скопіювати й наповнювати контентом копію.

Якщо виконуємо на уроці:

  • Створити біо в інстаграмі: діяльність (можна скористатися коротким інформаційним вступом про кожну постать на платформі Стріткод).
  • Допис, що ілюструє позицію Незламного, історичну добу, факт з біографії.
  • Хештеги: крім імені і тематичних хештегів додати такі, що є влучними характеристиками принципів людини. Тобто тут треба, так би мовити, дати відповідь на питання: прикладом чого є Незламний?

Якщо домашнє завдання:

запропонувати ті самі пункти, але більше дописів: 3–5, які більш повно розкриватимуть особистість. Як варіант можна створити також пост-пораду — меседж сучасному поколінню від незламного.

Створення колажу

Нам потрібен портрет Незламного й стікери, на яких учні писатимуть свої висновки. Це командна робота. Розташовуємо зображення особистості в центрі. Навколо нього учні залишають стікери зі своїми думками. Портрет можна замінити символом незламності, який обере кожна група учнів для постаті. Це може бути схематичний малюнок, матеріал, предмет, що асоціюється з цією людиною, тощо.

Перед початком дітям добре було б говорити, на чому саме вони хочуть акцентувати увагу. Головне питання, на яке учні даватимуть відповідь: чого можуть навчити нас ці люди сьогодні, чому їхні історії актуальні?

Мапа Незламності у вашому містіселі

Перед впровадженням цього завдання можна провести коротке опитування:

  • як зберегти пам’ять про Незламних у нашому місті/селі? Які ідеї ви можете запропонувати?
  • у який спосіб ми можемо це зробити в нашому місті/селі?
  • чи знаєте ви Незламних — вихідців/ представників саме нашого регіону?
  • вулиці на честь яких постатей ви б додали, окрім тих, що вже існують (зверніть увагу учнів, що нині ми можемо знайти багато таких прикладів — Незламні серед нас)?

Далі діти разом створюють мапу незламних у їхньому місті. Малюють обриси міста і головні орієнтири — центральна площа, школа, якісь знакові місця свого міста/села. Позначають вулиці на честь Незламних, якщо такі вже є. Наносять на цю карту локації, які, на думку дітей, можуть зберігати пам’ять про них у різних спосіб: таблички, назви вулиць, пам’ятники, інсталяції, стріткоди. Серед усіх пропозицій учні можуть конкретизувати 1–3, наприклад, яка саме пам’ятна табличка, кому, з яким написом, де має бути? Який стріткод і про кого? Якщо це пам’ятник чи інсталяція, поміркуйте разом над стилем, його автором, місцем розташування, який меседж має повідомляти пам’ятник/інсталяція всім, хто його бачить?

Можна поглибити завдання: запитайте, чи можуть учні вийти зі своїми ідеями за рамки вашого уроку Незламності й втілити ідеї в реальність? Наприклад, організувати екскурсію у вашому місті/ селі, присвячену Незламному, написати проєкт для подачі в міську раду (наприклад, як зберегти пам’ять про Незламного). Що для цього потрібно? Як організувати втілення цих ідей, щоб вони стали успішними? Як познайомити якомога більше людей з вашими проєктами? Як прибавлювати громадян такими ідеями, мотивувати брати в цьому участь чи принаймні відвідати екскурсію?

Висновки

Наприкінці уроку підбиваємо підсумки. Це можна зробити в різний спосіб: , анкетування (гугл-форми, наприклад), роздруковані анкети, колективне формулювання відповідей на запитання й виведення їх на дошку/ екран:

🎤

мікрофон
(коротке опитування)

👩‍💻

анкетування
(гугл-форми, наприклад)

📝

роздруковані анкети

🖥️

колективне формулювання відповідей на запитання й виведення їх на дошку/ екран

  • Які риси постаті вкладаються у вас у характеристику «Незламний»? Можливі відповіді: патріотизм, усвідомлення себе українцем (ідентичність), відчуття несправедливості, боротьба за справедливість, віра/надія у краще, перемогу, справедливість, верховенство права, нетерпимість до порушень прав людини чи несправедливості.
  • Незламність конкретної особистості — приклад для всього народу?
  • Прикладом чого для нас сьогодні є конкретна особистість?
  • Як ви вважаєте, чому в Україні так багато Незламних? Чи потрібна пам’ять про їхні вчинки? Чи потрібні вони нашій країні зараз? Чому?
  • Визначте причинно-наслідкові зв’язки проявів Незламних в Україні. Про що це свідчить? Як можемо змінювати суспільство і державу, беручи до уваги діяльність Незламних?
  • Як краще зберігати пам’ять про Незламних, на вашу думку?

Плануєте провести Урок Незламності чи вже зробили це? Заповніть коротку форму, щоб отримувати нові матеріали для Уроків Незламності.

Корисні ресурси

Приклади меседжів чи акцентів в репрезентації постаті:

  • Січові Стрільці — приклад патріотичної військової формації, самоорганізації українців, беззаперечного єднання перед небезпекою. Звитяжці, патріоти та легенди.
  • Олена Теліга — приклад життєвої стійкості, мужності та нескореності, вірність ідейним принципам. Борчиня та патріотка.
  • Василь Стус — приклад життєвої боротьби, опору несправедливості. Той, що не мовчав — https://streetcode.com.ua/vasyl-stus
  • Георгій Гонгадзе — приклад принциповості, професійності, відстоювання правди. Журналіст та вільнодумець.
  • Олена Степанів — приклад жіночої мужності, витривалості та стійкості. Офіцерка, воячка, вчителька, науковиця.
  • Євген Коновалець — приклад україноцентричного політика з державницьким мисленням, видатний військовий організатор — https://streetcode.com.ua/yevhen-konovalets
  • Олекса Тихий — приклад інтелігентної, але безкомпромісної боротьби, сталевої волі та терпимості. Політв’язень, патріот Донеччини, активний противник русифікації, асиміляції, провінціалізму українців.
  • Людмила Старицька-Черняхівська — приклад активного громадянства, щирого українства —
  • https://streetcode.com.ua/liudmyla-starytska-cherniakhivska
  • Олександр Махов — приклад того, як змінив покликання, як усвідомив свою ідентичність та став на її захист. Журналіст, воїн, мандрівник — https://streetcode.com.ua/oleksandr-makhov
  • Роман Рáтушний — приклад небайдужості та громадянського активізму нового покоління, громадянин доброї волі — https://streetcode.com.ua/roman-ratushnyi-seneka
  • Юрій Дадак — приклад лицарства, відданості українській ідеї в наші часи — https://streetcode.com.ua/yurii-dadak-ruf

Книги, біографії, сайти про персоналії:

  • Дмитро Стус. «Василь Стус: життя як творчість», Дух і літера, 2019.
  • Світлана Кириченко. «Птах піднебесний. Спогади про Василя Стуса», Смолоскип, 2016.
  • Іван Хома. Євген Коновалець / І. Хома — Харків: Клуб Сімейного Дозвілля, 2016.
  • Полковник Є. Коновалець. Причинки до історії української революції / Полк. Євген Коновалець. — Івано-Франківськ: «Лілея-НВ», 2018 р.
  • «Шляхетні українки». Довідник. — https://chtivo.org.ua/literature/hudozhnja/11987-shljahetni-ukrayinki.html
  • Цвіт нації. «Ми лише дрова у вогні великої Ідеї» /Юрій Руф (Дадак)/ — https://library.nltu.edu.ua/index.php/novyny/1518-my-lyshe-drova-u-vohni-velykoi-idei-yurii-ruf-dadak
  • Олена Степанів — Роман Дашкевич. Спогади і нариси / упоряд.: Г. Сварник, А. Фелонюк; передм. Я. Дашкевича; НАН України, Ін-т укр. археографії та джерелознав. ім. М. С. Грушевського, Львів. від-ня, Ін-т нац. пам’яті у Львові. Л.: Піраміда, 2009.
  • Дашкевич Ярослав. Постаті: нариси про діячів історії, політики, культури / упоряд.: М. Капраль, Г. Сварник, Ігор Скочиляс, А. Фелонюк; НАН України, Ін-т укр. археографії та джерелознавства ім. М. Грушевського, Львів. відділення. 3-є вид., доповн. Львів: ЛА «Піраміда», 2016.
  • Кос Анна. З-під знаку Стрільця: Олена Степанів-Дашкевич у світлинах, документах, спогадах / Наук. ред. і підбір ілюстрацій Г. Сварник. Львів, 2012.
  • Іван Хома, Історія військового формування Січових Стрільців (1917–1919 роки): монографія, Видавництво Львівської політехніки, 2016.
  • Ковальчук М. На чолі січових стрільців: військово-політична діяльність Євгена Коновальця в 1917—1921 рр. — К., 2010.
  • Миронець Н. Олена Теліга, Київ, 2008 — https://shron1.chtyvo.org.ua/Myronets_Nadiia/Olena_Teliha.pdf
  • Стус-Центр — https://stus.center
  • Олекса Тихий — https://olexa.org.ua
  • Роман Ратушний — https://novynarnia.com/2022/07/05/roma-ne-hotiv-by-shhob-my-plakaly-vin-hotiv-by-shhob-my-peremogly-pysmennyczya-svitlana-povalyayeva-pro-svogo-syna-romana-ratushnogo/

    https://suspilne.media/250144-trimaj-nebo-romciku-blizki-ta-druzi-zgaduut-zagiblogo-v-boah-kiivskogo-aktivista-romana-ratusnogo/

  • Людмила Старицька-Черняхівська https://tyzhden.ua/arystokratka-feministka-diiachka-tsentralnoi-rady/
  • Олександр Махов https://day.kyiv.ua/article/podrobytsi/zaraz-moye-mistse-na-fronti
  • Георгій Гонгадзе — https://gongadze.reporters.media

Історичні медіа:

  • Локальна історія — https://localhistory.org.ua
  • Історична правда — https://www.istpravda.com.ua
  • Суспільне, окремі теми — https://suspilne.media
  • УІНП — https://uinp.gov.ua

Матеріали платформи пам’яті «Меморіал»: як зберігати пам’ять? — https://www.victims.memorial/blank-2

Плейлист відео медіа ШоТам про видатний постатей 

Фільми, байопіки:

Будинок «Слово»

Король Данило

Заборонений

Ціна правди

Аттентат. Осіннє вбивство в Мюнхені

Параджанов

Довбуш

Таємний щоденник Симона Петлюри

Фріда
Амадей

Снайпер. Білий ворон

Кіборги

Пульс

Теорія всього

Список Шиндлера

Богемна рапсодія

Коко до Шанель 

Приховані фігури

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *