Який ваш рівень креативності: перевірте себе за завданнями з PISA

Вперше у рамках дослідження PISA 2022 оцінювали креативне мислення 15-річних підлітків із різних країн. Цікавими є не лише оприлюднені результати, а й сама методика вимірювання, цікаві завдання. Будь-яке з них можна застосувати в класі, отримати орієнтири стосовно креативності ваших учнів. А які б ідеї та образи народилися у вас під час виконання завдань? Який у вас рівень творчого мислення? Перевірте!

Самовиражатися легше, ніж розв’язувати проблеми

У рамках дослідження PISA 2022 креативне мислення визначають як здатність людини розробляти, оцінювати та вдосконалювати ідеї, які можуть призвести до оригінальних та ефективних рішень, поступ у знаннях та дієвий прояв фантазії.

Воно має дві галузі вираження: самовираження й розв’язання проблем. Творче самовираження у 12 завданнях мало відбутися письмово, а у чотирьох — візуально. Окрім цього, учням запропонували розв’язати реальні проблеми. У 10 випадках вони стосувалися соціальної сфери, а в шести — наукової. Як показали результати, загалом в усіх країнах творче самовираження давалося підліткам значно легше, ніж розв’язання проблем.

Креативне мислення має три аспекти, що легко побачити у його визначенні, й на кожне виділили частину завдань:

  • генерувати різноманітні ідеї (12 завдань). Оцінювали гнучкість мислення як частину творчості: кількість ідей, які підліток міг вигадати за відведений час, та те, наскільки принципово вони відрізнялися одна від одної.
  • генерувати оригінальні ідеї (11 завдань). Ті рішення, які давали дуже нечасто або взагалі не пропонували інші, визнавали оригінальними. Очікували саме нетипові, неочевидні відповіді.
  • оцінювати та удосконалювати ідеї (9 завдань). Це важлива складова професійної діяльності, у якій є елемент творчості. Обрати найкращу ідею, оцінити реальність та наслідки її втілення, ефективність, допрацювати її— усе це те, з чим щодня стикаються дизайнери, програмісти, маркетологи, біоінженери тощо.

Сім сходинок до творчості

Креативність умовно поділили на сім рівнів. Кожне завдання за рівнем складності автори дослідження умовно прирівняли до підтвердження певного рівня креативності. Шість рівнів описані на основі навичок, необхідних для успішного виконання таких завдань. Сьомий рівень відноситься до учнів, які не досягли навіть першого рівня.

Спробуйте прочитати завдання, не читати далі й придумати відповідь, і лише потім ознайомитися з прикладами відповідей, яке журі зараховувало або ні. Звісно, відтворити тестування не вдасться, адже тут лише невеличка частина завдань. Зовсім не наводимо вправ для самовираження з візуальними об’єктами. Тож усе це — лише орієнтири, а не науковий тест.

Опис рівня дано на випадок, якщо людина впоралася лише з цим та подібними за складністю завданнями, але не змогла виконати успішно завдання на наступний рівень.

Завдання: До наведеної сюреалістичної картини треба підібрати три різні назви.

На картині учні бачать куточок природи, де шлях веде до книги, що сягає небес. А під єдиним на зображенні деревом розташоване крісло.

Приклад невдалої відповіді:

«Велика книга», «Гігантська книга», «Величезна книга посеред поля»

💬 Назви майже однакові, лише дослівний опис предметів, без узагальнення всієї картини.

Приклад вдалої відповіді, що забезпечує вищий, ніж перший, рівень: «Письменний слід», «Самотнє дерево», «Ідеальна історія».

Нульовий рівень. Для тих, хто не впорався з цим завданням.

Перший рівень. Учень може створювати прості візуальні конструкції з наданих елементів та форм або виконувати дуже прості письмові роботи (нафантазувати кілька слів, пару коротких речень). Усе це досить стандартне, шаблонне. Учень спирається на очевидні прості асоціації або перераховує наявні предмети. Йому складно запропонувати більше однієї відповідної ідеї для будь-якого завдання.

Завдання: «Космічний комікс»: треба написати оригінальний діалог між Сонцем і Землею. Для цього заповнити шість порожніх діалогових вікон під анімованими зображеннями Сонця та нашої планети.

Приклад невдалої відповіді:

— Як почуваєшся, Сонце?

— Мені гаряче, і я все більше нагріваюся.

— У мене теж від цього спека.

— Шкода.

— Нічого не поробиш.

— Щасти!

💬 Тема клімату, погоди, екології, температури визнані банальними, очевидними. Більшість реплік не несе нової інформації.

Приклад вдалої відповіді:

— Земля, ти підеш за мене?

— Що?!!!

— Але ми вже цілу вічність разом!

— Це ж просто гравітація.

— Я кохаю тебе!

— Вибач, бро. Нічого особистого, лише гравітація.

Другий рівень. Учень здатен створювати більш складні, але розповсюджені візуальні образи, пропонує вже наявні широко відомі ідеї для розв’язання знайомих повсякденних соціальних проблем. Він уже може розвинути думку у вигляді підписів коміксів або короткого діалогу, але там чимало повторів, фраз, що не несуть інформації. Пропонує чимало ідей, але частина з них принципово не відрізняється одна від одної та не має ознак оригінальності (тобто це традиційна ідея чи асоціація, яку наводить більшість підлітків).

Завдання: Написати дві різні ідеї історії для короткометражного фільму про розумного робота Роба та людини Лео.

Приклад невдалої відповіді:

  • Лео придбав Роба для виконання хатніх робіт, й вони потоваришували.
  • Хлопчик Лео полюбив як рідного брата свого іграшкового робота.

💬 Сюжети не змінені, ідея практично одна.

Приклад вдалої відповіді:

  • Лео мріяв бути таким працьовитим, як роботи, тож пройшов спеціальну процедуру та став роботом. Але тепер Роб знову хоче бути Лео та відчувати все як людина.
  • Лео — інженер, який створив Роба. Його мета — зробити Роба самостійним. Але Роб наслідує його. З’ясовується, що він це робить не через недосконалість. Він хоче в усьому наслідувати Лео, бо навчився любити та прив’язався до нього, мов до батька.

Третій рівень. Учень активно пропонує різні ідеї, може виконати усі види завдань. Висловлює багато ідей, навіть якщо вони стосуються незнайомих соціальних та наукових проблем. Але вони не оригінальні, стандартні. А ось самовираження йде успішно: образи оригінальні, нестандартні асоціації, оригінальні деталі.

Завдання: Треба врятувати річку, адже в ній зменшилася популяція жаб. Дослідники вирішують протестувати воду, аби перевірити, чи не порушилася екологія через викиди відходів із підприємств. Необхідна оригінальна ідея, аби покращити запропонований план.

Приклад невдалої відповіді:

Перевірити також жаб на хімічні речовини

💬 Це дублювання того, що вже має бути зроблене, адже нових даних майже не принесе.

Приклад вдалої відповіді:

Дослідити розповсюдження біля річки різних видів тварин, які можуть витіснити жаб.

Четвертий рівень. Учень пропонує одну чи більше адекватних ідей для помірно складних завдань. Це все ще чужі поширені ідеї, але учень логічно їх обґрунтовує, послідовно вибудовує, створює гармонійний візуальний образ чи виразний, оптимальних розмірів текст. Асоціації та образи загальноприйняті для однолітків, однак учень інколи демонструє здатність приймати оригінальні рішення стосовно знайомих соціальних проблем. А ось перед незнайомими або науковими він пасує. Також він може вирізнятися нестандартним оформленням традиційних рішень або частково покращувати їх.

Завдання: Продовження того, що для 4 рівня. Запропонуйте дві різні ідеї (не пов’язані з забрудненням): що сталося з жабами.

Приклад невдалої відповіді:

  • Не вистачає їжі.
  • Розвелося багато лелек, що полюють на них.

💬 Усі ідеї належать до подібної категорії: зміни фауни.

Приклад вдалої відповіді:

  • Постійний шум через діяльність людини (наприклад, будівництво).
  • Жаби вмирають через якусь інфекцію.

П’ятий рівень. Учень здатен до яскравого самовираження: може придумати кілька нетипових асоціацій на ті самі візуальні стимули чи питання. Його текстова відповідь нагадує оповідання з творчою розробкою теми. Під час роботи з візуальними об’єктами він поєднує елементи в незвичайний або несподіваний спосіб. Вміє несподіваним чином об’єднувати елементи та інтегрувати ідеї. Учень здатен вийти на вищий, ніж у попередніх підлітків, рівень узагальнення, зробити символічний дизайн. Здатен запропонувати оригінальне розв’язання незнайомих соціальних проблем.

Завдання: Бібліотеку хочуть зробити доступною для користувачів інвалідних візків. Вони збираються встановити пандуси. Треба запропонувати оригінальну модифікацію.

Приклад невдалої відповіді:

Автоматизувати пандус за допомогою механізму «штовхання/тягнення», який буде запускатися на вимогу.

💬 Така відповідь є типовою, тож не вважається оригінальною.

Приклад вдалої відповіді:

Додати на підлоги протиковзку поверхню, аби легше було пересуватися по поверхах.

Шостий рівень. Учень генерує різнобічні та оригінальні ідеї у будь-яких завданнях на самовираження та на розв’язання проблем. Знаходить слабкі сторони ідей та вміє їх покращувати. Самовираження не обмежене візуальними або словесними стимулами, виходить на вищий рівень узагальнення. Учень знаходить неочевидні рішення навіть наукових проблем, які потребують специфічних знань.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *