Читацька грамотність PISA: що це таке та як її розвивати?

Лише 59% українських школярів досягли базового рівня читацької грамотності за результатами PISA-2022. Що таке читацька грамотність та як її оцінюють? Які види завдань sз читання були у попередньому дослідженні PISA? Як покращити рівень читання українських учнів? Пояснюємо у матеріалі.

Що таке читацька грамотність за дослідженням PISA?

Читацька грамотність — це розуміння, використання, оцінювання та осмислення письмових текстів. А також виявлення зацікавленості ними для досягнення своїх цілей та розширення знань. Читацька грамотність включає розвиток читацького потенціалу та готовність до активної участі в житті суспільства.

Отже, читацька грамотність — це не про техніку, виразність чи швидкість читання. Поняття змінювалося з розвитком суспільства, культури, економіки й техніки. І нині читання не є навичкою, яку опановують лише в дитинстві. Воно є важливим для навчання впродовж життя.

Для компетентності читання потрібно опанувати різні навички та стратегії, щоб шукати та розуміти інформацію, критично оцінити її правдивість та актуальність.

У дослідженні PISA для оцінювання читацької грамотності враховується взаємодія трьох джерел:

  • Читача — його мотивації, здібностей та попередніх знань;
  • Тексту — його формату, складності, кількості текстів у дослідженні;
  • Завдання — тих вимог, що мотивують учня зацікавитися текстом; тобто читач розуміє, скільки часу йому потрібно на текст, наскільки глибоко його потрібно розуміти для цього завдання;

Тобто у дослідженні PISA визначаються не лише вміння учнів прочитати текст, а і їхні когнітивні здібності, мотивацію до читання, досвід у ньому.

Тести PISA широко охоплюють те, що читають діти і у школі, і вдома. Вони є різних форматів: рекламні оголошення, оповідання, нариси, листи, бланки, графіки, таблиці тощо. Також це може бути кілька текстів у одному завданні для аналізу та пошуку інформації.

Як оцінюють читацьку грамотність

🟢

Сценарії

У тестуванні PISA-2018 використовували сценарій — кілька тестів, пов’язаних за темою. До них були звичайні завдання на розуміння та пошук інформації та менш традиційні — наприклад, написати на основі цих текстів рецензію. Тестування на основі сценарію може впливати на розуміння того, як учні використовують ці тексти, щоб оцінити конкретні читацькі процеси.

🟢

Завдання

Кожен сценарій може містити одне або кілька завдань. Наприклад, дітям пропонують знайти інформацію, підкріпити її фактами з кількох текстів, знайти спільне між кількома текстами.

Завдання в сценарії зазвичай розміщені від простішого до складнішого. Це допомагає виявити різні здібності учнів. Але якщо учень не впорався з першим простим завданням, це не означає, що він не виконає інші. У нього буде доступ до необхідної інформації, щоб виконувати всі наступні. Сценарії не є завданнями типу «все або нічого»: вони дають можливість виявити рівень різних навичок учня в межах реалістичних завдань.

🟢

Розподіл завдань

Дослідники розробили завдання так, щоб оцінити конкретні навички читання учнів. Кожне завдання оцінює один процес, тому після тесту їх розподіляють, щоб визначити вміння учнів.

Оскільки читання було провідною галуззю у попередньому циклі, то ми розглядаємо приклади завдань саме з PISA-2018. Ось які процеси оцінюють в тестуванні:

Для роботи з одним текстом:

  • Проглянути та знайти
  • Безпосереднє розуміння
  • Розуміння на основі умовиводу
  • Оцінити якість і правдивість тексту
  • Осмислити зміст і форму тексту

Для роботи з кількома текстами:

  • Здійснити пошук і відібрати актуальний текст
  • Розуміння на основі умовиводу
  • Виявити / подолати суперечність

Які завдання з читання були у тесті PISA-2018

У цьому завданні оцінюється розуміння: поєднання інформації з тексту та графіка.

Тут учням потрібно осмислити форму тесту та зрозуміти, чому автор вирішив побудувати графік.

У цьому завданні учням потрібно зрозуміти тексти та визначити мету кожного.

Тут учням потрібно осмислити зміст тексту та співставити його з власними цінностями, щоб обґрунтувати свою позицію.

Як покращити навички читання українських школярів

Артур Пройдаков, виконавчий директор БФ «МрійДій», фіналіст міжнародної премії Global Teacher Prize

Так вийшло, що серед батьків учнів поширений стереотип, що є більш складні предмети — математика, фізика, біологія, — з яких обов’язково потрібно виконувати домашнє завдання, мати чіткі результати. А є легкі предмети, і до них чомусь батьківська спільнота відносить літературу. Думають, що твори можна читати скорочено або подивитись по них відео чи послухати подкаст.

Але виникає запитання, чи варто взагалі читати і яка функція читання, зокрема, в школі? Ми можемо сказати, що читання, окрім якихось академічних результатів, може містити емоційне задоволення, втіху, позитивну та корисну інформацію. Навички читання важливі не тільки для учнів у школі, вони будуть важливими та корисними для людини протягом усього життя.

У програмі з української літератури є багато текстів. І, по суті, вчитель або вчителька літератури так чи інакше має цю програму вичитати, щоб виставити річні оцінки. І на виході ми лише оглядово ознайомлюємось із суттю книжок.

Задля оцінки на уроці достатньо учню або учениці протягом 45 хвилин двічі відповісти на запитання вчителя. Наприклад, розповісти, хто є головний герой, куди він рухається, що він хоче зробити. Тобто знати факти з твору, відтворити події сюжету.

У дослідженні PISA-2022 ми бачимо, що українські школярі дуже добре можуть дати раду із тими завданнями, де треба виявити фактичний якийсь момент або прямо в тексті, в конкретному реченні знайти певний нюанс і його зазначити. А там, де нам треба поміркувати, встановити логічну відповідність, там уже в нас є проблеми.

І, можливо, це пов’язано з тим, що у школі ми на це акцент не робимо. Відповідно, все це може впливати на те, що у нас виникають негативні тенденції.

Що варто змінити для покращення ситуації?

     🔹 Зменшити кількість текстів у програмі

В нинішньому шкільному курсі української літератури не вистачає занурення у тексти, нам не вистачає вдумливого читання. На мою думку, краще читати менше творів, але якісніше. Не 35 творів за один навчальний рік, а нехай це буде від 7 до 10 творів. Ми їх читаємо менше, але розбираємо детально, аналізуємо зв’язок із сучасним життям.

     🔹 Додати актуальності

Одне з завдань PISA — виявити плюси і недоліки власної правової системи в державі. Тобто ми через текст апелюємо до власного читацького або життєвого досвіду учня чи учениці. Але школярі не завжди готові порівнювати текст, вони сприймають його відірвано від реальності. Тому нам варто давати дітям різні види текстів, використовувати медіатексти: статті з журналів, пости з соцмереж — те, що вони мають в реальному житті.

     🔹 Відмовитись від хронологічного підходу до вивчення літератури

Як варіант, можна запропонувати тематичний підхід. Коли ми вивчаємо блок, присвячений темі емансипації, дружби, патріотизму, екологічним темам.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *