Яке воно, сучасне перше кохання?

«Женихи» нині з’являються вже у перших класах. Чим це відрізняється від тих почуттів, які були в їхніх батьків? Як поводитися, якщо 7-річний син заявляє, що одружиться з однокласницею? Або 6-річна дівчинка намагається обрати одного з двох кавалерів? Відповідає психоаналітик Марія Гончаренко.

У одній столичній приватній школі хлопчик день за днем сидів на уроках у 3 класі, відповідав, виконував завдання. Що тут незвичного? Те, що він — першокласник. І аж ніяк не вундеркінд. Просто у цьому класі навчається його «обраниця». Він був готовий на все, аби посидіти з нею за партою. До слова, це перше кохання було взаємним — дівчинка теж відстоювала право бути разом. На щастя, вчителі повелися досить делікатно, аби не гримнути: «марш до свого класу». Вони дозволили деякий час таке «порушення порядку» замість того, щоб розлучати маленьких Джульєтту та Ромео. А самі потроху переконували, що зустрічатися після перерви цікавіше, ніж постійно бути разом.

«Мені дісталася Аліса», — розповідав одній моїй подрузі 8-річний син. «Вона така маленька, хвороблива, плакса. Але інші дівчатка вже когось обрали. А кому ж я «валентинки» писатиму? Я, може, одружуватися з нею не буду, коли виросту. Але зараз буду з нею ходити. Я сказав у класі, що вона на одну блогерку схожа. І буде тендітна, коли підросте. І плаче, бо в неї почуттів багато, а це ж добре, так? То до неї тепер краще ставляться».

За цими милими історіями — сценарії стосунків, які вже вибудовують діти. Тож основне, що не треба робити батькам, — знецінювати, насміхатися, забороняти. «Треба думати про уроки, а не про дурниці», «Два вершка від горшка, а вже женихається», «Вже крутиш попою перед хлопцями?», «Та в тебе таких Маш ще десятки буде» — всі ці фрази, здається, і так не в ходу у прогресивних мам і тат. Але є менш помітні спокуси. Наприклад, втішати сина чи доньку, якщо їхні почуття не взаємні: — Та ти про це й не згадаєш, як дорослим станеш! Це все пусте!

Це теж саме знецінення, яке не зменшує сум, а подвоює: ще й батьки не розуміють.

Не можна з найліпших міркувань розкривати секрети дитини родичам, а тим паче вчительці.

Ще варіанти: розчулюватись від дитячого першого кохання, і не замислюватися, чому ж саме вчиться ваша дитина. Для початку варто усвідомити, що нині все це відбувається трішки інакше, ніж у нашому дитинстві.

7 відмінностей сучасного першого кохання від того, що було у батьків:

  • Воно раннє. Якщо колись «епідемія кохання» охоплювала п’ятикласників, зараз це не дивина у першому класі.
  • Воно відверте. Забудьте про «смикає за кіски»! Батьки по інерції посміхаються: однокласник штовхає, б’є підручником по голові — певно, закохався у тебе. Ні, скоріше йдеться про конфлікт. Сором’язливість навпіл з насильством — це вже пережиток. Нині це радше виняток. У сучасних дітей більше сміливості та способів продемонструвати приязнь. І вони частіше кажуть саме те, що відчувають. Це чудово: сучасним дітям важче вбити у голову, що «б’є, значить кохає».
  • У ньому майже зникла гендерна різниця. Йдеться про способи демонстрації приязні у цьому віці. Хлопчача закоханість мало відрізняється від дівчачої. Першим казати про почуття, дарувати валентинки та інші листи, кокетувати, носити портфель та допомагати — все це нині роблять і хлопчики, і дівчата. Скоріше у початковій школі йдеться про темперамент та особисті уподобання, ніж про чоловічу та жіночу ролі. А ще це часто переростає у «епідемії», адже раніше частіше дівчатка думали про хлопчиків, а ті — про футбол.
  • Воно більш «холодне». Коли перше кохання захоплювало підлітків або дітей передпубертатного віку (10–12), воно вирувало емоціями. Чималий вплив давала сексуальна цікавість, народження статевого потягу. У дітей 6–10 років про це не йдеться. Тож значно більше працює голова, ніж серце. Але не варто знецінювати такі стосунки, вважати їх грою. Класична теорія Фрейда про те, що у цей період дітей не хвилюють міжстатеві стосунки, вже застаріла. Ми маємо справу з зовсім новим поколінням, яке вже охрестили «асексуалами». За 10 років ці хлопці та дівчата не прагнутимуть отримувати сексуальний та стосунковий досвід, як робили це попередні покоління у молоді роки. І значно частіше, ніж колись їхні батьки, включатимуть «голову», обираючи партнера. Тож «раціональне» перше кохання — важливий етап для цих дітей.
  • Воно тренує вибір. Яке ж завдання стоїть перед сучасними хлопцями і дівчатами, які живуть в умовах «всесвіту» соцмереж? Дослідники кажуть, що вони трохи втомлені різноманітністю віртуальних контактів. Тож прагнуть якомога швидше зробити правильний вибір, бути у «живих» комфортних стосунках. Не на все життя, але мати приватне щастя на двох. Ключовий момент — правильний вибір. Саме цьому нині активно навчаються хлопчики та дівчатка ще до того, як на них вплинуть гормони. Це підліток і нині може мріяти про актора чи музиканта, «фанатіти», тобто проходити стадію платонічного кохання. Або ж захопитися красивими фотками (часто запозиченими) та текстами (теж, можливо, запозиченими) — і закохатися у френда в інтернеті, якого ніколи не бачив. Діти 6–10 років більш прагматичні. Вони «розбирають» однокласників, максимум — дітей з інших класів. Шукають «наречених» серед тих, хто є, ніби у первісних племенах. І отримують важливий досвід: хто популярний, чому хтось мені подобається, а я йому — ні, що робити, якщо «дістався» не той, хто подобається (відмовити, спілкуватися з ноткою знецінення, якось будувати стосунки, знайти приємні риси тощо).
  • Воно частіше «запозичене». Усе, що стосується закоханості, діти можуть питати у соцмережах, на форумах. Хто не зустрічав такі наївні дитячі питання, написані з безліччю помилок? Це спроба «мислити колективно»: дізнатися, «як правильно», як це в однолітків. Та й про закоханість часто думають після перегляду влогів, намагаються не відстати від інтернет-кумирів.
  • Воно важливе, як ніколи. Психологи знають, що перші дитячі уподобання — це варіант тих стосунків, які будуватимуть пізніше. Створюється індивідуальний сценарій кохання. До того ж, травма чи успіх під час першої закоханості залишає слід у майбутньому. Але ще ніколи так гостро не стояло питання вибору — з ким спілкуватися, кого виділити з-поміж інших. Сучасним тінейджерам часто не до цього. Тож дитячий досвід знадобиться у 14–16 років.
  • Що можна порадити батькам

    1. Побачити, чи не заважають незадоволені потреби

    Отримувати досвід спілкування часом не дають незадоволені батьками потреби в увазі, підтримці, ніжності. Якщо дитина хоче від однокласника майже материнської турботи, звісно, це мало кому сподобається. Такий хлопчик чи дівчинка можуть стати «липкими», нав’язливими. Трапляється навіть «закоханість як помста». Батьки родили «чужу» сестричку, а я буду весь час проводити з «чужим» однокласником. Тож якщо перше кохання — це сигнал SOS батькам, допоможіть сину чи доньці. Краще доотримати тепла у 7 років, ніж шукати його у випадкових партнерах у 30 років.

    2. Коли треба до психолога

    Інколи дитина копіює стосунки батьків. Наприклад, командує, виказує претензії, закатує істерики, самостверджується коштом інших. Особливо часто це стається, якщо батьки розлучилися, і все пройшло не екологічно. Тоді дитина «відпрацьовує» ваші помилки, замість того, аби усвідомлювати свої вподобання. Не шукає свій сценарій стосунків, а живе негативними стереотипами. Уникнути цього допоможе сімейний психолог.

    3. Поважайте вибір

    Першокласниця, яка так подобається синові, навряд чи стане вашою невісткою. Але те, що вам не подобається, може бути важливим і потрібним вашій дитині. Це гарний момент усвідомити: діти — не наше віддзеркалення. Вони інші.

    4. Допомагайте виокремити важливе

    Можна допомогти зрозуміти, що саме приваблює і де це шукати. Наприклад, класика: «панянка та хуліган». Чим бешкетник приваблює дівчинку? Сміливістю? Кумедністю? Дивляться на неї знизу догори? Втягує у пригоди? То може чемний та розумний хлопчик з циркової студії її теж зацікавить? Якщо просто сварити, аби не гралася з «отим хуліганом», заборона зафіксує увесь образ. І у 15 років донька шукатиме саме «асоціального типа».

    5. Звертайте увагу на «токсичні стосунки»

    До вашої дитини ставляться як до раба? «Перша любов» принижує, порівнює з іншими, обманює? Ваш син чи донька вважають однокласника «своєю власністю»? У дорослих є досвід, аби побачити патологічні сценарії. Але переконайтесь, що йдеться не про ваші уподобання (характер, інтереси, зовнішність «обранця»), а саме про токсичні стосунки. Нічого не забороняйте! Пояснюйте, діліться досвідом, ставте запитання («Чому ти щодня щось даруєш дівчинці, а вона навіть листівки тобі не зробила?»). Вчіть поважати особисті кордони: не переслідувати і не давати себе «атакувати».

    6. Слухайте та радьте, коли просять

    Дайте змогу дитині обговорити все, що хвилює. Це школа стосунків: як звернути на себе увагу, сподобатися, казати компліменти, що робити з ревнощами, відторгненням тощо. Діліться досвідом та радьте, коли дитина сама запитує. Якщо син чи донька годинами тільки про це й говорить, переведіть активність у творчість: хай намалює (виліпить, зробить аплікацію) того, хто подобається, або саме почуття любові чи суму. Це добре вплине на креативність. Недарма шедеври митців народжувалися з кохання!

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *