Українські університети допускають системні порушення в організації освітнього процесу для іноземних студентів, що негативно впливає на якість їхньої підготовки.
Про це свідчать результати перевірок закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку іноземних студентів.
Перевірки були проведені Державною службою якості освіти восени минулого року за дорученням прем’єр-міністра України.
За даними Держслужби, наразі підготовку іноземних громадян здійснюють 210 закладів вищої освіти.
Найбільш популярними спеціальностями для іноземних громадян є медичні (майже 50 %), зокрема «Медицина», «Лікувальна справа», «Стоматологія» та «Фармація, промислова фармація», а також економічні (7 %), юридичні і педагогічні (2 %).
Найчастіше іноземні студенти обирають для навчання Харківський національний медичний університет, Харківський національний університет ім. Каразіна, Національний медичний університет ім. Богомольця, Одеський національний медичний університет, Вінницький національний медичний університет ім. Пирогова, Запорізький державний медичний університет, Тернопільський державний медичний університет ім. Горбачевського, Дніпропетровську медичну академію, Буковинський державний медичний університет та Київський національний університет ім. Шевченка.
Впродовж жовтня – листопада 2021 року було здійснено перевірку дотримання студентами-іноземцями виконання навчальних планів, законодавства в галузі освіти та міграційного законодавства у 18 закладах вищої освіти, що мають найбільший контингент іноземних студентів, в тому числі у 11 медичних університетах, що належать до сфери управління МОЗ.
За результатами проведених заходів державного контролю було виявлено близько 300 системних порушень норм чинного законодавства і проблемних питань у частині підготовки іноземних студентів в українських університетах.
Майже третина порушень (33,7 %) стосується дотримання вимог під час організації прийому, випуску, переведення, відрахування та поновлення здобувачів вищої освіти.
Чверть порушень (24,6 %) стосується змісту підготовки фахівців, навчально-методичного та інформаційного забезпечення освітнього процесу. Зокрема мають місце різнопланові порушення під час формування навчальних планів, за якими навчаються іноземні громадяни.
Кожне шосте порушення (15 %) стосується організації освітнього процесу: перевищення навчального навантаження на одну ставку науково-педагогічного працівника (понад 600 годин), навчальним планом та графіком освітнього процесу передбачено складання єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ) Крок 1 до завершення екзаменаційної сесії, за окремими освітньо-професійними програмами викладання здійснюється російською мовою; як окрема дисципліна викладається «Російська мова як іноземна».
Окрім того, в окремих закладах вищої освіти не дотримуються термінів періодичності підвищення кваліфікації та стажування науково-педагогічних (педагогічних) кадрів, розмір плати за навчання іноземних громадян визначено в іноземній валюті.
«Виявлені за результатами перевірок системні порушення та проблемні питання в організації освітнього процесу в кінцевому результаті негативно впливають на якість підготовки здобувачів з числа іноземних громадян», – наголошують у Державній службі якості освіти.
Про це свідчить інформація з відкритих джерел, наведена в Аналітичних довідках до результатів складання першого етапу Єдиного державного кваліфікаційного іспиту.
«Зокрема, про низький рівень підготовки свідчить відсоток здобувачів з числа іноземних громадян, які виконали навчальний план, були допущені до здачі ЄДКІ, але іспит не склали. В середньому у 2021 році за спеціальностями Медицина та Стоматологія відсоток таких студентів коливається в межах від 30 до 60 %. За спеціальністю Фармація – від 40 до 70 %, а за спеціальністю Фармація. Промислова фармація (заочною формою навчання) – понад 95 %», – йдеться у доповіді Держслужби якості освіти.
Враховуючи зазначене, у Державній службі якості освіти наголошують, що питання якості підготовки здобувачів з числа іноземних громадян потребує особливої уваги та відповідних управлінських рішень як засновників, так і керівників закладів вищої освіти щодо змісту навчання, критеріїв оцінювання, кадрового, навчально-методичного та інформаційного забезпечення освітнього процесу.
За результатами перевірок надано низку пропозицій щодо вирішення наявних проблем з питань якості підготовки іноземних громадян в українських вишах.
Інформаційні матеріали за результатами перевірок
Источник: osvita.ua