Які зміни потрібні школам, щоб подолати навчальну стагнацію? Чому добробут учнів та підтримка педагогів важливі для вдосконалення освіти? Як покращувати свої результати школам із різним рівнем успішності? Вчені різних країн об’єдналися, щоб дослідити найкращі системи освіти та визначити стратегії їхньої ефективності. Переклали для вас найцікавіші тези.
Чому покращення потрібні?
Сьогодні у школах навчається більше дітей, ніж будь-коли в історії людства, але багато з них не опановує базові навички. За оцінками Світового банку, сім із десяти учнів у країнах з низьким і середнім рівнем доходу живуть у «навчальній бідності»: вони не в змозі прочитати простий текст до кінця початкової школи. Це означає, що більшість дітей у світі народжуються в системах освіти, де вони не зможуть навчитися читати за час навчання у молодших класах.
Навіть у країнах із високими показниками загальний рівень успішності системи може приховувати значну нерівність. Кожна школа, що бере участь у PISA, демонструє розриви в результатах, що корелюють із соціально-економічним статусом.
Пандемія лише загострила ці виклики. Втрачений навчальний час збільшив розрив у рівності і всередині країн, і між ними. Коли учні в середньому на вісім місяців відстають від рівня, на якому вони були б, якби не пандемія.
Водночас перехід до віддаленої роботи та диджиталізації навчання спричинили зміни у педагогічному складі. Це створює ефект ножиць: втрати у навчанні стикаються зі зростанням потреби у нових навичках педагогів.
А від сучасної системи освіти, крім підготовки учнів до майбутньої професії, вимагають участі у розв’язанні суспільних проблем. Наприклад, у боротьбі зі зміною клімату та проблемами психічного здоров’я серед молоді. Покращення якості навчання учнів не встигає за цими вимогами.
Якщо такі тенденції збережуться, у 2050 році понад 700 мільйонів дітей залишатимуться за межею «навчальної бідності». Однак таке похмуре майбутнє не є неминучим. Якби всі системи освіти могли покращувати результати учнів, орієнтуючись на лідерів, то протягом наступних 30 років ще 350 мільйонів учнів можна було б «витягти» з освітньої бідності.
Як долають труднощі успішні системи освіти?
За останні десятиліття освітня спільнота дослідила навчальні проблеми та віднайшла те, що потрібно учням для опанування базових навичок — читання, письма, критичного мислення. Також за минулі 10 років витрати на освіту на душу населення зросли в країнах з усіма рівнями доходу. І відсутність прогресу здається дивною.
Дослідники опитали 400 освітніх лідерів з усього світу і з’ясували, що лише 20% зусиль з удосконалення освіти відповідають заявленим цілям.
Проте деякі шкільні системи долають труднощі і з року в рік досягають значних успіхів у навчанні учнів. Дослідники виділили 8 стратегій, які допомогли цим навчальним закладам досягати довгострокових успіхів.
✣ ✣ ✣
Розвиток та утримання педагогів
Успішні шкільні системи зосереджуються на педагогах. Для них важливо наймати, розвивати та утримувати вчителів та керівників шкіл високої кваліфікації. Для педагогів з низьким рівнем вони забезпечують підтримку — навчання, практичну підготовку, менторство.
Такі школи орієнтуються на здібності педагогів та пропонують керівні посади кваліфікованим фахівцям, незалежно від їхнього соціального та економічного статусу. А також вони готові інвестувати у педагогів-початківців та забезпечувати їм стажування чи навчання до початку роботи.
Успішні школи розвивають культуру безперервного вдосконалення. Це спільна практика та взаємне навчання, кар’єрний розвиток та залучення найкращих талантів до шкіл, які цього потребують.
Об’єднання заради покращення
Щоб гарантувати, що всі — від керівництва до вчителів — будуть «на борту» задля змін, успішні школи об’єднують зацікавлені сторони, узгоджують пріоритети та зосереджуються на них. Вони комунікують із сім’ями, освітянами та громадами, щоб розробити кращу політику змін і мати підтримку. А також регулярно опитують учнів, учителів і батьків, щоб тримати руку на пульсі.
Прискорення та масштабування змін
Успішні школи швидко переходять від стратегії до впровадження. Вони створюють конкретну дорожню карту, тестують свої плани та розподіляють бюджет за пріоритетами. Такі школи прискорюють темп змін, щоб показати швидкі результати в перші шість місяців. Це дає певний імпульс. Водночас вони працюють над тим, щоб їхні стратегії були довготривалими та масштабують їх. Це дозволить гарантувати, що зміни матимуть запланований вплив.
Вимірювання результатів
Щоб удосконалити свої методики, успішні шкільні системи ретельно вимірюють результати навчання учнів. Керівники шкіл використовують ці дані для вдосконалення на всіх рівнях — від шкільної стратегії до викладання у класах. І впроваджують зміни, спираючись на ті методики, що покращують ефективність навчання учнів.
Успішні школи, крім давніх робочих методик, залишають місце й для інновацій. І також перевіряють їхню ефективність, щоб додати до бази дієвих інструментів.
Що важливо для відстеження й покращення ефективності:
- розробити чіткі кінцеві цілі та забезпечити прозорість результатів;
- створити системи оцінювання роботи шкіл, засновані на оцінюванні їхніх учнів;
- надавати школам більше можливостей для прийняття власних рішень.
Робота зсередини — назовні
Коли школи вже знають, які стратегії покращують результати навчання, то запроваджують їх, починаючи з учнів. Тобто спершу орієнтуються на те, що і як викладається, потім — яка підтримка існує для учнів і вчителів, і останнє — управління ефективністю, інфраструктура, фінансування. Але кожен цей крок важливо узгоджувати з тим, що потрібно у класі.
Визначення точки старту
Важливо починати з того місця, де знаходиться шкільна система. Успішні школи враховують початковий рівень учнів, фінансові ресурси, можливості вчителів і керівників шкіл. Однією з найбільших помилок, яких можуть припуститися шкільні системи, є запозичення та перенесення найкращих практик зі шкіл, які працюють в зовсім іншому контексті.
- Шкільним системам, які мають високі результати, варто зосередитися на автономії шкіл і вчителів, ефективній підзвітності, розбудові потенціалу.
- Школам із середніми показниками потрібно забезпечити базові умови. А потім вони можуть почати розширювати автономію, навчальні програми та мотивувати вчителів і керівників шкіл, щоб розвивати найкращі таланти.
- Школам із низькими результатами варто зосередитися на базовій грамотності та рахунку, забезпечити доступ до навчальних матеріалів, підвищувати кваліфікацію вчителів, а також запровадити ефективне оцінювання.
Забезпечення якісної навчальної програми
Успішні школи прагнуть полегшити життя вчителів завдяки чітким системам навчання. Вони створюють розклад таким чином, щоб максимально ефективно використовувати навчальний час. А також запроваджують сценарії уроків та технології, орієнтовані на вчителя.
Щодо учнів, то такі школи роблять акцент на навичках і знаннях, важливих для майбутнього, соціально-емоційному та персоналізованому навчанні.
Покращення добробуту учнів
Щоб заохотити учнів відвідувати навчання, варто подбати про їхні базові потреби. Наприклад, забезпечити їх шкільним харчуванням, медичною допомогою, транспортом. Важливою є шкільна інфраструктура, санітарія та доступ до води.
Також успішні школи співпрацюють з медичними установами та громадськими організаціями й надають підтримку емоційно травмованим дітям.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media